AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #1 Skrevet 28. mars 2016 Hvordan er deres tenåringer med hygiene? Min snart 15 åring ser ut til å ha glemt alt han har lært fra han var liten som at man pusser tenner morgen og kveld, vasker seg i ansikt (om ikke dusj) om morgen, dusje og vaske seg osv. Han kan gå i samme klærne i en uke, inkl sokker og undertøy. Naturligvis lukter han alt annet enn godt, og blir rasende når det påpekes. Rommet hans lukter også, fordi han ikke gidder å legge klær til vask. Jeg holder på å bli gal. Og det er mye konflikter. Jeg prøver å si i fra på en ålreit måte, og at det må være bedre at det kommer fra meg enn at kompiser skal begynne å mobbe han for det. Han er vel så hormonell som det går an å få blitt i den alderen... Nå har jeg ikke orket å si noe eller være gå inn på rommet hans de siste to dagene. Bare latt han være i fred. Tenker kanskje at hvis jeg slutter å mase at han kanskje skjønner det selv etter hvert. Så får han bare leve i møkk. Men det er neimen ikke lett! Noen som kjenner seg igjen? Går det over? Noen tips? Anonymkode: 0deac...ca7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #2 Skrevet 28. mars 2016 Så slett hygiene hadde jeg aldri akseptert. Hvorfor har du latt det gå så langt? Anonymkode: 9e608...ee2
visp Skrevet 28. mars 2016 #3 Skrevet 28. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er deres tenåringer med hygiene? Min snart 15 åring ser ut til å ha glemt alt han har lært fra han var liten som at man pusser tenner morgen og kveld, vasker seg i ansikt (om ikke dusj) om morgen, dusje og vaske seg osv. Han kan gå i samme klærne i en uke, inkl sokker og undertøy. Naturligvis lukter han alt annet enn godt, og blir rasende når det påpekes. Rommet hans lukter også, fordi han ikke gidder å legge klær til vask. Jeg holder på å bli gal. Og det er mye konflikter. Jeg prøver å si i fra på en ålreit måte, og at det må være bedre at det kommer fra meg enn at kompiser skal begynne å mobbe han for det. Han er vel så hormonell som det går an å få blitt i den alderen... Nå har jeg ikke orket å si noe eller være gå inn på rommet hans de siste to dagene. Bare latt han være i fred. Tenker kanskje at hvis jeg slutter å mase at han kanskje skjønner det selv etter hvert. Så får han bare leve i møkk. Men det er neimen ikke lett! Noen som kjenner seg igjen? Går det over? Noen tips? Anonymkode: 0deac...ca7 Det var perioder med overdreven angst for å ikke være ren og senere kom også perioder hvor det ikke virket som om det betydde noe (jeg maste endel da altså). Den vanskeligste for meg var parfyme-perioden. Jeg var konstant kvalm og ble litt krangling utav det men det roet seg heldigvis etterhvert.
Gjest GulSol Skrevet 28. mars 2016 #4 Skrevet 28. mars 2016 Det går kanskje over. Om noen år. Hva med å helle ei vaskebøtte over han? Si at nok er nok, jeg har ikke oppdratt en skitten drittunge, nå tar du å vasker deg!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #5 Skrevet 28. mars 2016 Jeg var ikke så flink til å vaske meg tidlig i tenåra, og når jeg har tenkt over det i ettertid tror jeg det var fordi jeg ikke var komfortabel med den "nye" kroppen min - jeg syntes det var så rart og fremmed. Hadde alltid rene klær, men hatet å dusje/bade. Vanskelig å forklare, for jeg hadde ingen komplekser eller noe, det var bare en fremmed kropp og mye jeg syntes var litt ekkelt. Tror ikke det er helt uvanlig med "smelly kids", men det gjør det ikke noe hyggeligere for de rundt eller den det inkluderer. Hvis sønnen din har en far er det kanskje på tide at han tar seg en prat med sønnen sin? Det blir sikkert uutholdelig kleint for tenåringen (som sikkert har lav kleinhetsterskel fra før) dersom mamma skal "mase" om sånne ting OGSÅ. Anonymkode: 58dc5...404
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #6 Skrevet 28. mars 2016 Jeg tenker også at far må si noe her. Anonymkode: bc0c4...8e0
Antoinette Skrevet 28. mars 2016 #7 Skrevet 28. mars 2016 Hvis det er så ille som du beskriver her ts så har du latt det gå ALTFOR langt. La faren ta en prat med gutten, hjelper ikke det så er det tvang som gjelder. Ta klærne hans og sett over vaskemaskinen så han ikke kan hente de ut av skittentøykurven, be han rydde rommet og ta en grundig nedvasking av rommet, bytt sengetøyet og kokvask det ol. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #8 Skrevet 28. mars 2016 Det der er ganske normalt. En ting er at de er sløve med hygiene og klesskift i den alderen, men pubertet stinker i seg selv; svette tåfis og fett hår. Og når de endelig klarer å etablere hygienerutiner så tar de av, dusjer i en time, bruker for mye parfyme og tømmer en boks hårvoks i uka Anonymkode: 4ba01...95f 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #9 Skrevet 28. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er deres tenåringer med hygiene? Min snart 15 åring ser ut til å ha glemt alt han har lært fra han var liten som at man pusser tenner morgen og kveld, vasker seg i ansikt (om ikke dusj) om morgen, dusje og vaske seg osv. Han kan gå i samme klærne i en uke, inkl sokker og undertøy. Naturligvis lukter han alt annet enn godt, og blir rasende når det påpekes. Rommet hans lukter også, fordi han ikke gidder å legge klær til vask. Jeg holder på å bli gal. Og det er mye konflikter. Jeg prøver å si i fra på en ålreit måte, og at det må være bedre at det kommer fra meg enn at kompiser skal begynne å mobbe han for det. Han er vel så hormonell som det går an å få blitt i den alderen... Nå har jeg ikke orket å si noe eller være gå inn på rommet hans de siste to dagene. Bare latt han være i fred. Tenker kanskje at hvis jeg slutter å mase at han kanskje skjønner det selv etter hvert. Så får han bare leve i møkk. Men det er neimen ikke lett! Noen som kjenner seg igjen? Går det over? Noen tips? Anonymkode: 0deac...ca7 For å svare deg litt dumt, du vil merke det når det kommer en jente inn i livet hans, da vil han nok snu om over natten. Hva sier pappaen? Anonymkode: eb78c...7e8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #10 Skrevet 28. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er deres tenåringer med hygiene? Min snart 15 åring ser ut til å ha glemt alt han har lært fra han var liten som at man pusser tenner morgen og kveld, vasker seg i ansikt (om ikke dusj) om morgen, dusje og vaske seg osv. Han kan gå i samme klærne i en uke, inkl sokker og undertøy. Naturligvis lukter han alt annet enn godt, og blir rasende når det påpekes. Rommet hans lukter også, fordi han ikke gidder å legge klær til vask. Jeg holder på å bli gal. Og det er mye konflikter. Jeg prøver å si i fra på en ålreit måte, og at det må være bedre at det kommer fra meg enn at kompiser skal begynne å mobbe han for det. Han er vel så hormonell som det går an å få blitt i den alderen... Nå har jeg ikke orket å si noe eller være gå inn på rommet hans de siste to dagene. Bare latt han være i fred. Tenker kanskje at hvis jeg slutter å mase at han kanskje skjønner det selv etter hvert. Så får han bare leve i møkk. Men det er neimen ikke lett! Noen som kjenner seg igjen? Går det over? Noen tips? Anonymkode: 0deac...ca7 Er du mor eller far? Hvis han bor sammen med begge, kan kanskje ektefellen din ta diskusjonen, kanskje det hjelper med en annen tilnærming? Jeg synes absolutt man kan stille grunnleggende krav til hygiene når man bor sammen. Tjener han egne lommepenger eller får han av dere? Man kan knytte lommepenger opp mot enkle bidrag til fellesskapet, inkludert fysik hygiene og hvordan man oppfører seg. Lommepenger bør utbetales etterskuddsvis, slik at man slipper diskusjon rundt noe man allerede har "fått betalt for". Jeg synes egentlig ikke man skal få betalt for selvfølgelige oppgaver som å ta ut søppel, gå tur med hunden eller legge klærne sine til vask og dusje hver dag, men noen ganger kan det være en løsning. Lag en liste med helt enkle ting, som skal gjøres hver dag. Dusj, legge skitne klær til vask, tannpuss, håndvask, rydde inn i oppvaskmaskinen, ha en hyggelig tone hjemme, legge seg tidlig nok til å få søvn osv. og noen ting som gjøres ukentlig, som rydde rom, sengetøy, håndkleskift. Søsteren min sluttet å mase, men betalte ikke ut noen ting hvis ikke de siste 7 dagene var ok. Ingen unntak, ingen diskusjon, men veldig enkle oppgaver. Det gikk en måned hvor de ikke snakket sammen,og han ikke fikk noen lommepenger, busspenger eller noen ting. Men så bedret det seg.. Anonymkode: 0efbb...c3d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #11 Skrevet 28. mars 2016 Jeg er mor. Han er hos far annenhver helg, Og han har også tatt den praten med han flere ganger. Uten at det hjelper. Vi har et veldig godt samarbeid, men det blir liksom ikke det samme når det kun er annenhver helg og bare meg til å følge opp i ukedagene. Vi bor dessverre for langt unna hverandre nå til at han kan komme innom. Er så fantastisk når folk sier at "det bare er å si at han skal rydde og dusje", for det har jeg jo liksom ikke gjort. Jeg har også brukt tvang. Til og med bært karen inn i dusjen. Jeg har også vært inne og hentet ut klær. Men nå er jeg passe drittlei. Han mener han er voksen. Da mener jeg at han bør klare å ta ansvar for så enkle ting som hygiene selv også. Han får lommepenger når han har gjort noe for dem, men jeg betaler ikke for at han skal dusje og rydde rommet sitt. Ellers klipper han gress og gjør småting for naboene rundt her ift sesong. Så de pengene han har tjener han selv. Kanskje jeg skal lage en liste over gjøremål og lage en "pakke" av det som foreslått over. Det er kanskje ikke så dumt. Og heller holde igjen på kjøring og sånt. For vi bor dårlig til ift buss, så det blir en del kjøring. 2 dagers stillhet fra meg har hvert fall fått han i dusjen frivillig i dag! Og det er bra. Anonymkode: 0deac...ca7 2
Snurrepurre Skrevet 28. mars 2016 #12 Skrevet 28. mars 2016 Plutselig vegring for å dusje kan være tegn på seksuelt misbruk. Husk at 1/10 ti barn opplever dette i Norge. Prat med gutten din, iallfall ikke straff han med "silent treatment".
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #13 Skrevet 28. mars 2016 Min tenåringsgutt var akkurat lik. Han er riktignok bare 13, men vært i puberteten lenge og er sånn sett en ung mann. Han nektet å dusje, han pussa knapt tenner, han nekta å klippe seg..... Han så rett og slett ikke ut, og lukta heller ikke særlig godt. Her måtte jeg rett og slett si at han snart ble en slik type som folk helst ikke vil sitte ved siden av på bussen, en av de guttene i klassen man helst ikke vil samarbeide med pga lukt, en av de guttene man ikke vil ha på overnatting osv. Og at det var veldig dumt om det skulle skje, for han er jo en flott gutt med mange fantastiske egenskaper osv. Samme dag som jeg holdt den talen, rydda vi rommet sammen, lufta, vaska, vaska og sorterte alt av tøy. Vi dro på shopping, hvor han fikk velge noen klær han likte godt. Han synes han ble så kjekk! Vi kjøpte en god rensegel og ansiktskrem på apoteket, og hun på apoteket fortalte hvor viktig det var å vaske huden godt for å unngå kviser. Hun viste noen bilder, og det satte litt støkk i han. Han fikk nye sengeklær og litt stasjon til rommet, samt et par fotballsko og et spill som hadde stått lenge på ønskelista. Så her kom belønningen i forkant. Og så var jeg veldig "på" i en periode, fulgte opp m rydding, hjalp han å sortere, komme i gang.... Jeg var ikke sint, og heller ikke masete. Men jeg var bestemt, og var tydelig på at hygiene er noe vi må være nøye på. I ettertid kom det fram at han var usikker på egen kropp, prøvde å stenge ute forandringer med kroppen, ville være liten og "ubekymret" litt lengre. Tror de strever litt med å finne seg selv. Hender jo fortsatt at det glipper litt, men nå blir det ingen sure miner om jeg minner han på det. Anonymkode: 6b8b9...eb2 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #14 Skrevet 28. mars 2016 Husk også at med depresjon kan det følge med problemer med å følge opp hygiene. Det er verdt å ha i bakhodet. Anonymkode: 417f5...e7e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #15 Skrevet 28. mars 2016 Her har problemet vart i mange år. De er nå 13 og 14 år. Begge blir fulgt opp daglig på tannpuss, ansiktsvask etc og dusjing annahver dag eller etter trening/gym. Selv om vi har terpet og terpet er de like uvillige. Vi prøver å forklare, spesielt jenta, hvor viktig det er med god hygiene nå i puberteten. Gutten var nettopp på klassetur ei uke uten å dusje eller å vaske seg. Vi har gitt klar beskjed at før de blir bedre på dette området så trenger de ikke spørre om å få dra på besøk til noen (overnatting, f.eks. hos besteforeldre). De må selv kunne ta ansvar før de får dra et sted alene. Foreløbig virker det ikke, men det hjelper iallefall ikke å komme og spørre om å få dra på besøk. Kanskje... når de får tenkt seg om en stund. Begge må rydde rommene sine og gutten gjorde dette i helgen. Brukte fire timer, inkludert tv-titting (forstyrrende moment ja). Men fortsatt låg det sure sokker etc under senga. Vi ga oss ikke før han var ferdig. Jeg spurte han etterpå hva han kan gjøre for å slippe å bruke så mange timer på å rydde. Vet ikke om det gikk inn. Tror ikke han blir bedre over natta. Det værste er at mora blir forbanna fordi vi er så sabla dyktige på å få ungene til å gjøre det de skal. Hun gidder nemlig ikke. Der er alt fritt, de gjør hva de vil, det er ikke tannpuss annet enn når de kommer på det selv etc... Gutten kan komme her etter en uke og ikke ha dusja siden sist han var her. Anonymkode: 0c670...776
Veslefrikk Skrevet 28. mars 2016 #16 Skrevet 28. mars 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min tenåringsgutt var akkurat lik. Han er riktignok bare 13, men vært i puberteten lenge og er sånn sett en ung mann. Han nektet å dusje, han pussa knapt tenner, han nekta å klippe seg..... Han så rett og slett ikke ut, og lukta heller ikke særlig godt. Her måtte jeg rett og slett si at han snart ble en slik type som folk helst ikke vil sitte ved siden av på bussen, en av de guttene i klassen man helst ikke vil samarbeide med pga lukt, en av de guttene man ikke vil ha på overnatting osv. Og at det var veldig dumt om det skulle skje, for han er jo en flott gutt med mange fantastiske egenskaper osv. Samme dag som jeg holdt den talen, rydda vi rommet sammen, lufta, vaska, vaska og sorterte alt av tøy. Vi dro på shopping, hvor han fikk velge noen klær han likte godt. Han synes han ble så kjekk! Vi kjøpte en god rensegel og ansiktskrem på apoteket, og hun på apoteket fortalte hvor viktig det var å vaske huden godt for å unngå kviser. Hun viste noen bilder, og det satte litt støkk i han. Han fikk nye sengeklær og litt stasjon til rommet, samt et par fotballsko og et spill som hadde stått lenge på ønskelista. Så her kom belønningen i forkant. Og så var jeg veldig "på" i en periode, fulgte opp m rydding, hjalp han å sortere, komme i gang.... Jeg var ikke sint, og heller ikke masete. Men jeg var bestemt, og var tydelig på at hygiene er noe vi må være nøye på. I ettertid kom det fram at han var usikker på egen kropp, prøvde å stenge ute forandringer med kroppen, ville være liten og "ubekymret" litt lengre. Tror de strever litt med å finne seg selv. Hender jo fortsatt at det glipper litt, men nå blir det ingen sure miner om jeg minner han på det. Anonymkode: 6b8b9...eb2 Du høres ut som en veldig forståelsesfull og god mor! 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #17 Skrevet 28. mars 2016 I mitt tilfelle (et lengre innlegg over) så har ungene aldri blitt opplært til å være god på hygiene. Jeg kom inn i bildet etter at de hadde begynt på skolen. Her er ingen diagnoser bortsett fra at de trenger rutiner (som andre unger), men det er vanskelig å få inn gode rutiner når de er mesteparten av tiden hos mor og hun gir blaffen... Ene broren her (ikke så mye hos oss lenger) var med oss på ferie da han var 14. Gikk i tre dager før han innrømte at han hadde glemt tannbørste.... Jeg kan heller ikke huske at jeg ikke ville dusje og vaske meg og jeg har også spurt mamma om dette. Og min datter har aldri hatt det problemet, heller omvendt. For meg er hygiene viktig og jeg ønsker ikke at unger som kommer herfra huset skal møte skitne på skolen eller på besøk hos folk. Anonymkode: 0c670...776
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #18 Skrevet 28. mars 2016 Ja min sønn er også sånn om jeg lar han være sånn. Her må han dusje minst annenhver dag, skifte alt av klær like ofte hvis ikke får han ikke spille eller være på nett. Jeg er alenemor men setter hardt mot hardt, ellers stinker han . Jeg minner han også på å ta på deodorant og pusse tennene hver dag morgen og kveld. Hvis ikke får han ikke månedslønn eller noe. Du må sette grenser! Anonymkode: 354cc...625 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #19 Skrevet 28. mars 2016 Merkelig hvordan det kan gå begge veier. Noen gutter blir veldig "forfengelige" og andre gir helt opp. Mine brødre var omtrent mer nøye på det enn hva jeg var. Med dusjing om morgenen (jeg dusjer alltid kveld) pene klær, fikse hår, pusse tenner (så klart) og hudkrem. Jeg stod opp og vasket ansiktet og pusset tennene, det var alt jeg orket. Mens de stod og dillet ved siden av. Mye godlukter osv. Nei jeg hadde satt hardt mot hardt. Sagt rett ut at det er ekkelt. La han bli så forbanna han vil og faktisk bli litt forbanna tilbake. Tatt klærne og vasket de når han kledde av seg. Og mast han i dusjen. Rett og slett fortalt han at sånne typer vil verken jentene eller guttene ha noe med å gjøre. Anonymkode: 29234...a20
Raven Emerald Skrevet 29. mars 2016 #20 Skrevet 29. mars 2016 Ryddet for spekulasjoner. Raven Emerald, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå