Gå til innhold

Øredobber hos små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, en kjønnslemlestelse er noe helt annet enn hull i ørene. Ærlig talt. 

Anonymkode: 33d13...0e5

Smerteopplevelsen er en annen, ja. Og det er smertefullt i lengre tid, og mange blir ødelagte for livet.

Men det er likefullt påført smerte uten funksjon.

Anonymkode: e6e8c...548

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det sier vel de som slår barna sine også.

Det blir bare useriøst å sammenligne det å ta hull i ørene på en baby med mishandling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et intenst ønske om hull i ørene så lenge jeg kan huske. Mamma hadde en streng regel om 10 år. Det endte med at jeg selv stakk hull i ørene sambaen med en venninne. Det ble helt katastrofe og fill betennelse.

Det sekund min datter sier at hun har lyst på hull i ørene, skal hun få det. Ikke før og ikje etter...

Anonymkode: 092ff...138

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir bare useriøst å sammenligne det å ta hull i ørene på en baby med mishandling.

Hvorfor rettferdiggjøre unødvendig smerte på et lite barn som ikke forstår hvorfor?? Vil du barnet ditt vondt? Sannsynligvis ikke, men barnet får vondt når man stikker hull i ørene på det. Og for hvilket resultat? At foreldrene synes det er pent å se på. Usmakelig, spør du meg.

Endret av Hattifnatten
  • Liker 1
Skrevet

Jeg var 7-8 år og maste lenge. Datteren min var 7-8 år og maste lenge.

Jeg synes det er en grei alder og de fleste jentene i klassen hennes tok hull i løpet av noen uker i 2. klassen.

Jeg synes det er litt pinlig med hull i ørene på babyer og unger som ennå ikke har sluttet med bleie nettopp fordi det blir så tydelig at her er det mammans pyntebehov som går foran ungenes behov.

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Ny Bruker skrev:

Jeg har ikke barn ennå. Når vi forhåpentligvis får barn en gang i fremtiden så har jeg ingen planer om å slå. Hvis du drar paralleller mellom disse handlingene, så kan man like godt forby barna sine å ta piercing eller tattoo.

De fleste barn får jo hull i ørene både fordi foreldre ønsker dette eller fordi de selv ønsker mår de blir større. Det gjør vel like vondt da også?

Piercing og tattoveringer får en ikke ta før fylte 18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er barnemishandling!! Ikke ALLE jenter vil ha hull i ørene, så la de nå få bestemme selv når de blir litt eldre!

Anonymkode: 6657f...57d

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Kan du vennligst forklare forskjellen? 

Hull i ørene: Smerte for barnet, barnet forstår ikke hvorfor det får vondt, foreldrenes valg, ikke barnet.

Slag av voksen: Smerte for barnet, barnet forstår ikke hvorfor det får vondt, foreldrenes valg, ikke barnet.

Anonymkode: e8453...344

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det er en uting å ta hull i ørene på små barn som ikke selv kan samtykke. Jeg forstår ikke hvordan foreldre kan utsette små barn for dette, bare pga sin egen forfengelighet.

• Liker 1
Skrevet

Tok selv hull i ørene rundt 14 års alderen.  Har en datter på 17 som aldri har ønsket hull i ørene.

AnonymBruker
Skrevet

Seriøse piercere piercer ikke babyer. Foreldre som vil ha hull i ørene på babyer, må gå til useriøse aktører for å få det gjort. Øreflippene inneholder mange nerver, og de er der av en grunn. Ja til 18- årsgrense på kroppsmodifisering som ikke er medisinsk begrunnet.

Anonymkode: a7327...a5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fireåringen har nettopp fattet interesse for ørepynt. Hun lurte på hvordan pynten var festet og hvordan hullene ble laget. Mine er laget  med pistol hos frisør, så jeg fortalte villig vekk om hvordan de skjøt inn en spiss øredobb sånn at det ble hull tvers gjennom. Og om hvor vondt det gjorde og at hullet ikke går bort igjen. 

Hun sier hun aldri vil ha hull i ørene, ikke når hun blir voksen heller. Helt topp, for det er mange år til det er aktuelt med ørepiercing for henne :)

Anonymkode: 6f8a8...701

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hull i ørene når jeg var seks. Jeg vet at det ikke var min idé, for jeg hadde aldri kommet på det selv. Men jeg ville jo gjøre det og ble ikke tvunget til det, når det var foreslått. Har aldri tenkt over at det skal være noe galt. Man må være gammel nok til å _ville det og vite hva det vil si, men man trenger ikke være myndig heller, synes jeg. 

Anonymkode: d78e1...a7f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sammenligne disse to tingene er bare absurd.

Nei, det er ikke det. Det jeg sammenliknet, var argumentasjonen. Å si at "det er naturlig for vår familie" er ikke et godt argument for å gjøre noe. 

Anonymkode: c3ed5...bff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Ny Bruker skrev:

Anonymkode: 47f97...80b

Skrevet

Øredobber på barn er stygt og mishandling. Jeg synes at barna burde vente til de kan si fra selv

Skrevet

Jeg er full av hull. Vært piercingentusiast siden jeg var nesten bare barnet (av egen fri vilje, ingen anddre i familien er det).
Fikk ikke hull i ørene før jeg var stor nok til å velge selv.

Jeg kommer ikke til å ta hull i barna mine. Det får de velge selv. Og hvis de skal ha, så får de ikke ta de med "frisør-pistol".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i mot..

Min datter fikk mast seg til hull i ørene da hun gikk i 1.klasse.. Vi var nøye med rens og alt som følger med, men likevel grodde øredobben fast inni hullet og det gikk infeksjon i det.. Fikk en stor verkebyll bakpå øret, feber og slapp, og mye ubehag..
Jeg angret som en hund på at jeg var ettergivende :tristbla:
Nå er det ett år siden og hun sier hun aldri vil ha hull i ørene igjen...:P Det endrer seg nok om noen år men jeg synes hun må være 10-12 år en eventuell neste gang.

Selv var jeg 10 år da jeg fikk ta hull i ørene.

Anonymkode: c39c3...570

Skrevet

Mine barn skal ikke få hull i ørene før de ber om det selv og er gamle nok til at en seriøs piercer er villig til å gjøre det. Hvis de maser skal jeg fortelle om mitt eget skjeve frisør-hull, som ikke grodde før jeg etter to år lot det gro igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at det er lite pent med øredobber på små jenter, hvertfall under skolealder. Og på babyer synes jeg at det ser rett og slett stygt ut. Man tar liksom bort litt av det uskyldige, søte babyansiktet. 

Anonymkode: fb463...a91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...