Gå til innhold

Øredobber hos små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hadde lyst og fikk hull i ørene npr jeg var 7, i første klasse,

Og det gjorde ikke vondt i det helle tatt.

Anonymkode: 899d7...a9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk selv hull i ørene da jeg gikk i 7.klasse, da var jeg vel 12 og hadde mast en god stund på mamma før hun endelig sa ja. Jeg syns vel strengt tatt at barnet burde være stort nok både til å ønske hull i ørene og til å kunne ta seg av rens selv.

• Liker 1
Gjest Klopp
Skrevet

Foreldre som setter hull i ørene på barn som ikke kan si i fra og vet hva det er, er (sorry, men fakta) dårlige foreldre synes jeg.

Skrevet

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 8 år. Det var noe jeg selv ønsket, og jeg var bevisst på at det kom til å gjøre vondt. Det gikk helt fint. Men jeg hadde aldri latt barnet mitt ta hull i ørene tidligere enn 8 år. Små barn i 1-2-3-årsalderen som har hull i ørene synes jeg bare ser idiotisk ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Riskrem skrev:

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 8 år. Det var noe jeg selv ønsket, og jeg var bevisst på at det kom til å gjøre vondt. Det gikk helt fint. Men jeg hadde aldri latt barnet mitt ta hull i ørene tidligere enn 8 år. Små barn i 1-2-3-årsalderen som har hull i ørene synes jeg bare ser idiotisk ut. 

Enig, tidligst 7 tenker jeg.

Anonymkode: 899d7...a9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hull i ørene som fireåring og jeg synes det er helt ok å ta hull i den alderen.

Anonymkode: 33d13...0e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Ny Bruker skrev:

Døtrene mine skal få hull i ørene når de er 6 mnd.-2 år. Detter er helt naturlig for min familie og føles helt normalt for meg.

Noen familier synes det er "helt naturlig" å omskjære sine døtre også. 

Anonymkode: c3ed5...bff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen familier synes det er "helt naturlig" å omskjære sine døtre også. 

Å sammenligne disse to tingene er bare absurd.

• Liker 3
Skrevet

Døtrene mine skal få hull i ørene når de er 6 mnd.-2 år. Detter er helt naturlig for min familie og føles helt normalt for meg.

Regner med, og håper at du troller. Men jeg svarer likevel.

Det er naturlig for DEG, og for DIN familie? Men det er da aldeles ikke naturlig for en baby!

Med mindre det er noen helsemessig grunn til å skulle påføre et barn smerte, så er det ikke greit.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn ennå. Når vi forhåpentligvis får barn en gang i fremtiden så har jeg ingen planer om å slå. Hvis du drar paralleller mellom disse handlingene, så kan man like godt forby barna sine å ta piercing eller tattoo.

De fleste barn får jo hull i ørene både fordi foreldre ønsker dette eller fordi de selv ønsker mår de blir større. Det gjør vel like vondt da også?

Hvis barna selv er så store at de ønsker hull i ørene, og dermed kan forklares at det gjør vondt, og de velger det selv, da er det selvsagt noe helt annet. Å utsette barn for smerte uten grunn er da selvsagt mishandling. Hvorfor skal man stikke hull på små barn som ikke ønsker det selv? Hvis det ikke er mishandling, hva er det da? 

Hva er forskjellen på å stikke hull i ørene på et lite barn, og å stikke hull i tja neglen for å straffe? Eller å brenne en hånd med vilje? Eller å slå? Barna forstår ikke hvorfor de føler smerte, og det har absolutt ingen nytte. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det virkelig ikke. Omskjæring av jenter er jo ekstrem kjønnslemlestelse, så det blir lettere å sammenligne det med omskjæring av gutter (som ikke ødelegger funksjon, men fortsatt er forkastelig). Hvorfor skal man påføre barn smerte??? 

Anonymkode: e8453...344

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Det er unaturlig smerte (i ulik grad, riktig nok), uten noen som helst fornuftig grunn.

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi på 5 fikk nylig hull i ørene etter eget ønske. Hun visste det kom til å gjøre vondt, men ville ha likevel. Har gått veldig bra,  ingen infeksjon :)

Hadde hun derimot ikke kommet på ideen selv ville hun ikke fått hull i ørene,  ser ingen grunn til å tvinge sånt jåleri på et lite barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det virkelig ikke. Omskjæring av jenter er jo ekstrem kjønnslemlestelse, så det blir lettere å sammenligne det med omskjæring av gutter (som ikke ødelegger funksjon,

Hvor har du det fra at kjønnslemlestelse hos gutter ikke har negative konsekvenser?

For meg gjør det argumenteringen din useriøs når du trekker en parallell mellom hull i ørene og det å skjære av noen deler av kjønnsorganet.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Hattifnatten skrev:

Hvorfor det? Det er unaturlig smerte (i ulik grad, riktig nok), uten noen som helst fornuftig grunn.

Nei, det er ikke likt i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er påført smerte, som ikke gir noen funksjon for barnet. Selvfølgelig er det ikke likt, praktisk sett, å omskjære og å stikke hull i øret. Men på generelt grunnlag er det en smerte et barn ikke forstår, og som ikke er til hjelp for barnet.

Anonymkode: e6e8c...548

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men på generelt grunnlag er det en smerte et barn ikke forstår, og som ikke er til hjelp for barnet.

Så lenge man tar vare på babyen sin ser jeg ikke noe problem i å stikke hull i ørene. Det er en kortvarig smerte og det er enklere å passe på renholdet i ettertid når man gjør det mens de er små.

Skrevet

Om man sammenlikner opplevelse og resultat, så er det det samme jo.

Smerte ---> Ingen funksjon/resultat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man tar vare på babyen sin ser jeg ikke noe problem i å stikke hull i ørene. Det er en kortvarig smerte og det er enklere å passe på renholdet i ettertid når man gjør det mens de er små.

Kortvarig?? Mine ører dunket lenge og vel da jeg var 10 år og fikk hull i ørene. Røde, varme, og vonde. Hvorfor i alle dager utsette en baby for unødvendig smerte. Ingen vil vel det?

Anonymkode: e6e8c...548

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hattifnatten skrev:

Om man sammenlikner opplevelse og resultat, så er det det samme jo.

Nei, en kjønnslemlestelse er noe helt annet enn hull i ørene. Ærlig talt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det sier vel de som slår barna sine også.

Anonymkode: e8453...344

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...