Gå til innhold

Øredobber hos små barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er din holdning til dette?
Personlig syns jeg slikt kan vente. Jeg har to barn, en på 8 og en på 5, men ingen av de har lyst på hull, og selv syns jeg godt det kan vente. 
Hadde de mast om å få det og jeg hadde advart de mot at det kan gjøre vondt, og de likevel ville ha det - så kanskje...

Les gjerne denne artikkelen:

http://www.mammanett.no/comment/303415

I spania har jeg hørt at de setter hull på ørene allerede på fødeavdelingen. Fordelen skal være  at de er så små at de ikke kommer til å pirke på det. For hos barnehagebarn er infeksjonsfaren stor, der er det masse smittestoffer, ungen leker i sølepytter og sandkasse og pirker seg i øret...

Da er det i alle fall bedre å vente til skolealder når de er mer fornuftige.

Da jeg var 12 år hadde jeg så lyst på hull, men moren min nektet...

Det endte med at jeg "lurte" henne ved å spørre om penger til lørdagsgodt. Så dro jeg og venninnen min på kjøpesenteret og fikk satt hull i ørene :D Da var det for sent for min mor å si nei... gjort var gjort lissom.... :D

Anonymkode: 6a2f8...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å sette hull i ørene på barn under 12 år skulle vært forbudt. Unntaket er å sette hull i ørene på nyfødte. Da er hygienen et like lite problem som det å stikke øredobber gjennom øreflippene på barna. 

Jeg har sett så mange barn med alvorlige infeksjoner etter hull i øreflippene inngrep at jeg vet at det er å utsette barn for unødvendige plager og risikoer. Særlig når foreldrene tror infksjonen går over med litt sårvask og øreflippene står på spreng og væsker gult så er det galskap å ikke gå til lege på et langt tidligere tidspunkt enn mange faktisk gjør. Foreldre qner ikke hva de utsetter barna sine for.

Anonymkode: 2a7b0...761

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv var jeg 1 år når jeg fikk hull i ørene, dette var på slutten av 70-tallet. For min del har det aldri vært noe problem, hullene har liksom alltid vært der. Men, hadde jeg hatt en datter så hadde jeg i det minste ventet til hun ønsket seg hull i ørene selv. Synes ikke det er nødvendig å vente til konfirmasjonsalder akkurat, men kanskje til skolestart hvis det er ønskelig. Niesen min var 5 år når hun fikk hull etter mye mas og det har gått helt fint det også. At det gjøres på barnas premisser er altså det viktigste synes jeg.

Angående Spania så stemmer det du sier, bodde der i fem år og så mange bittesmå jenter med ørepynt, for foreldrene var det den naturligste ting i verden. De forklarte at det var frivillig, men at det ble anbefalt å gjøre det på sykehuset for at øreflippen til en nyfødt er så mykt at de ikke vil merke stikket.

Anonymkode: 00a3c...82e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Jeg fikk hull i ørene når jeg var 7. Jeg visste at det kom til å gjøre vondt. Vi var nøye med rens. Jeg hadde et sterkt ønske om å ta hull i ørene. 

Men det er viktig som sies over her at det må være på barnas premisser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 20 og har fremdeles ikke hull i ørene...Har rett og slett aldri hatt lyst på det, og tror egentlig jeg hadde blitt sur hvis jeg hadde blitt tvunget til å få det før jeg kunne bestemme selv! Så ja, jeg syns øredobber hos små barn blir for dumt.

Anonymkode: 936db...8f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når barnet er gammelt nok til å selv si at de ønsker ørepynt, så kan det få det. Å sette hull i ørene på barn som ikke kan samtykke, synes jeg ikke noe om.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når hun er så stor at hun ønsker hull i ørene selv OG er i skolealder OG skjønner hva det innebærer av stell og pass, da kan min jente få hull i ørene, ikke før. Og det skal tas hos en piercer, aldri i livet om jeg lar en frisør e.l skyte hull. 

Anonymkode: 606f9...d73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døtrene mine skal få hull i ørene når de er 6 mnd.-2 år. Detter er helt naturlig for min familie og føles helt normalt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var 2 år når jeg fikk hull i øret :) 

Anonymkode: c18a5...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De bør være gamle nok til å få stukket hull hos piercer. Å skyte hull med sånn pistol som frisørene bruker burde være forbudt.

Anonymkode: 6711a...6cf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk første gang da jeg var 5, men vi måtte ta dem ut fordi jeg fikk infeksjon. Fikk igjen da jeg var 8, de tok vi også ut igjen.

Jeg synes ikke det er greit å ta hull i ørene på barn under 5. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om at 5 åringer får hull en gang. Jeg fikk fordi jeg i en alder av 5 ville ha det selv, og det er det som er viktig å tenkte på.

En baby eller en 2 åring kommer ikke til å si "Mamma, jeg VIL ha hull i ørene mine." Da er det foreldrene som velger det for barnet og jeg føler at det blir feil. 

Jeg er ikke for ideen om at alle jenter skal ha hull i ørene, jeg har selv ikke hull i ørene i en alder av 26 år. Hvis en jente vil ha hull i ørene, bør det være hennes valg, og jeg mener hun bør være stor nok til å forstå hva det innebærer. Hun bør også være stor nok til å være ansvarlig for hygene.

Anonymkode: c7047...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sette hull i ørene på barn under 12 år skulle vært forbudt. Unntaket er å sette hull i ørene på nyfødte. Da er hygienen et like lite problem som det å stikke øredobber gjennom øreflippene på barna. 

Jeg har sett så mange barn med alvorlige infeksjoner etter hull i øreflippene inngrep at jeg vet at det er å utsette barn for unødvendige plager og risikoer. Særlig når foreldrene tror infksjonen går over med litt sårvask og øreflippene står på spreng og væsker gult så er det galskap å ikke gå til lege på et langt tidligere tidspunkt enn mange faktisk gjør. Foreldre qner ikke hva de utsetter barna sine for.

Anonymkode: 2a7b0...761

Hvorfor kan noen mennesker mene det er greit å gi barn smerte uten grunn? Hva er forskjellen på å stikke de i ørene så det gjør vondt, og å slå dem? Vennligst forklar meg det! 

Barn skal selvfølgelig ikke utsettes for smertefulle inngrep i kroppen før de selv ønsker det og innser hva det er. Å stikke barn med spisse ting for utseendets skyld er barnemishandling. Jeg synes det er ekstremt hyklersk å mene det er greit å stikke hull på de, men samtidig mene at mishandling er ille.

Anonymkode: e8453...344

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det står faktisk i artikkelen at øret ikke er ferdig utviklet før barnet er 6-7 år gammel og at hullet kan gro skjevt om man tar hull før øret et ferdig utviklet. 

Barnet ditt takker deg nok ikke hvis øret blir misformet fordi du ikke kunne vente på samtykke. 

Anonymkode: c7047...6c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan noen mennesker mene det er greit å gi barn smerte uten grunn? Hva er forskjellen på å stikke de i ørene så det gjør vondt, og å slå dem? Vennligst forklar meg det! 

Barn skal selvfølgelig ikke utsettes for smertefulle inngrep i kroppen før de selv ønsker det og innser hva det er. Å stikke barn med spisse ting for utseendets skyld er barnemishandling. Jeg synes det er ekstremt hyklersk å mene det er greit å stikke hull på de, men samtidig mene at mishandling er ille.

Så usaklig du er.....

Anonymkode: 5a740...9d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du slår barna dine og da eller? Hvorfor mener du det er greit å påføre barna dine smerte? Dette er barnemishandling, og dette skulle vært forbudt ved lov. 

Jeg har ikke barn ennå. Når vi forhåpentligvis får barn en gang i fremtiden så har jeg ingen planer om å slå. Hvis du drar paralleller mellom disse handlingene, så kan man like godt forby barna sine å ta piercing eller tattoo.

De fleste barn får jo hull i ørene både fordi foreldre ønsker dette eller fordi de selv ønsker mår de blir større. Det gjør vel like vondt da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte selv at jeg ville ha hull i ørene når jeg var 12 år, og da fikk jeg det. Venter ei lita jente selv nå i mai, og jeg skal absolutt ikke ta hull i ørene hennes mens hun er baby. Øredobber hører ikke hjemme på små barn, men det er min mening. Hun skal selvfølgelig få det den dagen hun vil det selv:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det ser bare helt feil ut med øredobber på babyer og småbarn... Syns man burde vente til tidligst 6-7 årsalderen hvis barnet selv ønsker seg hull i ørene.

Jeg tok hull i ørene da jeg var 12-13 etter eget ønske. Jeg hadde sikkert fått lov før, men jeg ønsket ikke hull før da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligst 12 år.

Babyer med hull i ørene ser dumt ut, er ikke de som har valgt det selv men de forfengelige foreldrene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

små barn kan ikke forstå hvorfor det gjør vondt.Ikke kan de forstå hva som skjer.

Det å tvinge seg til å skulle ha hull i barnas ører ,er et overgrep. La barnet selv bestemme når det er gammelt nok!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...