Gå til innhold

Følge normen eller drømmen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Målet mitt har lenge vært, å jobbe/spare til leilighet. Jeg har ikke høyere utdannelse, jeg har prøvd å forbedre karakterene, men bøkene får meg til å føle meg fanget, så jeg har hatt jobber i stedet. Men så har du de jobbene, hvor du tjener etter som du er flink/erfaren. Dette er noe jeg stadig vekk får høre at jeg passer perfekt til. Så jeg gikk for det. Jeg har tenkt å gi det kanskje ett års tid, for å se om jeg klarer å leve drømmen min. Jeg mener det er viktig at en skal føle at en lever, og ikke bare jobber og jobber for å tjene til en leilighet. 

Hva mener du er viktig? Å følge en drøm, eller la et planlagt A4 liv og penger bestemme?

Anonymkode: 159be...469

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner helt ærlig ikke problemet!

Målet ditt (drømmen din?) har vært å jobbe/spare penger til leilighet, men nå vil du ikke det lenger?  Er det det som er problemstillingen?

Eller er det at du har fått tilbud om en jobb som du passer godt til, som du liker, men der du ikke tjener så mye som du selv føler at du burde for å nå målet ditt om en leilighet?

Anonymkode: 853d9...9c2

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner helt ærlig ikke problemet!

Målet ditt (drømmen din?) har vært å jobbe/spare penger til leilighet, men nå vil du ikke det lenger?  Er det det som er problemstillingen?

Eller er det at du har fått tilbud om en jobb som du passer godt til, som du liker, men der du ikke tjener så mye som du selv føler at du burde for å nå målet ditt om en leilighet?

Beklager dårlig forklart innlegg. Det siste der. At jeg satser på drømmejobben, som jeg finner hverdagene mer lærerike i enn å ha en lik hverdag. Altså, her kommer lønna etter for flink du er. Det kan gå dårlig og det kan gå super bra. Så hva ville du gjort? Gått for drømmen, eller blitt værende i trygge omgivelser med like hverdager og fast lønn? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager dårlig forklart innlegg. Det siste der. At jeg satser på drømmejobben, som jeg finner hverdagene mer lærerike i enn å ha en lik hverdag. Altså, her kommer lønna etter for flink du er. Det kan gå dårlig og det kan gå super bra. Så hva ville du gjort? Gått for drømmen, eller blitt værende i trygge omgivelser med like hverdager og fast lønn? 

Har du noen som helst grunnlønn i jobben, eller er all lønn provisjonsbasert, som ved dørsalg?
Uten grunnlønn kan man risikere å gå ukesvis uten inntekt, for eksempel ved sykdom, og det hadde blitt for usikkert for meg.  Jeg må ha tryggheten ved å vite at jeg kan forsørge meg selv, uten å være avhengig av hjelp fra andre, selv om resultatet ikke er som forventet.

Men det er meg.  Du har kanskje ikke faste utgifter som du behøver ta høyde for, og da er det bare å gå for drømmen.

Skrevet

Jeg ville ha fulgt drømmen, MEN ha en sikker inntekt i bakhånd. Du kan starte forsiktig samtidig som du beholder jobben du har nå, og så ser du etterhvert. Men nå har jeg barn da, tenker annerledes enn før jeg fikk barn. Om du ikke har faste utgifter, er målrettet og vet du kan gjøre det bra så sats alt du kan :) Men husk at sykdom etc kan dukke opp. Har du penger til å kunne ta deg fri ved sykdom? 

Gjest Linaria
Skrevet

Drømmen. Jeg synes det virker så nitrist å gå hele sitt voksne liv og spare til bolig fordi "det er bortkasta å leie", og når man endelig har tid og råd til å leve ut drømmene sine, har man ikke lenger energi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...