Gå til innhold

Hvorfor kjøper du ikke en søt liten "konebil"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for mange menn at eksemplarer av det motsatte kjønn kjører små biler? Synes de at det er mer feminint? Hvorfor skal bilen ha noe å si for hvor feminin man er isåfall?

Først trodde jeg at jeg bare hadde støtt på noen menn med litt uvanlige meninger, men nå som jeg etterhvert har kjøpt flere biler har jeg fått inntrykk av at det er en vanlig oppfatning. Altså, at kvinner bør kjøre små, søte biler uten motor, mens menn kan kjøre digre bensinslukende monstre :fnise:

Altså, jeg for min del trenger ikke størst mulig bil, men det er jo mye mer praktisk å ha fire dører istedenfor to. Dessuten har jeg inntrykk av at biler med middels størrelse er mer solide og varer lengre enn miniene. Eksempler kan være en Mazda 626 mot en Opel Corsa.  

Så, har noen av dere (gjerne menn) her inne noen tanker om dette? Jeg begynner å bli lei og litt småfornærmet av å høre "det hadde vært en fin liten bil for deg", "hvorfor skaffer du deg ikke noe mindre som passer bedre for en kvinne?", "synes du ikke sånne søte små konebiler er fine? De er veldig lettkjørte og enkle for dere damer!" "du som er kvinne trenger ikke så stor bil, neste gang kan du jo titte på noe mindre og nettere?" (og bare så det er sagt, jeg kjører ikke en stor bil, bare en helt vanlig, liten-middels sedan. Haha.)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med kvinner og tendensen deres til å bry seg om hva andre mener om et valg som kun påvirker dem selv? Hvorfor ikke bare gi faen og kjøpe det en vil ha?

Anonymkode: da9b2...f7f

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med kvinner og tendensen deres til å bry seg om hva andre mener om et valg som kun påvirker dem selv? Hvorfor ikke bare gi faen og kjøpe det en vil ha?

Anonymkode: da9b2...f7f

Det gjør jeg selvfølgelig. Men man må jo få lov til å lure på hvorfor det er slik? Evt om jeg har møtt litt spesielle menn- og det IKKE er slik:-) 

• Liker 5
Gjest cheshirecat
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at menn for vane å oppfordre damer til å kjøpe "konebil". Isåfall kommer det av praktiske årsaker; en liten bil er enklere å parkere enn en større osv. For meg ville en liten bil ("konebil") passet bra med tanke på at jeg er inkompetent når det gjelder parkering. Så hadde noen foreslått en slik bil er det neppe fordi det er mer sexy, men fordi de veit hvor håpløs jeg er på dette området..

AnonymBruker
Skrevet

Så mye å ta seg nær av...

Anonymkode: 06701...c41

AnonymBruker
Skrevet

Det som er veldig viktig å huske om menn er at de er veldig følsomme når det kommer til størrelse. De foretrekker å ha det største, sterkeste, tykkeste av alt! Alt annet er for kvinner. Vi snakker om typen som ikke kan bruke ett dusjprodukt med mindre det står "For men" med store, tykke bokstaver. Det sies at kvinner er det svake kjønn, men det er ingenting som såres så lett som en manns maskulinitet.

Anonymkode: d8218...e6f

• Liker 13
Skrevet (endret)

En viktig grunn til ikke å kjøpe en søt, liten bil er at man gjerne skal frakte mer enn bare seg selv og håndvesken, barn for eksempel, bagasje, varer +++.

Hvorfor trenger en mann en stor bil?

Endret av Arabella
  • Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, muffinshaker skrev:

Hvorfor er det så viktig for mange menn at eksemplarer av det motsatte kjønn kjører små biler? Synes de at det er mer feminint? Hvorfor skal bilen ha noe å si for hvor feminin man er isåfall?

Dessuten har jeg inntrykk av at biler med middels størrelse er mer solide og varer lengre enn miniene. Eksempler kan være en Mazda 626 mot en Opel Corsa.  

Så, har noen av dere (gjerne menn) her inne noen tanker om dette? (og bare så det er sagt, jeg kjører ikke en stor bil, bare en helt vanlig, liten-middels sedan. Haha.)

Har aldri hørt menn som mener noe slikt, men vi ser flere enn 1 kvinne som sliter med å rygge en Mini, Yaris, Polo osv.

Og selvsagt varer en 626 lengre enn en Corsa om Corsaen brukes som den var en 626. Overbelasta småbiler varer ikke lenge.

Synes det er bra å se kvinner i Silverado, BRZ, Golf GTI osv. Føler meg ikke truet som mann om jeg blir forbikjørt av en kvinne med noe større enn Corsa.

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Arabella skrev:

Så vi kan dra på racer/veteran/søndagsbilen eller motorsykler, ATV, båt, kajakk, kano, deler til racer/veteran/søndagsbilen eller motorsykkelen/ATV, tråsykkel, byggemateriale osv.

Men er det en kvinne med disse interessene så trenger hun stor bil hun også. Om det ikke finnes en beta som kan kjøre for henne.

Endret av Uhørt
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Arabella skrev:

En viktig grunn til ikke å kjøpe en søt, liten bil er at man gjerne skal frakte mer enn bare seg selv og håndvesken, barn for eksempel, bagasje, varer +++.

Hva slags bil en har behov for, har intet med kjønn å gjøre. Betegnelsen "konebil" er i seg selv kvinnediskriminerende, og ordet bør forbys i bruk.

Anonymkode: c2cbb...ead

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags bil en har behov for, har intet med kjønn å gjøre. Betegnelsen "konebil" er i seg selv kvinnediskriminerende, og ordet bør forbys i bruk.

Anonymkode: c2cbb...ead

Jeg er så enig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Større biler er vanskeligere å "valse over" for store biler om uhellet wkulle være ute. Aldri en liten Yaris eller anne liten tullebil til konebil i denne husstanden. 

Anonymkode: 76172...348

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet
13 timer siden, muffinshaker skrev:

Først trodde jeg at jeg bare hadde støtt på noen menn med litt uvanlige meninger, men nå som jeg etterhvert har kjøpt flere biler har jeg fått inntrykk av at det er en vanlig oppfatning. Altså, at kvinner bør kjøre små, søte biler uten motor, mens menn kan kjøre digre bensinslukende monstre :fnise:

Altså, jeg for min del trenger ikke størst mulig bil, men det er jo mye mer praktisk å ha fire dører istedenfor to. Dessuten har jeg inntrykk av at biler med middels størrelse er mer solide og varer lengre enn miniene. Eksempler kan være en Mazda 626 mot en Opel Corsa.  

Så, har noen av dere (gjerne menn) her inne noen tanker om dette? Jeg begynner å bli lei og litt småfornærmet av å høre "det hadde vært en fin liten bil for deg", "hvorfor skaffer du deg ikke noe mindre som passer bedre for en kvinne?", "synes du ikke sånne søte små konebiler er fine? De er veldig lettkjørte og enkle for dere damer!" "du som er kvinne trenger ikke så stor bil, neste gang kan du jo titte på noe mindre og nettere?" (og bare så det er sagt, jeg kjører ikke en stor bil, bare en helt vanlig, liten-middels sedan. Haha.)

Det var rart. De menn jeg har møtt syns det er helt ok,og iblant tøft når jeg kjører større biler. Uten at jeg skjønner det i grunnen heller,for når de liksom syns det er kult,føles det faktisk litt sånn irriterende diskriminerende det også. 

AnonymBruker
Skrevet

Flere har ymtet frempå det samme til meg. At jeg burde bytte ut min store sedan med en Polo eller Corsa. No way! Mercedesen min får du aldri ;) Hvorfor skal jeg kjøre rundt i et lite knøtt av en bil uten motor mens mannfolka får kjøre de morsomme? 

Anonymkode: 01369...8de

AnonymBruker
Skrevet

Må si at jeg kjører vitterlig en bil med fire dører, akkurat slik som min ektemann. forskjellen på meg og mannen sin bil er at min bil har lasteplan og to seter og hans har 5 seter og klassifiseres som en "familiebil".

konebil kan være så mangt, på tide å bryte med det typiske stempelet synes nå jeg.

Anonymkode: 52bce...6db

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Arabella skrev:

Fordi vi liker det. Og vi bryr oss ikke hva andre eventuelt måtte mene om det. Ikke mer komplekst enn det. 

Joda, selvsagt er det mer enn det. Stor, og gjerne dyr, bil = status. Med betydningen "se hva jeg har fått til/kapret meg/skaffet meg" Vi tror, i vår testosteronbefengte villfarelse, at andre menn dermed blir misunnelige, eventuelt beundrer oss og at vi rykker tre hakk opp på attraktivitetsskalaen hos kvinner fordi vi, i den samme villfarelsen, innbiller oss at kvinner vil ha en mann med status. Ikke på grunn av statusen i seg selv men fordi den (ofte?) representerer økonomisk forutsigbarhet, stabilitet og trygghet. Som vi tror kvinner vektlegger MYE i valg av partner. 

Sånn er det for oss, der vi surrer rundt i vår egen villfarelse. 

Gjest Blomsterert
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er veldig viktig å huske om menn er at de er veldig følsomme når det kommer til størrelse. De foretrekker å ha det største, sterkeste, tykkeste av alt! Alt annet er for kvinner. Vi snakker om typen som ikke kan bruke ett dusjprodukt med mindre det står "For men" med store, tykke bokstaver. Det sies at kvinner er det svake kjønn, men det er ingenting som såres så lett som en manns maskulinitet.

Anonymkode: d8218...e6f

Du snakker om en viss type menn,ikke alle. Syns det du beskriver går litt på harryfaktor faktisk. Men det er nå meg. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Større biler er vanskeligere å "valse over" for store biler om uhellet wkulle være ute. Aldri en liten Yaris eller anne liten tullebil til konebil i denne husstanden. 

Anonymkode: 76172...348

Er så enig! Jeg har kjørt både små og store biler (de små som midlertidige hvis jeg har vært mellom "dyrere biler", og jeg føler meg ikke trygg i de. Jeg kjører der hvor det er mye vilt, og har kjørt på vilt to ganger selv. Er sjeleglad jeg har hatt store stasjonsvogner da, og ikke en liten polo eller corsa. 

Ikke minst føler jeg det tryggere å ha en bil som er normalt sprek, da slipper man å være usikker på luker, og man kommer lettere forbi om man må kjøre forbi andre. 

Samtidig har jeg samme oppfatning som TS. Da jeg skulle kjøpe ny bil sist spurte jeg noen menn om råd, og jeg fikk konsekvent tips om biler jeg selv oppfatter som små, stygge og ubehagelige å kjøre. Jeg vil ha en bil jeg liker både inni og utenpå, som er trygg og gjerne tung (ligger bedre på veien, slipper å ha et vinglete ratt) og god nok plass til både bikkje og tre voksne i baksetet om nødvendig. Jeg vil også ha hengerfeste og sterk nok bil til å trekke campingvogn. Helt merkelig at jeg fikk tips om feks. toyota da jeg forklarte at kjørekomfort var mitt aller viktigste kriterie. 

Anonymkode: 8f8cf...5dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, cheshirecat skrev:

Jeg har aldri opplevd at menn for vane å oppfordre damer til å kjøpe "konebil". Isåfall kommer det av praktiske årsaker; en liten bil er enklere å parkere enn en større osv. For meg ville en liten bil ("konebil") passet bra med tanke på at jeg er inkompetent når det gjelder parkering. Så hadde noen foreslått en slik bil er det neppe fordi det er mer sexy, men fordi de veit hvor håpløs jeg er på dette området..

Hvorfor vi damer får spørsmål om "søt, liten konebil"? Fordi det finnes alt for mange kvinner med holdninger som hun over her. "Inkompetent når det gjelder parkering", hørt på maken til tøys. Er du så inkompetent så må du levere inn førerkortet. Eventuelt øve, øve, øve til du kan det godt nok.

En liten bil er ikke lettere å parkere enn en stor bil. Man må gjøre de samme manøvrene, se etter de samme tingene i speilene osv. Trenger bare litt større plass enn enn knøttebil, spesielt på lukeparkering.

Slutt å snakk dere ned som sjåfører. Kjør mer! Øvelse gjør mester. 

Anonymkode: 91730...3dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Blomsterert skrev:

Det var rart. De menn jeg har møtt syns det er helt ok,og iblant tøft når jeg kjører større biler. Uten at jeg skjønner det i grunnen heller,for når de liksom syns det er kult,føles det faktisk litt sånn irriterende diskriminerende det også. 

Hva slags biler kjører du som er store da? :P

Anonymkode: 74876...45b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...