AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #1 Skrevet 27. mars 2016 Vår lille pus er snart syv måneder, og har bodd hos oss de siste to månedene. Han kom til oss via dyrebeskyttelsen, og ble funnet ute da han var ca åtte uker. Da var han sammen med moren og to søsken. Han har hittil vært en renslig liten fyr, han var plaget med orm da han flyttet inn, så da var det litt spy på gulvet, men det gav seg etter en ormkur. Han var veldig, veldig redd da han flyttet inn, og vi har brukt masse tid på å få han til å bli tryggere. Den siste uka begynte han plutselig å bite meg, helt uten videre. Det er helt nytt, og skjer gjerne i forbindelse med kos. Det er ingen sammenheng mellom bittene, så det virker ikke som om han har vondt eller noe. De siste tre dagene har vi også hatt en del påskebesøk. De to første dagene av folk han har møtt før, som har passet han mens vi var borte, men han ble veldig stresset av dette likevel. Dette ble selvfølgelig respektert, og ingen har tvunget seg på han på noe vis. Han fikk ha både doen sin og mat i nærheten. Utpå kvelden på fredag kastet han plutselig opp. Dette gjentok seg flere ganger i løpet av kvelden, uten at jeg vet hvorfor. I tillegg oppdaget jeg at han hadde tisset i sovekassen, noe han aldri har gjort før. Han spiste mindre mens det var folk her, men så snart de hadde gått var han som før. Lørdag kom besøket igjen, han ble igjen reservert og trakk seg unna, og fikk igjen selvfølgelig lov til dette. Mat og do ble igjen plassert i nærheten av han. Så i dag hadde vi nye folk innom, de var innom i en knapp time. Dette tok han mye bedre, hvis jeg satt ved siden av han kunne han leke med ungen som var på besøk, og alt i alt var jeg veldig fornøyd med dette. Men, så oppdaga jeg plutselig senere i kveld at han har bæsja i stua! Det har skjedd etter besøket, men ingen oppdaga det akkurat da det skjedde. Så, fra å være en lettskremt men ekstremt kosete pus, har vi nå et lite bitemonster som både tisser og bæsjer der han finner det for godt! Hva kan vi gjøre med dette? Er det besøket som har stresset han mtp tissing og bæsjing? Hva med bitingen? Anonymkode: b9820...74d
Tvist Skrevet 27. mars 2016 #2 Skrevet 27. mars 2016 Sannsynlig at det er stress. Nå er påsken snart over, så vent noen dager og se om det går over av seg selv. Hvis ikke ville jeg fått ham sjekket hos dyrlege. Pus er også kjønnsmoden, så om han ikke er kastrert er det på tide, det vil hjelpe på å få ham tryggere.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #3 Skrevet 28. mars 2016 Takk for svar! Pus ble kastrert for en måned siden, dette hadde stor effekt på ham og han ble både roligere og mer kosete av det. Så langt i dag har det ikke vært noen uhell (hvertfall ingen jeg har oppdaget), og han har vært sitt vanlige kosete jeg på morgenen. Håper at det bare er stressrelatert, så får vi heller la de større selskapene ligge en stund (ikke at de var så store, det var hhv 2 og 3 mennesker innom, men det er sikkert nok for å stresse en liten sak). Han har vanligvis et stort sosialt behov, virket som om han trenger nærhet rett og slett. Det har han jo ikke fått all verden av i påskedagene siden han har fått være for seg selv under besøkene, men det tilsvarer jo omtrent det samme som når vi er på jobb i ukedagene. Jeg vet jo ikke hvordan han er når han er alene hjemme, men nå når det er folk her så piper han en del og vil bare inn på soverommet vårt. Kan vel hende jeg har glemt hvordan det er å ha kattunger i hus Anonymkode: b9820...74d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #4 Skrevet 28. mars 2016 Så mye besøk kan være veldig dramatisk for en litt usikker eller sensitiv katt, jeg synes det virker som klassisk stressadferd at han nå har uhell. Ett ukjent menneske i hus, eller endring av andre små detaljer som å flytte et møbel (eller doen), kan være nok til å trigge det du beskriver i visse situasjoner hos noen katter. Kjenner selv flere snille og ellers kosete, voksne katter som løper ut døren så fort det kommer ukjent besøk. Bitingen ville jeg ikke bekymret meg så mye for, jeg ville trodd det bare var alderen. Anonymkode: a8354...09d
gangnedsol i elg Skrevet 28. mars 2016 #5 Skrevet 28. mars 2016 Der er helt vanlig for en katt å "leke-bite". Han biter ikke hardt, eller? Ang. bærsjing. Det er uhyre viktig å holde sandkassa ren. Ikke la møkk bli liggende, huff og æsj. Da hadde jeg sjøl gått et annet sted:-p
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #6 Skrevet 28. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så mye besøk kan være veldig dramatisk for en litt usikker eller sensitiv katt, jeg synes det virker som klassisk stressadferd at han nå har uhell. Ett ukjent menneske i hus, eller endring av andre små detaljer som å flytte et møbel (eller doen), kan være nok til å trigge det du beskriver i visse situasjoner hos noen katter. Kjenner selv flere snille og ellers kosete, voksne katter som løper ut døren så fort det kommer ukjent besøk. Bitingen ville jeg ikke bekymret meg så mye for, jeg ville trodd det bare var alderen. Anonymkode: a8354...09d Satser på at det bare er besøket som har stresset han, og at det ikke er noe verre. Merker tydelig at han er mer komfortabel med besøk hvis jeg sitter med han. Han bodde på badet de første ukene her, siden han var ekstremt redd for både mennesker og større rom, og tilvenningen har pågått ved at både katt, matskåler, bur og do har blitt flyttet fram og tilbake mellom bad og resten av leiligheten. Dette har gått helt fint, han har ikke før reagert noe på at ting flyttet på seg, men kanskje kombinasjonen med flere på besøk var det som utløste dette. 23 minutter siden, gangnedsol i elg skrev: Der er helt vanlig for en katt å "leke-bite". Han biter ikke hardt, eller? Ang. bærsjing. Det er uhyre viktig å holde sandkassa ren. Ikke la møkk bli liggende, huff og æsj. Da hadde jeg sjøl gått et annet sted:-p Jeg vet ikke hvor hardt han biter hvis han får sjansen, jeg trekker til meg armen/foten/hva nå enn han prøver å bite før han kommer så langt. Det er også stor forskjell på om han er i jaktmodus eller bare kosete. Doen holdes så ren som mulig, alle klumper fjernes daglig eller i verste fall annenhver dag, og bytter også ut all sanden med jevne mellomrom. Vi har byttet litt merker på sand, og jeg funderte på om det kunne være en grunn til at han gikk andre steder. Men samtidig bruker han doen sin flittig, så jeg tror ikke det er der det ligger heller. Det har ikke vært noe nytt hittil, han vandrer litt rundt som han pleier, og vi prøver å leke. Ikke alltid han er så interessert i lekene sine, favorittaktiviteten er å bære rundt på sammenrullede sokkepar Anonymkode: b9820...74d
Minya Skrevet 28. mars 2016 #7 Skrevet 28. mars 2016 Katter som plutselig endrer adferd "over natten" bør undersøkes av veterinær. Stress kan være en faktor, men ofte er det et medisinsk problem som utløser adferdsendring.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #8 Skrevet 28. mars 2016 Et øyeblikk siden, Minya skrev: Katter som plutselig endrer adferd "over natten" bør undersøkes av veterinær. Stress kan være en faktor, men ofte er det et medisinsk problem som utløser adferdsendring. Det er jo det jeg er redd for, at det er noe annet som plager han. Men han er helt vanlig når det ikke er folk her virker det som, ingenting av dette har vært et problem før nå nettopp når det plutselig var mye besøk på kort tid. Jeg tenker vi får se det an i løpet av dagen og morgendagen, og hvis det skjer flere slike uhell så får vi komme oss til dyrlegen. Det virker ikke som om han har vondt noe sted, han er like medgjørlig som ellers når det gjelder fysisk kontakt. Og mens jeg skreiv dette så kom jeg til å tenke på at jeg syntes både avføring og tiss har luktet mye mer i det siste enn hva det gjorde i begynnelsen. Tenkte kanskje dette hang sammen med bytte av sand og/eller at vi har prøvd litt forskjellig mat, men kanskje det er lurt med en tur til dyrlegen uansett bare for å sjekke. Anonymkode: b9820...74d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå