Gå til innhold

hva er denne dingsen på badet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Usikker... tror alle 3 leil. Har hver sin siden leilighetene egentlig skal selges

Anonymkode: c6450...ced

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen stedfortreder for huseier... og det er ikke vått noe sted. Jeg skal stenge vannet. Huset er helt nytt så jeg håper så inderlig at det bare er en feil i systemet!!!

Send både tekstmelding og epost til huseier allerede nå i natt

Anonymkode: cc1de...950

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den har i hvertfall ikke stengt av vannet selv, siden vi har vann i kranene...håper det bare er en feil på selve stoppekrana da og ikke en lekkasje.. som sagt så vet jeg ikke når huseier er tilbake fra nordsjøen og vi kan ikke være uten vann i mange dager... huseier er meget spesiell og nøye på hvem han får inn til å fikse ting så tør ikke helt å ordne dette på egenhånd, da det kan være typisk han å nekte å betale da... skal ihvertfall sende han en melding i morgen. Men om jeg stenger vannet så kan jeg vel skru det på igjen når som helst også? Kanskje dumt spm men er heeelt grønn på slike ting og veldig redd for å gjøre noe galt...:(

Det kan ligge vann i røra, men i teorien og praksis så skal magnetventil stenger siden kontroll panelet lyser rødt og piper.  

Du må bare prøve å få tak i huseier og få tillatelse av han til å få tak i rørlegger til å se på det. 

Jeg ville ha stengt vannet og funnet ut hvor det kan være lekkasje og ikke skrudd det på igjen før det... Er du heldig så kan det være en liten bagatell som at sensorene (ut i fra systemet ditt er den trådløs og går på AA batterier) tom for strøm og må skifte batteriene. Hvis du ikke har bruksanvisningen og ikke vil plukke på det selv så må du ha rørlegger.

Hvis det er beroligende så er jeg rørlegger og du gjør ikke noe galt ved å gjøre som jeg har skrevet :) 

• Liker 2
Skrevet

Du har vel mail/telefon til huseier? De har muligheten til å lese sånt i Nordsjøen altså. Bare send en mail og be han ringe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rørene er våte...kan det være dette som utløse alarmen? Tørker klær 2 cm fra stoppekranen så det blir jo fuktig o rommet. Kan dette utløse noe?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Rørene er våte...kan det være dette som utløse alarmen? Tørker klær 2 cm fra stoppekranen så det blir jo fuktig o rommet. Kan dette utløse noe?

Antakelig kondens, men ja, disse sensorene er ofte veldig følsomme. Har skjedd før. Men det er jo likevel pussig at den ikke stenger vannet da slik den skal...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette første gangen du tørker tøy der?

Hvis ikke, så burde jo alarmen gått de andre gangene du tørket tøy der dersom tøytørkinger var årsaken til alarmen

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er dette første gangen du tørker tøy der?

Hvis ikke, så burde jo alarmen gått de andre gangene du tørket tøy der dersom tøytørkinger var årsaken til alarmen

Dessuten er det jo ikke stoppekranen som føler på fuktighet heller - det er den ledningsstumpen som henger fra hovedenheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei har alltid tørket tøy der.. og den har alltid pepet.. men kanskje 1 gang i døgnet. Men jeg har aldri visst hva som peip før nå..men nå piper den jo hvert 2 min...

AnonymBruker
Skrevet

I stedenfor å sitte på kg og skrive, bør du skrive mail til huseier, nå. Han kan jobbe natt og sove i hele morgen. Der er 12 timer på og 12 timer av for mange i Nordsjøen. Nesten så jeg lurer på om dette er en seriøs tråd! 

Anonymkode: e10b4...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få luftet ut rommet, fjern klestørken, finn en tørr klut og tørk av aller fuktige rør og se om pipingen slutter. 

Anonymkode: e10b4...c0f

• Liker 2
Skrevet

Som andre sier ser det ut som om du kan ha en trådløs sensor som kan ha oppdager fuktighet. Sjekk under oppvaskmaskin, vaskemaskin, i skap under vask på bad og kjøkken og se om det er fuktig. Både lyd og lyssignal varsler så vidt jeg forstår om en lekkasje. Lurt å lese bruksanvisningen i tilfelle det står mer info der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, petterm skrev:

Som andre sier ser det ut som om du kan ha en trådløs sensor som kan ha oppdager fuktighet. Sjekk under oppvaskmaskin, vaskemaskin, i skap under vask på bad og kjøkken og se om det er fuktig. Både lyd og lyssignal varsler så vidt jeg forstår om en lekkasje. Lurt å lese bruksanvisningen i tilfelle det står mer info der.

Dette er et godt råd.

Se i tillegg om du kan finne en trådløs sensor á la den det er bilde av i bruksanvisningen. Det står de skal ha nytt batteri ca en gang i året. Hvor lenge har du bodd der? Har det blitt byttet batteri på den tiden? Det kan faktisk være så enkelt som at den trådløse sensoren trenger nytt batteri. Faktisk er det ganske sannsynlig at dette er problemet, siden bruksanvisningen sier at det blir gitt lydsignal ved behov for batteriskifte. Så lydsignal + ikke stengt vann = sannsynligvis dårlig batteri på sensoren. 

Anonymkode: 00389...7e8

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry må bare få bort siteringen

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et godt råd.

Se i tillegg om du kan finne en trådløs sensor á la den det er bilde av i bruksanvisningen. Det står de skal ha nytt batteri ca en gang i året. Hvor lenge har du bodd der? Har det blitt byttet batteri på den tiden? Det kan faktisk være så enkelt som at den trådløse sensoren trenger nytt batteri. Faktisk er det ganske sannsynlig at dette er problemet, siden bruksanvisningen sier at det blir gitt lydsignal ved behov for batteriskifte. Så lydsignal + ikke stengt vann = sannsynligvis dårlig batteri på sensoren. 

Det kan godt hende det bare er batteriet, men jeg har bare bodd her i 4 mnd... og ingen har bodd her før meg så det er jo rart hvis batteriet ikke holdet lenger enn det...

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende det bare er batteriet, men jeg har bare bodd her i 4 mnd... og ingen har bodd her før meg så det er jo rart hvis batteriet ikke holdet lenger enn det...

Ja, men det kan være lenge siden dette ble montert. Så batteriet kan være i ferd med å dø likevel. Finner du ut hvordan du skifter batteri, så gjør det. 

Og, når huseier kommer hjem, be om en god gjennomgang av dette apparatet, og evnt andre slike tekniske finesser i huset. Er han også nøye på hvem som kan tilkalles ved behov, be om å få en liste over aktuelle håndverkere.

Skrevet (endret)

Som sagt over så er dette en automatisk stoppekran som slår inn når sensor blir påført fukt. Det du må være klarover er at det kan være flere slike sensorer rundt (trådløst), så ta en titt på kjøkken og andre plasser du har vann - for kan være vannlekkasje en helt annen plass. 

Sensoren er på den hvite ledningen og selv en fuktig finger er nok til å løse en slik alarm, så er lite som skal til.  Så sørg for at alt er 100% tørt, og restart enheten med å ta ut og inn strømledningen. Antar det kutter vanntilførsel når strømmen forsvinner, så ikke ha en vaskemaskin kjørende f.eks..   Er det fortsatt fukt på en sensor så vil den umiddelbart gi alarm igjen. 

Slike sensorer er ofte lett tilgjengelig, så ta deg en liten leterunde. 

Endret av icom
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg skal ta en liten runde ja, å se hva jeg finner. Ellers så er det nok ikke så lenge siden stoppelranen ble montert heller da huset sto ferdig for 7 mnd siden...men for all del,skal sjekke batteriet også og håper det bare er dette som har utløst alarm

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Batterier har forskjellig kvalitet og varighet, og det er heller ingen garanti for at batteriet var nytt når det ble satt inn. Så lenge apparatet ikke har skrudd av vannet, og bruksanvisningen sier at dårlig batteri varsles ved lydsignaler, synes jeg det virker sannsynlig at batteriet er problemet. Men du må selvsagt uansett sjekke om det er vått noen steder. 

Og så må du som andre har foreslått få tak i en liste over "godkjente" håndverkere du kan kontakte når noe er galt, siden huseier er utilgjengelig i perioder. Det skal ikke være slik at du må leve uten vann og strøm i dagevis av frykt for at huseier ikke skal ville ta kostnaden for nødvendige tiltak, dersom problemer skulle oppstå. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...