Gå til innhold

Orkideen min har fått "babyer"!!!


Gjest Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderjenta

Endelig har jeg fått orkidedrømmen min oppfylt!!! :hoppe:

Kjøpte en orkide i januar, den blomstret av i sommer en gang, men stilken stod grønn og levende og fin, så jeg har latt den være. For noen uker siden kom det antydning til ny stengel i de to nederste øynene på stilken. Men nå viser det seg at det er ikke vanlige stengler, det er to nye planter!! Det kommer nemlig blader i miniformat, sånn som på selve moderplanten. Dette har jeg drømt om lenge, johooo!!

Nå lurer jeg på tips:

Fortsette med vannings- og gjødslingsrutinene som jeg har nå (en gang i uken med gjennomvanning og avdrypping pluss litt "fuktspray" midt mellom vanningene)? Eller skal jeg gjøre noe spesielt?

Når (hvis) babyene har fått luftrøtter - detter de av av seg selv? Skal jeg ta dem av? For det går vel an å plante dem som selvstendige planter?

Håper noen kloke hoder har noen tips å dele!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luftrøttene kommer ikke til å falle av. La de vokse seg litt kraftige så de har sjanse til å overleve overflyttingen. JEg har også en slik på planten min og jeg har fortsatt å vanne som før.

Du må kjøpe spesiell orkidejord som du får kjøpt i blomsterbutikken som du kan sette den i. Jeg villle har ventet med å ta den av enda, men la den få vokse litt. Ikke knip av luftrøttene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Jeg uttrykte meg visst litt klønete... :oops:

Jeg mente SELVFØLGELIG ikke å fjerne røttene på avleggerne.. :oops: Jeg e'kke så dum :sjenert:

Jeg mente om selve avleggeren detter av moderplanten av seg selv, eller om den trenger hjelp...

Men jeg skal la dem vokse og se hva som skjer! :wink:

Takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er svaret jeg fikk....

Kanskje det hjelper? Min er sikkert stor nok nå, fåt to-tre blader og en del røtter men den trives visst fortsatt på stilken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...