Gjest Hulderjenta Skrevet 21. oktober 2004 #1 Del Skrevet 21. oktober 2004 Endelig har jeg fått orkidedrømmen min oppfylt!!! Kjøpte en orkide i januar, den blomstret av i sommer en gang, men stilken stod grønn og levende og fin, så jeg har latt den være. For noen uker siden kom det antydning til ny stengel i de to nederste øynene på stilken. Men nå viser det seg at det er ikke vanlige stengler, det er to nye planter!! Det kommer nemlig blader i miniformat, sånn som på selve moderplanten. Dette har jeg drømt om lenge, johooo!! Nå lurer jeg på tips: Fortsette med vannings- og gjødslingsrutinene som jeg har nå (en gang i uken med gjennomvanning og avdrypping pluss litt "fuktspray" midt mellom vanningene)? Eller skal jeg gjøre noe spesielt? Når (hvis) babyene har fått luftrøtter - detter de av av seg selv? Skal jeg ta dem av? For det går vel an å plante dem som selvstendige planter? Håper noen kloke hoder har noen tips å dele!! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 21. oktober 2004 #2 Del Skrevet 21. oktober 2004 Luftrøttene kommer ikke til å falle av. La de vokse seg litt kraftige så de har sjanse til å overleve overflyttingen. JEg har også en slik på planten min og jeg har fortsatt å vanne som før. Du må kjøpe spesiell orkidejord som du får kjøpt i blomsterbutikken som du kan sette den i. Jeg villle har ventet med å ta den av enda, men la den få vokse litt. Ikke knip av luftrøttene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 21. oktober 2004 #3 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg uttrykte meg visst litt klønete... :oops: Jeg mente SELVFØLGELIG ikke å fjerne røttene på avleggerne.. :oops: Jeg e'kke så dum Jeg mente om selve avleggeren detter av moderplanten av seg selv, eller om den trenger hjelp... Men jeg skal la dem vokse og se hva som skjer! Takk for råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 24. oktober 2004 #4 Del Skrevet 24. oktober 2004 her er svaret jeg fikk.... Kanskje det hjelper? Min er sikkert stor nok nå, fåt to-tre blader og en del røtter men den trives visst fortsatt på stilken.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 25. oktober 2004 #5 Del Skrevet 25. oktober 2004 Tips: Bjørnsdatter har god peil på orkideer! http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...er=asc&start=60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå