Gå til innhold

AU! Såre brystvorter...

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Fikk en sønn for to og en halv måned siden, og jeg sliter ennå med såre brystvorter. Lufter, smører med morsmelk, føner, smører, har prøvd mye.

Har noen gode råd, gjerne vidundersalver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hermulen

Hei.

Fikk selv en liten datter for tre måneder siden. :P

Jeg fikk albue skjell som var plukket på stranden av ei venninne og dette hjalp veldig mot såre brystvorter. Etter en dag med skjell var sårheten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg har opplevd det samme som du med begge mine to barn. Da jeg ammet min eldste hadde jeg så vondt at jeg gråt, og alle jeg spurte snakket bare om lufting og føning.... Dette var jo tydeligvis ikke nok, så jeg tok telefonen og ringte til ammehjelpen, og der var det hjelp og få! Hun kunne straks fortelle meg at det som plaget meg var sopp.... :-? Datteren min hadde munnen full av hvitt belegg, altså trøske, som er sopp, og dette hadde smittet over på meg. Løsningen ble vanlig soppsalve, feks Canesten, på puppen og et reseptbelagt soppmiddel til lillepia. Et par dager og puppen var god som gull igjen....! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egen salve reseptfritt på apoteket for såre brystvorter, som heter PureLan 100, et naturlig produkt.

Ellers så finnes det også å kjøpt sånn plastikkbeskyttelse som du legger over brystvorten/brystet som barnet suger av.Slipper du smerten da barnet ikke berører deg og du får tid til å heles.

Vet også av de som bruker dette fordi de synes at barnet suger bedre med den enn direkte fra puppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror jeg ville ha forsøkt slike plastikkkopper du får kjøpt på apoteket hvis du har veeeeldig vondt nå. De setter du over puppen også suger barnet egentlig på disse istedefor rett på puppen din.

Purlan og alle de andre salvene som er ment for bryst ol hjalp ingenting på meg. Mine bryster blødde og jeg holdt på å klemme ihjel datteren min hver gang det var mattid for jeg hadde så smerter.

En krem som var usedvanlig god som jeg anbefaler på det sterkeste er

SH- kremen! Du får kjøpt den på Apoteket.

Håper det blir bedre snart for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet akkurat hvor vondt du har det!! Albueskjell er som nevnt veldig bra, men siden sønnen din er så gammel, tror jeg ikke du bare er sår, høres ut som om du har sopp. Kjenner du avogtil stikninger fra brystvorten og innover puppen? Har barnet hvitt belegg i munnen? Med mine to første var jeg veldig plaget med sopp, og fikk Mycostatin salve og mikstur. Denne kuren er treg, men tar knekken på soppen! Er du veldig sår nå, så er det lurt å kjøpe brystskjold på apoteket til du blir bedre. Det gjør ikke så vondt med de på! Ta deg en tur til lege, eller helsestasjon, der får du hjelp :D Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Tusen takk for gode råd!

Ja, både jeg og gutten har hatt sopp. Han ble behandlet med et reseptbelagt soppmiddel (husker ikke hva det heter), og jeg smurte brystvortene med Canesten. Kanskje henger soppen igjen, men det eringenting å se i munnen til sønnen min.

Brystskjold har jeg brukt i vel en og en halv måned, men jeg synes ikke at brystet blir skikkelig tømt når jeg bruker det, og jeg har dermed fått mindre melk.

Den ene puppen har jeg bare måttet kutte ut, selv om jeg lar den være til den er helt grodd, sprekker den opp og blør etter få sugetak.

Den andre er noenlunde OK, men har noen små "gnagsår" som ikke vil gro. Det er vondt når de sprekker opp, altså under de første takene, men hjelper på etterhvert.

Er ganske fortvilet over dette, og har oppsøkt flere helsesøstre og leger, jeg har også snakket med flere ammehjelpere. Har smurt med Unguentum Merck, penslet med krystallfiolett og et par andre kremer.

Jeg prøver gjerne albueskjell, men får ikke tak i dem her jeg bor. Apoteket hadde aldri hørt om det en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...