Gjest Hulderjenta Skrevet 21. oktober 2004 #1 Del Skrevet 21. oktober 2004 Klikklaminat - er det vanskelig å legge selv? Har et rom på ca 6 kvm som må få nytt golv, og vi har tenkt på klikklaminat. Er litt grønn på sånnt.. Er det vansklig å legge? Klarer vi å legge det selv uten å ha gjort det før? Klarer vi det på en dag, på 6 kvm-rommet? Finnes det mange ulike varianter av klikklaminat? Hvordan er prisene på slikt golv? Spesielle henysn å ta, forarbeid, noe under golvet?? Erfaringer og tips mottas med et stort takk! :bukke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #2 Del Skrevet 21. oktober 2004 Kan komme med noen tips på hva du ikke skal gjøre. * Legge parkett/laminat rett på teppegulv (blir vondsomt ujevnt og mykt underlag da) * Starte i samme ende med like lange biter (slik at skjøtene kommer på samme sted) Det har vært gjort i hus jeg har bodd i, og er ikke særlig bra. Utvalget i laminat er stort. Det kan være laminat som ser ut som fliser eller tre. Prisen varierer også veldig. Er det et sted jeg bor selv ville jeg nok vurdert parkett (særlig dersom jeg har tenkt å selge i løpet av noen år), men det har lett for å bli riper i det. Det er jo et spørsmål om hva man har råd til og hva man har behov for. Har ikke lagt klikklaminat selv enda (skal legge om et par uker), men når jeg har sett det gjort, så ser det ikke vanskelig ut. Og laminat lever ikke, så man trenger vel ikke den "pustekanten" rundt slik som parkett gjør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #3 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hei. Jeg er ikke spesielt praktisk anlagt - heller tvert imot, og jeg kan forsikre deg om at det ikke er vanskelig å legge klikk-laminat. Ihvertfall ikke midt på gulvet. Det vanskelige er når du kommer til hjørner, dørkarmer etc og må kutte til laminaten for å få den til å passe. Husk å kjøpe en "matte" til å legge under laminaten. Vet ikke hva det heter, men de har det i byggeforretninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegehi Skrevet 22. oktober 2004 #4 Del Skrevet 22. oktober 2004 Bare følg bruksanvisningen som følger med (der står det f.eks. at det bør være ca. 1 cm avstand mellom laminaten og veggene, hvor korte avkappede biter du kan bruke osv.) Begynn med en hel planke, sag til den siste (siden det aldri pleier å gå opp i opp med lengden av rommet), og bruk den avkappede biten som første planke i neste rad. Kjøp gjerne et leggesett (f. eks på europris, som er veldig billig på det, 20-30 kr.). Der er det avstandsklosser til veggen + et brett til å legge mellom laminaten og hammeren, dersom du må slå noen av bitene på plass (og det må du ofte, spesielt på slutten...). Av verktøy er sag, meterstokk, penn, hammer og brekkjern (til å få de siste bitene inntil hverandre) greit å ha. Har lagt ganske mye laminat/parkett etterhvert, i ulike prisklasser, 50-300 kr kvadraten. Ikke noe forskjell i hvor lett det er å legge. Husk å legge skum-matte under, men ikke for tykk, for da blir det svikt i laminaten. Skal du legge rett på mur/betong, er det fornuftig å legge en fuktsperre(byggplast) under skummet, selv om det er fuktsperre innemurt i golvet. Skal det legges oppå et gammelt tregolv/laminatgolv, er det lurt å legge på tvers av det som er lagt fra før. 6 kvadrat legger dere på et par timer, når dere bare har kommet i gang og fått prøvd litt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. oktober 2004 #5 Del Skrevet 22. oktober 2004 Det er overhodet ikke vanskelig. Du får god instruksjon i pakken. Husk å legge slik "matte" under, og husk å la det være noen cm rom langs veggen slik at gulvet kan bevege seg. Hullet blir dekket av listene. Laminat er sterkere enn parkett, og som alt annet finnes det billig laminat (ikke særlig bra) og dyr laminat (veldig bra). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 22. oktober 2004 #6 Del Skrevet 22. oktober 2004 Tusen takk for masse gode tips! :D Har vært på en liten forhandlerrunde og sett litt. Er litt klokere nå, og tror vi skal få til å legge golvet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #7 Del Skrevet 22. oktober 2004 Kan du bygge LEGO?? Da har du de grunnleggende kunnskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå