Gå til innhold

mislykket forsøk på å komme gjennom familiebesøk uten konflikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bestemor som alltid skal kommentere alt andre gjør og hvordan vi ser ut. Dette kan være sårende, og mange har prøvd å si i fra uten at det har ført til bedring. 

Bortsett fra disse kommentarene som kommer er hun en snill og god eldre dame. Og jeg er veldig glad i henne.

Men det som har skapt konflikter er at jeg har et barn med lavt selvbilde som tar disse kommentarene veldig personlig. Han er 8 år og sliter med blant annet mat.

I dag skulle vi på middag til mine foreldre og min bestemor skulle også være der. Så i forsøk på å komme gjennom dette uten en trist gutt, valgte jeg å dele min "oppskrift" på hvordan jeg håndterer kommentarene. Jeg fortalte gutten min at når hun sier disse tingene så later jeg som jeg ikke hørte hva hun sier og så skifter jeg tema. 

Når vi satt å spiste kom min bestemor med en kommentar som han ikke likte angående at han spiste lite og var så tynn. Da sier han høyt til meg at "nå skal jeg gjøre det du sa om når oldemor sier dumme ting" 

Jeg har ikke sagt at bestemor sier dummeste ting, jeg har sagt at hun kan si ting som noen kan bli lei seg av. Og samtidig sagt til han at hun mener ikke å være slem, men noen ganger sier hun ting hun ikke forstår at noen kan bli lei seg av. 

Min bestemor hørte hva min sønn sa, og gikk fra middagen uten at jeg fikk snakket med hun. Hun tar ikke telefonen så jeg får forklart henne vår side og at jeg aldri har sagt at hun sier dummeste ting. 

Jeg sitter nå med en vond følelse av å ha baksnakket bestemor, selv om min eneste hensikt med det jeg sa var å hjelpe min sønn med å ikke ta det hun sier så personlig.

Trenger litt råd her jeg. Hvordan ville dere gått videre i denne situasjonen. Hater konflikter, og hvertfall når det er pga misforståelser.  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å tenke at du må forklare eller unnskylde deg! Hun hadde bare godt av å få høre det, kanskje hun begynner å tenke seg mer om før hun snakker?

Anonymkode: 13b24...7ce

• Liker 27
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg må le litt - minner om vitsen med jenten som pleide å plumpe ut med ting på bussen "oi mamma, se han feite der" osv. Så mamma'n som var litt lei av disse stadige uheldige utsagnene skulle forberede barnet på en ny busstur og sa at sånt måtte man ikke si. Det så ut til at jenten tok hintet og neste busstur gikk fint helt til en veldig tykk dame kom inn på bussen og jenten sa høyt og tydelig: "hun der skal vi snakke om når vi kommer hjem".

For å være seriøs: dette hadde oldemor godt av å høre. La henne kose seg med sin fornærmethet i noen dager. Det går over. Det er heller ikke så mye å be om unnskyldning for, kanskje det er en fin anledning til å forklare oldemor at ikke alle synes det er like stas å få slike kommentarer hele tiden. Forklar at selv om barnets kommentar var uheldig, så betyr det også at gutten følte seg utilpass pga hennes kommentar. Skal det virkelig være sånn?

Og så får du forklare barnet ditt at det var flott at han praktiserte det du lærte han, men at det ikke var lurt av ham å si dette høyt.

Skrevet
5 minutter siden, paulinemor skrev:

Jeg har en bestemor som alltid skal kommentere alt andre gjør og hvordan vi ser ut. Dette kan være sårende, og mange har prøvd å si i fra uten at det har ført til bedring. 

Bortsett fra disse kommentarene som kommer er hun en snill og god eldre dame. Og jeg er veldig glad i henne.

Men det som har skapt konflikter er at jeg har et barn med lavt selvbilde som tar disse kommentarene veldig personlig. Han er 8 år og sliter med blant annet mat.

I dag skulle vi på middag til mine foreldre og min bestemor skulle også være der. Så i forsøk på å komme gjennom dette uten en trist gutt, valgte jeg å dele min "oppskrift" på hvordan jeg håndterer kommentarene. Jeg fortalte gutten min at når hun sier disse tingene så later jeg som jeg ikke hørte hva hun sier og så skifter jeg tema. 

Når vi satt å spiste kom min bestemor med en kommentar som han ikke likte angående at han spiste lite og var så tynn. Da sier han høyt til meg at "nå skal jeg gjøre det du sa om når oldemor sier dumme ting" 

Jeg har ikke sagt at bestemor sier dummeste ting, jeg har sagt at hun kan si ting som noen kan bli lei seg av. Og samtidig sagt til han at hun mener ikke å være slem, men noen ganger sier hun ting hun ikke forstår at noen kan bli lei seg av. 

Min bestemor hørte hva min sønn sa, og gikk fra middagen uten at jeg fikk snakket med hun. Hun tar ikke telefonen så jeg får forklart henne vår side og at jeg aldri har sagt at hun sier dummeste ting. 

Jeg sitter nå med en vond følelse av å ha baksnakket bestemor, selv om min eneste hensikt med det jeg sa var å hjelpe min sønn med å ikke ta det hun sier så personlig.

Trenger litt råd her jeg. Hvordan ville dere gått videre i denne situasjonen. Hater konflikter, og hvertfall når det er pga misforståelser.  

Sorry for at jeg må være den som forteller deg dette, men lojaliteten din, som mor, SKAL ligge hos gutten din. Hva er dette med at du skal forklare gutten hva han skal gjøre hvis bestemoren sier ufine ting til han?! Det er din fordømte plikt som mor å stå opp for gutten din og fortelle at dette godtar du ikke. Må ærlig innrømme at jeg heller ikke forstår reaksjonen din etterpå. Istedenfor å sitte med en vond følelse for sønnen din som må tåle stygge stikk fra ei dame som sikkert er 70 år eldre enn han, sitter du med en vond følelse for bestemoren din?! Hva er dette her, kan noen forklare meg logikken her? 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ha brydd meg.

Når gamla har holdt på slik veldig lenge, så får hun faktisk tåle en enkelt kommentar også!!

Anonymkode: dfbfc...eb5

• Liker 13
Skrevet

La bestemor furte til ho er lei. Kanskje bør ho vere den som tek opp temaet, dersom det er viktig for henne. Dersom andre i familien sørger for at du får dårlig samvittigheit, får du heller forklare dei di side av saka. 

Bestemødre/oldemødre har mange års erfaring, dei toler ein smekk. Og det er absolutt på sin plass med ei tilbakemelding slik at ho forstår at også oldebarn kan bli såra av idiotiske kommentarar. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har sagt til min sønn at dette ikke er greit at hun sier, og jeg har utallige ganger stått opp for han ift kommentarene. Jeg har ikke sagt at han har gjort noe feil, men det var uheldig fordi jeg ikke fikk snakket med hun. Hun reiste seg rett opp og gikk derfra. 

Jeg har snakket med sønnen min etter at vi kom hjem og han vet at jeg syntes det var en ufin ting å si.

Grunnen til at jeg føler at jeg har baksnakket henne er jo at jeg har jo gjort det. Og har ikke fått sagt til henne hvorfor jeg har fortalt det jeg gjorde til min sønn. At jeg gjorde det for at han ikke skulle ta det så til seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun har opplevd noe som ligner det hun utsetter andre for.  Bortsett fra at dette var fra et barn som ikke har lært alle sosiale koder enda (selvfølgelig helt normalt). Du har gitt ham en god strategi for å håndtere ubehagelige situasjoner.  Du har ikke baksnakket, og det er hun gammel nok til å forstå.  Du trenger ikke unnskylde eller ha dårlig samvittighet.  

Anonymkode: 06678...57e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hun kom da med en helt vanlig bestemor-/oldemor-kommentar. Snakk om å være hårsår når ungen din ikke tåler litt omsorg fra oldemor. 

Anonymkode: ee32f...d32

• Liker 1
Skrevet

Heia 8-åringen! Oldemor er en voksen dame og fortjener å høre sannheten. 

• Liker 11
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hun kom da med en helt vanlig bestemor-/oldemor-kommentar. Snakk om å være hårsår når ungen din ikke tåler litt omsorg fra oldemor. 

Når et barn har dårlig selvbilde og strever med å få i seg mat, kan slike kommentarer gå veldig inn på det barnet. Og min sønn kan slutte å spise i flere dager pga sånne kommentarer mens han sitter å prøver så godt han kan å få i seg mat som for han er utfordrende.

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der logget bestemoren til TS seg på...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, paulinemor skrev:

Jeg har sagt til min sønn at dette ikke er greit at hun sier, og jeg har utallige ganger stått opp for han ift kommentarene. Jeg har ikke sagt at han har gjort noe feil, men det var uheldig fordi jeg ikke fikk snakket med hun. Hun reiste seg rett opp og gikk derfra. 

Jeg har snakket med sønnen min etter at vi kom hjem og han vet at jeg syntes det var en ufin ting å si.

Grunnen til at jeg føler at jeg har baksnakket henne er jo at jeg har jo gjort det. Og har ikke fått sagt til henne hvorfor jeg har fortalt det jeg gjorde til min sønn. At jeg gjorde det for at han ikke skulle ta det så til seg. 

Tipper hun forstår uten at du trenger å forklare så mye.

Anonymkode: 13b24...7ce

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet
1 time siden, paulinemor skrev:

:-D uunnskyld. Typisk barn da. Bare gi bestemoren din litt tid,og så får du bare være ærlig mot henne. At hun iblant sier ting som ikke føles ok. Si det skånsomt da: -) hun bør tåle det,og du kan jo komme med noen eksempler. Kanskje hun faktisk kan tenke litt på det.

AnonymBruker
Skrevet

Eldre folk sier mye teit..kropp sinn og hjerne blir foreldet og man er ikke lengre skarp når man er gammel. Det skjer oss alle.

Anonymkode: 96170...c6c

Skrevet

Jeg forstår godt barnet! Du sa at oldemor sier ting som ikke er snille, og da forstår jeg helt at barnet bruker ordet "dumme" om disse kommentarene. Jeg synes du gjorde feil i å etterpå fortelle barnet at det han sa var ufint!

Oldemor må fortelles at det hun sier er galt overfor andre - både store og små - og jeg synes det er tragisk at det er en 8 år gammel gutt som ender opp med å ta støyten! 

Jeg synes at du skylder 8-åringen en unnskyldning, for han gjorde ikke noe galt! Og så skal du stå opp for ditt barn til din bestemor. Å være "søt og gammel" er ingen unnskyldning for å slenge dritt.

• Liker 9
Skrevet (endret)
9 timer siden, paulinemor skrev:

Her sier du i mot deg selv! 

Du sier at du har fortalt ham at det var en ufin ting å si! Stakkars gutt! Han sa det du sa han skulle si/gjøre og så får han kjeft for det?! Skjerp deg! Han er 8 år og skal ikke kunne tolke ting du sier, vite hva han kan og ikke han si høyt, forstå når voksne sier noe og mener noe annet.. Du har tydeligvis ikke stått opp til din bestemor hardt nok. Du bør konfrontere henne mens han hører på slik at han vet at du er på han side.

Endret av ablaze
  • Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, ablaze skrev:

Her sier du i mot deg selv! 

Du sier at du har fortalt ham at det var en ufin ting å si! Stakkars gutt! Han sa det du sa han skulle si/gjøre og så får han kjeft for det?! Skjerp deg! Han er 8 år og skal ikke kunne tolke ting du sier, vite hva han kan og ikke han si høyt, forstå når voksne sier noe og mener noe annet.. Du har tydeligvis ikke stått opp til din bestemor hardt nok. Du bør konfrontere henne mens han hører på slik at han vet at du er på han side.

Det var ikke en ufin ting av han å si. Men en ufin ting av oldemoren hans. Han vet at jeg støtter han og vi har snakket sammen om at det hun sa ikke var greit å si til andre.

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, ablaze skrev:

Jeg forstår godt barnet! Du sa at oldemor sier ting som ikke er snille, og da forstår jeg helt at barnet bruker ordet "dumme" om disse kommentarene. Jeg synes du gjorde feil i å etterpå fortelle barnet at det han sa var ufint!

Oldemor må fortelles at det hun sier er galt overfor andre - både store og små - og jeg synes det er tragisk at det er en 8 år gammel gutt som ender opp med å ta støyten! 

Jeg synes at du skylder 8-åringen en unnskyldning, for han gjorde ikke noe galt! Og så skal du stå opp for ditt barn til din bestemor. Å være "søt og gammel" er ingen unnskyldning for å slenge dritt.

Det kom nok ikke helt tydelig frem men jeg har snakket med han om at det oldemoren har sagt er en ufin ting å si. Altså det å kommentere utseende til min sønn. 

• Liker 2
Skrevet

Den som er med på leken, må tåle steken!  Hvis gamla mener det er hennes rett å komme med ufine kommentarer, så må hun faktisk tåle å få svar på tiltale. Om hun ikke vil snakke med deg, så kanskje noen andre i familien kan forklare henne at det er ikke bare gamle, senile hurper som har rett på å snakke fra levra, også barn har den retten. Dette bør forklares i klare ord, uten silkepapir. 

Har guttungen spiseforstyrrelser, så er det faktisk ikke lov å kommentere spisingen hans. Selv ikke for gamle kjærringer! Så enkelt.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...