Gå til innhold

Normal tid fra kjøp til overtakelse av bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor lang tid det vanligvis pleier å ta fra man kjøper en leilighet, til dato for overtakelse? Altså gjennomsnittlig?

AnonymBruker
Skrevet

I mine tilfeller der jeg har vært kjøper og selger, har jeg gitt 3 mnd til overtakelse

Anonymkode: 3758e...fe3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 2,5 mnd, synes det var litt lenge. 

Anonymkode: 7a8b9...b88

Skrevet

Det kan avtales. Både kjøper og selger kan sette det som vilkår.

Hvis boligen er tom, allerede utflyttet, bør det være mulig å ta over innen to uker. Det er bare de formelle og praktiske sidene ved kjøpet som må ordnes. 

Men det hender at selger setter som vilkår at overtakelse kan først skje etter et angitt tidspunkt. Har vært borti mer enn et halvt år.

Jeg opplevde selv ved salg av en leilighet at kjøper satte som vilkår for budet at overtakelse var innen en bestemt dato. Dette var for tidlig for oss, men siden budet var ganske høyt valgte vi å gå for det selv om det medførte endel ekstra arbeid og kostnader.

AnonymBruker
Skrevet

Innen 3 måneder skal kjøper få overta, normalt sett. Men dette spørs jo på om selger har et sted å flytte til. Hvor lenge boligen har lagt ute for salg kan og påvirke om selger har flyttet og boligen er ledig. 

Spør på visning. 

Anonymkode: 6082d...315

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg solgte var overtakelsen egentlig ganske lang, helt nøyaktig var det vel 2 mnd og 2 dager. 

Da vi overtok var det en og en halv måned, men foreldrene mine kjøpte og fikk nøklene to uker etterpå. 

Anonymkode: 3d18b...cab

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt vanligere og vanligere med kortere overtakelsestid, spesielt i Oslo. Det er veldig vanskelig å få kjøpt noe pga presset på boligmarkedet, så mange kjøper før de selger. Da vil de gjerne kvitte seg med solgt leilighet så fort så mulig, fordi mellomfinansiering er svindyrt.

Anonymkode: 06acb...1ae

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg får spørre på visning fra tilfelle til tilfelle. 

Skrevet

Vil tro 1-3 mnd er normalt. Noen trenger tid for å flytte ut. Noen har flyttet ut før visning og da er det opp til megler og papirarbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...