Gå til innhold

Kake for Cøliakere?

Anbefalte innlegg

Gjest Mythic
Skrevet

Jeg har tatt på meg å bake en kake til et dameselskap til helgen, og en av gjestene har cøliaki. Har googlet litt, og ser at suksessterte kan egne seg, men er litt usikker på om jeg får til den kremen, da jeg aldri har laget den før. Noen som har noen gode tips/oppskrifter som kan egne seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg baker mye glutenfritt, og jeg bare bruker glutenfritt mel istedenfor vanlig mel. Det har alltid gått bra. Men ikke bak hvetebakst, det blir ikke like godt som vanlige kaker. Skal du bake ostekake eller noe sånt, så får man og kjøpt glutenfri kjeks på butikken.

• Liker 1
Skrevet

Jeg baker alltid glutenfritt, og her er noen av mine favoritter. 

Suksessterte (den har du jo allerede tenkt på). Trikset med kremen for meg er å bruke god tid (svak varme), da blir det alltid bra. 

Ostekake. Versjonen i denne linken er supergod: http://www.klikk.no/helse/kosthold/allergi/article758394.ece . Jeg bruker stort sett en gelé på toppen, for det synes jeg er godt på ostekake.

Makroner. Helt glutenfritt og veldig godt.

Kladdekake. Verdens beste sjokoladekake, med veldig lite mel. Jeg bytter ut den lille mengden hvetemel med potetmel eller en glutenfri melblanding (Toro lys kakemiks).

Bløtkake. Jeg pleier å lage den med en blanding av potetmel/maizena.

Skrevet

Jeg har cøliaki og når jeg lager kake pleier jeg og lage hvilken som helst kake og bare bytte ut hvetemel med glutenfritt mel. Aldri vært noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har cøliaki og spiser aldri mat andre har laget. Det er så mange som glemmer seg og bruker samme fjøl, ikke rengjør bakeboller grundig eller har i bare litt mel. De første årene spiste jeg andres mat, men det resulterte nesten hver eneste gang i 2-4 dagers sykemelding. Så før du bruker masse tid og krefter på å bake glutenfritt spør cøliakeren om han spiser mat andre har laget. 

Anonymkode: 7afb2...659

• Liker 1
Gjest Mythic
Skrevet

Tusen takk, alle sammen :) Mange gode tips her som jeg tar med meg. 

Til ab ...659, jeg har klarert med vedkommende om hun spiser det andre har laget, så det er null problem.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har cøliaki og spiser aldri mat andre har laget. Det er så mange som glemmer seg og bruker samme fjøl, ikke rengjør bakeboller grundig eller har i bare litt mel. De første årene spiste jeg andres mat, men det resulterte nesten hver eneste gang i 2-4 dagers sykemelding. Så før du bruker masse tid og krefter på å bake glutenfritt spør cøliakeren om han spiser mat andre har laget. 

Å, jeg kjenner meg så godt igjen! Det verste jeg vet er å få servert mat jeg ikke har 100 % kontroll på. Da er jeg redd for at det kan inneholde gluten som har kommet med ved en feil. 

• Liker 1
Skrevet

Pavlova er god og glutenfri. Med marengsbunn og krem. Den vil nok også vedkommende spise trygt, da det ikke skal være mel i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Suksessterte er glutenfri, og hvis venninnen din er som meg, er hun glad du har tatt deg bryet med å lage noe som hun kan spise. 
Men samtidig vil en suksessterte vokse i munnen fordi det er den ene kaken som er glutenfri i alle sammenhenger.  Jeg, og de fleste cøliakere jeg kjenner, blir kvalm av den fordi vi har spist den så mange ganger kun av ren høflighet, for å vise at vi setter pris på at andre har tenkt på oss.

Personlig hadde jeg blitt glad for å få en pavlova, en god sjokoladekake, en ostekake - alt annet enn en suksessterte.

Anonymkode: 167b0...504

• Liker 3
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette forstår jeg veldig godt.

Når jeg baker til noen med cøliaki passer jeg på at jeg kun bruker nyinnkjøpte ingredienser. I tillegg vasker jeg alt av bakeutstyr i oppvaskmaskin før jeg begynner å bake. Dette informerer jeg om når jeg serverer. Til nå har det både blitt godt tatt i mot og det har, selvfølgelig, gått bra. :)

Budapestrull er glutenfri og lett å lage. Legger ved lenke til en oppskrift. Jeg pleier å bruke jordbær i stedet for mandariner, men det er jo en smakssak. Ellers ser jeg at flere har nevnt pavlova, også et godt alternativ.

Endret av Brunhilde
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...