Gå til innhold

Legge labben på folk, dominans

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren mener at når hunden legger labben på låret/armen til folk så vil den dominere vedkommende. Jeg er uenig. Noen som har noen innspill eller konkrete svar på hvorfor hunden gkør dette? Hjelper ikke å komme med at hunder ikke dominerer mennesker, for det mener hun bastant at hunder kan gjøre. Så hvis noen har linker på hvorfor hunder "gir labb" på folk og om det er dominans eller ei hadde det vært fint, så blir vi ferdige med denne diskusjonen.. 

Anonymkode: 3aabc...e6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min hund ønsker kos når han legger labben på arm/ben.

Anonymkode: 9d997...682

• Liker 7
Gjest Uhumskheter
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Min hund ønsker kos når han legger labben på arm/ben.

Anonymkode: 9d997...682

samme her, kos eller mat, om jeg sitter og spiser.

AnonymBruker
Skrevet

På alle hunder jeg noensinne har kjent betyr det- "MER KOS PLEASE, ikke gi deg ennå...   eller pliiiiiise få litt av middagen din da....?

Anonymkode: 7cd9d...ee3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kos, oppmerksomhet eller mat betyr det her i huset. 

Høres litt ut som samboeren din burde lese seg opp litt på den nyere informasjonen om hunder og hundehold å komme seg bort fra det domsns tullet..

Anonymkode: 64a9b...3c2

• Liker 9
Skrevet

Vår hund legger labben på låret vårt for å be om lov til å komme opp i sofaen, eller fordi han vil leke. Dominans har ingenting med saken å gjøre - det er hunden som ber om noe, ikke hunden som krever eller forlanger.

• Liker 2
Skrevet

Den etologiske definisjonen på dominans er et avklart forhold mellom to individer fra samme sosiale gruppe om hvem som skal ha forrang til en ønsket ressurs. Det er et dynamisk forhold mellom to individer. Dvs at forutsatt at det finnes dominans mellom hund og menneske (som det på ingen måte er enighet om det i det hele tatt gjør) så kan man kun si at en hund er dominant ovenfor eier hvis f.eks begge ønsker samme kakestykke og eier trekker seg fordi eier har innfunnet seg med at hunden har forrang til kakestykket.

En hund kan dermed ikke "være dominant" alene. En hund er kun dominant over en annen hund gitt at den andre hunden har godtatt dette og frivillig viser underkastende atferd. Så ergo, forutsatt som sagt at det finnes dominansforhold mellom hund og eier, så vil en hund kun være dominant hvis eier har godtatt å være underdanig i forhold til hunden.

http://manimal.no/dominans/

Legge labben på er en typisk bedende atferd mange hunder gjør, ofte ber de da om oppmerksomhet. Dette blir fort forsterket fordi mange vil f.eks klø hunden litt bak øret eller snakke til den når den kommer med labben, fordi det er søtt. Og da har hunden fått forsterket atferden - den har lært at å legge labben på mennesket fører til oppmerksomhet og kos.

• Liker 5
Gjest Uhumskheter
Skrevet
14 minutter siden, Tabris skrev:

Den etologiske definisjonen på dominans er et avklart forhold mellom to individer fra samme sosiale gruppe om hvem som skal ha forrang til en ønsket ressurs. Det er et dynamisk forhold mellom to individer. Dvs at forutsatt at det finnes dominans mellom hund og menneske (som det på ingen måte er enighet om det i det hele tatt gjør) så kan man kun si at en hund er dominant ovenfor eier hvis f.eks begge ønsker samme kakestykke og eier trekker seg fordi eier har innfunnet seg med at hunden har forrang til kakestykket.

En hund kan dermed ikke "være dominant" alene. En hund er kun dominant over en annen hund gitt at den andre hunden har godtatt dette og frivillig viser underkastende atferd. Så ergo, forutsatt som sagt at det finnes dominansforhold mellom hund og eier, så vil en hund kun være dominant hvis eier har godtatt å være underdanig i forhold til hunden.

http://manimal.no/dominans/

Legge labben på er en typisk bedende atferd mange hunder gjør, ofte ber de da om oppmerksomhet. Dette blir fort forsterket fordi mange vil f.eks klø hunden litt bak øret eller snakke til den når den kommer med labben, fordi det er søtt. Og da har hunden fått forsterket atferden - den har lært at å legge labben på mennesket fører til oppmerksomhet og kos.

Her funker det som bare det :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Min legger også labben på meg når han vil ha oppmerksomhet: "se meg, da! Jeg vil ha koooos"!

Anonymkode: 7818c...b05

Skrevet

Alle hundene vi har hatt har gjort dette for å få oppmerksomhet, men det er jo på mennesker da. Valper pleier å gjøre det for å leke (mot andre hunder), mener jeg?

Skrevet

Hundene har jo trent sine mennesker bra.De vet at når  jeg legger labben der,får jeg oppmerksomhet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...