Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg bor for tiden svært billig hos familie og har spart opp en del penger på konto. Fordelt på BSU og sparekonto. Jeg ser derfor på mulighen for å kjøpe en bolig og leie den ut. Boligen jeg for øyeblikket ser på er hovedbolig med utleie del, altså vil jeg ha den ene enheten selv (bo der når det passer meg) og leie ut den andre. Og med dette betale omtrent hele avdraget på lånet med leieinntekten. Men dette er et helt nytt og ferskt område for meg, så jeg er intressert i å høre andres erfaringer.

Hva er deres første tanker? Er det noe å tjene på det? Skattelette? Hva lønner seg, leie ut begge enheter av boligen til jeg selv om noen år ønsker å bo fast i den ene selv, eller stå som at jeg bor på den ene enheten (bruke den når det passer meg) med engang og kun leie ut del to? Hva har det å si om jeg leier ut begge enheter vs leie ut en enhet/bo i den andre enheten selv? 

Takker for alle innspill, er så fersk i dette at jeg må bare begynne et sted å lese meg opp og finne frem. Så litt pekepinn på hvilken ende jeg skal starte i er supert :)

Anonymkode: 39c53...968

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor i den største delen av boligen kan du leie ut den andre delen skattefritt. Men hvis du leier ut begge må du betale skatt av leieinntektene. Det vil jo fortsatt lønne seg å leie ut hele boligen, men det kommer ann på om du ønsker å bo hos familie eller i egen bolig.

Anonymkode: 013cb...cb8

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg bor for tiden svært billig hos familie og har spart opp en del penger på konto. Fordelt på BSU og sparekonto. Jeg ser derfor på mulighen for å kjøpe en bolig og leie den ut. Boligen jeg for øyeblikket ser på er hovedbolig med utleie del, altså vil jeg ha den ene enheten selv (bo der når det passer meg) og leie ut den andre. Og med dette betale omtrent hele avdraget på lånet med leieinntekten. Men dette er et helt nytt og ferskt område for meg, så jeg er intressert i å høre andres erfaringer.

Hva er deres første tanker? Er det noe å tjene på det? Skattelette? Hva lønner seg, leie ut begge enheter av boligen til jeg selv om noen år ønsker å bo fast i den ene selv, eller stå som at jeg bor på den ene enheten (bruke den når det passer meg) med engang og kun leie ut del to? Hva har det å si om jeg leier ut begge enheter vs leie ut en enhet/bo i den andre enheten selv? 

Takker for alle innspill, er så fersk i dette at jeg må bare begynne et sted å lese meg opp og finne frem. Så litt pekepinn på hvilken ende jeg skal starte i er supert :)

Anonymkode: 39c53...968

Første tanke? Risikabelt. Skattesystemet er i omlegging, det skal på sikt ikke lønne seg å leie ut eieboliger. Risikabelt fordi leiemarkedet nå blir valgt bort av folk som heller får lån og kjøper egen bolig. Hva om boligen blir ramponert? Hva om du ikke får leid ut? Er du uten erfaring, så kjøper du ikke bolig for utleie. Det ser vi rikelige med tråder på her inne om folk som trenger hjelp med, leietakere og problemer fra ett visst sted. 

Anonymkode: c3cca...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 26.3.2016 at 20.30, AnonymBruker skrev:

Første tanke? Risikabelt. Skattesystemet er i omlegging, det skal på sikt ikke lønne seg å leie ut eieboliger. Risikabelt fordi leiemarkedet nå blir valgt bort av folk som heller får lån og kjøper egen bolig. Hva om boligen blir ramponert? Hva om du ikke får leid ut? Er du uten erfaring, så kjøper du ikke bolig for utleie. Det ser vi rikelige med tråder på her inne om folk som trenger hjelp med, leietakere og problemer fra ett visst sted. 

Anonymkode: c3cca...3e3

Her var det flere påstander du bør dokumentere...

Folk som heller får lån og kjøper bolig? Det har jo aldri vært vanskeligere å få lån til bolig enn det er nå, med de kjempehøye kravene til egenkapital. Stadig flere lever i tillegg som single, noe som i hvert fall gjør det vanskelig å få lån.

Ja, hva om boligen blir ramponert? Slikt kan man da forsikre seg mot regner jeg med, dessuten regner jeg med at TS er såpass oppegående at hun skjønner at hun ikke må leie ut til hvem som helst. 

Ja, hva om hun ikke får leid ut - dette er en reell problemstilling, så støtter den. Viktig at TS på forhånd sjekker utleiemarkedet og boligmarkedet generelt i området hun evt kjøper hus. Er det et marked for utleie der hun kjøper? Er det for eksempel høyskole/universitet eller andre ting i nærheten som "garanterer" innflyttere, er jo sjansene større for å få leid ut. Ikke noe negativt om feks Skjåk, men jeg ville ikke investert i utleiebolig der...

Lykke til, TS!

Anonymkode: e6f57...076

Skrevet

I dag er det skattefritt å leie ut inntil halvparten av egen bolig. 

Leier du ut mer eller en bolig du ikke bor i må du betale skatt av overskuddet. 

Det er planer om å endre skattleggingen av utleie,så det blir nok mindre gunstig. Men det vil fortsatt være penger å tjene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...