Gå til innhold

Hytte på fjellet - tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å bygge hytte på fjellet. Ikke noe store greier, men tenker rundt 60/70 kvadrat.

Noen som har gode tips til hva en bør tenke på? gjerne plantetninger om de finnes på nett og hva dere er mest/minst fornøyde med.

Anonymkode: 63ba5...301

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hytte selv, men foreldre har. Enkel hytte uten eget "bad". Selvom det ikke er innlagt vann så ville jeg ha passet på å ha et separat rom inne som fungerer som baderom.

AnonymBruker
Skrevet

Få d3n arkitekttegnet da får du lure løsninger du ikke klarer å finne på s3lv. Det er heller ikke så dyrt som folk tror. 

Anonymkode: 60c81...6d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løsninger jeg er godt fornøyd med:
- godt med lagringsplass/bodplass
- muligheter til å lukke dører og fyre opp kun deler av hytta. Store, åpne rom er fint, men ikke praktisk når man skal varme opp en hytte fra mange minusgrader til plussgrader. Det skal sies at jeg har hytte uten innlagt strøm, og det er da det er aller viktigst. Har man strøm kan man holde en minimumstemperatur i hytta.  
- hytte som er tilpasset terrenget og lokalmeteorologiske forhold - medfører f.eks at vi har flere lune uteplasser og at inngangsdøra ligger slik at det ikke pakker seg snø foran den

Anonymkode: b026e...bfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, skrue skrev:

Har ikke hytte selv, men foreldre har. Enkel hytte uten eget "bad". Selvom det ikke er innlagt vann så ville jeg ha passet på å ha et separat rom inne som fungerer som baderom.

Det blir innlagt vann! 

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få d3n arkitekttegnet da får du lure løsninger du ikke klarer å finne på s3lv. Det er heller ikke så dyrt som folk tror. 

Anonymkode: 60c81...6d5

Vi kommer til å få tegnehjelp ja, men alltid kjekt med litt meninger og innspill selv. 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løsninger jeg er godt fornøyd med:
- godt med lagringsplass/bodplass
- muligheter til å lukke dører og fyre opp kun deler av hytta. Store, åpne rom er fint, men ikke praktisk når man skal varme opp en hytte fra mange minusgrader til plussgrader. Det skal sies at jeg har hytte uten innlagt strøm, og det er da det er aller viktigst. Har man strøm kan man holde en minimumstemperatur i hytta.  
- hytte som er tilpasset terrenget og lokalmeteorologiske forhold - medfører f.eks at vi har flere lune uteplasser og at inngangsdøra ligger slik at det ikke pakker seg snø foran den

Anonymkode: b026e...bfe

Jeg ser for meg en god bod i forbindelse mad gang. Blir fort mye klær og sko for en familie når det er snø og vinter.

takk for innspill, tar gjerne imot flere!

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bygg for altfor lite. Typisk at man bygger til seg selv når barna er små, så blir barna plutselig voksen og skal ha med seg kjærester/barn, og vips så var det ikke plass til mer enn 1/3 del av familien på hytta. 

Anonymkode: 95150...f42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 28. mars 2016 at 15.45, AnonymBruker skrev:

Ikke bygg for altfor lite. Typisk at man bygger til seg selv når barna er små, så blir barna plutselig voksen og skal ha med seg kjærester/barn, og vips så var det ikke plass til mer enn 1/3 del av familien på hytta. 

Anonymkode: 95150...f42

Det er jo et poeng å tenke på. Vi planlegget vertfall 3/4 soverom så kan jo være en del folk.

samtidig så ønsker vi en hytte og ikke et hus også, samt at prisen selvsagt spillet en rolle også.

ts

Skrevet

Det kan være lurt å bygge hytta litt kompakt, for å gjøre det lettere å varme opp hytta. Husk at dersom hytta skal brukes om vinteren må også soverommene varmes opp.

Jeg har tilbrakt tid i en hytte som ikke var bygd kompakt. Den hadde et stort oppholdsrom, som var greit nok å varme opp. Til det oppholdsrommet var det en dør til et soverom, som også var lett å varme opp ved å åpne døren. I resten av hytta var det en lang, bred gang, som gikk fra inngangsdøra, forbi oppholdsrommet, og gjennom resten av hytta til bakdøra. Langs denne gangen lå dører til soverom, boder, bad og utedo. Dette ble et ganske stort rom å få varmt, og da det var 15- ute var det vanskelig å få plussgrader på soverommene. Sofaene i oppholdsrommet ble veldig populære den turen.

En bedre måte å bygge hytta på ville vært å fordele gangen i flere soner. Nærmest inngangsdøra burde det vært avdelt en egen entre, som kan være kald sone, og en buffer mot trekk fra døra. Soverommene kunne vært plassert ved døra til oppholdsrommet, i en varm sone sammen med vedovnen. Badet, som godt kunne vært halvert i størrelse, burde også vært i den varme sonen, slik at det ble mulig å bruke det om vinteren. Bodene og døra til utedoen kunne vært plassert i den andre enden av gangen, med en dør for å kunne skille det ut som en kald sone.

Det kunne også vært mulig å lage det slik at flere soverom hadde dør til oppholdsrommet, og hatt en hems for å kunne ha flere varme sengeplasser ved behov. Dersom hemsen og soverommene kan stenges av med dører vil det være lett å redusere størrelsen på den delen av rommet som varmes opp etter behov.

En annen ting du må tenke på er ved. Det går mye ved til en hytte, og den må oppbevares et sted. Du trenger en plass ute til å stable fersk ved, plass i en bod til å stable tørr ved, og plass inne ved hver ovn til en vedkurv. Dersom du skal ha peis må du ha en måte å skille peis-ved fra ovns-ved, så du ikke sløser bort den fine bjørkeveden i ovnen eller skaper et gnistregn med granved i peisen.

Dere trenger en måte å tørke våte klær. Min erfaring er at et tørkestativ i tre som du henger over ovnen fungerer veldig bra. Litt over 1 kvm bør holde, men det blir egentlig aldri nok tørkeplass. 

Hvis dere har et 12V strøm-anlegg bør dere ha et par stikkontakter med vanlig strøm for å lade mobiler etc. Det er viktig for tenåringsbarn.

Finn ut hvor solveggen blir, og bygg opp en fin sitteplass der. Gjerne litt skjermet for vinden, så det ikke blir hustrig når det blåser. Det bør også være laget til slik at dere slipper å grave frem plassen fra under en meter snø, da blir den ikke brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...