AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #1 Skrevet 27. mars 2016 I mange tråder er det tydelig at mange føler at de blir ekskludert og gjerne også forskjellsbehandlet av egen familie, og man føler at man titter misunnelig inn på andre i familien som er en egen "klikk" som man ikke er en del av. Det virker som om det er en del "klikker" hvor mange står på utsiden av "klikken" og ser inn på egen familie. Tenker derfor å høre om det er egne "klikker" i manges familier, eller er alle inkludert i storfamilien (besteforeldre, foreldre, barnebarna) ? Er dere med i klikken, eller ikke? Hvorfor/hvorfor ikke er det klikker/inkludering/ekskludering i din storfamilie? Anonymkode: 32652...67f
Gjest Badebuksa Skrevet 27. mars 2016 #2 Skrevet 27. mars 2016 JAJAAA... tilbake til tråden... I min familie er det helt klart klikker. Jeg vet ikke om jeg er med i en klikk, da er det i så fall mange klikker. Det er noen årlige "fellesselskaper", men veldig mye forskjellsbehandling...Særlig i jul og til bursdager. Gir din dine unger, men ikke dine unger etc.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #3 Skrevet 27. mars 2016 3 minutter siden, Badebuksa skrev: JAJAAA... tilbake til tråden... I min familie er det helt klart klikker. Jeg vet ikke om jeg er med i en klikk, da er det i så fall mange klikker. Det er noen årlige "fellesselskaper", men veldig mye forskjellsbehandling...Særlig i jul og til bursdager. Gir din dine unger, men ikke dine unger etc. Er dette onkler og tanter som gir til noen nevøer/nieser og ikke andre, basert på hvem som henger sammen? Anonymkode: 32652...67f
Gjest Badebuksa Skrevet 27. mars 2016 #4 Skrevet 27. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er dette onkler og tanter som gir til noen nevøer/nieser og ikke andre, basert på hvem som henger sammen? Anonymkode: 32652...67f Ja. Det er bla.a. en tante som gir til sine grandnieser/nevøer til den ene niesen, men ikke til andre grandnieser og grandnevøer, barna til andre tantebarn av henne. Fordi de ikke henger like mye sammen. Den ene tanten henger mye sammen med den ene onkelen min, og de feirer ofte bursdager jeg og andre ikke blir invitert i. Eller så kan de invitere mine foreldre, men ikke oss "barn". I min bedre halvdels familie har en tante invitert broren til min samboer i selskaper, men ikke oss. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har unnlatt å invitere tanter/onkler, det er enten alle eller ingen. Dvs jeg har invitert mine foreldre og søsken, og min samboers foreldre og søsken, men ingen tanter/onkler. Men ikke DEN ene tanta eller DEN ene onkelen og ikke invitert de andre.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #5 Skrevet 27. mars 2016 4 minutter siden, Badebuksa skrev: Ja. Det er bla.a. en tante som gir til sine grandnieser/nevøer til den ene niesen, men ikke til andre grandnieser og grandnevøer, barna til andre tantebarn av henne. Fordi de ikke henger like mye sammen. Den ene tanten henger mye sammen med den ene onkelen min, og de feirer ofte bursdager jeg og andre ikke blir invitert i. Eller så kan de invitere mine foreldre, men ikke oss "barn". I min bedre halvdels familie har en tante invitert broren til min samboer i selskaper, men ikke oss. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har unnlatt å invitere tanter/onkler, det er enten alle eller ingen. Dvs jeg har invitert mine foreldre og søsken, og min samboers foreldre og søsken, men ingen tanter/onkler. Men ikke DEN ene tanta eller DEN ene onkelen og ikke invitert de andre. Men når det blir litt lengre utenfor i familien, type grandtante og søskenbarn så er det kanskje ikke så rart å pleie relasjoner man har som er gode når det kommer til voksnes relasjoner til hverandre? Det jo selvsagt klikker likevel, men det er kanskje det føles mindre ekskluderende enn om noen foreldre og voksne søsken ikke inviterte med andre voksne søsken...? Anonymkode: 32652...67f 1
Brob Skrevet 27. mars 2016 #6 Skrevet 27. mars 2016 ingen klikker i vår familie, og det er deilig. Selvsagt kan det være uenigheter, men ikke noe mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #7 Skrevet 27. mars 2016 Vi er en bitteliten familie. Det er bare meg og min søster. Hun er eldre enn meg, har mann og voksne barn. Jeg er alene med 2 barn i skolealder. Jeg er den som er utenfor. De gjør utrolig mye gøy uten oss. Vi bor ca 2 timer unna hverandre. Men de kan reise hit jeg bor, uten å gi beskjed, så legge ut masse bilder på facebook om hvor mye de koser seg. De reiser og på mange ferier, sist spurte jeg om kanskje vi kunne være med, men det ønsket de ikke. Møter de vel ca 2 ganger i året, og da gjør det nesten vondt, fordi jeg ser hvor utenfor jeg er. Og jeg prøver, men vi får ikke være med, og det passer aldri og møtes. Min søster har aldri passet mine barn. Jeg har passet hennes barn utrolig mye. Anonymkode: f74ff...fed
Gjest Badebuksa Skrevet 27. mars 2016 #8 Skrevet 27. mars 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når det blir litt lengre utenfor i familien, type grandtante og søskenbarn så er det kanskje ikke så rart å pleie relasjoner man har som er gode når det kommer til voksnes relasjoner til hverandre? Det jo selvsagt klikker likevel, men det er kanskje det føles mindre ekskluderende enn om noen foreldre og voksne søsken ikke inviterte med andre voksne søsken...? Anonymkode: 32652...67f Ikke for meg, det kommer an på situasjoner og relasjoner. Og der er vi alle forskjellige. Jeg har opplevd de fleste varianter tror jeg, og ekskludering er ekskludering. Av mine egne foreldre har jeg hørt at de bare skulle invitere "den innerste sirkelen" - der var jeg tydeligvis ikke med. Men jeg ble ikke lei meg. Jeg er vant til det.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #9 Skrevet 27. mars 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er en bitteliten familie. Det er bare meg og min søster. Hun er eldre enn meg, har mann og voksne barn. Jeg er alene med 2 barn i skolealder. Jeg er den som er utenfor. De gjør utrolig mye gøy uten oss. Vi bor ca 2 timer unna hverandre. Men de kan reise hit jeg bor, uten å gi beskjed, så legge ut masse bilder på facebook om hvor mye de koser seg. De reiser og på mange ferier, sist spurte jeg om kanskje vi kunne være med, men det ønsket de ikke. Møter de vel ca 2 ganger i året, og da gjør det nesten vondt, fordi jeg ser hvor utenfor jeg er. Og jeg prøver, men vi får ikke være med, og det passer aldri og møtes. Min søster har aldri passet mine barn. Jeg har passet hennes barn utrolig mye. Anonymkode: f74ff...fed Så utrolig trist, og hvor utrolig kjipe foreldre og søsken du har! Sender deg en god Sa de hvorfor de ikke ønsket å ha dere med på ferie...? Anonymkode: 32652...67f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #10 Skrevet 27. mars 2016 46 minutter siden, Badebuksa skrev: Ikke for meg, det kommer an på situasjoner og relasjoner. Og der er vi alle forskjellige. Jeg har opplevd de fleste varianter tror jeg, og ekskludering er ekskludering. Av mine egne foreldre har jeg hørt at de bare skulle invitere "den innerste sirkelen" - der var jeg tydeligvis ikke med. Men jeg ble ikke lei meg. Jeg er vant til det. Selvsagt, det er ikke noe godt om man er den eneste som blir holdt unna. Det som jeg har uthevet er jo rett og slett grusomt, og det er trist at dette har blitt slik at du har utviklet apati mot det. Sender deg en god og håper det blir bedre! Har du forsøkt å ta opp problematikken på noe vis? Anonymkode: 32652...67f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #11 Skrevet 27. mars 2016 Kan vel kanskje kalles klikker, og ja jeg er inne i klikken. Vi er en lite familie men jeg og den ene søsteren min kan nok fra utsiden oppfsttes som en klikk. Vi er mye sammen, har barn på ca samme alder og er ganskeb like. Våe eldre søster er en del eldre, har voksne barn og veldig annerledes enn oss. Vi søstrene er forskjellige, og noen av oss "klikker" med hverandre altså at vi er en god match mens en ikke gjør det. Er ingen aktiv utestengning men med hun eldste kommer jeg ikke over ens. Jeg er ingen utestenger eller mobber, men ferie med lillesøster har jeg hatt men aldri med storesøster. I min foreldres familie er det likedann. De er nærere noen søsken enn andre, ferierer med noen av dem men ikke med andre. Handler bare om personlighet og ikke utestengning. Foreldrene mine igjen behandler oss søsken noe ulikt fordi vi er ulike, på ulike steder i livet og er forskjellig knytta til våre foreldre. Noen av oss får mer hjelp enn andre fordi noen trenger det mer rett og slett mens andre er mer sammen med dem fordi de mer like og nære. Anonymkode: 78ca2...ed0
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #12 Skrevet 27. mars 2016 Jo... kanskje en liten klikk. Jeg er yngste og eneste jente, og jeg har to eldre brødre som er 5 og 8 år eldre enn meg. Brødrene mine hadde jo et forhold før jeg ble født, og da jeg var stor nok til å få være med fikk jeg aldri leke med dem. Nå som vokse så er de ikke akkurat "venner" men de prater om felles interesser som dataspill og sånn. Jeg liker jo dataspill også, men jeg blir aldri invitert inn i samtalen. I tillegg så er det bare den ene broren min som har partner og barn. Foreldrene mine er mye mer opptatt av han. De følger godt med på hans utdannelse, de tilbringer tid med han, de vil reise på ferie med dem osv osv. Jeg sliter med å trekke en telefon samtale med mamma ut over ett minutt, og foreldrene mine vet ingenting om utdannelsen min. Jeg prøvde å fortelle dem om hva jeg skal skrive bacheloroppgave om, men det var ingen som hørte etter. Jeg får være med på ferietur til sommeren da, men det var mest fordi jeg sa jeg ville og ga beskjed om når eksamene min var. Men om det ikke passer for svigers, så blir det nok jeg som blir ditcha. Det er jo forståelig når det er barnebarna de helst vil reise med. Jeg skulle ønske jeg hadde en storesøster. Anonymkode: 75510...194
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #13 Skrevet 27. mars 2016 3 timer siden, Badebuksa skrev: Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har unnlatt å invitere tanter/onkler, det er enten alle eller ingen. Dvs jeg har invitert mine foreldre og søsken, og min samboers foreldre og søsken, men ingen tanter/onkler. Men ikke DEN ene tanta eller DEN ene onkelen og ikke invitert de andre. Selv gir jeg likt med gaver til alle, og i større ting som bryllup eller dåp blir alle (tanter/onkler, ikke søskenbarn) invitert. Men jeg har ei tante jeg er veldig nær, ett søskenbarn (av tre i samme familie) som jeg anses som min bror pga at vi er samme alder og alltid vært nære. På mannens side har han et søskenbarn han er nær og i bryllupet vårt ble faktisk bare disse to søskenbarna invitert. Alternativet ville vært å invitere 20 ekstra gjester (liten kjernefamile, men stor utvidet familie) og det var ikke aktuellt andre alternativ var å ekskludere to nære som ble ansett som vår næreste faminie noe som heller ikke var aktuellt. Jeg syntes det er for hårsårt å reagere på at noen faktisk er nærere, inviterer hverandre mer på ting og tilbringer mer tid sammen. Noen har man bare det båndet med mens andre ikke. Og om man aldri tillater seg å skille mellom mennesker, at det alltid er alle eller ingen ja da vil man faktisk ikke klare å utvikle slike nærere bånd. Jeg ble heller ikke invitert i bryllup etc til mange andre søskenbarn feks og ser jo at noen av mine tanter og unkler tilbringer mye tid med dem og deres barn. Det er jo helt naturlig, for de har sine særegne bånd som ikke jeg har. Å være på utsiden er vondt. Aktiv forskjellsbehandling i næreste familie er sjelden ok. Men man må godta at noen klikker mer med hverandre enn andre utem at det handler om aktiv utestengning. I tråden finnes det eksempler på mer aktiv utestengning (i utelukke en datter fra noe men ikke alle de andre feks) men i andre tilfeller kan det handle om helt naturlige ting som at noen bånd bare er nærere enn andre og at noen "klikker" er et naturlig resultat av dette. Anonymkode: 78ca2...ed0
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #14 Skrevet 27. mars 2016 Ja, er noen klikker som har falt naturlig fordi flere bor rundt om i landet. Det er iallefall Asia-klikken, bittertante-klikken, nordlenings-klikken, halvveis med-klikken, også er det the inner circle(den morsomme-klikken) som er min kjernefamilie pluss mormor/morfar og onkel og hans barn. Jeg tror jeg ikke passer så veldig inn i den, jeg føler jeg flyr litt i mellom alle klikkene faktisk. Anonymkode: 04a32...9ca
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #15 Skrevet 27. mars 2016 Et øyeblikk siden, Badebuksa skrev: Ja. Det er bla.a. en tante som gir til sine grandnieser/nevøer til den ene niesen, men ikke til andre grandnieser og grandnevøer, barna til andre tantebarn av henne. Fordi de ikke henger like mye sammen. Den ene tanten henger mye sammen med den ene onkelen min, og de feirer ofte bursdager jeg og andre ikke blir invitert i. Eller så kan de invitere mine foreldre, men ikke oss "barn". I min bedre halvdels familie har en tante invitert broren til min samboer i selskaper, men ikke oss. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har unnlatt å invitere tanter/onkler, det er enten alle eller ingen. Dvs jeg har invitert mine foreldre og søsken, og min samboers foreldre og søsken, men ingen tanter/onkler. Men ikke DEN ene tanta eller DEN ene onkelen og ikke invitert de andre. Sorry for ikke bort sitering. I min familie har min bror inviter min bror på lille julaften, nyttårsaften uten å invitert meg. 17mai, julaften og alle barnas bursdager og min brors bursdag blir min familie og konas familie blitt invitert, konas familie blir invitert på hennes bursdag, ikke vår familie. Sånne som små ting at broren er på middag der på en søndag eller at søstra til kona har med på en tur bryr jeg ikke så mye om. men det er forskjell behandling som jeg ikke liker. Men det har vel sin grunn til det,jeg har vært vanskelig når jeg var yngre-men er jo ikke det lengre og vet at min andre bror ikke blir bedt så mye nå lengre, da han kan være vanskelig,og blitt det spesielt etter han fikk kjæreste. men jeg ser også den siste tiden at de kanskje har blitt mere klar over noen ting, og prøver å unngå det Så det er bra Anonymkode: fc559...90d
Raven Emerald Skrevet 27. mars 2016 #16 Skrevet 27. mars 2016 Ryddet for spekulasjoner og personangrep. Raven Emerald, mod.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #17 Skrevet 27. mars 2016 Det er heldigvis ingen klikker i min nærmeste familie (dvs. mine foreldre og søsken), men vi har blitt ekskludert fra resten av familien (på pappas side) her i byen. Hans to søsken er bestevenner - dermed ble søskenbarna mine også bestevenner. De har reist på utallige ferier og hytteturer sammen, og funnet på mye sammen på fritiden, mens min familie ble aldri invitert på andre ting enn barnebursdager. Et par av søskenbarna mine har blitt gravide, og ut i fra det jeg ser på facebook, blir bare farssiden min mer og mer knyttet til hverandre. Nå er jeg i 20-årene og jeg kan helt ærlig si at farssiden min (tanter, onkler og søskenbarn) føles som helt ukjente mennesker. Vi har hatt svært liten kontakt de siste 10 årene, og kontakten kommer nok til å bli mindre og mindre. Kommer ikke til å invitere farssiden i bryllupet mitt, og tviler på at mine søskenbarn vil invitere meg til eventuelle bryllup også. Dette var et sårt tema da jeg gikk på grunnskolen og vgs, men nå som jeg er voksen er det egentlig like greit at jeg og mine nærmeste har blitt utestengt fra resten av familien. Mindre folk å forholde seg til, helt enkelt. Kan heller bruke all tida mi på de som faktisk bryr seg om meg. Anonymkode: c9a8c...3a3
Gjest Blomsterert Skrevet 27. mars 2016 #18 Skrevet 27. mars 2016 Opplever egentlig at det ofte er sånn i større familier,med flere søsken osv? Noen passer bedre sammen,og noen møtes oftere enn andre. Jeg har egentlig alltid vært på utsiden av familien(foreldre og tre av søsknene),men det har vært mitt valg. Jeg var liksom rebellen fra barnsben. Men er mye med broren min,vi er vel en klikk,og så er jeg mye med egne barn,nieser og nevøer pluss barnebarn. Men vi har familieselskaper hvor alle er samlet iblant,og det er faktisk alltid hyggelig! Men er greit at det ikke blir for ofte egentlig: -)
marleneK92 Skrevet 28. mars 2016 #19 Skrevet 28. mars 2016 Vi har noen klikker i vår familie. Vil ikke si jeg er medlem i noen av dem. Det er for det meste blant fettere og kusiner. To av mine kusiner som har samme far, men forskjellig mor er en egen klikk da de gjør omtrent så og si alt sammen, og backer hverandre. Utenom det har vi to andre kusiner fra forskjellig kjernefamilie som alltid er en egen klikk. Jeg har alltid følt at jeg har klikket mest med min bror, men han ser jeg om jeg er heldig en til to ganger i året da han bor såpass langt unna, og på en plass hvor det lite kollektivtrafikk.. (har ikke lappen) Så vi kunne ha vært vår egen lille klikk om vi hadde bodd nærmere hverandre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå