Gå til innhold

Bytte av etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan dette funker.

Vi skal gifte oss neste vår, men kan vi vente med å bytte etternavn til etter ferien?

Tenkte det hadde vært greit å slippe å bytte alt av pass og kort til ferien var over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestemmer selv når du vil bytte navn, det er ingen automatikk i dette. Så bare vent så lenge du vil!

Alt papirarbeidet må du ordne selv uansett! Jeg byttet navn på forhånd, for å få ordnet alt papirarbeidet i god tid..! så jeg hadde nytt etternavn 3-4 mnd. før vi giftet oss! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har sagt det mange ganger og jeg sier det igjen.. Det å bytte etternavn har ikke noe med å gifte seg å gjøre. Om en eller begge av dere vil endre etternavn, kan dere gjøre det nå, senere, når som helst!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, Eliassen.

Jeg gjorde det akkurat som du selv foreslår.

Før bryllupet har man veldig mye annet å tenke på, så jeg syntes det var deilig å slippe å tenke på å endre førerkort, bankkort, pass etc da.

Jeg sendte inn navneendringsskjema til Folkeregisteret et par dager før bryllupet. Så dro jeg på bryllupsreise med mitt gamle navn. Vi dro to dager etter bryllupet. Da vi kom tilbake fra ferien, var saken ferdigbehandlet og jeg hadde fått bekreftelse på navneendring fra Folkeregisteret.

Og da kunne jeg skaffe meg nye kort og gi beskjed om det nye navnet mitt.

Navneendringsskjema får du forresten ved å ta kontakt med ligningskontoret i den kommunen du bor i. Folkeregisteret holder til der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Såklart du kan vente med å bytte navn. Du kan bytte navn akkurat når du vil selv, i morgen den dag om så!

Tror du det er lovpålagt å bytte navn? Du trenger jo ikke gjøre det i det hele tatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...