Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å kjøpe min første bolig. Har ca 500 000 i EK, og rundt det samme i fast årsinntekt. Er over tredve, nylig blitt singel, er barnløs, har ingen bil, men ca 1700 i mnd i studielån. Jeg jobber sentralt i Stavangerområdet.

Hva er smart her? Er redd for at prisene skal fortsette å synke (eller enda verre: plutselig stige før jeg rekker å kjøpe), men er samtidig veldig ivrig etter å komme meg inn på boligmarkedet nå. Lønner det seg å kjøpe i Stavanger eller Sandnes? 

Jeg er også interessert i innspill angående størrelse på leiligheten. Jeg er vel over gjennomsnittsalder for førstegangskjøp, så jeg er litt redd for å kjøpe den typiske førstegangsleiligheten på færrest mulig kvadrat (rundt 40-45 kvm), en størrelse som hadde vært helt ok for en 25-årig student, men som jeg egentlig allerede synes er for lite. Og i hvert fall om noen år. Samtidig er det vel det jeg bør gjøre, for å ikke bo meg ihjel? Jeg er bare redd for å sitte som nærmere førtiåring i en knøtt liten leilighet som er overfylt av alt jeg har samlet på gjennom årene. Og det er vel ikke særlig økonomisk å tenke at man skal bytte inn i en større leilighet om noen år - da er det vel smartere å tenke langsiktig nå? Tenke at her ønsker jeg å bo framover, gjerne de neste 15 årene? Mine venner er alle veletablerte med familie og hus, så jeg har ingen som er reelt opptatt av dette nå, og som jeg kan diskutere med.

Er det noen som har noen råd?

Anonymkode: f1a4d...c71

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp for lite nei, det er dyrt å flytte igjen, megler honorar blir fort 100K, og så er det de 2,5% omk! 

Har du en rimelig trygg jobb så kjøp så stor som du klarer å betjene, kjøper du med to soverom så kan du leie ut det ene skattefritt om du skulle slite økonomisk, vet jo aldri hva som skjer! Er også endel leiligheter med utleiedel, feks i. Lervig, som er en leilighet med hybel som du kan leie ut noen år, og trenger du plassen etterhvert så er det dør mellom hybel og leilighet så du får en større leilighet :-) 

Tror stavanger og Sandnes ligger rimelig likt i pris hvis du skal bo i selve byen, og ikke et stykke utenfor. Stiger eller synker prisene i den ene, så kommer det til å gjøre det i den andre også! 

Anonymkode: f95b0...a37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk! Det var noe litt romslig noe jeg i utgangspunktet var interessert i, men så ble jeg litt avskremt av prisene.. Må fort ut med 15000 i mnd for en treroms (etter hva mine begrensede matematiske kunnskaper sier meg), og det er mye på ei lønning, synes jeg. Vil jo gjerne spare og leve litt også. Men det er vel kanskje sånn det må bli. Orker jo ikke å bo på 40 kvm i uoverskuelig framtid.

Er ikke så veldig interessert i å leie ut et rom, men det er jo sant at det kan være greit å ha muligheten, i hvert fall. Har en trygg jobb, selv i ellers kriserammede Rogaland! :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta kontakt med banken og se hva de gir deg i lån. Ut fra det kan du se hvilke prioriteringer du vil gjøre på beliggenhet vs. størrelse. Og du bør selvfølgelig kjøpe med et 5 års perspektiv slik man alltid bør. 

Anonymkode: 60b01...261

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ta kontakt med banken og se hva de gir deg i lån. Ut fra det kan du se hvilke prioriteringer du vil gjøre på beliggenhet vs. størrelse. Og du bør selvfølgelig kjøpe med et 5 års perspektiv slik man alltid bør. 

Anonymkode: 60b01...261

Ja, klart jeg skal snakke med banken:) Men de sitter vel ikke og snakker med meg om fordeler og ulemper ved de ulike leilighetene? Tenkte det var fint å høre litt hva andre tenker ang. størrelse. 

Er et femårsperspektiv vanlig? Jeg ser nemlig for meg at det er litt kort tid. Er så styr å flytte og kjøpe. Men med et  femårsperspektiv er det jo mulig å tenke seg en mindre leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...