AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #1 Skrevet 27. mars 2016 Har for en tid siden blitt syk, uten at jeg skal gå så mye mer inn på akkurat det. Ble enige med NAV og lege om at jeg skulle søke arbeidsavklareringspenger. Gjorde da dette etter at legen hadde sendt legeerklæringer og slikt til NAV, søknaden ble fylt ut og sendt via nett den 17 desember i fjor, altså i 2015. Etter nyåret altså i januar snakket jeg såvit med kontoret og de sa at søknaden var mottatt og skulle til behandling etterhvert- Hørte deretter ikke så mye mer fra NAV, regnet med det var behandlingstid som det selvfølgelig er. Forsøkte i midt'n av februar/slutten og etterlyse/høre hvordan saksgangen gikk, uten at jeg fikk noe særlig svar annet enn at det var behandlingstid. Var innom NAV kontoret i et annet ærende, kjørte en vennine dit, da kom en av saksbehandlerne (liten plass så de fleste vet hvem det fleste er) og sa at hun hadde fått høre av hun som skal behandle AAP søknaden at 'dersom du ser xxx (han/hun) så må du si fra at søknaden er blitt borte/blank eller noe. Den har plutselig blitt blank på deres nettside. Datoen jeg fikk vite dette var 4 mars i år, altså nesten 3mnd etter den første søknaden ble sendt inn. 3mnd måtte det gå før jeg fikk vite at søknaden var blitt borte/blank plutselig, men vedkommende som skal behandle søknaden har visst ikke tatt seg bryet med å kontakte meg direkte men si det til en kollega, som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt. Sendte da inn ny søknad den 6 mars 2016, ser på mine sider at det ligger datert kvittering på søknaden som ble sendt 17 desember i fjor, å den siste søknaden jeg sendte den 6 mars i år. De skjønte ikke hva som hadde skjedd og beklaget sterkt at det måtte gå nesten 3mnd før jeg fikk et svar om at søknaden var blitt borte/blank. Årsaken til søknaden min er ganske opplagt, altså min sykdom å lege har sendt inn dokumentasjon, dersom de skulle behøve mer dokumentasjon så burde jeg vel fått beskjed om dette men har ikke hørt noe som helst. Jeg lurer da på hvilke rettigheter jeg sitter med her? Jeg har jo lest at AAP skal etterbetales fra datoen en har søkt, når dette blir innvilget, så skal jeg måtte lide for at de roter bort ting? Dersom jeg faktisk får etterbetalt fra datoen jeg søkte første gang så vil jo dette bli en temmelig stor ubetaling, noe jeg bare ikke kan se for meg at NAV 'har så lyst til'. Vedkommende som ga meg beskjed om at søknaden var blitt borte/blank sa jo at dette var veldig dårlig men hun kunne ikke svare på hvilke rettigheter jeg satt med siden hun ikke jobbet med dette, MEN sa at det ville høres veldig rart ut at jeg skal måtte lide/ikke få etterbetalt fra dato første søknad ble sendt inn, som de rotet bort eller hva som har skjedd. Hun nevnte at de hadde hatt problemer med datasystemer men ingen vet hva som har skjedd her.. Huff dette ble langt å sikkert uoversiktlig, men er temmlig frustrert av å sitte å vente, livet står liksom helt på vent her nå.. Takker for erfaringer/kunnskap noen måtte sitte med i noe lignende. Anonymkode: 10980...7e4
slik.er.jeg Skrevet 27. mars 2016 #2 Skrevet 27. mars 2016 Uten å vite helt sikkert, tror jeg at du vil få etterbetalt fra den dato søknaden ble mottatt i første omgang. Det jeg lurer på er om ikke du har lønn i form av sykepenger? Det vanlige er jo at man er sykemeldt ett år og når tiden nærmer seg, søkes det AAP. Jeg vil tro at du får beholde sykepengene i ventetiden? Alternativt, har du nok rett å etterbetaling. Får du noen annen støtte i ventetiden, som sosialhjelp, vil denne trekkes fra det beløpet du får etterbetalt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #3 Skrevet 27. mars 2016 TS her. Greia her er at jeg har tidligere gått på dagpenger, disse gikk ut og har mottatt sosialhjelp som ikke er noe særlig og leve på. Jeg er syk i form av pysisk helse, noe jeg har slitt med i mange år, men har liksom holdt det for meg selv. Har tidligere vært innlagt et par ganger, så har en historikk innen psykiratien kan en si, og tiden før jul klarte jeg ikke mer. Har vært til behandling tidligere, da var jeg faktisk i jobb men hoppet av det da jeg selv mente at jeg klarte meg fint, noe jeg ikke gjorde i grunnen da jeg drakk mye for å føle meg bedre osv. Lege og pyskologer sier at dette er et resultat av en dårlig oppvekst, men har som sagt holdt deg mest mulig skjult for meg selv med å si til leger osv 'neida det går fint', mens jeg har måtte drikke for å sove, tørre å gå ut osv. Så falt jo ut av arbeidslivet også, gikk på dagpenger i 2år, stortsett bare drakk og holdt meg for meg selv. Drikker ikke mer nå, har ikke fått noen behandling for dette, og ser ikke at jeg trenger det mot akkurat det. Ble visst litt forklaring på hva jeg sliter med allikavel.. Har vært på div kurs, tiltak osv men har ikke fungert og dette mener lege og psykolog er pga min deprisjon og angst, store søvnvansker har jeg også, å sitte å vente på slike ting som AAP og at de roter bort søknader osv gjør det ikke noe bedre for meg akkurat. Jeg er klar over at sosialhjelpstønad må tilbakebetales, lurer bare mer på om jeg har krav på å få etterbetalt fra datoen første søknad ble sendt, selvom det er lenge siden og de rotet den bort. I dagens NAV virker det mer som hva de har 'lyst til' og ikke hva de skal gjøre, så ser ikke for meg at de 'har så lyst' å etterbetale fra dato første søknad ble sendt inn, for det begynner å bli en hel del penger har jeg regnet meg frem til.. Anonymkode: 10980...7e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå