Gå til innhold

Allmennfaglig påbygging. Noen med erfaringer?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Har tenkt å begynne på allmennfaglig påbygging.. Noen som har erfaring med dette? Hvor mange timer ca brukte du utenom skolen på lekser ect? Var det veldig veldig masse å gjøre, sånn at du ikke ville gjordt det det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er masse jobb å ta allmenn påbyggning, men jeg hadde gjort det igjen. Nå tok jeg det over flere år, ved siden av jobb. Men jeg kjenner en del som har tatt det på et år ved vidregående skole. De syns det var tungt, mye å gjøre. Men de mener som meg at det absolutt er verdt strevet. Det åpner jo en del nye dører . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venner som har tatt/tar allmenn påbygning. Siden det er så få timer i uken (bare 20), ser det ut til at de fleste skoler legger opp timeplanen slik at det bare er fire undervisningsdager i uken. Det er 10 timer norsk per uke siden du skal ta igjen norsk tilsvarende både VK1 og VK2 på vanlig allmennfag, og det kan nok være litt voldsomt, men absolutt overkommelig. Det er nok en del å gjøre, og siden alt er avsluttende blir det selvfølgelig litt press, men kan ikke tenke meg at det er hardere enn "ordentlig" allmenn, ettersom man da har flere fag og flere timer. Hvis det er lenge siden du har gått på skole tar det nok litt tid før du kommer inn i det igjen, men det er jo stort sett førsteklassefag det er snakk om, de er virkelig ikke spesielt vanskelige. Mye av det har nesten bare med innstillingen å gjøre. Hvis du bestemmer deg for å ikke få det til, er det klart at du ikke gjør det. :wink:

Tror for øvrig at alle de jeg kjenner som har tatt allmenn påbygning kan fortelle deg at det var verdt det. Hvis du vil studere videre kommer du jo ingen vei uten studiekompetanse... Masse lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vurderer om jeg skal ta det over to år, skjønner dere... Er redd det blir litt vel mye.. Men på en annen side er det jo digg å bli feridg etter 1 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle skal ha bare 20 timer på almennfaglig påbygging. Det kommer an på hva du har gått på før.

Jeg måtta ha vanlig timeantall- og syns hele shiten var gruuusom! Det verste skoleåret i mitt liv faktisk... Rundt juletider hadde jeg lyst til å slutte- men det gjorde jeg heldigvis ikke. Jeg holdt ut-såvidt...

Det er ikke meningen å skremme deg- jeg er bare ærlig. Men om du vil ta noen utdannelse som krever at du må ta påbygningsåret, så anbefaler jeg det altså! Viktigere å ta en utdanning du ønsker enn å la være fordi du må gå dette ene året påbygging... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt det på en videregående skole på kveldstid jeg. Vi fikk elevstatus og samme rettigheter som de på dagtid. Gratis undervisning og eksamen som trekkfag.

Fordelen jeg syns var at siden det var på kvelden og de fleste hadde jobb ved siden av ble det vist hensyn til det. Lekser ja, men mye ble også gjort på skolen. Syns det funket kjempebra. Også tatt et fag nettbasert som skolen tilbydde på samme vilkår. 50% skole + 50% hjemme. Alle leveringer over nett og tilgang til skolesidene, mulighet til å kontakte lærer pr. mail. Kjempefint.

Sitter nå med vitnemål som alle andre som har gått på dagtid.

PÅ kvelden var det også flere voksne folk og de hadde jo valgt dette selv så motivasjonen blandt folk var større og det spredde seg jo lett :)

Anbefales om det finnes et slikt tiltak i fylket ditt. I vestfold er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Louise_

Dersom du har fagbrev har du 20 timer per uke, da slipper du og ta studiefag og gym, har du ikke det er det 30 timer per uke - da tar du det over 1 år på vidregående.

Jeg var ferdig med allmenfaglig påbygging nå i vår, og jeg kan vel si at det ikke var så veldig hardt selv om jeg ikke er av de mest skoleflinke. Jeg klarte og sose meg gjennom hele året og gikk ut med okey karakterer som holder til det jeg vil studere. Angrer selvfølgelig nå på at jeg ikke tok meg mer sammen, vet at det er ikke mye som skal til for å heve karakter nivået med 1 til 2 karakterer.

Dette med hvor hardt det blir er veldig individuelt, noen i klassen min sleit ræva av seg og gikk ut med 4ere og 5ere mens noen jobba like hardt og gikk ut med nesten stryk..

Jeg hadde garantert gjor tdet igjen, deilig å være ferdig etter 1 år da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har fagbrev og vurderer å ta allmennfaglig påbygging for å få studiekompetansen.

Men jeg vet så lite om det! Er det noen som vil fortelle meg litt mer? Og som kan fortelle meg hvor jeg kan henvende meg?

Jeg har fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Bor i Asker.

Håper noen kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg går allmennfagleg påbygg i år. Eg kan svare deg etter mine erfaringar. For det første så trur eg ikkje du skal kvi deg så mykje til året. Er du bevist på at du skal gjere litt lekser kvar dag og jobber litt ekstra med matten, så kjem du gjennom året heilt fint!

Eg føler absolutt ikkje at eg gjer meir lekser i år enn det eg måtte gjere i fjor foreks. men 2 timar med matte er alt for lite til at du er gjennom boka, så ver forberedt på at du må jobbe med den vertfall 1 kveld utanom leksene som skal gjerast pr veke. Anbefalast.

Du må og vere forberedt på at læraren kjenner deg/dåke ikkje så godt som han kjenner dei andre allmennklassane, så smisk litt i starten. :wink:

Eg tullar ikkje! Eg følte det var litt sånn.... Dei stempla oss veldig fort. Men det er jo ikkje sikkert det er sånn andre plassar. Ikkje la deg skremme av dette!

10 timar norsk... Mange får frysningar berre av setningen. Men du kjem gjennom det!! Det er ikkje det verste faget å ha 10 timar i.

Du vel valgte fag på 5 og 3 timar. Alt i alt må du ha 30 timar trur eg. Eg har 31.

Eg angrar ikkje eit sekund på at eg tok allmennpåbygg. Eg må jo ha ei utdannelse sa eg til meg sjølv, og det eg hadde gått på før ville eg ikkje ha fagbrev i.

Samholdet i klassen er veldig bra! + at det er kjekt å vite at du blir russ på lik linje som dei andre. ( Er du over 20 er jo ikkje sikkert dette det som opptar deg mest kanskje :wink: )

Hopp i det! Er det ikkje sånn som du trudde det var, er det jo berre til å hoppe av.

Eg anbefalar det på det sterkaste!!!!

Takk for svar. Vurderer om jeg skal ta det over to år, skjønner dere... Er redd det blir litt vel mye.. Men på en annen side er det jo digg å bli feridg etter 1 år...

Det ville eg ikkje gjort. Med positv instilling og litt engasjemang så klarar ALLe dette året!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fagbrev og vurderer å ta allmennfaglig påbygging for å få studiekompetansen.  

Men jeg vet så lite om det! Er det noen som vil fortelle meg litt mer? Og som kan fortelle meg hvor jeg kan henvende meg?

Jeg har fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Bor i Asker.

Håper noen kan hjelpe meg...

Du kan henvende deg til rådgjevar på skulen i ditt nærområde! Ring han/henne og avtal ein time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skole da?

JEg glemte å si at jeg jobber 100% og må derfor enten ta det som fjernundervisning eller som kveldstudium på deltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lillian:

Med fagbrev slipper du unna uten studieretningsfagene. Du må ha norsk (10 t), matte (5 t), engelsk (2 t), nyere historie (5 t) og naturfag (5 t).

Du kan følge studieopplegg gjennom f.eks NKI, med brev og internett undervisning. Hvor fort du kan ta det vet jeg ikke Men full jobb og full påbygning på ett år høres hefti ut.

Som nevnt er NKI en mulighet. Andre som kjører privatist opplegg er Aftenskolen, Folkeuniversitet og div private vg -skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok allmennfaglig påbygging i fjor. Hvis du liker teori og akademiske fag, er det faktisk ikke så verst. Jeg gjør det, og synes absolutt ikke det var mer lekser enn jeg har hatt før.

10 timer norsk i uka høres mye ut, men det går som regel ganske greit. Vår klasse fikk bedre karakterer i norsk enn de som gikk på vanlig allmenn.

Og russetida er jo en opplevelse!!

Lykke til :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte ha vanlig timeantall og tok det på ett år.

Synes ikke det var noe problem i det hele tatt.

Husker at det var perioder med sinnsykt mye prøver, men det gikk fint det.

Er helt enig i at med litt innsats og vilje så går det som smurt.

Ikke del det opp over to år, like greit å bli ferdig med det.

10 timer norsk var jo forsåvidt litt kjipt da :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sønn som går allmenn påbygg nå og jeg må si at for ham har det vært et slit (for oss foreldre også).

Han er til vanlig en utrolig strukturert og flink elev, men dette skoleåret ser ut til å bli en prøvelse uten like. Han har vært så lei at jeg to ganger såvidt har greid å overtale ham til å gå videre. De har vanvittig mye prøver og innleveringer.

Jeg krysser fingrene for at han skal komme gjennom skoleåret med såpass brukbare karakterer at han kommer inn på de studiene han vil etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for å si det men mitt år på allmenpåbygg gikk som en lek!!!!

Jeg har alltid vært skoleflink, men ikke i alle fag da..

Så jeg grudde meg noe enormt til å begynne, hadde gått helse og sosialfag og deretter hjelpepleien.

Vet ikke om de på skolen jeg gikk på var "snille" eller hva det var, men jeg syns ikke det var noe problem.

Jeg gikk litt ned i karakterer i matte, men ikke i noen andre fag.

Så ikke la folk si at det er et "helvetes-år" osv, fordi det trenger ikke være det. Jeg var kanskje heldig, men med stå på-mot og et smil klarer du det:)

klem B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er masse jobb å ta allmenn påbyggning' date=' men jeg hadde gjort det igjen. Nå tok jeg det over flere år, ved siden av jobb. Men jeg kjenner en del som har tatt det på et år ved vidregående skole. De syns det var tungt, mye å gjøre. Men de mener som meg at det absolutt er verdt strevet. Det åpner jo en del nye dører . . .[/quote'] Sikker på at du ikke tenker på konsentrert? Jeg har tatt påbygging og syntes ikke det var noe! Brukte ikke å gjøre lekser, bare når vi skulle skrive særemne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Om det blir tøft kommer jo ann på hvor strukturert du er. Jeg går påbygning på dagtid på ett år i voksenklasse, det er mye jobbing,men det er overkommelig. Vi har elevstatus som "ungdommene" og kan forhåpentligvis slippe unna med bare norsk eksamen. Å gå i en voksenklasse synes jeg er en stor fordel (er 23 år), alle tar det seriøst og det er liksom ikke noe tull. Så hvis du vil, får du det til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Har tatt det på en videregående skole på kveldstid jeg. Vi fikk elevstatus og samme rettigheter som de på dagtid. Gratis undervisning og eksamen som trekkfag.

Fordelen jeg syns var at siden det var på kvelden og de fleste hadde jobb ved siden av ble det vist hensyn til det. Lekser ja, men mye ble også gjort på skolen. Syns det funket kjempebra. Også tatt et fag nettbasert som skolen tilbydde på samme vilkår. 50% skole + 50% hjemme. Alle leveringer over nett og tilgang til skolesidene, mulighet til å kontakte lærer pr. mail. Kjempefint.

Sitter nå med vitnemål som alle andre som har gått på dagtid.

PÅ kvelden var det også flere voksne folk og de hadde jo valgt dette selv så motivasjonen blandt folk var større og det spredde seg jo lett :)

Anbefales om det finnes et slikt tiltak i fylket ditt. I vestfold er det ihvertfall.

Ser det er lenge siden noen har skrevet på denne tråden, men til Nella. Hvilke skoler i Vestfold er det som har påbygging av studiekompetanse på kveldstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hørt mye om hvor mye det var å gjøre på allmenn påbygging, men jeg gjorde lekser maks en time maks et par ganger i uka, og gikk ut med gode karakterer. Tror mye kommer an på hvor interessert man er i norsk, egentlig. Men, uansett, jeg lurer på hva de som kaller allmenn påbygging travelt egentlig sammenligner med. Tror det skal godt gjøres å finne en høyere utdanning som ikke er travlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...