Gjest en samboer Skrevet 21. oktober 2004 #1 Skrevet 21. oktober 2004 Hei. Jeg har vært samboer i mange år nå. Som mange andre vanlige par,så har vi helt standard økonomi&små barn. Men samboer maser hver eneste dag om hvor dårlig økonomi vi har. At vi må endre ditt og datt. Han forstår ikke at jeg ikke greier å prate om det hver eneste dag-og at jeg blir rett og slett helt allergisk av å diskutere det temaet hele tida. Han synes jeg ikke bryr meg siden jeg ikke vil diskutere og prate om det hver dag-eller når han finner det for godt å prate om det. Jeg bryr meg,men blir så lei av det.. Er jeg urimelig?
Marina75 Skrevet 21. oktober 2004 #2 Skrevet 21. oktober 2004 Kan bli et kjedelig tema i lengden. Mannen min og jeg diskuterer ikke dette så mye, men vi har noen venner som tar det opp med oss stadig vekk. Klager på at de har så dårlig med penger, men de har alltid nok av mat, noe luksus og regningene er betalt. Det syntes jeg er mest viktig.
*Lene* Skrevet 21. oktober 2004 #3 Skrevet 21. oktober 2004 Nei..syns ikke det! Hvorfor skal man pjalle om det hele tiden hvis det ikke er noe konkret? Min samboer sier også vi har dårlig økonomi, men jeg syns ikke det. Vi har tross alt alt vi trenger, og gjør alt vi vil! At vi ikke kan ta en sydentur på sparket med begge ungene betyr ikke at vi har dårlig råd! N
Gjest en samboer Skrevet 21. oktober 2004 #4 Skrevet 21. oktober 2004 Hadde bare lyst å tilføye at vi har eget hus,to biler og masse utsyr Men det er alltid noe som han vil gjøre eller ha-f.eks. pusse opp...en nyere bil....ferie.... Jeg synes det er dumt da vi har mer enn flere og vi har det bra.men det er meg det...
*Lene* Skrevet 21. oktober 2004 #5 Skrevet 21. oktober 2004 Hadde bare lyst å tilføye at vi har eget hus,to biler og masse utsyr Men det er alltid noe som han vil gjøre eller ha-f.eks. pusse opp...en nyere bil....ferie.... Jeg synes det er dumt da vi har mer enn flere og vi har det bra.men det er meg det... Akkurat slik har vi det også. Hver vår bil, ny flott leilighet og masse utstyr! Kan ikke klage på dårlig råd da"! Det er ett hån mot andre egentlig, som ikke har like mye!
Gjest Valhalla Skrevet 21. oktober 2004 #6 Skrevet 21. oktober 2004 Akkurat slik har vi det også. Hver vår bil, ny flott leilighet og masse utstyr! Kan ikke klage på dårlig råd da"! Det er ett hån mot andre egentlig, som ikke har like mye! Særlig når du bor i Bærum :-)
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #7 Skrevet 21. oktober 2004 Samboeren min klager også over økonomien hele tiden, mens jeg synes at vi har det greit med lite lån og vi har egentlig alt vi trenger. Men han sammenligner seg med alle andre hele tiden, og synes at alle andre tjener mye mere enn han og har råd til mye mere enn han. Men han tenker ikke på at de også har mere i lån også. Han er ikke så flink til å legge av penger, det gjør derimot jeg. Greit nok, vi har ikke de høyeste lønningene men tilsammen har vi mere enn nok. Jeg blir også veldig sliten av å diskutere penger hele tiden.
Aida Skrevet 21. oktober 2004 #8 Skrevet 21. oktober 2004 Det spørs jo litt da - kan det være at han ikke synes dere har kommet frem til en løsning? Dersom jeg hadde noe viktig å snakke med noen om, som unngikk å hjelpe til med å komme frem til en god utvei, så måtte jeg jo nødvendigvis prøvd å bringe temaet på bane ofte ... Om det bare er syting, er det en annen sak.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #9 Skrevet 21. oktober 2004 Tror jeg hadde sagt til han at jeg oppfatter det som masete å til stadighet snakke om økonomien og at OK - vi tar en økonomi-prat i kveld/morgen eller når det måtte passe. Ta en time og prat om hva dere har igjen etter at lån, faste utgifter og slikt er betalt. Foreslå at dere heller prater litt mer om hva disse pengene skal brukes til og når. Samboern er arbiedsledig for tiden så vi har ikke like mye penger som før, men vi går ikke å oier oss over det til stadighet. Det vi gjør er å snakke om det er noe spesielt vi vil bruke penger til neste måned, hva dette koster og om det er noe vi begge vil, så finner vi ut hvordan vi ordner det, eller om vi må vente til måneden etter der før vi har råd. Han har vært arbeidsledig et halvt år nå og i løpet av den tiden har vi vært på ferie, laget ny terasse i hagen, kjøpt ny sofa og bord, pusset opp gjesterommet, kjøpt nytt skrivebord. Neste måned skal vi kjøpe nye gardiner til stua, spotter til å montere i taket og noe hyller og stasj til gjesterommet. Vi har blitt enig om å kutte før-juls-shoppingen i London i år, men ingen av oss går å syter om å ha dårlig råd av den grunn - snakker heller om hva vi har råd til. Syns ikke man skal sutre over å ha lite penger når man har alt man trenger og vel så det - det er kun et prioriteringsspørsmål
Mel-anie Skrevet 21. oktober 2004 #10 Skrevet 21. oktober 2004 Har vært i et økonomi-mase-prat- ekteskap. Alltid gnåling om det. Vi hadde alt vi trengte pluss litt til. Det var et gnålete samliv i det hele......... Jeg ble drittlei tilslutt, og tok opp det om å glede seg over andre viktige ting livet. Tror mange glemmer å tenke på de små ting i hverdagen. Noe som jeg har fått erfare er viktig. Har i dag en samboer som deler det med meg.
Gjest ikke så rik Skrevet 22. oktober 2004 #11 Skrevet 22. oktober 2004 Det virker som dere kanskje har forskjellige mål for tilværelsen og ulik standard for hva som er "bra nok". Jeg mener; JEG ville mast om økonomi om samboern min sløste bort alle pengene våre, eller prioriterte på en måte som gikk utover meg. Og han hadde sikkert mast på meg også om han baserte sin lykke på dyre statussymboler - da jeg ikke akkurat bidrar til å øke vår materielle velstand opp over gjennomsnittet. Men så vanskelig gjør ikke pengene det for oss - vi lever jaggu bra på lav inntekt, og selv om det blir annerledes den dagen vi får barn og huslån kommer vi til å prioritere andre ting enn hvordan man skal pumpe mest penger gjennom systemet... Men det er altså oss, og til en viss grad deg, virker det som, mens mannen din kanskje synes penger utgjør en større del av lykken...? Dere diskuterer sikkert konkrete ting - økonomi er et område hvor det bør være lett å avsløre reell uenighet. Jeg kan skjønne at penger er et tema man kan krangle om, men når han bekymrer seg over det og tar det opp hver eneste dag synes jeg han er urimelig. Enten får han sette seg ned og tenke over hva DU mener og hvorfor du gjør det, eller han bør vurdere hvorvidt han kan nå sine mål ved å være sammen med en med dine verdier. Noen ganger kan jo krangler om småting skyldes andre, grunnleggende vanskeligheter i forholdet, men økonomi er kanskje en av grunnpillarene?
Elze Skrevet 22. oktober 2004 #12 Skrevet 22. oktober 2004 Akkurat slik har vi det også. Hver vår bil, ny flott leilighet og masse utstyr! Kan ikke klage på dårlig råd da"! Det er ett hån mot andre egentlig, som ikke har like mye! Dere har ikke dårlig råd. Slutt og klag!
nat26 Skrevet 22. oktober 2004 #13 Skrevet 22. oktober 2004 Tror nok det er andre som har langt dårligere råd enn dere,så slutt og klag!Seff skal man snakke om økonomi og sånt,men må man gjøre det hver dag.Antar at økonomien deres ikke er forandret på en dag
Gjest en samboer Skrevet 22. oktober 2004 #14 Skrevet 22. oktober 2004 Heisann. Ja vi er som par veldig forskjellige i typer. Vi bruker begge en like stor prosent av våre inntekter på regninger,mat,klær +++ -Selv om vi har forskj. inntekts størrelse. Men jeg tror det er ganske riktig at han ønsker seg noe hele tiden. At "om vi hadde råd til det og det,ja da ville alt blitt mye bedre..." F.eks. nå før han dro på jobb,så var det siste han sa før han dro at han skulle ønske vi hadde bedre råd-for da kunne han kjøpt en ny bil! Jeg er glad om vi har det bra,barna er frisk og vi har det vi trenger. Er det urimelig da?
Gjest ikke så rik Skrevet 22. oktober 2004 #15 Skrevet 22. oktober 2004 Det er jo mange som har det sånn - at man alltid ønsker seg noe nytt... Ser det på meg selv, og særlig i parforholdet hvor vi jo skal etablere oss materielt også. Men det er, i hvert fall for meg/oss, viktig å skille mellom at man kan ønske seg noe - og evt spare til dette, og det å ikke føle at livet er bra nok/at man er vellykket inntil man har denne gjenstanden. Har man så vondt av å ikke kunne kjøpe alt som faller en inn med en eneste gang? Er det ikke bedre å kunne/måtte tenke seg om - kanskje man ikke trenger denne tingen SÅ sårt? Og følelsen av å kunne kjøpe noe når man endelig HAR spart nok er ikke så verst den heller. Jeg synes ikke du er urimelig i det hele tatt, materielle goder blir tillagt altfor stor betydning i samfunnet vårt, og hvis du er lykkelig med å ha normalt god råd (og det er ikke lite sett fra utenfor Norge...) synes jeg dette er fullstendig normalt og sunt:) Du får ta igjen med samboern din og spørre om mere penger og flere ting virkelig er det han trenger for å bli lykkelig (og hvorfor er han ikke lykkelig som det er..?), og om det er andre ting som betyr noe for han. Og så kan du jo fortelle han at DU kanskje blir mindre lykkelig av å høre maset om penger hver eneste dag (jeg hadde i hvert fall blitt frustrert)...
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2005 #17 Skrevet 6. januar 2005 Litt på siden av temaet kanskje men; folk som sutrer og klager over dårlig råd har stor sett ikke så dårlig råd. For sliter man skikkelig skammer man seg. det er flaut og vondt! Vet litt for mye om det etter å ha levd i 2 år på fattidomsgrensa.. Ting har snudd seg, heldig vis, men det er ikke alltid man har råd til den maten man HAR LYST PÅ, og det er ikke allt man har mulighet til å betale alle regnigner før de er forfalt.. (vet jeg høres ut som et økonomisk rotehodet, men det er være langvarig syk i Norge er ikke enkelt for alle...) *wow* nå har jeg sutra og klaga litt, nå som vi faktisk har nesten 2 intekter *jeg gremmes*
Gjest god eller dårlig råd Skrevet 6. januar 2005 #18 Skrevet 6. januar 2005 Becca, det er som du sier... de som virkelig sliter og har dårlig råd holder som regel kjeft om det og bare holder ut. Jeg hadde et nabopar som hele tiden klaget over at de hadde dårlig råd, men ungene hadde mobil, snowboard, skateboard, rollerblades og alt i siste skrik av klær. Mor selv kjøpte ikke så mye til seg selv riktignok men de dro til syden rett som det var og pusset opp hele tiden. Og hele tiden klagde de over dårlig råd. Min familie hadde det i grunnen greit nok økonomisk men det ble ikke sydenturer, og ikke hadde ungene det siste i alt heller men de hadde mye allikevel. Et år levde vi på en lønn, statslønn, og det gikk men det ble ikke så mye til overs akkurat men vi gikk ikke rundt og klagde for det var selvalgt dette året. Nå har vi det veldig bra. Men som par så kan nok det økonomiske klimaet bli ganske så kaldt til tider, når begge ikke er enige om prioriteringene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå