AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Jeg er en kvinne på 27 år som rett og slett må ta tak i livet mitt. Jeg veier nesten 140 kg, og er 175 cm høy. Legen min er Idiot med stor i, han vil bare at jeg skal ta slankeoperasjon. Ikke mulighet til å bytte fastlege her jeg bor. Det jeg nå vurderer er å prøve å få 3-6 mnd permisjon fra jobben min som pedagogisk leder i barnehage for å kun fokusere på vektnedgangen, jeg skal selvfølgelig da engasjere både ernæringsfysiolog og PT. Men nå er jeg så sliten etter jobb at jeg ikke klarer noe, alt er ekstremt tungt. Jeg sover heller ikke godt selvfølgelig. Hvordan tror dere en sjef ser på dette? Blir det i hele tatt vurdert seriøst? Alternativet er jo sykmelding, men da føler jeg at jeg snylter på staten. Jeg vil heller ikke si opp jobben. Jeg må gjøre noe for å ikke dø føler jeg, mange tar jo permisjon uten lønn for å reise.. Så, hva tror dere? Anonymkode: f010a...c37 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Er du gal? Du har en helsemessig utfordring. Du er i fare helsemessig. Slag,hjerte-kar sykdommer. Høyt blodtrykk osv. Du kan betale legen eks søke deg inn på rehabilitering der de legger vekt på vektproblemer. Eks k min jobb, ville du blitt stoppet. To kolegaer av meg gjorde som jeg skrev. Ditt forslag om å ta perm...hva gjør du om du under permen blir syk? Så syk at det kan ta lang tid før du er i jobb igjen? Du har ikke rett på vanlige sykepenger. Du vil ramle langt ned inntektsmessig. Nei...du kan bestille legetime i nabobyen. Gjerne til en privat om du ikke kan bruke annen fastlege. Anonymkode: 3e615...4ce 1
Gjest incognita Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Jeg får følelsen av at du har litt skippertaktankegang angående dette med vekt og helse. Ville heller startet med å endre små (u)vaner i det daglige. Velg sunnere varianter av maten du spiser, unn deg snop kun én dag i uken, prøv å tenke litt over hva du putter i kroppen før du gjør det. Klarer du dette vil du gå ned i vekt, og etterhvert som du er i gang kan du introdusere trening osv. Tror ikke at å gå hjemme er det som skal til for deg, snarere tvert imot - jeg vil tro du forbrenner noen kalorier hver dag i jobben din, i tillegg til at til at det unektelig er kort vei fra lediggang til nedstemthet og depresjon. Tenk på at du skal ta mange små gode valg - ikke at du skal brette opp ermene og endre på alt du gjør. Men flott at du har bestemt deg for at det er på tide å gjøre noe. Det fortjener du!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du gal? Du har en helsemessig utfordring. Du er i fare helsemessig. Slag,hjerte-kar sykdommer. Høyt blodtrykk osv. Du kan betale legen eks søke deg inn på rehabilitering der de legger vekt på vektproblemer. Eks k min jobb, ville du blitt stoppet. To kolegaer av meg gjorde som jeg skrev. Ditt forslag om å ta perm...hva gjør du om du under permen blir syk? Så syk at det kan ta lang tid før du er i jobb igjen? Du har ikke rett på vanlige sykepenger. Du vil ramle langt ned inntektsmessig. Nei...du kan bestille legetime i nabobyen. Gjerne til en privat om du ikke kan bruke annen fastlege. Anonymkode: 3e615...4ce For noe vås. Du skriver ikke sammenhengene for fem flate øre. Anonymkode: f4cf8...0df 22
Alethia Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 (endret) Ville kommet i kontakt med en ernæringsfysiolog først og fremst. Spørre om litt tips og triks for å fikse på kostholdet. Deretter trening. Kosthold foran trening, tenker jeg. Endret 26. mars 2016 av Alethia 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 Kan skjønne tankegangen, men høres drastisk ut, også ift det økonomiske, at du risikerer mye med å ikke ha fast inntekt. De siste årene er det kommet noe som heter frisklivssentraler. Kommunene er pliktig å drive dette, de skal tilby hjelp til å gjøre livsstilsendringer, hjelp folk i gang med dette på en strukturert måte. Tror kanskje man trenger henvisning fra lege, men jeg ville forhørt meg hos frisklivssentralen i din kommune, så vidt jeg husker var man veldig i tvil om man skulle ha det da sentralene er tenkt som lavterskeltilbud. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/frisklivssentraler Anonymkode: 07e72...a1c 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 Som jeg skriver har jeg ikke sjangs til å klare noe samtidig som jeg jobber. Spørsmålet mitt gikk vel mer på om dere tror at det gis ulønnet permisjon på et slikt grunnlag? Jeg skal jo ikke gå hjemme. Forhåpentligvis får jeg plass på et eller annet privat senter med oppfølging. Jeg har prøvd Livea, Xtravaganza, Grete Roede x3, Nutrilett, Easylife, Lavkarbo, Camp Kilo, Fedon, VG vektklubb.. Alle i en periode på minst 4 mnd. Men jeg greier det ikke ved siden av jobb. Det er det at jeg rører meg for lite som er det største problemet, jeg spiser nok for lite(1500 kcal), men har fucket opp forbrenningen med alt for mange pulverkurer. Anonymkode: f010a...c37
Gjest Coolaid Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en kvinne på 27 år som rett og slett må ta tak i livet mitt. Jeg veier nesten 140 kg, og er 175 cm høy. Legen min er Idiot med stor i, han vil bare at jeg skal ta slankeoperasjon. Ikke mulighet til å bytte fastlege her jeg bor. Det jeg nå vurderer er å prøve å få 3-6 mnd permisjon fra jobben min som pedagogisk leder i barnehage for å kun fokusere på vektnedgangen, jeg skal selvfølgelig da engasjere både ernæringsfysiolog og PT. Men nå er jeg så sliten etter jobb at jeg ikke klarer noe, alt er ekstremt tungt. Jeg sover heller ikke godt selvfølgelig. Hvordan tror dere en sjef ser på dette? Blir det i hele tatt vurdert seriøst? Alternativet er jo sykmelding, men da føler jeg at jeg snylter på staten. Jeg vil heller ikke si opp jobben. Jeg må gjøre noe for å ikke dø føler jeg, mange tar jo permisjon uten lønn for å reise.. Så, hva tror dere? Anonymkode: f010a...c37 Jeg har lyst å heie på deg. Og gjerne skrive litt med deg. Ta kontakt om du syns det er ok. Jeg er en god lytter og kjenner til problemstilling med overvekt. Uansett, håper du finner en løsning som virker for deg.
Gjest cheshirecat Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skriver har jeg ikke sjangs til å klare noe samtidig som jeg jobber. Spørsmålet mitt gikk vel mer på om dere tror at det gis ulønnet permisjon på et slikt grunnlag? Jeg skal jo ikke gå hjemme. Forhåpentligvis får jeg plass på et eller annet privat senter med oppfølging. Jeg har prøvd Livea, Xtravaganza, Grete Roede x3, Nutrilett, Easylife, Lavkarbo, Camp Kilo, Fedon, VG vektklubb.. Alle i en periode på minst 4 mnd. Men jeg greier det ikke ved siden av jobb. Det er det at jeg rører meg for lite som er det største problemet, jeg spiser nok for lite(1500 kcal), men har fucket opp forbrenningen med alt for mange pulverkurer. Anonymkode: f010a...c37 Nei, du spiser umulig for lite om du veier 140kg. Det er en myte at forbrenninga blir så ødelagt at man med inntak av få kalorier fortsatt ikke går ned. Pulverkurer er bare å glemme. @incognita har rett i at det er varige endringer du må innføre, og skippertak holder ikke, men jeg skjønner at problemet ditt er såpass alvorlig at du trenger full fokus på det. Du trenger hjelp fra både ernæringsfysiolog, trenere men også psykiatri. Du har en spiseforstyrrelse. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 Jeg vet hvor jeg kan få hjelp. Men greier det ikke samtidig som jeg jobber 100%. Vi har ikke engang treningssenter i bygda mi. Jeg må flytte på meg i en periode for å få til dette. Poenget var altså å finne ut om det er mulig å få permisjon pga dette. Anonymkode: f010a...c37
Gjest Hindenburg Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skriver har jeg ikke sjangs til å klare noe samtidig som jeg jobber. Spørsmålet mitt gikk vel mer på om dere tror at det gis ulønnet permisjon på et slikt grunnlag? Jeg skal jo ikke gå hjemme. Forhåpentligvis får jeg plass på et eller annet privat senter med oppfølging. Jeg har prøvd Livea, Xtravaganza, Grete Roede x3, Nutrilett, Easylife, Lavkarbo, Camp Kilo, Fedon, VG vektklubb.. Alle i en periode på minst 4 mnd. Men jeg greier det ikke ved siden av jobb. Det er det at jeg rører meg for lite som er det største problemet, jeg spiser nok for lite(1500 kcal), men har fucket opp forbrenningen med alt for mange pulverkurer. Anonymkode: f010a...c37 For noe tull. Du trenger ikke ubrukelige pulverkurer, men gode råvarer og sunn fornuft. Veien å gå er ikke tre måneders intens diett, men en radikal livsstilsendring. Dine eneste hindringer er unnskyldninger og bortforklaringer. Du må ta deg selv i nakken og endre tankegangen din. Om du jobber eller ikke er helt irrelevant, det å ha en fornuftig livsstil er ikke noe man har "tid til". 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hvor jeg kan få hjelp. Men greier det ikke samtidig som jeg jobber 100%. Vi har ikke engang treningssenter i bygda mi. Jeg må flytte på meg i en periode for å få til dette. Poenget var altså å finne ut om det er mulig å få permisjon pga dette. Anonymkode: f010a...c37 Spar meg for dårlige unnskyldninger. Du kan begynne arbeidet nå i kveld om du virkelig vil. Nøkkelen ligger i kostholdet, 85% av vektnedgangen ligger her. Treningsmessig har du naturen til rådighet, går du en halv time hver dag er du på god vei. Du trenger hverken fri fra jobb eller å flytte på deg. Som Nike så fint sier det Just Do It! Endret 26. mars 2016 av Hindenburg 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #12 Skrevet 26. mars 2016 For deg er det tull. For meg er det livet. Anonymkode: f010a...c37
Gjest incognita Skrevet 26. mars 2016 #13 Skrevet 26. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For deg er det tull. For meg er det livet. Anonymkode: f010a...c37 Ser du ikke selv at dette bare er unnskyldninger? Hva har du gjort i dag for at livet ditt skal bli bedre og kroppen din sunnere? Jeg mener ikke å være slem, jeg lurer oppriktig. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #14 Skrevet 26. mars 2016 Det var uansett ikke spørsmålet mitt Anonymkode: f010a...c37 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #15 Skrevet 26. mars 2016 Jeg skjønner heller ikke hvorfor du mener du behøver permisjon fra jobb for å få til dette, og heg har heller aldri hørt om at det innvilges permisjon på dette grunnlaget. Du jobber vel maks 8 timer om dagen, og om du har en times reisevei til jobb utgjør dette maks 10 timer i døgnet på ukedager. Som vi alle vet har døgnet 24 timer, og dersom du sover i 8 timer gjenstår det 6 timer. Med mindre du er toppidrettsutøver behøver du ikke trene i 6 timer, så hvorfor kan ikke dette kombineres med jobb ? Du behøver heller ikke noe treningssenter for å trene, du kan bruke naturen. Er du helt utrent begynner du med å gå turer. Etter hvert som du kommer i bedre form øker du lengden og intensiteten. Sykling i raskt tempo er bra for å forbrenne fett, og du kan kjøpe manualer for å trene lett styrke. Etter hvert kan du begynne å løpe. Dette, sammen med en kostholdsendring i samråd med ernæringsfysiolog bør gi resultater, og jo mer du trener jo mer energi vil du få. Det handler bare om å ta seg selv i nakken og komme i gang. Lykke til! Anonymkode: d5d1b...0ca 10
Kara W Skrevet 26. mars 2016 #16 Skrevet 26. mars 2016 Nå kan jeg ikke særlig mye om slanking og vektreduksjon, så det eneste rådet mitt der er å ikke prøve å gjøre dette alene, men sørg for å ha støtte fra profesjonelle. For å svare på det du spør om: Som arbeidsgiver hadde jeg gitt deg denne permisjonen, så sant det var mulig å få ansattkabalen til å gå opp. Friske ansatte er verdt mye, og i en barnehage er det nok av sykemeldinger fra før av. Enda mer positiv hadde jeg blitt om den ansatte kunne vise til en konkret plan for permisjonstiden (altså ikke bare si at du skal trene og spise sunt, men vise at du har en PT som har satt opp en plan for deg, at du har timer hos psykolog, plass på en institusjon eller liknende). Husk bare på økonomien oppi det hele. Hvor lang tid har du mulighet til å gå uten lønn? Hva gjør du om du blir syk/skadet, og ikke kan gå tilbake til jobb etter endt permisjon? Er det f.eks en mulighet for deg å jobbe 50%, istedenfor full permisjon? Husk å spille på lag med arbeidsgiver, og ikke bare krev full permisjon. 11
Gjest cheshirecat Skrevet 26. mars 2016 #17 Skrevet 26. mars 2016 1 minutt siden, incognita skrev: Ser du ikke selv at dette bare er unnskyldninger? Hva har du gjort i dag for at livet ditt skal bli bedre og kroppen din sunnere? Jeg mener ikke å være slem, jeg lurer oppriktig. Ville du spurt en anorektiker eller alkoholiker om det samme, i en tråd hvor vedkommende søker råd i forbindelse med å rehabilitere seg?? 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #18 Skrevet 26. mars 2016 Det høres kaldt og brutalt ut, men det er faktisk sånn. Når det går opp for deg at endringene du ønsker må komme fra deg selv og ikke omgivelsene (du vil reise vekk - hvordan skal du gjøre det når du kommer hjem og er tilbake i jobb?) vil det bli lettere for deg. Du spiser garantert ikke 1500 kcal daglig når du veier 140 kg. Da ville du gå raskt ned i vekt. Kanskje første steg på vegen videre kan være å føre kostholdsdagbok? Du vil garantert få deg noen overraskelser. Da kan du lett gjøre noen små grep, som sannsynligvis vil få relativt stor effekt i begynnelsen. Feks bytte ut noe snacks med 30 min tur noen dager i uken? Jeg tror ikke arbeidsgiver vil være så negativ til permisjon, dersom de har mulighet til å få inn erstatter. Jeg er imidlertid tvilsom til at slike steder vil ta i mot deg uten at du har gjort noen grep i forkant, og det vil sikkert være en prosess å få plass, med motivasjonssamtaler og "hjemmearbeid" i forkant. Anonymkode: 07e72...a1c 9
Gjest incognita Skrevet 26. mars 2016 #19 Skrevet 26. mars 2016 Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev: Ville du spurt en anorektiker eller alkoholiker om det samme, i en tråd hvor vedkommende søker råd i forbindelse med å rehabilitere seg?? Problemet her er at trådstarter er totalt blottet for selvinnsikt. For en alkoholiker er det viktig å selv innrømme at man har et problem. Det samme gjelder for TS.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #20 Skrevet 26. mars 2016 Hvorfor ikke ta den slankeopperasjonen da? Og hvorfor prater du så nedlatende om legen din? Anonymkode: a0ab9...631 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå