Arabella Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Er "prosessere" blitt det nye moteordet nå? Plutselig ser jeg det overalt. Eks.:"... hadde ALDRI trodd at jeg var så avhengig av kokt eller prosessert mat ..."
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Hva betyr nå dette ordet, da, egentlig? Og hvor kommer det "seilende" fra? Anonymkode: 485e2...b59
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Så er det vel de som er "sykt" avhengig av prosessert mat, kanskje også da. Anonymkode: 46601...d49 1
Pawn Hearts Skrevet 28. mars 2016 #4 Skrevet 28. mars 2016 "Prosessert" er et unødvendig ord fordi vi like gjerne kan si "bearbeidet". Hva med "ikonisk"? Jeg synes alt mulig rart får status som ikonisk i våre dager: Ikonisk tyggisvegg, Michael Jacksons ikoniske hanske, de ikoniske filmkyssene og så videre inntil besvimelse.
Arabella Skrevet 28. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2016 Episk blir også ofte brukt i feil betydning. En episk film, konsert osv., i betydning fremragende, storslått, minneverdig. Mens jeg er i farten, vil jeg også nevne sterk/sterkt som et altomfavnende adjektiv.
Gjest Margit Spat Skrevet 29. mars 2016 #6 Skrevet 29. mars 2016 (endret) Den 28. mars 2016 at 15.55, Arabella skrev: Mens jeg er i farten, vil jeg også nevne sterk/sterkt som et altomfavnende adjektiv. Mulig jeg er treg, men her forstår jeg ikke hva du mener For øvrig er jeg skjønt enig med deg i det du skriver om (mis-)bruk av episk. Jeg gikk inn i denne tråden for å nevne nettopp det ordet. Endret 29. mars 2016 av Margit Spat
Arabella Skrevet 29. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2016 2 timer siden, Margit Spat skrev: Mulig jeg er treg, men her forstår jeg ikke hva du mener For øvrig er jeg skjønt enig med deg i det du skriver om (mis-)bruk av episk. Jeg gikk inn i denne tråden for å nevne nettopp det ordet. Det jeg sikter til, er at "sterk" er omtrent det enerådende adjektivet når det gjelder å beskrive noe. En sterk film, en sterk opplevelse,en sterkt inntrykk osv.
Gjest Margit Spat Skrevet 29. mars 2016 #8 Skrevet 29. mars 2016 2 minutter siden, Arabella skrev: Det jeg sikter til, er at "sterk" er omtrent det enerådende adjektivet når det gjelder å beskrive noe. En sterk film, en sterk opplevelse,en sterkt inntrykk osv. Ah, på den måten, ja! Jeg er enig i at noen gir inntrykk av et mangelfullt ordforråd når de skal sette inn adjektiver, og sterk er jo et ord som har svært mange betydninger, men om det er et motefenomen, er jeg ikke så sikker på. Uten at jeg har gjennomført noen frekvensanalyser, sitter jeg med det inntrykket at sterk har vært mye i bruk på den måten du beskriver i alle fall de siste 20-25 årene.
Arabella Skrevet 29. mars 2016 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2016 10 minutter siden, Margit Spat skrev: Ah, på den måten, ja! Jeg er enig i at noen gir inntrykk av et mangelfullt ordforråd når de skal sette inn adjektiver, og sterk er jo et ord som har svært mange betydninger, men om det er et motefenomen, er jeg ikke så sikker på. Uten at jeg har gjennomført noen frekvensanalyser, sitter jeg med det inntrykket at sterk har vært mye i bruk på den måten du beskriver i alle fall de siste 20-25 årene. Du har rett i dette. "Sterk" kommer vel ikke under "moteord". Jeg husker for en del år siden da alt var spektakulært. Jeg spurte en kollega som brukte dette ordet ofte, hva det betød. Han fikk problemer, gitt.
Gjest Margit Spat Skrevet 29. mars 2016 #10 Skrevet 29. mars 2016 (endret) Det samme fikk en bekjent av meg, som brukte burlesk i tide og utide, da jeg spurte Det ordet var tydeligvis et moteord for noen år siden. Endret 29. mars 2016 av Margit Spat
Gjest Raptuza Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 Syns folk brukar ordet absolutt mykje for tida...og på nyhetane.
Frida Skrevet 11. april 2016 #12 Skrevet 11. april 2016 Nettavisene er veldig glad i at vi skal "sjekke" ditt og datt. Jeg synes at de kan sjekke om de ikke kan finne bedre ord å bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå