AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Jeg er ganske ny her på forumet, men har lest meg gjennom en del tråder. Det forundrer meg at folk svare "oppsøk psykolog", da i ulike varianter, i svært mange trådet. Jeg er ei godt voksen dame, og denne tankegangen er ganske ukjent for meg. I min omgangskrets så er psykologen noe vi oppsøker når vi ikke kan ta vare på oss selv lengere. Jeg har et inntrykk av at terskelen for å søke psykologhjelp er blitt lavere en før. Kan dette stemme? Anonymkode: 8dfbc...28a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Ja det stemmer nok, og det håper jeg også. Det er alt for mange der ute som sliter med diverse som går ut over hverdagen. Så da er det bra at folk tar tak i ting tidlig før det går for langt og går virkelig utover livet og kanskje blir sykemeldt og ender på NAV i steden. Anonymkode: 95623...d56 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Det er veldig bra at folk oppsøker psykolog før det går så langt at de ikke klarer å ta vare på seg selv. Anonymkode: f224a...2be 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske ny her på forumet, men har lest meg gjennom en del tråder. Det forundrer meg at folk svare "oppsøk psykolog", da i ulike varianter, i svært mange trådet. Jeg er ei godt voksen dame, og denne tankegangen er ganske ukjent for meg. I min omgangskrets så er psykologen noe vi oppsøker når vi ikke kan ta vare på oss selv lengere. Jeg har et inntrykk av at terskelen for å søke psykologhjelp er blitt lavere en før. Kan dette stemme? Anonymkode: 8dfbc...28a Og jeg antar at det samme gjelder å oppsøke legen? Anonymkode: 02398...c18 6
estrella Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 Det har nok blitt det, men er det negativt? Ofte tror jeg det er en positiv utvikling, man får mulighet til å prate, bearbeide og diskutere ting som oppleves som vanskelig/utfordrende før man er så "ille" at det er en mye lengre vei tilbake. Og så kan det være bra med en person utenfor, som ikke kjenner deg som person. Som kan hjelpe deg til å "fikse shit" før det er for sent.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske ny her på forumet, men har lest meg gjennom en del tråder. Det forundrer meg at folk svare "oppsøk psykolog", da i ulike varianter, i svært mange trådet. Jeg er ei godt voksen dame, og denne tankegangen er ganske ukjent for meg. I min omgangskrets så er psykologen noe vi oppsøker når vi ikke kan ta vare på oss selv lengere. Jeg har et inntrykk av at terskelen for å søke psykologhjelp er blitt lavere en før. Kan dette stemme? Anonymkode: 8dfbc...28a Da bør du oppdatere deg på nyere tider og hva psykologer kan hjelpe til med. Det er langt bedre å oppsøke en psykolog tidlig og få hjelp, enn å vente til problemene og vanskelighetene vokser en over hodet. Psykologer i privat praksis jobber heller ikke med klienter/pasienter som ikke kan ta vare på seg selv. Denne pasientgruppen skal innlegges for sykehushjelp. Det er vel heller ikke alt din vennekrets er åpen med deg om, særlig om du er åpen med slike holdninger som du her gir uttrykk for i forhold til psykologhjelp overfor din omgangskrets. Anonymkode: 58fc7...a48 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg antar at det samme gjelder å oppsøke legen? Anonymkode: 02398...c18 Vi går da til lege når det er nødvendig, men terskelen for å be om henvisning til spesialisthelsetjenesten er høy. Anonymkode: 8dfbc...28a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi går da til lege når det er nødvendig, men terskelen for å be om henvisning til spesialisthelsetjenesten er høy. Anonymkode: 8dfbc...28a Nå er det vel legen som vurderer om henvisning til spesialist er nødvendig. Fysisk som psykisk. Selv om mange på kg slenger for kjapt ut at man bør oppsøke psykolog for alt mulig, så fungerer det annerledes i virkeligheten. Anonymkode: 02398...c18
Gjest chisandra Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 Terskelen er nok lavere enn før - heldigvis. Så slipper vi kanskje å bli så syke som trådstarter beskriver er terskelen i omgangskretsen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 Det er bra at flere oppsøker psykolog nå enn før, for å forebygge at psykiske tilstander blir for ille. Men her inne på KG synes jeg mange kommenterer det i situasjoner der psykolog ikke er aktuelt pga man vil ikke få en henvendelse uansett ut i fra de symptomene man beskriver. Anonymkode: 8732e...c90
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bra at flere oppsøker psykolog nå enn før, for å forebygge at psykiske tilstander blir for ille. Men her inne på KG synes jeg mange kommenterer det i situasjoner der psykolog ikke er aktuelt pga man vil ikke få en henvendelse uansett ut i fra de symptomene man beskriver. Anonymkode: 8732e...c90 Dette vet ikke du. Man kan enklet få en psykologhenvisning der man betaler alt selv. I tillegg er det fastlegen som vurdere om henvisning er ok, ikke kg brukerne. Anonymkode: 58fc7...a48
Calypso Skrevet 26. mars 2016 #12 Skrevet 26. mars 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske ny her på forumet, men har lest meg gjennom en del tråder. Det forundrer meg at folk svare "oppsøk psykolog", da i ulike varianter, i svært mange trådet. Jeg er ei godt voksen dame, og denne tankegangen er ganske ukjent for meg. I min omgangskrets så er psykologen noe vi oppsøker når vi ikke kan ta vare på oss selv lengere. Jeg har et inntrykk av at terskelen for å søke psykologhjelp er blitt lavere en før. Kan dette stemme? Anonymkode: 8dfbc...28a Det er sånne som deg som er grunnen til at psykisk helse fortsatt er veldig tabu. Jeg går til psykolog men jeg klarer fint å ta vare på meg selv, det betyr ikke at jeg går til psykolog for moro skyld. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #13 Skrevet 26. mars 2016 Slik er det når hysteriske kvinnfolk styrer samfunnet. Anonymkode: 89d20...484
Gjest Snuppi Skrevet 26. mars 2016 #14 Skrevet 26. mars 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi går da til lege når det er nødvendig, men terskelen for å be om henvisning til spesialisthelsetjenesten er høy. Anonymkode: 8dfbc...28a En psykolog jobber nødvendigvis ikke i spesialisthelsetjenesten. Mange jobber kommunalt eller privat. En blir henvist av fastlegen til for eks undersøkelse på sykehus, spesialisthelsetjenesten. Å oppsøke psykolog er som å oppsøke lege når du er syk.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #15 Skrevet 26. mars 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske ny her på forumet, men har lest meg gjennom en del tråder. Det forundrer meg at folk svare "oppsøk psykolog", da i ulike varianter, i svært mange trådet. Jeg er ei godt voksen dame, og denne tankegangen er ganske ukjent for meg. I min omgangskrets så er psykologen noe vi oppsøker når vi ikke kan ta vare på oss selv lengere. Jeg har et inntrykk av at terskelen for å søke psykologhjelp er blitt lavere en før. Kan dette stemme? Anonymkode: 8dfbc...28a Tror de som skriver,oppsøk psykolog, ikke vet om hvor lang ventetid det er eks. Du skal ha henvisning fra fastlege osv. Her er det laaang ventetid i det off. Du kan selvsagt gå til en privat,noe de fleste ikke har råd til. Måtte selv ha psykolog akutt etter traume. Kom inn i kriseteamet til kommunen. Var først til psykiatrisk sykepleier som vurderer om du trenger psykolog. Psykolog er noe du trenger når livet har raknet. Anonymkode: 20ad1...afc
Gjest gjestvest Skrevet 26. mars 2016 #16 Skrevet 26. mars 2016 (endret) Det er enkelt å tolke problemstillinger feil. Derfor er rådet som oftest: Oppsøk psykolog. Når det kommer til inntrykket personer i din omgangskrets har: " Psykolog er noe vi oppsøker når vi ikke kan ta vare på oss selv lenger ", er dette feil. Vi har personer som er tildelt en diagnose, eller flere. Videre har vi graden av diagnoser. Andre har muligens ingen diagnose, og trenger kun hjelp med å eksempelvis komme gjennom sorg. Med andre ord er det resurssterke personer blant de som oppsøker behandler som kun trenger noen å snakke med. Videre har personer som har sine begrensninger evner andre ikke besitter. De takler og tåler mer i visse områder friske personer ikke gjør. På disse områder er de sterkere. En behandlers oppgave er å være til hjelp og støtte der det trengs. Endret 26. mars 2016 av gjestvest Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #17 Skrevet 26. mars 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vet ikke du. Man kan enklet få en psykologhenvisning der man betaler alt selv. I tillegg er det fastlegen som vurdere om henvisning er ok, ikke kg brukerne. Anonymkode: 58fc7...a48 Poenget mitt var at mange tråder blir avfeid med "gå til psykolog" om småproblemer som ikke har noe hos en psykolog å gjøre (selvsagt dersom det som blir beskrevet er korrekt). Og man trenger ikke henvisning til en psykolog uten offentlig avtale. Har man et "ordentlig" problem er det bare bra at man blir oppfordret til å søke hjelp. Anonymkode: 8732e...c90
Pinecone Skrevet 26. mars 2016 #18 Skrevet 26. mars 2016 Det er so med mange fysiske sykdommer - jo tidligere behandlingen kan begynne jo bedre er prognosen og jo mindre skade tar man av det. I noen tilfeller så vil ikke psykologhjelp kunne forhindre psykiske sykdommer, men det vil likevel være fordeler ved å begynne behandlingen tidligere. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #19 Skrevet 2. april 2016 Et øyeblikk siden, estrella skrev: Det har nok blitt det, men er det negativt? Ofte tror jeg det er en positiv utvikling, man får mulighet til å prate, bearbeide og diskutere ting som oppleves som vanskelig/utfordrende før man er så "ille" at det er en mye lengre vei tilbake. Og så kan det være bra med en person utenfor, som ikke kjenner deg som person. Som kan hjelpe deg til å "fikse shit" før det er for sent. Enig. Anonymkode: f08db...038
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå