Gå til innhold

Er det vanlig at besteforeldre drar på ferie med noen barnebarn, men ikke andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre drar hvert år på ferieturer med min søster, hennes mann og deres barn.

Dette har nå foregått siden deres første barn ble født for syv år siden.

Jeg og min mann har også to barn, det eldste er nå fem år, men har aldri blitt forespurt om å være med på noen av disse ferieturene.

Hvem som betaler hva vet jeg ikke, alt jeg vet er at de drar på tur mellom en og to ganger i året og jeg hører kun om det bare noen uker før de drar, og mye om det da de kommer hjem. Vi har selv ikke vært på mer enn to turer siden vår eldste ble født, da til Hunderfossen og Bjørneparken fordi vi har ikke hatt råd til noe annet.

Jeg lurer på om dette er normalt? Er det sånn at besteforeldre tar med seg noen av sine egne barn og barnebarn, og ikke andre og tenker at det er helt greit?

Anonymkode: e7f59...d46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre drar hvert år på ferieturer med min søster, hennes mann og deres barn.

Dette har nå foregått siden deres første barn ble født for syv år siden.

Jeg og min mann har også to barn, det eldste er nå fem år, men har aldri blitt forespurt om å være med på noen av disse ferieturene.

Hvem som betaler hva vet jeg ikke, alt jeg vet er at de drar på tur mellom en og to ganger i året og jeg hører kun om det bare noen uker før de drar, og mye om det da de kommer hjem. Vi har selv ikke vært på mer enn to turer siden vår eldste ble født, da til Hunderfossen og Bjørneparken fordi vi har ikke hatt råd til noe annet.

Jeg lurer på om dette er normalt? Er det sånn at besteforeldre tar med seg noen av sine egne barn og barnebarn, og ikke andre og tenker at det er helt greit?

Kunne dere blitt med om dere hadde blitt spurt? Siden dere har dårlig råd ville jeg synes det var frekt om de ba dere med på tur dere ikke hadde råd til. Og hvis dere hadde skrapt sammen nok til turen, kunne dere vært med på restaurant, spandert is på barna deres, kjøpt drikke på stranda osv? Eller hadde dere vært igjen på hotellet mens de andre var på utflukter? Det handler om hvilken standard man vil ha på sin egen ferie, og da er det ikke noe særlig å legge alt opp etter økonomien til de som har dårligst råd. 

Kan hende de tar med kun barnebarna etter hvert som de blir eldre, da kan jo dere evt betale reisen for barna, eller lommepenger, og ikke begge deler. Jeg synes ikke dere skal klage over at de ikke tar med seg barn under seks år på ferie, alene! Dere kan jo evt spørre om de vil være med på deres Norgesferie? 

Anonymkode: 9670b...3c8

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Nei ikke greit.

desverre er det vanlig med forskjell behandling.

1 eks. Hos min søsken blir vi bedt i bursdager/17 mai/jualften til h"n og til ungene, da blir også bedt far og søsken til ektefellen h"n.

Men når ektefellen til min søsken har bursdag blir ikke vår side av familien,kun h"ns del av familien.

Kunne sikkert av nevnt flere.

Anonymkode: 94846...774

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Nei ikke greit.

desverre er det vanlig med forskjell behandling.

1 eks. Hos min søsken blir vi bedt i bursdager/17 mai/jualften til h"n og til ungene, da blir også bedt far og søsken til ektefellen h"n.

Men når ektefellen til min søsken har bursdag blir ikke vår side av familien,kun h"ns del av familien.

Kunne sikkert av nevnt flere.

De blir bedt i min søsken bursdag.

Skrevet

Kanskje du kan ta initiativ til en tur?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kunne dere blitt med om dere hadde blitt spurt? Siden dere har dårlig råd ville jeg synes det var frekt om de ba dere med på tur dere ikke hadde råd til. Og hvis dere hadde skrapt sammen nok til turen, kunne dere vært med på restaurant, spandert is på barna deres, kjøpt drikke på stranda osv? Eller hadde dere vært igjen på hotellet mens de andre var på utflukter? Det handler om hvilken standard man vil ha på sin egen ferie, og da er det ikke noe særlig å legge alt opp etter økonomien til de som har dårligst råd. 

Kan hende de tar med kun barnebarna etter hvert som de blir eldre, da kan jo dere evt betale reisen for barna, eller lommepenger, og ikke begge deler. Jeg synes ikke dere skal klage over at de ikke tar med seg barn under seks år på ferie, alene! Dere kan jo evt spørre om de vil være med på deres Norgesferie? 

Men de burde jo å ha blitt spurt synes jeg, kanskje man må takke nei til turen,men det er ikke poenget, poenget er å føle se like verd som den delen av familien.  Det er vel ingen som har sagt at ungene skal være med alene vel?

Det handler om å føle seg inkludert.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men de burde jo å ha blitt spurt synes jeg, kanskje man må takke nei til turen,men det er ikke poenget, poenget er å føle se like verd som den delen av familien.  Det er vel ingen som har sagt at ungene skal være med alene vel?

Det handler om å føle seg inkludert.

Og dette er FORELDRENE til TS..

• Liker 1
Skrevet

Sånn hadde mine barn deg også.  Tok det opp med svigerforeldre og det ble slutt i en helvedes fart 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kunne blitt med om vi hadde blitt spurt, og vi har bedre råd enn de andre som er med så jeg har en mistanke om at de egentlig blir påspandert det hele og at det er en av grunnene til at vi aldri blir spurt siden de har nok ikke råd til å spandere på oss ferie også.

Men er det virkelig vanlig å tenke slik om egen familie? At man ikke spør noen fordi man ønsker ikke å ha dem med på ferie pga man tenker at standarden blir annerledes?

De få gangene vi drar på ferie ønsker vi faktisk å være bare oss i familien. Hvorfor skal vi be med andre som er på ferie støtt og stadig bare fordi de aldri spør oss...?

Skrevet

Her kan det jo tenkes at det er din søster m/familie som inviterer foreldrene deres med, da. Og at de betaler hver for seg. I tillegg spør dem kanskje ikke dere så mye, fordi de vet at dere har dårlig råd. 

Håper ihvertfall det er sånn, for slik forskjellsbehandling er jo bare trist.. Hvis du har en ålreit forhold til dine foreldre, ville jeg ha spurt dem. De tenker kanskje ikke over det en gang. Disse turene har bare blitt en årlig tradisjon for dem. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, runi skrev:

Sånn hadde mine barn deg også.  Tok det opp med svigerforeldre og det ble slutt i en helvedes fart 

Hvorfor tok dere det opp, og hvordan reagerte de?

Hvor lenge holdt det på før dere tok det opp?

• Liker 1
Skrevet

Varte noen år. Beklaget seg når jeg tok det opp,  masse unnskyldninger. Slutt ble der og forholdet oss i mellom er like godt

Liker å ta opp ting som får meg forbanna og går ut over barn. 

Gjør det samme du og. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Teddi skrev:

Her kan det jo tenkes at det er din søster m/familie som inviterer foreldrene deres med, da. Og at de betaler hver for seg. I tillegg spør dem kanskje ikke dere så mye, fordi de vet at dere har dårlig råd. 

Håper ihvertfall det er sånn, for slik forskjellsbehandling er jo bare trist.. Hvis du har en ålreit forhold til dine foreldre, ville jeg ha spurt dem. De tenker kanskje ikke over det en gang. Disse turene har bare blitt en årlig tradisjon for dem. 

Min søster og deres familie har mye dårligere råd enn oss, men hva så egentlig?

Er det greit å tilbringe en til to ferier i året med noen av barnebarna om foreldrene til noen av barnebarna har bedre råd? Er det slik at foreldrene skal måtte betale seg til at besteforeldrene er sammen med barnebarna...?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, H.T.S skrev:

Jeg tenker de ikke spør siden dere ikke har råd uansett.
Jeg tenker at hvis de spør. og dere tar dere råd til å være med, så har dere kanskje ikke råd til alt de gjør... fornøyelsesparker, middager på restaurant, is i parken, kjøpe litt suvenirer og slike små ting som fort blir en del penger iløpet av noen dager.
Jeg tenker at siden dere kanskje ikke har råd til alt det lille ekstra, så kommer besteforeldrene til å føle ett press på at de må betale de små ekstra tingene (som fort blir en del penger) for at deres barn ikke skal føle seg utelatt og for at din søsters barn ikke skal føle at de må gå glipp av noe "kun" fordi dere ble med på ferie.

Det er mine tanker.

Da skulle de ikke ha invitert noen. Alle eller ingen.

Akkurat som i barnebursdager, og dette her foreldre ass..

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, H.T.S skrev:

Jeg tenker de ikke spør siden dere ikke har råd uansett.
Jeg tenker at hvis de spør. og dere tar dere råd til å være med, så har dere kanskje ikke råd til alt de gjør... fornøyelsesparker, middager på restaurant, is i parken, kjøpe litt suvenirer og slike små ting som fort blir en del penger iløpet av noen dager.
Jeg tenker at siden dere kanskje ikke har råd til alt det lille ekstra, så kommer besteforeldrene til å føle ett press på at de må betale de små ekstra tingene (som fort blir en del penger) for at deres barn ikke skal føle seg utelatt og for at din søsters barn ikke skal føle at de må gå glipp av noe "kun" fordi dere ble med på ferie.

Det er mine tanker.

Nå er det sånn at vi har bedre råd enn min søster og hennes mann (og jeg lurer jo litt derfor på hvem som egentlig tar regningen...), men hva så om vi ikke hadde det?

Er det virkelig en grei tanke fra besteforeldres side å tenke at man skal kun dra på tur med de barnebarna hvor foreldrene har råd til å betale for mye greier?

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min søster og deres familie har mye dårligere råd enn oss, men hva så egentlig?

Er det greit å tilbringe en til to ferier i året med noen av barnebarna om foreldrene til noen av barnebarna har bedre råd? Er det slik at foreldrene skal måtte betale seg til at besteforeldrene er sammen med barnebarna...?

At de hadde dårligere råd enn meg var nok den egentlige grunn i vårt tilfelle og

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, runi skrev:

Varte noen år. Beklaget seg når jeg tok det opp,  masse unnskyldninger. Slutt ble der og forholdet oss i mellom er like godt

Liker å ta opp ting som får meg forbanna og går ut over barn. 

Gjør det samme du og. 

Mine foreldre takler det dårlig når jeg tar opp ting, så det er ikke akkurat noe jeg har lyst til å gjøre... Hva sa dere? Var mannen din enig med deg om å ta det opp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, runi skrev:

At de hadde dårligere råd enn meg var nok den egentlige grunn i vårt tilfelle og

Så de som opplevde å få påspandert ferier hadde dårligere råd enn de som ikke fikk det, og det gjorde det liksom greit?

Skrevet

Ja. Begge så det var galt.  mine barn så noen feriebilder og spurte hvorfor hun aldri var med på noen og da sprakk det for meg 

Ta det opp samme hvordan de takler det 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...