teegee Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Jeg har ønsket meg hund hele livet, og nå er vi endelig i en situasjon hvor jeg mener det passer med hund. Vi har etter mye resarch kommet frem til at vi tror Golden Retriever kunne vært hunden for oss:) Jeg vil gjerne ha innspill fra andre hundeeiere som er kjent med denne rasen om hva de trenger, og om det er noe vi bør være obs på. Alle tips om stell, sykdommer, aktivisering etc. tas i mot med takk!
Tekopper Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Går dere for golden er det lurt å sjekke hvordan foreldre, halvsøsken og resten av slekta er i forhold til allergi/våteksem. Dette i tillegg til de andre kravene fra raseklubben. Å kontakte raseklubben valpeformidler er et greit sted å starte. 1
teegee Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2016 4 minutter siden, Tekopper skrev: Går dere for golden er det lurt å sjekke hvordan foreldre, halvsøsken og resten av slekta er i forhold til allergi/våteksem. Dette i tillegg til de andre kravene fra raseklubben. Å kontakte raseklubben valpeformidler er et greit sted å starte. Takk for innspill! Vi skriver det på listen over ting som skal med til vurdering:)
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 Trene på sosialisering med både hunder (store og små) og barn/mennesker. Trene på ulike sitasjoner, som f eks ta buss, tbane og tog. Trene på at hunden klarer å være alene hjemme og hjemme/ute på tur uten eier. Trene på at hunden lyster. Trene på at hunden kan gå med bånd og uten. Osv Gå på valpekurs og lignende. Anonymkode: fe726...9b3 1
teegee Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 26. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trene på sosialisering med både hunder (store og små) og barn/mennesker. Trene på ulike sitasjoner, som f eks ta buss, tbane og tog. Trene på at hunden klarer å være alene hjemme og hjemme/ute på tur uten eier. Trene på at hunden lyster. Trene på at hunden kan gå med bånd og uten. Osv Gå på valpekurs og lignende. Anonymkode: fe726...9b3 Takk skal du ha! Jeg regner med at man får gode tips til det mest av dette på valpekurs og andre kurs? Sosialisering og hjemme-alene-trening skjønner jeg at man jobber med på egenhånd selvsagt. Vi har tenkt oss på de nødvendige kursene, så hvis noen har gode erfaringer med kurs i Oslo-området, så er jeg veldig interessert i tips:)
Anwa Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 Jeg vil anbefale deg sterkt å lese hundebøker om positiv hundeoppdragelse, opp og ned og i mente. Det er mye informasjon man burde sitte inne med i forkant, og det å ha teoretisk kunnskap kan hjelpe deg å forebygge, noe som er ekstremt mye enklere enn å prøve og trene bort uønsket adferd. Valpekurs o.l. kan berøre overflaten på mange ulike temaer, men til syvende og sist er det du og hunden som skal arbeide sammen alene. Noen valpekurs har en teoridel, andre ikke. Canis.no har mange forskjellige artikler på ulike aspekt ved hundehold, og forskjellige e-post kurs som f.eks klikkertrening. Innenfor aktivisering for hund finnes det utrolig mye artig du kan finne på med din firbente venn. Agility, sporsøk og lydighet er kurs som er ganske vanlige kurs-aktiviteter hos mange hundeklubber, og det å samarbeide med hunden sin er ikke bare utrolig artig, det knytter dere også tettere sammen. Lykke til 2
teegee Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 26. mars 2016 (endret) 56 minutter siden, Anwa skrev: Canis.no har mange forskjellige artikler på ulike aspekt ved hundehold, og forskjellige e-post kurs som f.eks klikkertrening. Takk for tips! Så ut som det var mye bra å lese på der😊 Endret 26. mars 2016 av teegee
bippo Skrevet 27. mars 2016 #8 Skrevet 27. mars 2016 Hei! Jeg har golden retriever, og det er et rasevalg jeg aldri har angret på Verdens snilleste hund, bestevenn med alle (selv om de ikke har så lyst, hehe), alle er kule. Ikke noen vakthund, da han elsker alle som kommer inn døra, og han sover igjennom stort sett alt (bortsett fra lyden av noe matrelatert). Han er kjempelat om morgenen og må overtales når vi skal ut på morgenturen, men når vi kommer hjem fra skole/jobb er han i hundre og er helt klar for langtur Han elsker å hente/bære ting (som ligger i navnet) og pinner er dødsgøy. Han er ekstremt matglad (gjelder for stort sett alle golden retrievere), og vi var veldig bekymret for at han skulle stjele mat, men vi lærte han tidlig at han ikke får spise noenting før vi har sagt "værsågod", så nå kan vi faktisk sette vår egen mat på gulvet og gå ut av rommet uten at han rører det. Så han lærer veldig raskt, har kjempelyst til å gjøre deg fornøyd, og han er ikke kresen på godbitene Å ta buss/tog/fly/bil har aldri vært noe problem med han, og han trives like godt på landet som i byen, så han er veldig mentalt stødig. Vi trengte ikke å venne han til å være alene hjemme heller, det var bare okey fra første dagen. Alt dette er sikkert individsbestemt, og vår hund kommer fra veldig godt og seriøst oppdrett (send med PM hvis du er interessert i kennelen, vet de har planlagt noen kull nå i vår), men det er også mange ting jeg har inntrykk av er vanlig med denne rasen. Når det kommer til hva du kan forvente, så går det mye i det "vanlige". De spiser alt (sigarettsneiper, glasskår, bruskorker, steiner, sand), og min var mye dårlig i magen de første 6 mnd (har hørt flere golden-eiere med samme problemet). De tygger på alt (min var litt utenom det vanlige, for han tygget ikke på noenting - annet enn meg), går på do over alt (pass på UVI), og følger ikke din døgnrytme i det hele tatt. De griser også fælt når de spiser/drikker, og siden ørene er så lange så havner de ofte oppi maten (dritsøtt hahaha). Noe jeg så på som et problem, er at alle tror valper er allemannseie, og at de har RETT til å hilse på. Veldig mange ble kjempefornærmet når jeg sa de ikke fikk hilse på eller løfte han opp, og vi bodde midt i byen, så det var vanskelig å unngå folk. Jeg vil anbefale deg å kjøpe noen billige bukser/tights som du kan bruke de første mnd med hunden, for den biter seg seriøst gjennom alle klærne dine. Buksene mine fra den tiden var til slutt bare noen filler. Så ikke bruk de dyreste yndlingsbuksene dine Jeg syns også det var praktisk å sove i tights, for da kunne jeg bare løpe ut når han måtte tisse, så slapp jeg å stresse med å kle på meg og sånn. Kommer ikke på noe mer, men det er bare å spørre hvis du lurer på noe. Gled deg masse, du kommer til å få verdens beste venn! 1
teegee Skrevet 27. mars 2016 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2016 1 time siden, bippo skrev: Tusen takk for gode tips, Bippo! Fikk ikke noe mindre lyst på Golden Retriever etter beskrivelsen av hunden din:) Jeg sender deg en PM angående kennelen du har brukt! 1
Gjest Sunhands Skrevet 27. mars 2016 #10 Skrevet 27. mars 2016 Anbefaler boka 100 % positiv hverdagslydighet! Brukte den på siste hunden vår, og er så fornøyd med tipsene som gis i den.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #11 Skrevet 27. mars 2016 Et øyeblikk siden, teegee skrev: Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Trene på sosialisering med både hunder (store og små) og barn/mennesker. Trene på ulike sitasjoner, som f eks ta buss, tbane og tog. Trene på at hunden klarer å være alene hjemme og hjemme/ute på tur uten eier. Trene på at hunden lyster. Trene på at hunden kan gå med bånd og uten. Osv Gå på valpekurs og lignende. Anonymkode: fe726...9b3 Retter å feil: hjemme hos noen/på tur uten eier. Anonymkode: fe726...9b3
teegee Skrevet 27. mars 2016 Forfatter #12 Skrevet 27. mars 2016 9 timer siden, Sunhands skrev: Anbefaler boka 100 % positiv hverdagslydighet! Brukte den på siste hunden vår, og er så fornøyd med tipsene som gis i den. Takk for tips! Det er gull verdt å være forberedt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå