tussi680 Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Noen som kan gi meg et tips om en hunderase som passer til meg som er epileptiker? Får små anfall, men de kommer, så må ha en turvenn og kosegutt som ikke er stor i størrelse. Kunne tenkt meg en slik pomeraninan f.eks, eller cavalier king charles spaniel. Har gått tur med hunder hele livet mitt, har fått anf. men da har jeg snudd. Vil med dette innlegget ikke ha "forståsegpåere" som sier at jeg ikke bør ha hund siden jeg har hatt sykdommen hele livet. Jeg har gått kurs med mine som jeg har hatt før og det har gått helt fint. Bor i leilighet og det er lov med hunder.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Man kan jo selvsagt ha hund selv om man har sykdom. Det avgjørende spørsmålet er om sykdommen er av en slik art at man ikke vil være i stand til å gi en hund hva den trenger av fysisk og mental aktivisering. Også små hunder trenger sitt,. Anonymkode: be02d...9bc
tussi680 Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2016 Har kun hatt store hunder før, som labrador retriever, så har ikke vært borti de små rasene enda.
tussi680 Skrevet 27. mars 2016 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2016 Mitt innlegg var ment for dere som har små raser, de har jeg ikke hatt før.
Xavana Skrevet 27. mars 2016 #5 Skrevet 27. mars 2016 Jeg kan anbefale Cavalier på det varmeste! Fikk min på et tidspunkt da jeg hadde vært svært syk, og hadde lang rehab i vente. Ønsket meg en kosegutt om kunne være selskap, følge meg på de korte turene jeg kunne ta, og rett og slett passe inn i mitt "bedagelige" liv. Og det gjør han til de grader! :-) Han har min døgnrytme (ikke noe mas om morgenen). Når mamma sover, så sover han. Fornøyd med få og korte turer, selv om han også får gått/løpt fra seg. Krever lite stell, bare børste pelsen jevnlig, o et bad i ny og ne. Litt morsomt at etter hvert som jeg ble friskere og orket stadig mer, så ble hunden nesten furten og lurte på hvor det hadde blitt av de late bare ligge på sofaen-dagene! Første gang jeg tok han med på sykkeltur ble han hengende etter som et slips før han nektet å gå noe annet sted enn hjemover! Cavalierene ble alet opp som selskapshunder for de kongelige, og det er omtrent det eneste de kan brukes til - bare kos, klapp og klem! Flott gemytt, familievennlige og super med barn. 1
tussi680 Skrevet 27. mars 2016 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2016 Flott å høre da jeg har barnebarn selv! Supert! De er ikke så veldig bjeffete av seg heller har jeg hørt, og ettersom du skriver her så går jo det på oppdragelse også, så du har sikkert vært flink. Noen andre som har små hunderaser?
Sapientia Skrevet 27. mars 2016 #7 Skrevet 27. mars 2016 Mange av de typiske selskapshundrasene av litt mindre størrelse er rolige og mentalt ganske fine hunder. Nå har jeg ingen selv, men jeg kjenner mange med små hunder. En Cavalier er i mine øyne også en perfekt selskapshund til de som ikke har kapasitet eller ønsker om en med veldig mye fart og futt. Men undersøk nøye hvor du kjøper fra da det dessverre er en del sykdom på rasen. Eller er bichon rasene ganske friske og trivlige hunder, du har flere ulike og de har forskjellige pelsstyper. Alle trenger en god del pelsstell riktignok, vet ikke hvordan du stiller deg til det? Rasene er bichon frisé, bichon havenese, malteser, coton de tulear, bolognese, löwchen og bolonka (bolonka er en ganske ny rase her i landet og jeg kjenner ikke så godt til de). Jeg oppfatter ingen av disse rasene som de verste bjefferne, men litt lyd er det nok i de. Vil du ha en litt tøffere hund så finnes det en del fine terriere som både tåler en trøkk, tåler lange turer, og samtidig ikke trenger enormt mye. Utfra hva du skrev på toppen så tenker jeg at disse mer reine selskapsrasene passer deg bedre, men kan jo være jeg tar feil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå