Mona123 Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Hei, jeg skal kjøpe meg min første bunad og ønsker å få synspunkter, tips og råd. Synes bunad er nydelig og ønsker å kjøpe en! Foreldrene mine er flyktninger, så jeg har ingen i familien som kan hjelpe meg med dette. 😊 Håper noen snille her på KG kan ta seg tid til å svare! Hva synes dere om en ikke-etnisk norsk i bunad? Jeg har tenkt å kjøpe vestfoldbunad 1956-modell, har dessverre ikke råd til en ny - så skal kjøpe brukt. Hva burde jeg tenke på når jeg kjøper bunad? Hva bør være inkludert? Hva slags sølv må jeg ha? Siden jeg skal kjøpe brukt vet jeg at jeg må sy bunaden om for at den skal passe. Hva er riktig når det gjelder lengde på stakk (hvor mange cm over bakken)? Eventuelt andre ting? Hva andre ting bør jeg være oppmerksom på? Regler som skal følges ved bruk av bunaden? Takk for eventuelle svar!
Mearrasámi Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 5 timer siden, moni123 skrev: Hei, jeg skal kjøpe meg min første bunad og ønsker å få synspunkter, tips og råd. Synes bunad er nydelig og ønsker å kjøpe en! Foreldrene mine er flyktninger, så jeg har ingen i familien som kan hjelpe meg med dette. 😊 Håper noen snille her på KG kan ta seg tid til å svare! Hva synes dere om en ikke-etnisk norsk i bunad? Jeg synes det er flott at du ønsker å bruke bunad. Om du føler tilknytning til Vestfold så hvorfor ikke. Jeg har ofte sett ikke etnisk norske i bunader på 17.mai, både menn og kvinner. Mange sier da at de er stolte av å kunne tilhøre Norge og føler en sterk tilknytning til det stedet de har vokst opp, eller bodd i over lengre tid. Bunad kan du uansett bruke i de fleste festlige situasjoner og ett plagg du har resten av livet. Når det gjelder bunadssølv så har hver enkelt bunad sitt eget sølv. Bunadstradisjonene er ganske strenge så jeg håper noen kan hjelpe deg med dette da jeg ikke har noe særlig erfaring med bunader
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #3 Skrevet 27. mars 2016 Bruk hodeplagg til, det er så flott når folk har komplett bunad med hodeplagg Og spør gjerne hvor bunaden er laget, er mye kinadritt på makedet. Anonymkode: 3b93b...6b1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #4 Skrevet 27. mars 2016 Det du bør vite om Vestfoldbunaden, er at absolutt hele bunaden - bortsett fra linningen - er sydd for hånd. For å sy en Vestfoldbunad så må man gå på kurs. Man får ikke kjøpt materialpakke uten kurs til den. Kjøper du en brukt bunad, har Husflidene i Vestfold kontakt med personer som driver med omsøm. Når du skal kjøpe brukt bunad, så må du forsikre deg om at det er en ekte håndsydd Vestfoldbunad. Kjenner man bunaden godt, så ser man at f.eks skjorten til kinabunaden ikke er den samme som originalen.De lokale syerskene vil ikke justere/ sy på en kinabunad. Siden du ikke kjenner til detaljene vedrørende bunaden, kan det være en ide å høre med Husfliden eller lokale syersker om tips og råd for å unngå å bli lurt. Når det gjelder sølv så er jeg usikker på hvor mange forskjellige sølv man kan bruke. Bor du i Horten, er Borre sølvet et alternativ. Det ble laget spesielt av en lokal sølvsmed i ca 1978/79. Mn fikk nesten alt Borresølvet i 1980. Jeg tror at man kan bruke noe som heter Gokstad sølv. Gokstad er jo i Sandefjord. Også er det vel et siste sølv som resten av Vestfold bruker. Anonymkode: 3fa3e...329 3
Fireflies Skrevet 27. mars 2016 #5 Skrevet 27. mars 2016 (endret) Pass på at du kjøper orginalbunad og ikke slik Kinadrittbunad. Ellers, ikke mikse sølv fra andre bunader, bruk orignalt sølv til Vestfoldbunaden :-) Lykke til med bunadskjøpet, du kommer ikke til å angre Endret 15. mai 2016 av Stormborn88 Ordelingsfeil 3
Skogkatten Skrevet 27. mars 2016 #6 Skrevet 27. mars 2016 Jeg synes selvsagt ikke det er noe problem at du med en annen bakgrunn enn norsk bruker bunad, de som måtte si noe annet har ikke forstått hva det handler om. Da har fått mange gode råd her allerede, få noen til å hjelpe deg så du er sikker på at du kjøper en norskprodusert bunad, de kinakopiene som florerer er ikke noe du ønsker å kle deg i. Prøv også å finn en bunad som ikke ligger så langt unna din størrelse, det er ofte enklere å justere da og man risikerer ikke at noe av passformen forsvinner i store endringer. Få gjerne selger til å oppgi mål, ikke bare omtrentlig størrelse. Når du skal justere den, får gjerne husfliden eller noen som er tilknyttet husfliden til å gjøre det, de vet hvordan bunaden skal se ut. Om du finner noen som selger komplett bunad så får du med sølv også og da burde det problemet være løst. Og bruk gjerne hodeplagg, som en annen her sier.
Gjest Tigress Skrevet 27. mars 2016 #7 Skrevet 27. mars 2016 ...og ikkje kjenn deg på noko som helst vis pressa til å bruke hovudplagga, som i mange høve får ein til å sjå alvarleg nedsnødd ut...
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #8 Skrevet 27. mars 2016 Synes det er viktig at man bruker bunadssko til bunaden (har lagt merke til at enkelte ikke er så nøye med det). Bunadssko får man i mange prisklasser, må ikke være de dyreste. Anonymkode: 127ea...6f5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #9 Skrevet 27. mars 2016 Skal du bruke hodeplagg, synes jeg du skal bruke bunadens hodeplagg og ikke et religiøst hodeplagg. Bunadsko er et must, og til Vestfoldbunaden bruker man rød strømpebukse. Anonymkode: 3fa3e...329 1
Fireflies Skrevet 27. mars 2016 #10 Skrevet 27. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er viktig at man bruker bunadssko til bunaden (har lagt merke til at enkelte ikke er så nøye med det). Bunadssko får man i mange prisklasser, må ikke være de dyreste. Anonymkode: 127ea...6f5 Ja, bunadssko er en selvfølge. Jeg anbefaler å legge litt i dem slik at de er gode å gå i. Men ikke gidd å kjøp de dyreste, det er bare tull for et par sko du bruker noen få ganger i året
Mona123 Skrevet 27. mars 2016 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2016 Whoa, takk for alle svar! Svarene har vært nyttige! Kyse er nå lagt til på ønskelista!. Har egentlig ikke sett mange med hodeplagget til denne bunaden, så det nok ikke et krav at selger må selge med den. Kommer nok til å skaffe meg den senere hvis jeg ikke får kjøpt nå. Synes den som hører til er søt! Når det gjelder sko, er det samme hva slags sko, så lenge det er bunadsko? Eller finnes det noen spesiell type bunadsko som passer til vestfoldbunad? Og når det gjelder strømpe, regner med at dette er noe man kan få kjøpt hos Husfliden? Det er nesten slik at jeg tenker jeg skal spare penger i 1-2 år til, og heller bare kjøpe alt nytt... Ønsker selvfølgelig å unngå bunad som er sydd i Kina, men for meg som ikke har stort med peil kan det bli vanskelig å skille. Har spurt noen damer som selger sine bunader om hvor bunaden er fra. Mange av dem har fått i gave/arvet eller selv kjøpt brukt og vet ikke alltid bunadens opphav! Litt risky hvis jeg da ikke vet stort om bunaden fra før! Opplever dette som det vanskeligste! 😖 Hvordan kan jeg se om bunaden er håndsydd?
Skogkatten Skrevet 27. mars 2016 #12 Skrevet 27. mars 2016 1 time siden, moni123 skrev: Whoa, takk for alle svar! Svarene har vært nyttige! Kyse er nå lagt til på ønskelista!. Har egentlig ikke sett mange med hodeplagget til denne bunaden, så det nok ikke et krav at selger må selge med den. Kommer nok til å skaffe meg den senere hvis jeg ikke får kjøpt nå. Synes den som hører til er søt! Når det gjelder sko, er det samme hva slags sko, så lenge det er bunadsko? Eller finnes det noen spesiell type bunadsko som passer til vestfoldbunad? Og når det gjelder strømpe, regner med at dette er noe man kan få kjøpt hos Husfliden? Det er nesten slik at jeg tenker jeg skal spare penger i 1-2 år til, og heller bare kjøpe alt nytt... Ønsker selvfølgelig å unngå bunad som er sydd i Kina, men for meg som ikke har stort med peil kan det bli vanskelig å skille. Har spurt noen damer som selger sine bunader om hvor bunaden er fra. Mange av dem har fått i gave/arvet eller selv kjøpt brukt og vet ikke alltid bunadens opphav! Litt risky hvis jeg da ikke vet stort om bunaden fra før! Opplever dette som det vanskeligste! 😖 Hvordan kan jeg se om bunaden er håndsydd? Du kan bruke vanlige bunadsko til Vestfoldbunaden, sånn svarte med spenne på. Og så finnes det bunadstøvler om du heller vil ha det. Spør på Husfliden om du er usikker, så får du se de ulike modellene de har. Strømper kan du sikkert kjøpe hos Husfliden, men du kan også kjøpe dem i dagligvarebutikk om du vil det, det er ofte billigere. Bare hold deg unna tynne nylonstrømper, det passer ikke til bunad, kjøp strømper i ull eller bomull. Du ser at bunaden er håndsydd ved å granske den på vrangen, en håndsydd søm vil alltid være mer ujevn enn en maskinsøm. Kjenner du noen som har en Vestfoldbunad som er sydd av seriøs tilvirker i Norge? I så fall kanskje du kan spørre om å få se hvordan deres bunad er sydd, så har du litt mer peiling på hva du skal se etter. Om du finner en bunad til slags som er mer enn la oss si 15-20 år gammel, så kan du være ganske trygg på at det ikke er en kinakopi. Utenlandsproduksjon er et ganske nytt fenomen, så litt eldre bunader er vanligvis trygge å satse på.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #13 Skrevet 27. mars 2016 2 timer siden, moni123 skrev: Kyse er nå lagt til på ønskelista!. Har egentlig ikke sett mange med hodeplagget til denne bunaden, så det nok ikke et krav at selger må selge med den. Kommer nok til å skaffe meg den senere hvis jeg ikke får kjøpt nå. Synes den som hører til er søt! Jeg kunne ha både klemt og kysset deg! Kysa er søt, ja! Jeg liker når folk tar på seg hodeplagget - det hører med. Jeg for min del sparte til jeg kunne kjøpe ny fra Husfliden. Det var viktig for meg å vite at kunnskapen ble videreført her til lands, og dessuten var det så mange valgmuligheter på min bunad at jeg ikke ville kjøpe en standardisert uniform fra en bedrift som samlebåndssyr dem i Kina. Jeg endte opp med en bunad som er ganske ulik den vanlige som "alle" her i distriktet har, men som er akkurat like autentisk. Det var absolutt verdt de ekstra kronene. Som det sies over, er utenlandsproduksjon et ganske nytt fenomen, så om du finner noen som selger en gammel arvebunad du liker godt tror jeg du kan være ganske så trygg på at det er ekte vare. Anonymkode: 3b93b...6b1
drikkerbrushverdag Skrevet 27. mars 2016 #14 Skrevet 27. mars 2016 Måtte google bunaden, den er kjempefin! Har ikke kjennskap til bunaden din, men vil gi ett tips: sjekk antikvitetsbutikker for sølv. Er ikke fra Vestfold selv, men der jeg er fra finnes det noen finere antikvitetsbutikker som bare selger gull og sølv, og der har jeg sett mye bunadssølv for den lokale bunaden til en veldig fin pris. Men tenk på fancy antikvitetssjapper, ikke Fretex liksom. Sikkert mulig å få tak i i Oslo også, når man skal prøve å finne noe brukt er det jo uansett flaksen som spiller inn. Bunader blir sydd med sømrom, fordi man regner med at kroppsfasongen endrer seg fra konfirmant til gammel dame. Sjekk om bruktbunaden har sømrom (ekstra stoff til å sy ut med, kan f.eks se sånn ut). Du kan kjøpe en bunad som er (litt) for liten eller for stor og få den tilpasset, gitt at det er nok sømrom. Pass på at lengden på beina er rett, for den er det vanskeligere å få gjort noe med. Mange liker helt fotside bunader, men hvis du f.eks ser på Husfliden sine nettsider er ankellengde mer "korrekt". Bunadsskoene til Husfliden er veldig gode, men dyre (tror jeg betalte 1500). Bunadsko er vel egentlig den eneste skoen jeg ville ha kjøpt brukt, for de blir ikke brukt sååå mye uansett. Pass uansett på å gå inn bunadsskoene før 17. mai. Jeg tror ikke jeg ville tenkt noe særlig over etnisiteten til en person i bunad. Bunad er kjempeflott!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #15 Skrevet 28. mars 2016 Hvis du ser på første bilde i denne annonsen. Det kan se ut som den er håndsydd. På maskinsydd så er det vel neppe den røde loddrette stripen på foret i ryggen. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73185634 Denne ser også ut til å være en original Vestfoldbunad. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=72990015 Her er ihvertfall skjorta original, og tror også resten av bunaden er det. Ihvertfall utifra hva jeg kan se på bildene, men det ser man bedre når man ser bunaden.http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=72955866 Anonymkode: 3fa3e...329
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #16 Skrevet 28. mars 2016 Husfliden selger silketørklær i alle slags mønstre og flotte farger, ønsker du å sette ditt eget personlige preg på bunaden er de flotte, og helt (i mangel av bedre ord) lovlige etter hva jeg forstår. Anonymkode: 3b93b...6b1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #17 Skrevet 28. mars 2016 Denne tråden fikk meg også til å google vestfoldbunad Ligner den ikke veldig på finnmarksbunad da? Anonymkode: 485ec...cef
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #18 Skrevet 28. mars 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ser på første bilde i denne annonsen. Det kan se ut som den er håndsydd. På maskinsydd så er det vel neppe den røde loddrette stripen på foret i ryggen. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73185634 Anonymkode: 3fa3e...329 Bare for å ha sagt det: Veldig mange håndlagte bunader er montert på maskin. Det trenger ikke å tyde på at bunaden er falsk/kinabunad. Den røde stripen i foret er så vidt jeg kan se sømrommet. Anonymkode: 458b8...0ed
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #19 Skrevet 28. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Bare for å ha sagt det: Veldig mange håndlagte bunader er montert på maskin. Det trenger ikke å tyde på at bunaden er falsk/kinabunad. Den røde stripen i foret er så vidt jeg kan se sømrommet. Anonymkode: 458b8...0ed Altså at håndlagt ikke nødvendigvis betyr håndsydd. Anonymkode: 458b8...0ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå