Gå til innhold

Er dyremishandling mer "stuerent" på landet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i byen stort sett hele livet, og har hatt hund i mange år. I byen har jeg et inntrykk av at folk flest er gode på hundehold, de respekterer bikkja si, tar den med til ordentlige trenere, og er ganske "moderne" i sitt hundehold. Det er selvfølgelig en og annen idiot som er Cesar Millan fan, og mener at man skal "ta" bikkja, men alle vet at h*n er en tulling, og det er ikke standarden. 

For et par år siden flyttet jeg, bikkja og samboer ut på landet, og jeg har på den korte tiden vi har bodd her rukket å være vitne til mer hundemishandling enn jeg har sett i hele mitt liv. Jeg har sett folk heise bikkjene sine opp etter (strup!)halsbåndet når de ikke oppfører seg, bli lagt i bakken, bli løftet opp etter bakbeina, bli røsket tak i nakkeskinnet på, og masse stakkars jakthunder som står ute dag inn og dag ut uten så mye som en luftetur, utenom jaktsesongen. Om bikkja trekker i båndet skal man selvfølgelig bruke helstrup på den, og om den bjeffer skal man sprute vann, knipse dem i ansiktet, eller rett og slett klaske til dem med flat hånd. Om den er urolig skal man holde den fast i nakkeskinnet til den roer seg ned. Dette gjør man også på fremmede hunder tydeligvis.

Jeg er helt forferdet, og jeg har blitt kjeftet på fordi jeg er "for snill" med bikkja mi. Han er en fuglehund i tenårene som har veldig selektiv hørsel, og det merkes spesielt i møte med andre hunder eller mennesker. Jeg trekker meg da langt ut av stien eller ut i grøfta, fordi jeg vet at han blir veldig intens. Jeg har da fått masse tilsnakk, og streng beskjed om at jeg må ha helstrup på han når han ikke klarer å oppføre seg, og jeg må vise han hvem som er sjefen. Jeg har en god sele med håndtak på, nettopp fordi jeg vet at han utagerer. 

Nå skal jeg bare si at jeg vet at jeg ikke er noen perfekt hundeeier selv, og det er mye jeg ikke vet, men alle disse tingene som blir gjort her ser jeg faktisk på som dyremishandling. Og jeg blir helt fortvilet, fordi de stakkars hundene fortjener så mye bedre, men jeg kan jo ikke kontakte mattilsynet og melde inn 50% av hundeeierne i bygda her. Jeg bare skjønner ikke hvorfor det er så greit å behandle hundene sine dårlig her? De behandler sauene og kyra kjempegodt, de går fritt hele året og er happy som faen, men hundene fortjener tydeligvis ikke samme typen respekt. :/ 

Anonymkode: 8c1af...65d

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle âme
Skrevet

Bur på "landet" og dette har eg aldri lagt merke til.

Skrevet

Nei,det er ingen normale mennesker det er greit for.

Gjest cheshirecat
Skrevet (endret)

Orket ikke lese hele innlegget da svaret er åpenlyst: Ja, dyremishandling er mer "stuerent" på landet. Samme gjelder for incest, sodomi, gla' vold, heimert, kjøring i fylla, - alle de morsomme tingene i livet. 

Endret av cheshirecat
  • Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg bor også på landet å kjenner meg ikke igjen i det du skriver ang folk. idiothundeeiere finnes over alt

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Selvsagt skal du anmelde dyremishandling! Om de så blir sure, so be. De stakkars hundene går gjennom et helvete ut ifra det du sier. Dokumenter og kontakt Mattilsynet og politi. Samme faen om det er "på landet", det spiller ingen rolle for det stakkars dyret det går utover.

Skrevet

Ja, det er mer stuerent på landet fordi vi er usiviliserte mennesker med et stort hat for hunder. 

• Liker 3
Skrevet

Mitt inntrykk er motsatt. Bodde i Oslo i mange år, og ble ofte fortvilet over hunder som satt alene i en leilighet hele dagene og generelt fikk altfor lite oppmerksomhet. Nå bor jeg ikke helt på Landet da, tettsted med 7000 innbyggere, men ser ikke den tendensen du beskriver. Annet enn at veterinærene har lite peiling på hund, og stort sett har spesialisert seg på kyr 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer fælt på hvor i all verden du har flyttet, merker jeg. I min bygd er alle ondskapsfulle og kjipe. Omtrent som @cheshirecat beskriver i sitt innlegg. Vi tillater ikke innflyttere da, så her bor du nok ikke!

Anonymkode: 8ea22...77f

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet

Jeg er fra bygda, har mann fra en annen bygd, og vi er generelt mye på bygda. Dessverre, så vil jeg si at JA, visse former for det jeg ser som dyremishandling er mer vanlig på bygda. :( spesielt det med jakthunder som står ute HELE tida. 20 minus, 20 pluss og ingen skygge - samma faen, ute står de, og bjeffer og hyler. Senest i dag har jeg vært med en familie som påstår at hunden deres er "utehund" og dermed aldri skal være inne. Fy søren for et trist liv de hundene har. Hunder kan fint være ute altså, men da skal det tilrettelegges for det, og ikke bare stå i et kort bånd flere dager i strekk uten sosialisering eller tur. 

Tror nok ikke det er slik i alle bygder da, og det er no mange i byen som også behandler dyrene dårlig, men på bygda er det mer synlig, spesielt fordi så mange har såkalte utehunder/brukshunder. Hunder som mishandles i blokkleiligheter ser vi jo ikke så mye til, det betyr ikke at de ikke finnes. Folk har nok også høyere terskel for å la hunden stå ute og hyle midt i et boliglag i byen. 

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg aldri sett noe sånt, stort sett alle med hund driver med en eller annen hundesport fordi det ikke er særlig mye å finne på her, så vi møtes og hilser på hverandres hunder etc. Aldri sett kjip oppførsel. Miljøet er så lite at om èn person ser noen mishandle dyret sitt så vet hele bydga det iløpet av noen dager, inkludert politimannen. Og han kjeder seg veldig, så han kommer til å rykke ut.

Anonymkode: 891ad...353

• Liker 1
Skrevet

Kommer fra "bygdenorge" selv og har ikke lagt merke til det, nei. Tvert imot kjenner jeg veldig mange tilhengere av klikkertrening. Er et par som er fans av den "gammeldagse" oppdragelsesmetoden ja, men jeg har møtt sånne folk i byen også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er da ikke noe sensasjonelt. Her i bygda hiver de kattepusene i en striesekk og fyrer av et hagleskudd for å ta livet av de. Helt normalt her...

Anonymkode: 3f207...72b

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da ikke noe sensasjonelt. Her i bygda hiver de kattepusene i en striesekk og fyrer av et hagleskudd for å ta livet av de. Helt normalt her...

Anonymkode: 3f207...72b

Det er nå atter en gang sånn at det er lov å avlive selv ved skudd og regnes ikke som dyremishandling fordi det er umiddelbar død. Hva tror du skjer med uønskede kattunger i byen hvor de ikke akkurat kan dra ut en hagle på plena?

Anonymkode: 891ad...353

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

@cheshirecat

Vi tillater ikke innflyttere da, så her bor du nok ikke!

Anonymkode: 8ea22...77f

Ikke si at det ikke er et lite antall dere har bruk for til diverse mørke ritualer?! ;) 

Skrevet

Kan ikke si jeg har lagt merke til noe dyremishandling av hunder her jeg bor. Selv om noen sikkert synes det er dyremishandling at mine hunder er i hundegård om dagen uansett vær og temperatur (er polarhunder og de har selvsagt ly (hundehus)) og så er de inne om nettene. Er inne på omgang med oss på dagen/kvelden også da riktignok.  Og selvsagt får de mosjon, men ikke nødvendigvis midt i "rushen" når folk flest har muligheten til å se oss. (Jeg kjører et lite spann og noen av hundene er unge og dumme så jeg kjører en del når muligheten for forstyrrelser ikke er så stor).

Derimot har jeg vel lagt merke til at enkelte eiere tar seg litt flere friheter enn de strengt tatt burde. Slik som å la bikkja løpe løs fordi om den løper bort til folk/andre hunder og ikke nødvendigvis med en veldig fin oppførsel (møtte for eksempel en rottweiler med tenna på tørk her om dagen, det synes jeg ikke er så hyggelig).

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen.. Ser ikke noe særlig til direkte mishandling, dette er mer i gråsonen her jeg bor.

Mye jakthunder som står i bur dag ut og dag inn med svært lite aktivisering med unntak av i jaktsesongen. Det virker også som om det er en tradisjon her med at dyr ikke er noe man skal ha inne i huset, så selv korthårsrasene blir holdt ute, ev. ligger i gangen og dette er blant de kaldere kommunene i Norge.

Er en hundekjører her som driver med turistvirksomhet og der er det ikke helt bra, helt feil for, for lite for, ikke fri tilgang på vann osv. blitt anmeldt flere ganger men veterinæren her er jo en venn av ham så...

Men det er mange flinke og da, men tror det er en del tradisjoner som gjør at mange som egentlig ikke har glede av å ha hund har hund her... Også tror jeg kanskje at det er mindre vanlig å si ifra direkte til folk her, da alle kjenner alle..

Anonymkode: 79bbd...8e8

AnonymBruker
Skrevet
Den 3/26/2016 at 9.07, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 8c1af...65d

MELD IFRA ! Og  ja det er min klare erfaring at de er mange flere åndssvake og ondskapsfulle mishandlere på bygda!  Jeg har mistet respekt for bygdefolk, sett for mye av flere innavls familiene.  Jeg melder ifra og fjerner hunder fra hjem der disse amøbene holder til. 

Anonymkode: d6d1c...f81

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen.. Ser ikke noe særlig til direkte mishandling, dette er mer i gråsonen her jeg bor.

Mye jakthunder som står i bur dag ut og dag inn med svært lite aktivisering med unntak av i jaktsesongen. Det virker også som om det er en tradisjon her med at dyr ikke er noe man skal ha inne i huset, så selv korthårsrasene blir holdt ute, ev. ligger i gangen og dette er blant de kaldere kommunene i Norge.

Er en hundekjører her som driver med turistvirksomhet og der er det ikke helt bra, helt feil for, for lite for, ikke fri tilgang på vann osv. blitt anmeldt flere ganger men veterinæren her er jo en venn av ham så...

Men det er mange flinke og da, men tror det er en del tradisjoner som gjør at mange som egentlig ikke har glede av å ha hund har hund her... Også tror jeg kanskje at det er mindre vanlig å si ifra direkte til folk her, da alle kjenner alle..

Anonymkode: 79bbd...8e8

Det skulle ulovlig å ha hunder I kjetting /bånd stående ute ! Det er det andre steder, men Norge er så jækli sinker mht dyrevern. Jeg gremmes og skammer meg, mister mange illusjoner om "flott norsk bygdefolk". 

Anonymkode: d6d1c...f81

• Liker 1
Skrevet

Dersom det er samt det du skriver, TS, hvorfor gjør du ikke noe med det? Å være tafatt hjelper ikke. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...