Gå til innhold

17 mai og samvær

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på skolen var det obligatorisk oppmøte, og vi fikk ikke fri for å besøke fedre som bodde utenbys. Det siste året jeg gikk på skolen ble denne regelen fjernet og resultatet var et meget slunkent barnetog. 

Anonymkode: 7cb0e...b87

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer sint over at han har så lite samvær, og at barnet for sjeldent får se fars side av familien eller skape relasjon til dem. Når han først har samvær på slike dager, ønsker han at barnet skal få være med familien sin. Med tanke på at alle bor ulike steder, er dager som 17 mai gode muligheter for at familien kan være samlet. Så forstår far på det... 

Men igjen, akkurat 17 mai blir jo spesielt. Og som du sier, om barnets klasse skal arrangere et år far har barnet, så blir det nok enten til at barnet blir hos mor eller at barnet er med fars familie. Men igjen går det jo bli opp til barnet å bestemme.  Og slik det ser ut i år, blir det nok til at far henter barnet 16 mai og leverer etter feiring i egen by. Men etterhvert blir det nok ikke slik. 

TS

Anonymkode: 99297...a0e

Og det at far er sint går utover barnet. Hvorfor i all verden skal ikke far delta på en evt arrangering av 17 mai? At far viser så lite intr for barnets hverdag kan føre til enda mindre samvær.

Anonymkode: cd00d...7c8

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke be om at barnet sover over fra 17-18.mai? Sånn at barnet går i barnetoget og dere ser på, også kjører dere rett til dere etter det? Da får dere jo god tid til å tilbringe med deres familie og barnet

Anonymkode: d0e13...594

• Liker 6
Gjest Blomsterert
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jeg ikke klar over, da blir henting klokken 12 hjemme hos mor, dersom det er fridag. 

Takk for svar alle! Forstår selv mor godt, på vegne av barnet. Vi har dessverre ikke familie i den byen, og kjenner ingen å kunne feire med. Men at barnet burde kunne være med på aktiviteter etc etterpå er jeg enig i.

Vi ønsker å opprettholde tradisjon med å feire hos familie, hvor alle er samlet og ønsker jo også selvsagt at barnet skal få feire med vår familie. Bare synd at det er så langt unna og at barnet ikke da kan være med på aktivitetene og toget. Frem til nå har det ikke være noe problem sånn sett, kun for mor om at barnet ikke har fått gå i barnehage-toget. Men dette har vi ikke sett på som aktuelt. 

Far mener at barnet heller får være hos mor hvert år, dersom barnet skal gå i tog. For han er det ikke aktuelt å være i den byen for å feire. Det skjer mye hos oss (storby) med byen, toget der, mange hundre russ, ballong, is, aktiviteter på barneskolen, stort borgertog og masse god mat og familie. Barnet vil ikke savne noe mener han, så jeg forstår også at barnet synes det er kjempegøy å være hos pappaen sin, noe som gjør at jeg og forstår fars side. 

Men igjen takk for innsyn! Håper vi finner en grei løsning. Det skal være til barnets beste, problemet oppstår når mor og far har to ulike syn på hva det vil si. Deres innspill hjelper!

Faren vil ikke savne noe mener du? Ser han ting fra barnets ståsted her?

Første år i barnetog på skolen.men faren klager på "lang vei"? Barnet ytrer ikke ønske om å gå i tog? Fra spørsmål fra far? 

Gjør hva dere vil,men her står ihvertfall fars fokus i bildet. Ikke barnets. 

Skrevet

Synes far har helt feil fokus her... Han bør legge fokuset en annen vei, over til ungen. Faren vil ikke savne noe på en sånn dag, men er det riktig at ungen skal savne tradisjonene han etterhvert vil få med klassen og vennene sine? Selv om barnet sier til faren at det er helt ok, så skal man ikke se bort ifra at ungen ikke sier hva han mener. Unger sier mye for å skåne foreldrene sine. 

Hvis det fortsetter sånn at barnet går glipp av viktige hendeler i regi av enten skole eller fritidsinteresser/hobby som f.eks fotball pga far ikke gidder å kjøre så kan jeg forutse at etterhvert som ungen blir eldre så vil han velge bort mere og mere samvær pga han vil ikke gå glipp av det som er viktig i hans dagligliv.

Ts skriver at far er sint over at han ikke har mere samvær. Men, det er vanskelig med mere samvær når faren bor 1.5 time unna, da sier det seg selv at hverdagssamvær utgår. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, skruf skrev:

Synes far har helt feil fokus her... Han bør legge fokuset en annen vei, over til ungen. Faren vil ikke savne noe på en sånn dag, men er det riktig at ungen skal savne tradisjonene han etterhvert vil få med klassen og vennene sine? Selv om barnet sier til faren at det er helt ok, så skal man ikke se bort ifra at ungen ikke sier hva han mener. Unger sier mye for å skåne foreldrene sine. 

Hvis det fortsetter sånn at barnet går glipp av viktige hendeler i regi av enten skole eller fritidsinteresser/hobby som f.eks fotball pga far ikke gidder å kjøre så kan jeg forutse at etterhvert som ungen blir eldre så vil han velge bort mere og mere samvær pga han vil ikke gå glipp av det som er viktig i hans dagligliv.

Ts skriver at far er sint over at han ikke har mere samvær. Men, det er vanskelig med mere samvær når faren bor 1.5 time unna, da sier det seg selv at hverdagssamvær utgår. 

Han flyttet nærmere jobben etter 3 års kamp om økt samvær. Mor har nektet hele veien, og far endte med å flytte nærmere jobb. Han hadde annenhver helg frem til han flyttet, hvor han så på det som enklere å pendle annenhver helg for å hente barnet, enn hver dag. Så samværet vil ikke endre seg nå, men lite samvær i 3 år har gjort at barnet har sett lite til hans del av familien. 

Jeg er veldig enig i at far burde se barnets side her, over å miste mulighet til å være med venner og arrangementer etc. Kommer nok til å pushe litt på, for har fått en større forståelse av hvor viktig 17 mai vil bli for barnet fremover, og barnet fortjener å ha begge foreldrene der. Han er utrolig glad i barnet, og relasjonen de har er helt spesiell. Og ja familie er også viktig, men når skjevfordelingen er slik den er, så får man ta det som det er... 

Takk for innlegget. 

TS

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han flyttet nærmere jobben etter 3 års kamp om økt samvær. Mor har nektet hele veien, og far endte med å flytte nærmere jobb. Han hadde annenhver helg frem til han flyttet, hvor han så på det som enklere å pendle annenhver helg for å hente barnet, enn hver dag. Så samværet vil ikke endre seg nå, men lite samvær i 3 år har gjort at barnet har sett lite til hans del av familien. 

Jeg er veldig enig i at far burde se barnets side her, over å miste mulighet til å være med venner og arrangementer etc. Kommer nok til å pushe litt på, for har fått en større forståelse av hvor viktig 17 mai vil bli for barnet fremover, og barnet fortjener å ha begge foreldrene der. Han er utrolig glad i barnet, og relasjonen de har er helt spesiell. Og ja familie er også viktig, men når skjevfordelingen er slik den er, så får man ta det som det er... 

Takk for innlegget. 

TS

Jeg er glad for å lese at du har fått et litt annet fokus etter å ha lest alle innleggene her fra barnets side :) 

Håper dere alle får en fin 17mai, og at barnet får oppleve samt delta på sin aller første 17mai i regi av skolen sammen med klassevennene sine :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, skruf skrev:

Jeg er glad for å lese at du har fått et litt annet fokus etter å ha lest alle innleggene her fra barnets side :) 

Håper dere alle får en fin 17mai, og at barnet får oppleve samt delta på sin aller første 17mai i regi av skolen sammen med klassevennene sine :)

Får se om jeg ikke får snakket ordentlig med faren om det. Setter pris på alle innspill som kan bidra til at barnet får det best mulig den dagen. Og ja, ser mer og mer at feiring i egen by vil være viktig for barnet fremover. :)

TS

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan ikke barnet bli over hos dere til den 18.?

Kommer jo an på når han må være på skolen den 18. såklart, men jeg ville latt barnet være med på tog og aktiviteter etterpå, da dette er en viktig sosial arena og det kan også bli vanskelig for barnet å engasjere seg i planleggingen i forkant hvis han vet han ikke skal være med.

Hadde det vært meg så ville jeg hentet barnet etter aktivitetene og kjørt den 1,5 timen hjem da. Så ville jeg hatt han over natt, tatt noen avspaseringstimer den 18. og kjørt han på skolen neste dag.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I år skal barnet være hoverdifull(oss) på 1skoletlledg barnet er utf raealder. Mora ønska! er aførsteet ngide skoletoget, hvor hun hvert  år somg far har barnet, mener at far kan hente barnet etter toget, for så å reise til familien. Problemet med dette er at vi bor halvannen time unna! Tidligere var det barnehage-tog, men nå som det er snakk om skole, er det for mor krise dersom barnet ikke får gå i toget (barnet bryr seg ikke og gleder seg til å feire med oss, som alltid).

Far synes det er tåpelig, siden det da blir 3 timer i bil på 17 mai. 1,5 timer etter barnetoget, og tilbake halv 6 for at barnet skal være rekke å være tilbake hos mor klokken 19. Dersom barnet ikke skal gå i toget, hentes barnet 16 mai etter SFO. Far mener at vi ikke skal 'ofre' halve dagen kun fordi mora ønsker at barnet skal gå i toget,  når barnet selv ytrer at det ikke gjør noe. 

Så tenker jeg, som stemor, at det er første 17 mai på barneskolen, og at dette faktisk er litt spesielt. Man går helt foran i toget det er noe annet enn når barnet gikk i barnehagen... Føler på en måte at morhar et poeng med at barnet burde få gå i tog, men samtidig blir halve dagen borte når vi må kjøre så langt etterpå. 

Har dere noen innspill eller tanker over hvordan vi burde gjøre det og om barnet er for liten til å forstå hva det går glipp av?

Jeg er enig med deg at aller første 17.mai toget med klassen er spesielt, og ville prioritert å få sett og knipset barnet i sitt aller første skoletog! :) Det ville jeg strukket meg langt for å få til, dette ene året! Barnet vil nok ikke se verdien i det før det blir eldre, er noe ekstra spesielt med det aller første skoletoget! Så selv barnet uttrykker at det ikke er nøye, kan det føles slik /angres på i etterkant... Et verdifullt minne å ha til senere, syns jeg! :) Så ville jeg heller byttet på sted mht feiring etter denne første viktige... Ville også latt barnet være med på litt leker etter toget, slik at det fikk med seg noe av spenningen rundt dette også, dersom mulig.(Men viktigst med toget) Og dersom barnet måtte tilbake til mor kl.19, hadde jeg da vurdert utifra det denne ene gangen, om det var verdt å spise ute der, eller dra til hjembyen. Ville som sagt i alle fall strukket meg langt mht 1.trinn og 17.mai-tog! Mange skoler lar elevene på 1.trinn bytte på å bære klassefane/skilt, slik at alle får deltatt på akkurat det, koselig minne i seg selv bare det, tenker jeg, barna blir jo så  stolte av slikt! Mange slike små, men minneverdige ting fra aller første skoletog! :) 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Første året barnet skal gå i skoletog så sier det seg selv at dere får ordne det sånn at barnet får gått med klassen sin, ærlig talt. Som de andre sier gutten vet jo ikke hva han går glipp av.

Enig, så ville strukket meg langt for å få til akkurat dette! :)

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mer sint over at han har så lite samvær, og at barnet for sjeldent får se fars side av familien eller skape relasjon til dem. Når han først har samvær på slike dager, ønsker han at barnet skal få være med familien sin. Med tanke på at alle bor ulike steder, er dager som 17 mai gode muligheter for at familien kan være samlet. Så forstår far på det... 

Men igjen, akkurat 17 mai blir jo spesielt. Og som du sier, om barnets klasse skal arrangere et år far har barnet, så blir det nok enten til at barnet blir hos mor eller at barnet er med fars familie. Men igjen går det jo bli opp til barnet å bestemme.  Og slik det ser ut i år, blir det nok til at far henter barnet 16 mai og leverer etter feiring i egen by. Men etterhvert blir det nok ikke slik. 

TS

Vil bare nevne av det jeg har forstått mht ulike steder og arrangere 17.mai, så er det oftest bruk for flest mulig, at derfor blir gjerne både mor og far tildelt oppgaver forbundet med dette! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Stebarnet mitt har vært hos oss hver 17.mai etter det ble slutt mellom foreldrene. Barnet har aldri uttrykt misnøye over å ikke få gått i tog med sine klassekamerater. Mor/skole er nesten 2 timer unna. Saken er kanskje annerledes siden mor ikke feirer 17.mai, men barnet storkoser seg med å være i byen vår, og besøke sin familie på farsiden.

Anonymkode: daf36...dbd

Skrevet

Tror jeg ville latt mor ha barnet denne 17.mai'en. Som du skriver, er det første skoletoget, og selv om kanskje ikke barnet forstår det helt selv, er det viktig (for minnenes del, og for klassemiljø). 

Skrevet

Jeg er enig med deg, TS, at å delta i barnetoget sammen med klassen sin er viktig.  Barnet gleder seg til å være sammen med dere, men etter hvert kommer klasse og venner til å bli av større viktighet. 

Det kommer flere samværsdager, så 17.mai ville jeg latt barnet bli hos mor. 

Skrevet

Egoistisk av far, rett og slett. 

På 17. mai så lar man barna gå i toget mens man smiler og vinker på sidelinjen. Ingenting annet er vel viktigere denne dagen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men her må far bare vokse og sette barnet foran seg selv. En seks/syvåring forstår ikke hva han sier nei til. 

Anonymkode: 8324d...b89

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men her må far bare vokse og sette barnet foran seg selv. En seks/syvåring forstår ikke hva han sier nei til. 

Anonymkode: 8324d...b89

Litt min tanke også. Barnet har tross alt ikke vært med i skoletog før, samtidig som alle forberedelsene de gjør på skolen vil være poengløst... slik som en over nevnte. 

Jeg er enig i at barnet burde bli hos mor den dagen, dersom ikke vi eller far kan være der og vinke fra siden. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, LadyBlaBla skrev:

Hvorfor kan ikke barnet bli over hos dere til den 18.?

Kommer jo an på når han må være på skolen den 18. såklart, men jeg ville latt barnet være med på tog og aktiviteter etterpå, da dette er en viktig sosial arena og det kan også bli vanskelig for barnet å engasjere seg i planleggingen i forkant hvis han vet han ikke skal være med.

Hadde det vært meg så ville jeg hentet barnet etter aktivitetene og kjørt den 1,5 timen hjem da. Så ville jeg hatt han over natt, tatt noen avspaseringstimer den 18. og kjørt han på skolen neste dag.

Far får ikke kjørt barnet tilbake den 18, fordi mora er svært streng på tidspunkt hun vil ha tilbake barnet. Far har aldri fått lov til å si noe på samvær eller tidspunkt... Hun blir forbannet om han spør om å levere barnet bare en time senere ved spesielle anledninger. Ham trakk ikke akkurat det lengste strået med valg av mor til sitt barn. 

Regner med at det blir hos mor i år, for han er lite villig til å være i samme by som mora, og ønsker ikke å møte på hverken henne eller familien (som er av samme ulla). Siden det er en liten by, regner jeg med at vi går glipp av toget til barnet. :/ 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Barneskolebarn skal vel faktisk møte for å være med på 17-mai tog - ellers er det vel snakk om ugyldig fravær? 

Anonymkode: 471a9...02d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...