AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 I år skal barnet være hos sin far (oss) på 17 mai, og barnet er i skolealder. Mora ønsker at barnet skal gå i skoletoget, hvor hun hvert år som far har barnet, mener at far kan hente barnet etter toget, for så å reise til familien. Problemet med dette er at vi bor halvannen time unna! Tidligere var det barnehage-tog, men nå som det er snakk om skole, er det for mor krise dersom barnet ikke får gå i toget (barnet bryr seg ikke og gleder seg til å feire med oss, som alltid). Far synes det er tåpelig, siden det da blir 3 timer i bil på 17 mai. 1,5 timer etter barnetoget, og tilbake halv 6 for at barnet skal være rekke å være tilbake hos mor klokken 19. Dersom barnet ikke skal gå i toget, hentes barnet 16 mai etter SFO. Far mener at vi ikke skal 'ofre' halve dagen kun fordi mora ønsker at barnet skal gå i toget, når barnet selv ytrer at det ikke gjør noe. Så tenker jeg, som stemor, at det er første 17 mai på barneskolen, og at dette faktisk er litt spesielt. Man går helt foran i toget det er noe annet enn når barnet gikk i barnehagen... Føler på en måte at morhar et poeng med at barnet burde få gå i tog, men samtidig blir halve dagen borte når vi må kjøre så langt etterpå. Har dere noen innspill eller tanker over hvordan vi burde gjøre det og om barnet er for liten til å forstå hva det går glipp av? Anonymkode: 99297...a0e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Samvær 17.mai bør være på barnets hjemsted. Tog og leker etterpå på skolen er en viktig arena. Anonymkode: cd00d...7c8 12
Fjaselina Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Går det an at du og far er i byen saman med barnet, i staden for å dra heim?? 5
skruf Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 (endret) Hos mine barn så har det vært viktig med deltagelse i barnetoget etter at de begynte på skolen. Ikke at nødvendigvis barna selv har hatt så innmari lyst til det, men for klassen sin del, for fellesskapet. Så her har det vært prioritert. F.eks de som går sisteåret på barneskolen går fremst og bærer flaggfanen for skolen de går på. Stor "ære" å være de eldste. På ungdomskolen så er det nykonfirmantene som har sin egen greie, de fleste jentene i bunad. På Vgs er det russen som dominerer sin skole.. Så jeg er litt enig med mor her, det er viktig for barnet at det er med. Samtidig så forstår jeg godt deres situasjon også siden det er så lang avstand. Vil det bli sånn annenhvert år, at ungen må reise så langt 17 mai? Bor dere så langt unna barnet, eller er det på besøk hos fars eller din familie 17 mai? Med så lang avstand på permanent basis så spår jeg mange problemer fremover etterhvert som barnet vokser til. Endret 27. mars 2016 av skruf 5
Minlillesky Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 Jeg synes det er viktig for barnet å gå i toget og bli med på lekene som er etterpå. Man treffer ofte vennene sine etter toget, og finner på ting sammen, mens mor/far/andre drikker kaffe og holder et øye med barna. Kan ikke dere feire sammen da, alle sammen? Den ekstra kjøringen hadde ikke gjort meg noe om jeg måtte ha reist langt for å se barnet feire 17 mai. Den ene dagen i året.. Virker som barnet er 6 år om jeg ikke tar feil nå? Barnet vet ikke helt hva 17 mai tog for skolebarn er. Stor forskjell på barnehage tog og skole tog...i hvertfall her jeg bor. 7
Lou Salome Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 Hent på SFO den 16., kjør inn om morgenen, se på toget, vær med barnet på skolen etterpå, spis middag på restaurant og lever hos mor kl 19. 21
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 17. Mai i år er på 3. Pinsedag. Hvor vanskelig er det da for dere å tilpasse dere? Begrunnelsen at gar synde det er tåpelig med 3 timer i bil, er et dårlig og barnslig argument. Hva barnet ønsker kan være avhengig av hvem som spør, måten det blir spurt på - barn ønsker ikke å såre foreldrene - øg hva barnet "tror" de voksne ønsker av svar. En førsteklassing skal bli hørt, men ikke være en kasteball mellom voksnes "behov" for å ikke gjøre tåpelig bilkjøring på 17. Mai. Lei dere inn på hotel fra 16. Til 17./18. Mai da vel. Ellers har @skruf sagt det viktigste om saken. Og henting på 16. Mai på SFO er umulig når det er 2. Pinsedag og skolefri. Anonymkode: d2d3d...c32 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 Sier som flere andre her; går det an at dere finner på noe på barnets hjemsted? Det er helt sikkert et 17 mai program på skolen og om dette er i nærheten av en by går det feks an å ut å spise middag etterpå. Anonymkode: 14748...a40 6
GammelKaktus Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 Første året barnet skal gå i skoletog så sier det seg selv at dere får ordne det sånn at barnet får gått med klassen sin, ærlig talt. Som de andre sier gutten vet jo ikke hva han går glipp av. 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 Jeg hadde sett etter muligheten til å være på dette stedet fra barnet går i skoletoget til han skal leveres hos mor, det er jo likevel ikke mange timene. Delta på arrangementet, gå på restaurant, besøk noen? Men når det er sagt så bestemmer far hva som skal gjøres denne 17.mai. Når barnet er hos far er det han som bestemmer og hvis barnet ikke har noen innvending på hva de skal gjøre så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: bae4e...04e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: 17. Mai i år er på 3. Pinsedag. Hvor vanskelig er det da for dere å tilpasse dere? Begrunnelsen at gar synde det er tåpelig med 3 timer i bil, er et dårlig og barnslig argument. Hva barnet ønsker kan være avhengig av hvem som spør, måten det blir spurt på - barn ønsker ikke å såre foreldrene - øg hva barnet "tror" de voksne ønsker av svar. En førsteklassing skal bli hørt, men ikke være en kasteball mellom voksnes "behov" for å ikke gjøre tåpelig bilkjøring på 17. Mai. Lei dere inn på hotel fra 16. Til 17./18. Mai da vel. Ellers har @skruf sagt det viktigste om saken. Og henting på 16. Mai på SFO er umulig når det er 2. Pinsedag og skolefri. Anonymkode: d2d3d...c32 Det var jeg ikke klar over, da blir henting klokken 12 hjemme hos mor, dersom det er fridag. Takk for svar alle! Forstår selv mor godt, på vegne av barnet. Vi har dessverre ikke familie i den byen, og kjenner ingen å kunne feire med. Men at barnet burde kunne være med på aktiviteter etc etterpå er jeg enig i. Vi ønsker å opprettholde tradisjon med å feire hos familie, hvor alle er samlet og ønsker jo også selvsagt at barnet skal få feire med vår familie. Bare synd at det er så langt unna og at barnet ikke da kan være med på aktivitetene og toget. Frem til nå har det ikke være noe problem sånn sett, kun for mor om at barnet ikke har fått gå i barnehage-toget. Men dette har vi ikke sett på som aktuelt. Far mener at barnet heller får være hos mor hvert år, dersom barnet skal gå i tog. For han er det ikke aktuelt å være i den byen for å feire. Det skjer mye hos oss (storby) med byen, toget der, mange hundre russ, ballong, is, aktiviteter på barneskolen, stort borgertog og masse god mat og familie. Barnet vil ikke savne noe mener han, så jeg forstår også at barnet synes det er kjempegøy å være hos pappaen sin, noe som gjør at jeg og forstår fars side. Men igjen takk for innsyn! Håper vi finner en grei løsning. Det skal være til barnets beste, problemet oppstår når mor og far har to ulike syn på hva det vil si. Deres innspill hjelper! Anonymkode: 99297...a0e 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #12 Skrevet 26. mars 2016 12 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Første året barnet skal gå i skoletog så sier det seg selv at dere får ordne det sånn at barnet får gått med klassen sin, ærlig talt. Som de andre sier gutten vet jo ikke hva han går glipp av. Ettersom han har gått i barnehagetog tror jeg han kan tenke seg til hvordan det er å gå i tog på barneskolen også. Det er jo far her som har samvær på 17. mai, og når gutten uttrykker at han ikke bryr seg så mye om toget og vil være med familien forstår jeg ikke viktigheten av å presse dette på han. Men for all del. 17. mai-tog er tydeligvis hellig for enkelte. Personlig er jeg glad i markeringen og hva dagen står for, men jeg ser ikke viktigheten å presse folk med på alle aktiviteter denne dagen. Gutten er jo 6 år, så han er vel gammel nok til å vite hva han har lyst til. Gå i tog vs. en hel dag med far og stemor. Anonymkode: 50520...932 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #13 Skrevet 26. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg ikke klar over, da blir henting klokken 12 hjemme hos mor, dersom det er fridag. Takk for svar alle! Forstår selv mor godt, på vegne av barnet. Vi har dessverre ikke familie i den byen, og kjenner ingen å kunne feire med. Men at barnet burde kunne være med på aktiviteter etc etterpå er jeg enig i. Vi ønsker å opprettholde tradisjon med å feire hos familie, hvor alle er samlet og ønsker jo også selvsagt at barnet skal få feire med vår familie. Bare synd at det er så langt unna og at barnet ikke da kan være med på aktivitetene og toget. Frem til nå har det ikke være noe problem sånn sett, kun for mor om at barnet ikke har fått gå i barnehage-toget. Men dette har vi ikke sett på som aktuelt. Far mener at barnet heller får være hos mor hvert år, dersom barnet skal gå i tog. For han er det ikke aktuelt å være i den byen for å feire. Det skjer mye hos oss (storby) med byen, toget der, mange hundre russ, ballong, is, aktiviteter på barneskolen, stort borgertog og masse god mat og familie. Barnet vil ikke savne noe mener han, så jeg forstår også at barnet synes det er kjempegøy å være hos pappaen sin, noe som gjør at jeg og forstår fars side. Men igjen takk for innsyn! Håper vi finner en grei løsning. Det skal være til barnets beste, problemet oppstår når mor og far har to ulike syn på hva det vil si. Deres innspill hjelper! Anonymkode: 99297...a0e Kjenner ingen å feire med? Vel, dere har jo barnet å feire med og annenhvert år bør dere kunne prioritere dette. Nå når barnet er begynt på skole vil ting raskt endre seg og venner vil få stor betydning. En dag som 17.mai er en super dag for barnet å få vist frem klassen, venner, venners foreldre og skolen til pappan og deg. At dette ikke er aktuelt for faren kan på et tidspunkt bli oppfattet som sårt. Det er nok stor sjanse for at barnet fremover vil velge tog fremfor å feire med dere- dette så fremst barnet "tør" å velge. Det er forøvrig ikke en situasjon barnet bør være i. Anonymkode: cd00d...7c8 10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #14 Skrevet 26. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg ikke klar over, da blir henting klokken 12 hjemme hos mor, dersom det er fridag. Takk for svar alle! Forstår selv mor godt, på vegne av barnet. Vi har dessverre ikke familie i den byen, og kjenner ingen å kunne feire med. Men at barnet burde kunne være med på aktiviteter etc etterpå er jeg enig i. Vi ønsker å opprettholde tradisjon med å feire hos familie, hvor alle er samlet og ønsker jo også selvsagt at barnet skal få feire med vår familie. Bare synd at det er så langt unna og at barnet ikke da kan være med på aktivitetene og toget. Frem til nå har det ikke være noe problem sånn sett, kun for mor om at barnet ikke har fått gå i barnehage-toget. Men dette har vi ikke sett på som aktuelt. Far mener at barnet heller får være hos mor hvert år, dersom barnet skal gå i tog. For han er det ikke aktuelt å være i den byen for å feire. Det skjer mye hos oss (storby) med byen, toget der, mange hundre russ, ballong, is, aktiviteter på barneskolen, stort borgertog og masse god mat og familie. Barnet vil ikke savne noe mener han, så jeg forstår også at barnet synes det er kjempegøy å være hos pappaen sin, noe som gjør at jeg og forstår fars side. Men igjen takk for innsyn! Håper vi finner en grei løsning. Det skal være til barnets beste, problemet oppstår når mor og far har to ulike syn på hva det vil si. Deres innspill hjelper! Anonymkode: 99297...a0e Det er jeg helt enig i. Dersom barnet skal gå i tog hver 17. mai bør han nok heller være hos mor hvert år. Selv ser jeg ikke helt at det er så krise at barnet går glipp av toget annenhvert år når han ikke uttrykket et stort ønske om å gå i toget, men alle ser vel på 17.mai-deltakelse forskjellig. Anonymkode: 50520...932 1
skruf Skrevet 26. mars 2016 #15 Skrevet 26. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg ikke klar over, da blir henting klokken 12 hjemme hos mor, dersom det er fridag. Takk for svar alle! Forstår selv mor godt, på vegne av barnet. Vi har dessverre ikke familie i den byen, og kjenner ingen å kunne feire med. Men at barnet burde kunne være med på aktiviteter etc etterpå er jeg enig i. Vi ønsker å opprettholde tradisjon med å feire hos familie, hvor alle er samlet og ønsker jo også selvsagt at barnet skal få feire med vår familie. Bare synd at det er så langt unna og at barnet ikke da kan være med på aktivitetene og toget. Frem til nå har det ikke være noe problem sånn sett, kun for mor om at barnet ikke har fått gå i barnehage-toget. Men dette har vi ikke sett på som aktuelt. Far mener at barnet heller får være hos mor hvert år, dersom barnet skal gå i tog. For han er det ikke aktuelt å være i den byen for å feire. Det skjer mye hos oss (storby) med byen, toget der, mange hundre russ, ballong, is, aktiviteter på barneskolen, stort borgertog og masse god mat og familie. Barnet vil ikke savne noe mener han, så jeg forstår også at barnet synes det er kjempegøy å være hos pappaen sin, noe som gjør at jeg og forstår fars side. Men igjen takk for innsyn! Håper vi finner en grei løsning. Det skal være til barnets beste, problemet oppstår når mor og far har to ulike syn på hva det vil si. Deres innspill hjelper! Anonymkode: 99297...a0e Frem til nå så har ungen gått i barnehagen og dermed i tog (de gangene med moren) sammen med barnehagen. Så ikke rart han ikke har savnet noe, det er ikke mye som skjer når det er i regi av barnehagen. Men nå fremover begynner det derimot. Det er arrangementer på barnas skoler etter barnetoget, med kafe og leker, noe som er stor stas på barneskolen. Så jeg vedder på at han blir å savne det fremover etter at han har vært med på skolens opplegg neste år sammen med mor. Barna har det virkelig gøy! Mange skoler har også en tradisjon med at f.eks 5 trinn hvert år er ansvarlig for kafedriften der all inntekt går til klassekassen. Så du kan ikke sammenligne barnehage og skole. Nå går han på førstetrinn tydeligvis, så da vet han ikke hva han vil gå glipp av. Fra neste år derimot... 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #16 Skrevet 26. mars 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: I år skal barnet være hos sin far (oss) på 17 mai, og barnet er i skolealder. Mora ønsker at barnet skal gå i skoletoget, hvor hun hvert år som far har barnet, mener at far kan hente barnet etter toget, for så å reise til familien. Problemet med dette er at vi bor halvannen time unna! Tidligere var det barnehage-tog, men nå som det er snakk om skole, er det for mor krise dersom barnet ikke får gå i toget (barnet bryr seg ikke og gleder seg til å feire med oss, som alltid). Far synes det er tåpelig, siden det da blir 3 timer i bil på 17 mai. 1,5 timer etter barnetoget, og tilbake halv 6 for at barnet skal være rekke å være tilbake hos mor klokken 19. Dersom barnet ikke skal gå i toget, hentes barnet 16 mai etter SFO. Far mener at vi ikke skal 'ofre' halve dagen kun fordi mora ønsker at barnet skal gå i toget, når barnet selv ytrer at det ikke gjør noe. Så tenker jeg, som stemor, at det er første 17 mai på barneskolen, og at dette faktisk er litt spesielt. Man går helt foran i toget det er noe annet enn når barnet gikk i barnehagen... Føler på en måte at morhar et poeng med at barnet burde få gå i tog, men samtidig blir halve dagen borte når vi må kjøre så langt etterpå. Har dere noen innspill eller tanker over hvordan vi burde gjøre det og om barnet er for liten til å forstå hva det går glipp av? Anonymkode: 99297...a0e Syns barn skal gå i tog. Syns far skal delta. Eventuelt feire med hele xfamilie. Du bør bes også Anonymkode: edfb9...913 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #17 Skrevet 26. mars 2016 41 minutter siden, Fjaselina skrev: Går det an at du og far er i byen saman med barnet, i staden for å dra heim?? Dessverre så gjør det ikke det. Det er ikke noe far ønsker å gjøre. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner ingen å feire med? Vel, dere har jo barnet å feire med og annenhvert år bør dere kunne prioritere dette. Nå når barnet er begynt på skole vil ting raskt endre seg og venner vil få stor betydning. En dag som 17.mai er en super dag for barnet å få vist frem klassen, venner, venners foreldre og skolen til pappan og deg. At dette ikke er aktuelt for faren kan på et tidspunkt bli oppfattet som sårt. Det er nok stor sjanse for at barnet fremover vil velge tog fremfor å feire med dere- dette så fremst barnet "tør" å velge. Det er forøvrig ikke en situasjon barnet bør være i. Anonymkode: cd00d...7c8 Forstår godt hva du mener her. Håper at barnet er ærlig med far, men barnet har alltid sagt sitt høyeste ønske av valg som går på bekostning av samvær det ene eller det andre stedet. Utfordringen her er nå at jeg ikke tror barnet helt vet hva som går bort, dersom det blir feiret med fars side. TS Anonymkode: 99297...a0e 2
GammelKaktus Skrevet 26. mars 2016 #18 Skrevet 26. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ettersom han har gått i barnehagetog tror jeg han kan tenke seg til hvordan det er å gå i tog på barneskolen også. Det er jo far her som har samvær på 17. mai, og når gutten uttrykker at han ikke bryr seg så mye om toget og vil være med familien forstår jeg ikke viktigheten av å presse dette på han. Men for all del. 17. mai-tog er tydeligvis hellig for enkelte. Personlig er jeg glad i markeringen og hva dagen står for, men jeg ser ikke viktigheten å presse folk med på alle aktiviteter denne dagen. Gutten er jo 6 år, så han er vel gammel nok til å vite hva han har lyst til. Gå i tog vs. en hel dag med far og stemor. Anonymkode: 50520...932 Det er faktisk en viss forskjell på barnehagetog og skoletog. Hallo, det er jo første året han går på skolen. Har ingenting å gjøre med at 17.mai er hellig. Det er gutten som skal feire dagen med vennene sine og familien sin. Og det at gutten sier at alt er greit for han, han sier det han tror faren vil høre. Hvem er samværet for egentlig? Det skal jo være til guttens beste og det sier seg selv at det beste for han er å gå i tog med resten av klassen og skape minner sammen med venner og familie. Hvor vanskelig skal ting være, å kjøre 3 timer for å gjøre en liten gutt fornøyd er jo ingenting. 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #19 Skrevet 26. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner ingen å feire med? Vel, dere har jo barnet å feire med og annenhvert år bør dere kunne prioritere dette. Nå når barnet er begynt på skole vil ting raskt endre seg og venner vil få stor betydning. En dag som 17.mai er en super dag for barnet å få vist frem klassen, venner, venners foreldre og skolen til pappan og deg. At dette ikke er aktuelt for faren kan på et tidspunkt bli oppfattet som sårt. Det er nok stor sjanse for at barnet fremover vil velge tog fremfor å feire med dere- dette så fremst barnet "tør" å velge. Det er forøvrig ikke en situasjon barnet bør være i. Anonymkode: cd00d...7c8 Og- om noen år vil det kanskje være dette barnet sin klasse sin tur til å arrangere 17. mai. Vil ikke får ofre feiringen med sin familie da heller? Han høres veldig barnslig ut. Anonymkode: cd00d...7c8 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #20 Skrevet 26. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og- om noen år vil det kanskje være dette barnet sin klasse sin tur til å arrangere 17. mai. Vil ikke får ofre feiringen med sin familie da heller? Han høres veldig barnslig ut. Anonymkode: cd00d...7c8 Mer sint over at han har så lite samvær, og at barnet for sjeldent får se fars side av familien eller skape relasjon til dem. Når han først har samvær på slike dager, ønsker han at barnet skal få være med familien sin. Med tanke på at alle bor ulike steder, er dager som 17 mai gode muligheter for at familien kan være samlet. Så forstår far på det... Men igjen, akkurat 17 mai blir jo spesielt. Og som du sier, om barnets klasse skal arrangere et år far har barnet, så blir det nok enten til at barnet blir hos mor eller at barnet er med fars familie. Men igjen går det jo bli opp til barnet å bestemme. Og slik det ser ut i år, blir det nok til at far henter barnet 16 mai og leverer etter feiring i egen by. Men etterhvert blir det nok ikke slik. TS Anonymkode: 99297...a0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå