Gjest Eskort Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Jeg har prøvd meg litt fram med vinlegging som hobby, men nå stusser jeg veldig. Har lager rødvin, og da jeg hadde vinen over på flasker, så sto den i 9-10 % Etter to ukers lagring, så prøvesmakte jeg på en av flaskene. Jeg målte i denne forbindelse ikke alkoholprosenten, da jeg antok at den var som før. Flaska ble ikke tømt, men lagret med kork i kjøleskapet i en uke. I dag skulle jeg tømme ut restene, men fant på å måle den for morro skyld, og da viser den 3-4% Noen som kan forklare dette?
stan Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Alkohol kan oksidere til eddik i kontakt med oksygen. Det er vel en vanlig erfaring at vin som er åpent og som ikke drikkes blir sur. Jeg sørger ihvertfall for at all vinen blir drukket ☺
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 2 timer siden, stan skrev: Alkohol kan oksidere til eddik i kontakt med oksygen. Det er vel en vanlig erfaring at vin som er åpent og som ikke drikkes blir sur. Jeg sørger ihvertfall for at all vinen blir drukket ☺ Da er det kanskje det som har skjedd her, men jeg kjente ingen dårlig smak av vinen... Anonymkode: 5b9d0...9e1
stan Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 En annen ting er jo hvor god målemetoden er. Det er heller ikke sikkert at alt er omdannet til eddik. Mellom produktet er metanat som er mindre tydelig på smak.
Gjest Eskort Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 1 time siden, stan skrev: En annen ting er jo hvor god målemetoden er. Det er heller ikke sikkert at alt er omdannet til eddik. Mellom produktet er metanat som er mindre tydelig på smak. Vet du om denne omdanningen skjer veldig fort?
stan Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 Vet ikke helt, men antar at i løpet av noen timer om forholdene er gode. Det avhenger av temperatur og tilgang på luft. Selve omdanningen gjøres av noen bakterier som nesten altid er naturlig tilstede i luft.
Rumle Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 Det var det jeg visste! - Her lagres ikke en eneste flaske! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå