Gå til innhold

Føles aldri så kaldt i bilen.

kat-e

Anbefalte innlegg

Om jeg setter meg på terrassen i feks -3 c (vindstille) oppleves det veldig kaldt, om jeg setter meg i bilen oppleves det ikke på samme måte (har termometer i bilen) selv om det også er -3 grader inne i bilen. Er det enda kaldere feks -10 ute og inne i bilen, føles det likevel mye varmer inne i bilen, spesielt om motoren nettopp har startet. Så forventningene og viten om at det snart blir varmt i kupeen og at man forbinder bilen med et sted hvor det er varmt, er ganske sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ha med varmeståling og helt stille luft å gjøre. 

Inne i bilen er lufta helt stille det gir mindre kuldeeffekt. 

I tillegg reflekterer bilen i noen grad din egen varmeståling, som også gir inntrykk av at det er varmere. 

Vi er ikke så gode på å registrere absolutt varme. Men gode på å registrere varmeoverføring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stan skrev:

Kan ha med varmeståling og helt stille luft å gjøre. 

Inne i bilen er lufta helt stille det gir mindre kuldeeffekt. 

I tillegg reflekterer bilen i noen grad din egen varmeståling, som også gir inntrykk av at det er varmere. 

Vi er ikke så gode på å registrere absolutt varme. Men gode på å registrere varmeoverføring. 

Dette høres fornuftig ut. Det trengs veldig lite vind før det blir kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har med relativ luftfuktighet å gjøre. Luft med noe høyere luftfuktig het kjennes kaldere enn liftmmed mindre luftfuktighet. Dette blir ofte forklart med en "vippeplanke". 

Anonymkode: f516f...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...