Gjest Splitterpine Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Har lært at å binde renta på boliglån sjeldent gir økonomisk gevinst, men selvfølgelig økonomisk trygghet. Ser nå at jeg kan binde renta på boliglånet i 3 år for eff.rente 2,3 %. (eventuelt 3,04 % - 10 år) Dette er jo vanvittig lav! Tror du at renta vi gå enda lengre ned de neste årene, men tanke på teorien om at et ikke gir økonomisk gevinst med fast rente? Lurer på om vi bør binde? 🤔 Vi er i midten av 20 årene, har god økonomi med boliglånet vi har i dag. Så vi klarer er stor renteoppgang, på tross av at det ville vært kjipt! Vi kommer nok til å flytte inn 5 år, og få da noe høyre boliglån.
prt90 Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Den 26.3.2016 at 3.09, Splitterpine skrev: Har lært at å binde renta på boliglån sjeldent gir økonomisk gevinst, men selvfølgelig økonomisk trygghet. Ser nå at jeg kan binde renta på boliglånet i 3 år for eff.rente 2,3 %. (eventuelt 3,04 % - 10 år) Dette er jo vanvittig lav! Tror du at renta vi gå enda lengre ned de neste årene, men tanke på teorien om at et ikke gir økonomisk gevinst med fast rente? Lurer på om vi bør binde? 🤔 Vi er i midten av 20 årene, har god økonomi med boliglånet vi har i dag. Så vi klarer er stor renteoppgang, på tross av at det ville vært kjipt! Vi kommer nok til å flytte inn 5 år, og få da noe høyre boliglån. Flytende rente er på 1.9% nå, så 2,3% høres ut som en skikkelig dårlig fastrente-deal i et synkende marked.. Får du tilbud om 1.7-1.8 i 3-åring fastrente bør du vurdere det 1
prt90 Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 3-års fastrente hos DNB er forresten på 1.95%.. 1
Gjest Splitterpine Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 7 timer siden, prt90 skrev: Flytende rente er på 1.9% nå, så 2,3% høres ut som en skikkelig dårlig fastrente-deal i et synkende marked.. Får du tilbud om 1.7-1.8 i 3-åring fastrente bør du vurdere det Ops, mente 2,3% i 5 år egentlig. Jeg tenker 3 år har lite for seg, da det sikkert ikke vil være noe drastisk renteoppgang på så kort tid. Så tenker egentlig på 5 eller 10 år, ettersom "alle" sier renta med tiden vil øke...
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Jeg tror ikke det haster med å binde renta de neste månedene. Renta går nok heller ned enn opp. Dersom man absolutt vil binde renta bør man ihvertfall planlegge 10 år eller mer framover hvis dette skal ha noe for seg. Anonymkode: 6f9c7...01b 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 8 timer siden, prt90 skrev: Flytende rente er på 1.9% nå I hvilken bank??? Anonymkode: eb683...14c
prt90 Skrevet 1. april 2016 #7 Skrevet 1. april 2016 Den 30.3.2016 at 7.01, AnonymBruker skrev: I hvilken bank??? Anonymkode: eb683...14c DNB og Danske bank ihvertfall
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #8 Skrevet 1. april 2016 Den 25.3.2016 at 11.09, Splitterpine skrev: Har lært at å binde renta på boliglån sjeldent gir økonomisk gevinst, men selvfølgelig økonomisk trygghet. Ser nå at jeg kan binde renta på boliglånet i 3 år for eff.rente 2,3 %. (eventuelt 3,04 % - 10 år) Dette er jo vanvittig lav! Tror du at renta vi gå enda lengre ned de neste årene, men tanke på teorien om at et ikke gir økonomisk gevinst med fast rente? Lurer på om vi bør binde? 🤔 Vi er i midten av 20 årene, har god økonomi med boliglånet vi har i dag. Så vi klarer er stor renteoppgang, på tross av at det ville vært kjipt! Vi kommer nok til å flytte inn 5 år, og få da noe høyre boliglån. Hvis dere tenker å flytte innen 5 år ville jeg ikke ha bundet renta. Dersom dere må flytte må dere ha nytt lån, og det vil si at dere kan ende opp med å måtte kjøpe dere ut av fastrentelånet deres for å kunne kjøpe ny bolig. Dere er jo såpass unge at dere kan lett finne på at dere vil kjøpe noe annet tidligere enn først tenkt, eller at dere vil bo et annet sted eller lignende. Dumt å binde lånet og begrense fleksibiliteten på den måten. Anonymkode: 96dfc...af2 1
listefyll Skrevet 1. april 2016 #9 Skrevet 1. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere tenker å flytte innen 5 år ville jeg ikke ha bundet renta. Dersom dere må flytte må dere ha nytt lån, og det vil si at dere kan ende opp med å måtte kjøpe dere ut av fastrentelånet deres for å kunne kjøpe ny bolig. Dere er jo såpass unge at dere kan lett finne på at dere vil kjøpe noe annet tidligere enn først tenkt, eller at dere vil bo et annet sted eller lignende. Dumt å binde lånet og begrense fleksibiliteten på den måten. Anonymkode: 96dfc...af2 Dette stemmer ikke, man kan overføre lånet til ny bolig. I hvertfall i DnB Bortsett fra det ville jeg ikke bundet renta nå, men heller fokusert på å betale ned så mye som mulig nå som dere har god økonomi og renten er lav. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #10 Skrevet 2. april 2016 Den 1.4.2016 at 22.24, listefyll skrev: Dette stemmer ikke, man kan overføre lånet til ny bolig. I hvertfall i DnB Bortsett fra det ville jeg ikke bundet renta nå, men heller fokusert på å betale ned så mye som mulig nå som dere har god økonomi og renten er lav. ok, da er ikke det nødvendigvis noe problem da heldigvis Men det er sikkert lurt å sjekke det i den banken man har før man binder, jeg kjenner folk som har vært nødt til å kjøpe ut fastrentelån når de har flytta. Ellers er jeg enig med deg. Ekstra nedbetaling er jo uansett en bra måte å spare på. Anonymkode: 96dfc...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå