Anjah Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Jeg oppdaget i dag at katten vår helt sikkert har UVI igjen. Hun sitter lenge og prøver å presse ut urinen, men det kommer ikke mer enn noen få dråper. Hun har begynt å gå i hushjørnene istedet for kattedoen. Jeg hadde et UVI-kit liggende som jeg har brukt, og jeg ser at det er litt blod i urinen. Dyrlegen åpner ikke før på tirsdag. Kan katten vente til tirsdag med å reise til dyrlegen? Og i såfall, hva med urinprøven? Kan den overleve i kjøleskapet frem til tirsdag?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Har dere ingen akuttdyrlege i nærheten? Anonymkode: 1e235...95d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Dyrlegen vår har vakttelefon som vi kan ringe når som helst. Har dere noe slikt i nærheten? Stakkars lille hvis det er vondt og hun må vente til tirsdag. Anonymkode: 2549e...c8e
Anjah Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2016 Jo, jeg kan ringe en vakttelefon. Nærmeste dyrlegevakt ligger imidlertid 1 time kjøring herfra, og med helgesats på dyrlegen, vil undersøkelsen alene havne på over 2000 kr. Må jeg, så må jeg, selvfølgelig! Men kan UVI gå over av seg selv?
Million Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 (endret) Jeg regner med at UVI for dyr er på samme vis som for mennesker, og vår UVI går ikke over av seg selv. Det er en bakteriell sykdom, som i verste fall, hvis den får utvikle seg ubehandlet, kan forplante seg videre opp i systemet og føre til nyrebetennelse. Og går det betennelse i nyrene, kan man til syvende og sist dø av det. Dette iflg legen min, som sa dette da jeg sist var hos han med UVI, og jeg innrømmet at jeg hadde ventet en stund med å gå til lege "for å se om det gikk over". Det gjør det altså ikke, kunne han fortelle. En svak og begynnende UVI kan vi mennesker noen ganger klare å "flushe" ut ved å innta store mengder sur drikke, som appelsinjuice og tranebærjuice. Dette forsurer miljøet i urinblæren, slik at bakteriene som forårsaker UVI ikke overlever, men blir skylt ut med den sure væsken. Dette er ikke alltid vellykket, men noen ganger hvis man kniper det tidlig nok, så kan det gå. Det sier seg selv at man får ikke en katt til å sitte og drikke appelsinjuice eller spise sitroner. Den må altså til dyrlegen, og helst så fort som mulig før sykdommen forplanter seg til nyrene på dyret. Mennesker som har hatt UVI kan fortelle hvor ubehagelig og vondt det kan være. Du bør ringe veterinær-vakttelefonen for fylket ditt. Telefonsvareren til vanlige veterinærkontorer som har stengt, opplyser gjerne om vakttelefonnr. Endret 26. mars 2016 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 Ring uansett dyrlege og spør, de vet nok best. Men jeg ville nok tatt turen Anonymkode: c24d6...e7a
Minya Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 UVI på katt er som regel et symptom på noe annet alvorlig da de så og si aldri får UVI bare "sånn". Som oftest er det et symptom på krystaller i urinen, en moderat sykdomstilstand forårsaket av ymse grunner, feks for mye salt i maten, men alvorlig UVI er som regel et symptom på nyretrøbbel eller nyresvikt.Ring vakthavende veterinær med én gang og avtal time. Pakk med deg pus og urinprøve og dra så fort du kan. I verste fall kan pus få akutt væsketilførsel under huden (tre-fem dl saltvannsløsning med sprøyte innunder huden) og smertestillende for å klare å tisse uten at det gjør for vondt, og får dere tatt en ordentlig urinprøve kan veterinæren teste urinen og sette pus på antibiotikakur. Evt nyresvikt kan oppdages så tidlig som i 1. stadium hvor det er potensiale for at pus blir 100% frisk igjen, men desverre oppdages det som regel alt for seint i 3. eller 4. stadium, når katten allerede er for syk til behandling. 3
Vitara Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 Et akuttråd er å knuse cvitamin i litt vann som du gir pus i munnen frem til du kommer til veterinær.. Fikk rådet hos veterinær når det gjaldt valp
Tvist Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 1 time siden, Vitara skrev: Et akuttråd er å knuse cvitamin i litt vann som du gir pus i munnen frem til du kommer til veterinær.. Fikk rådet hos veterinær når det gjaldt valp Ville sjekket med dyrlegen før jeg hadde gjort noe slikt, katter og hunder har forskjellige behov når det gjelder ernæring og dermed også vitaminer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå