AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 I går kunne vi se på tv om eldre folk som spiser dårlig mat (lite og enkel mat) og som får påvist Alzheimer, som egentlig ikke er Alzheimer, det er bare fordi de ikke får i seg riktig mat. Kan dette skje med barn også? Har dere noen erfaringer? Vi har en gutt (tidlig ungdom) som er fryktelig glemsk. Han kan sitte og lage seg niste, for så å spise opp nisten fordi han glemte seg. Neste gang han skulle lage niste "mistet" han den på vei ut av huset og han fant den aldri igjen. Han glemmer å skylle ned på do, selv om han fem minutter tidligere skylte ned på do fordi han hadde glemt det gangen før (og vi hadde vært på tur så det luktet ikke godt, vi trodde det kom til å hjelpe at han måtte fikse selv). Og mange andre ting. Og det skal sies at han i matveien ikke får i seg riktig ernæring. I starten prøvde vi pushe han til å spise riktig mat, men vi har mer eller mindre gitt opp. Han spiser heller tørre brødskiver enn å ta en grønnsak på. Derfor lurer jeg på om det kan være en sammenheng her på samme måte som det er hos eldre. Eller er han bare i overkant distre? Anonymkode: eaecb...b94
Vattenflaska Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Vanskelig å si. Men ja, mat påvirker kroppen fysisk og psykisk.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Har dere sjekket han for vitamin- og mineralmangler? Spesielt jernmangel kan gjøre at hukommelsen svekkes. Anonymkode: 4a60e...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 Vi har ikke sjekket nei, men han spiser ikke grønnsaker og frukt og der er det jo mye viktig han skulle hatt i seg. Men hvordan er deres ungdommer? Er de så distre som han her i huset eller virker det unormalt? (det virker unormalt i forhold til andre ungdommer jeg har rundt meg) ts Anonymkode: eaecb...b94
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: han spiser ikke grønnsaker og frukt AB-en nevnte jernmangel, det fåt man av for lite kjøtt. Spiser han leverpostei og kjøtt? Anonymkode: 8d3a9...413
skruf Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 Jeg har to ungdommer i hus, datter og en myndig fostergutt som fortsatt bor hjemme.......hun er småspist og liker ikke frukt eller noe særlig grønnsaker. Han er altspisende og digger innpå med frukt og grønnsaker. Fellestrekk for de to er at de er superdistre! Jeg holder på å bli spenna gæærn av og til! Så, jeg tror at mye av distreheten rett og slett er alderen de er i. Husker jeg var helt håpløs distre selv i den alderen. Er i utgangspunktet litt distre, men langt ifra sånn som jeg var i tenårene. Det er hormoner, skole, kjærester, forelskelser, tanker om fremtiden og videre skolevalg, militæret..........de klarer rett og slett ikke å kontrollere alt. Så, en kombinasjon mellom personlighetstrekk og alderen kan man nok forklare ungdommens distrehet med.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 5 minutter siden, skruf skrev: Jeg har to ungdommer i hus, datter og en myndig fostergutt som fortsatt bor hjemme.......hun er småspist og liker ikke frukt eller noe særlig grønnsaker. Han er altspisende og digger innpå med frukt og grønnsaker. Fellestrekk for de to er at de er superdistre! Jeg holder på å bli spenna gæærn av og til! Så, jeg tror at mye av distreheten rett og slett er alderen de er i. Husker jeg var helt håpløs distre selv i den alderen. Er i utgangspunktet litt distre, men langt ifra sånn som jeg var i tenårene. Det er hormoner, skole, kjærester, forelskelser, tanker om fremtiden og videre skolevalg, militæret..........de klarer rett og slett ikke å kontrollere alt. Så, en kombinasjon mellom personlighetstrekk og alderen kan man nok forklare ungdommens distrehet med. Her er det snakk om en sjuendeklassing, ingen kjærester, ingen skolevalg etc, bare en ipad som er viktigere enn alt annet på jord (vi merker stor forskjell på om han har fri ipad en dag eller bare en time). Uten å dra på meg altfor mange sure mannfolk så tenker jeg at menn/gutter er litt mer distre enn jenter... Iallefall er det slik her i huset. Jeg husker alt og tenker på alt, samboeren min husker ingen ting og tenker på ingenting... TS Anonymkode: eaecb...b94
skruf Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det snakk om en sjuendeklassing, ingen kjærester, ingen skolevalg etc, bare en ipad som er viktigere enn alt annet på jord (vi merker stor forskjell på om han har fri ipad en dag eller bare en time). Uten å dra på meg altfor mange sure mannfolk så tenker jeg at menn/gutter er litt mer distre enn jenter... Iallefall er det slik her i huset. Jeg husker alt og tenker på alt, samboeren min husker ingen ting og tenker på ingenting... TS Anonymkode: eaecb...b94 Han er jo i puberteten nå, hormonene har begynt å gjøre sin inntreden og er nok i full sving. Min yngste jente går også i 7, og jeg begynner å merke tendensene. Det er følelser i sving, og de forelsker seg. Selv om han ikke sier noe så er det nok mye han tenker på (ikke bare forelskelse så klart ), og dette igjen gjør at du merker endring i adferden. Ang Ipad så er det via nett ting foregår. Det er der de kommuniserer med klassevenner og andre venner, avtaler blir gjort og drama skjer. De lukker seg som østerser ovenfor oss foreldre, vi kan tro vi har full kontroll, men det har vi ikke. (ang det du skriver om mannfolk; sånn er det her i huset og. Min sin husker ikke fra 12 til middag tror jeg..) 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 Tipper det er en kombinasjon, men rett og mye næring er viktig generelt, og kanskje spesielt for de i den alderen da de vokser! Anonymkode: c4199...f33
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 Ja, hvis de spiser mest junk - pizza, hamburger, pølse med brød, drikker brus og masse godteri... Hjerna blir rett og slett litt "tom" av sånn mat... Du vil merke han tenker klarere når han skifter over til et sunt kosthold.. og holder seg til godteri og junk på lørdager Anonymkode: 56cd9...413
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis de spiser mest junk - pizza, hamburger, pølse med brød, drikker brus og masse godteri... Hjerna blir rett og slett litt "tom" av sånn mat... Du vil merke han tenker klarere når han skifter over til et sunt kosthold.. og holder seg til godteri og junk på lørdager Anonymkode: 56cd9...413 Det går ikke så veldig i junk-mat egentlig, ja pizza, taco etc lørdag og søndag, men flere ganger fisk i uka hos oss. Problemet er nok større hos mor fordi de der ikke spiser fisk engang, og de spiser så mye søtt og salt de ønsker, men ettersom han da er mindre hos oss så får ikke vi gjort den store omveltningen. Snop får de ikke her så lenge de ikke spiser grønnsaker til middagen. Vi prøver så godt vi kan å få han til å spise fornuftig, men han spiser mengder av det han liker og så holder han seg unna ting han ikke liker. Anonymkode: eaecb...b94
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #12 Skrevet 26. mars 2016 6 timer siden, skruf skrev: Han er jo i puberteten nå, hormonene har begynt å gjøre sin inntreden og er nok i full sving. Min yngste jente går også i 7, og jeg begynner å merke tendensene. Det er følelser i sving, og de forelsker seg. Selv om han ikke sier noe så er det nok mye han tenker på (ikke bare forelskelse så klart ), og dette igjen gjør at du merker endring i adferden. Ang Ipad så er det via nett ting foregår. Det er der de kommuniserer med klassevenner og andre venner, avtaler blir gjort og drama skjer. De lukker seg som østerser ovenfor oss foreldre, vi kan tro vi har full kontroll, men det har vi ikke. (ang det du skriver om mannfolk; sånn er det her i huset og. Min sin husker ikke fra 12 til middag tror jeg..) Hehe... jeg husker jeg hadde min første forelskelse i 3.klasse... (hemmelig), så jeg vet nok at de kan være forelsket, men han her er så utrolig opptatt av helt andre ting. Pga skolearbeid og det med å være konsentrert så får han ikke mer enn en time ipad pr. dag, så han har ikke så mye kontakt med omverden der. Tror ikke han sitter å prater så mye med skolevenner der, han prater mer med folk andre steder i verden. (han har ikke så veldig mange venner egentlig) Anonymkode: eaecb...b94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå