Martine-1337 Skrevet 26. mars 2016 #81 Del Skrevet 26. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en rettighet å kunne kjøre bil når man tar sterke medisiner. Anonymkode: a419b...09b Det burde det være når medisinene ikke har noen innvirkning på kjøringen fordi de ikke lengre er effektive når man kjører. Spyttprøve apparatet til politiet ser i mitt tilfelle spor av opiater i kroppen min. Problemet er bare at de vil få samme resultat etter en uke. Har også legeattest med meg i kjøretøyet at det er sikkert at jeg kjører etter inntak av opiater, men det ble satt til side når de nye spyttmålerne kom. Gidder ikke å diskutere dette med vanskeligele forummedlemmer, neste gang jeg mister lappen gidder jeg ikke å ta den igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #82 Del Skrevet 26. mars 2016 25 minutter siden, Banks skrev: Venninna di må ha vært veldig vrang om hun har fått en dårlig opplevelse. Hvorfor er du redd for politiet? Jeg elsker politiet. De er her for å passe på oss. Har du ikke gjort noe galt har du ingenting å bli stressa for. Jeg ble tatt for fyllekjøring når jeg var 17år. Har absolutt ingen traumer. De tok meg med i maja opp til legevakten, ble med inn å tok blodprøve for å så kjøre meg hjem. Dette var en lørdag(søndagsmorgen på nach). Mandag ringte de å ville ha meg inn til avhør. Jeg dro med pappa siden jeg ikke var myndig. Etter en stund ble jeg kalt inn til konfliktråd siden jeg "sa meg skyldig" i hva jeg hadde gjort så det ikke ble rettsak. Pappa var med i konfliktrådet. Jeg sa nesten ingenting. Hadde en promille på 1,70. Og alt over 1,5 straffes med utsettelse i 2år samt prøvetid og bot og hele den greia der. Politiet er ikke slem med deg med mindre du oppfører deg som en dritt. De har kanskje en litt kortere lunte enn folk flest da de er møkkalei folk som ikke klarer å oppføre seg. Tenk om jeg ikke hadde blitt tatt. Jeg kunne ha drept noen. takk for at du deler din historie rundt dette Så godt å høre at din far stilte opp for deg 😊 Vi trenger alle noen som er der for oss, selv når vi gjør dumme ting 😊 Ts Anonymkode: 3bad5...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mars 2016 #83 Del Skrevet 26. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Når man ikke er ungdom lengere, er etablert, har jobb og barn, ja da kan mye stå på spill. Og når hun bor et sted der bussen ikke går forbi hver dag, avstandene er store og taxi er dyrt til butikken, så blir det tøft. Jeg kjører henne til sentrum to dager i uka nå. Jeg kjører barna hennes til fritidsaktiviteter og venner så ofte jeg kan. Da jeg selv slet på det verste med kjøringen min, var det også andre som stilte opp. Når denne saken kom for dagen, så ble det avslørt ett ganske stort alkoholforbruk som hun måtte jobbe med. For mennesker som har ett alkoholproblem kan det være ganske angsfylt å bli avslørt. For mange rakner livet ja... ts Anonymkode: 3bad5...b15 Mitt eneste spørsmål til deg er: hvorfor lar du en alkoholisert venninnes møte med politiet påvirke hvordan ditt eventuelle møte med politiet skal være? Livet hennes gikk i knas fordi hun ikke bare fyllekjørte, men også fordi hun til vanlig hverdags drikker. Jeg kjente en som måttesome grunnet fyllekjøring og aldri mer fikk kjøre bil. En bråte med unnskyldninger hvorfor vedkommende var ruset akkurat den dagen - i virkeligheten var vedkommende alkoholiker - og aldri edru. Selvsagt ble det folkesnakk av det. Det blir ikke folkesnakk av negativ blåseprøve, så jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette er relevant for ditt liv og din bilkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #84 Del Skrevet 26. mars 2016 15 minutter siden, Blondie65 skrev: Men hun fyllekjørte! Alt snakk på bygden og alle konsekvenser skyldes at hun var skyldig i det hun ble anklaget for. Jeg forstår også at man kan bli teit og irrasjonell når livet går i knas. Det jeg ikke begriper er hvordan fyllekjørerens møte med politiet har noe som helst relevansfor deg! Du kjører ikke i ruspåvirket tilstand! Altså: la gå at man kan bli svett i håndflaten og litt oppskjørtet av å bli stoppet av politiet eller av billettkontrolløren. Helt normalt! Å slutte å kjøre og ikke komme seg på jobb fordi en frykter politikontroll når en ikke har gjort noe bevisst galt fordi ens venninne gikk av skaftet da hun ble tatt og påstå at en er redd for folkesnakket ... Det henger ikke sammen for du kjører ikke ruset eller påvirket! Du kaller dette for tull - jeg kaller dette for svært skadelige tvangstanker som du må ha hjelp til å løse. Du kommer deg ikke på jobb så da har du vel allverdens tid til psykolog? Det har hent at jeg ikke har kommet meg på jobb to dager det siste året på grunn av dette tullet mitt, men jeg vil ikke kalle det svært skadelige tvangstanker så leng det ikke påvirker min hverdag i større grad en det gjør nå. Dette,er ikke noe jeg tenker på hver gang jeg tar bilen, men det dukker opp nå og da, og det virker som om jeg sitter litt fast i den skrekken. Det er nok en form form for angstanfall, men i så fall ett mild form. Om jeg skal gå til behandling for dette, da må jeg reise dit, og vil ikke en gang få hentet ungene mine i tide på sfo. For oss som bor på bygda, så er slik hjelp veldig utilgjengelig på grunn av avstander. Ts Anonymkode: 3bad5...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #85 Del Skrevet 26. mars 2016 7 minutter siden, Blondie65 skrev: Mitt eneste spørsmål til deg er: hvorfor lar du en alkoholisert venninnes møte med politiet påvirke hvordan ditt eventuelle møte med politiet skal være? Livet hennes gikk i knas fordi hun ikke bare fyllekjørte, men også fordi hun til vanlig hverdags drikker. Jeg kjente en som måttesome grunnet fyllekjøring og aldri mer fikk kjøre bil. En bråte med unnskyldninger hvorfor vedkommende var ruset akkurat den dagen - i virkeligheten var vedkommende alkoholiker - og aldri edru. Selvsagt ble det folkesnakk av det. Det blir ikke folkesnakk av negativ blåseprøve, så jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette er relevant for ditt liv og din bilkjøring. Min opplevelse er sikkert like relevant for meg og min bilkjøring, som størrelsen på en edderkopp er for de som sliter med edderkoppfobi. Det er ikke alt som lar seg forklare. ts Anonymkode: 3bad5...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. mars 2016 #86 Del Skrevet 26. mars 2016 3 timer siden, Blomsterert skrev: Det stemmer ikke. En kan bli tatt med ved mistanke på å være påvirket av annen rus. Det er bare når det er reell mistanke, og da må det være håndfaste ting som tilsier dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. mars 2016 #87 Del Skrevet 26. mars 2016 2 timer siden, Martine-1337 skrev: Stemmer. Her i området tar de også spyttprøver, som også desverre gir positivt resultat etter 2 døgn på smertestillende som ikke er virksomt etter 8 timer. Da er det blodprøver og 3-5 uker uten lappen selv om man har med legeerklæring. Nå må du slutte å lyve. Hvis du virkelig har legeerklæring på at du kan kjøre med disse medisinene i kroppen så mister du ikke lappen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #88 Del Skrevet 26. mars 2016 23 minutter siden, Martine-1337 skrev: Gidder ikke å diskutere dette med vanskeligele forummedlemmer, neste gang jeg mister lappen gidder jeg ikke å ta den igjen. Hvis du ikke klarer å la være å kjøre bil når du har rus i blodet er nok det det beste, ja. Anonymkode: a419b...09b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #89 Del Skrevet 26. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For oss som bor på bygda, så er slik hjelp veldig utilgjengelig på grunn av avstander. Så skaff deg en sykkel. Anonymkode: a419b...09b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martine-1337 Skrevet 26. mars 2016 #90 Del Skrevet 26. mars 2016 (endret) 9 minutter siden, jabx skrev: Nå må du slutte å lyve. Hvis du virkelig har legeerklæring på at du kan kjøre med disse medisinene i kroppen så mister du ikke lappen. Jo man mister lappen så lenge politiet ikke har gitt beskjed om dette til de som tar kontroll. For tiden tar de ikke hensyn til legeattester fordi de ikke har hjemmel til det. Det foregår sånn: Utekontroll med spytttest, ok du er påvirket av opiater, vi tar blodprøve. Da blir man kjørt til nærmeste legevakt for å få tatt blodprøve, og får beskjed om at dette tar 3-5 uker. Politimannen (det er oftest menn) sier at førerkortet ditt er beslaglagt og du kan ikke kjøre. Så må man selv ringe til politistasjonen eller lensmanskontor for å få tilbake førerkortet, dette er ikke enkelt. Endret 26. mars 2016 av Martine-1337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #91 Del Skrevet 26. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så skaff deg en sykkel. Anonymkode: a419b...09b Tja, god ide, men da er jeg avhengig av å få med meg telt og sovepose. En biltur til psykologen tar fra morgen til sen ettermiddag, så tar jeg sykkelen så må jeg nok satse på overnatting underveis. 😊 Tror kanskje mange av dere sør i landet ikke vet hvilke avstander vi i nord forholder oss til. ts Anonymkode: 3bad5...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PerUlv Skrevet 26. mars 2016 #92 Del Skrevet 26. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For å få litt nyanser i min oppfatning av det norske politi i situasjoner som dette, så ønsker jeg å høre fra andre som har opplevd å bli tatt i promillekontroll. Hva skjer, blir politiet med inn til legen? Sitter de alltid ved siden av deg på legekontoret i bygda? Var de høflige? Jeg vil gjerne høre alt i detalj, kanskje det hjelper med å vite hvordan andre har opplevd dette. Anonymkode: 3bad5...b15 Hei. Som politi har jeg mange ganger tatt med mistenkte ruskjørere til legevakten for blodprøvetaking. Dette har vært ved mistanke om narkotikarus og/eller ved utslag på alkometer (blåseapparat).. Ved ren promille kan mistenkte tas med til politistasjonen for utåndingsprøve på en "evidenzermaskin". Den er mer avansert enn det håndholdte alkometeret. Dersom personen ikke er villig til å blåse, eller det er mistanke om annen rus enn alkohol, blir det blodprøve på legevakten. Politiets oppgave i disse tilfellene er å sikre bevis. Vi må da ha personen under oppsyn helt til blodprøven er tatt. Dette betyr at vi er med inn til legen. Stort sett får vi prioritet på legevakten og blir betjent først, hvis vi må vente, får vi et eget rom, slik at vi ikke sitter sammen med de andre som venter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. mars 2016 #93 Del Skrevet 26. mars 2016 1 time siden, Martine-1337 skrev: Jo man mister lappen så lenge politiet ikke har gitt beskjed om dette til de som tar kontroll. For tiden tar de ikke hensyn til legeattester fordi de ikke har hjemmel til det. Eh, er det ikke politiet som tar kontrollene, siden du sier at politiet ikke har gitt beskjed til disse? For politifolk ved jo om dette med legeattester. Ikke hjemmel til å ta hensyn til legeattester? Hva i all verden er det du snakker om? I vegrafikkloven står det: "Overstiger konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel grenser fastsatt i forskrift gitt med hjemmel i loven, eller en mengde slikt middel i kroppen som kan føre til så stor konsentrasjon av slikt middel i blodet, regnes han i alle tilfeller for påvirket i forhold til bestemmelsene i loven. Dette gjelder likevel ikke hvor overskridelsen skyldes legemiddel inntatt i henhold til gjeldende forskrivning fra lege eller tannlege." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #94 Del Skrevet 26. mars 2016 1 time siden, PerUlv skrev: Hei. Som politi har jeg mange ganger tatt med mistenkte ruskjørere til legevakten for blodprøvetaking. Dette har vært ved mistanke om narkotikarus og/eller ved utslag på alkometer (blåseapparat).. Ved ren promille kan mistenkte tas med til politistasjonen for utåndingsprøve på en "evidenzermaskin". Den er mer avansert enn det håndholdte alkometeret. Dersom personen ikke er villig til å blåse, eller det er mistanke om annen rus enn alkohol, blir det blodprøve på legevakten. Politiets oppgave i disse tilfellene er å sikre bevis. Vi må da ha personen under oppsyn helt til blodprøven er tatt. Dette betyr at vi er med inn til legen. Stort sett får vi prioritet på legevakten og blir betjent først, hvis vi må vente, får vi et eget rom, slik at vi ikke sitter sammen med de andre som venter. Tusen takk for utfyllende svar på det jeg i utgangspuktet spurte etter 😊 Er det lett for politiet å se forskjell på personer som er nervøse for kontroller, og de som er ruset? Ts Anonymkode: 3bad5...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #95 Del Skrevet 26. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tja, god ide, men da er jeg avhengig av å få med meg telt og sovepose. En biltur til psykologen tar fra morgen til sen ettermiddag, så tar jeg sykkelen så må jeg nok satse på overnatting underveis. 😊 Tror kanskje mange av dere sør i landet ikke vet hvilke avstander vi i nord forholder oss til. ts Anonymkode: 3bad5...b15 Hva med en nett-psykolog? Anonymkode: aa25d...307 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #96 Del Skrevet 26. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med en nett-psykolog? Anonymkode: aa25d...307 Finnes det da? ts Anonymkode: 3bad5...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PerUlv Skrevet 26. mars 2016 #97 Del Skrevet 26. mars 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar på det jeg i utgangspuktet spurte etter 😊 Er det lett for politiet å se forskjell på personer som er nervøse for kontroller, og de som er ruset? Ts Anonymkode: 3bad5...b15 Ja, det vil jeg si.. Vi er gjerne 2 stk som tar den vurderingen.. Mange som er veldig nervøse når de møter politiet. Det er ikke noe automatikk i at vi tenker rus da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 27. mars 2016 #98 Del Skrevet 27. mars 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid fått hjertebank og blitt urolig når jeg ser politi langs veiene. Etter en episode våren 2015, der en venninne av meg ble tatt i promillekontroll, så sliter jeg virkelig med bilkjøring. Hun fortalt meg alt som skjedde fra hun ble stoppa, til rettsaken var over. Bare den dele av historien fra hun ble stoppa til hun var ferdig med å ta blodprøve skremmer vette av meg. Det har gått så langt nå at jeg har hatt fravær på jobb siden jeg ikke har klart å kjøre (den finnes ingen annen måte å komme seg dit), og jeg vurderer å si opp jobben. Det er få jobber å få her jeg bor, jeg forsørger tre barn i skolealder alene, så det å flytte sitter langt inne. For ett halvt år siden ble jeg stoppet i lyskontroll. Jeg måtte ut av bilen for å få luft, jeg sa at jeg trodde ikke jeg hadde førekort/vognkort med (fikk da rota det fram etterhvert) og jeg klarte ikke kjøre videre med en gang, men lateringte i mobilen for å få tid til å roe meg ned. Tenker at det var ett under at jeg ikke ble tatt med lege for rus-sjekk. Ingen normale folk oppfører seg sånn. Jeg svettet og stammet....😣 For å få litt nyanser i min oppfatning av det norske politi i situasjoner som dette, så ønsker jeg å høre fra andre som har opplevd å bli tatt i promillekontroll. Hva skjer, blir politiet med inn til legen? Sitter de alltid ved siden av deg på legekontoret i bygda? Var de høflige? Jeg vil gjerne høre alt i detalj, kanskje det hjelper med å vite hvordan andre har opplevd dette. Anonymkode: 3bad5...b15 Hva gjelder trafikksikkerhet så er det større grunn til å frykte fravær av kontroller, kontroller har nemlig den preventive effekt at det gir færre råkjørere og færre tar sjansen på å kjøre i rus m.m. Uten politi langs veiene tør jeg påstå at det ville vært farligere å ferdes langs veiene. Kjører du lovlig i en godkjent bil i grei stand så er det ingen grunn til å frykte kontroller men heller være glad for at dem tidvis foretar dem. Kjører du derimot i rus, ja da håper jeg at du blir stoppet og tatt i kontroll, og at det får konsekvenser som medfører at folk slipper å møte deg langs veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #99 Del Skrevet 27. mars 2016 18 timer siden, Blomsterert skrev: Det stemmer ikke. En kan bli tatt med ved mistanke på å være påvirket av annen rus. Dette er korrekt. Moren min sliter med angst, og blir veldig stresset i diverse situasjoner, bl.a. politikontroller. Den ene gangen hun ble stoppet (vanlig rutinekontroll), fikk hun angstanfall. Svettet, stammet, skalv på hendene og brukte veldig lang tid på å klare å få førerkortet ut av lommeboka. Det hele endte med at de tok henne med i politibilen selvom hun blåste negativt på promilletesten. fordi de trodde hun var rusa (noe hun selvsagt ikke var, hun er totalt avholds). Politiet tok henne med på legevakten så hun tok blodprøve. De var ikke med inn på selve legerommet (tror de kun blir med inn hvis du er krakilsk), men de satt på venterommet. Anonymkode: b8acd...bdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #100 Del Skrevet 27. mars 2016 At noen får ødelagt hverdagen sin og må leve med skammen er ikke politiet sin feil. Det er 100% selvforskyldt, og et valg hun selv har tatt da hun satte nøkkelen i tenningen. Så godt at hun ble stoppet før noen ble skadet! Var ungene med i bilen?? Anonymkode: aec62...23e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå