Gå til innhold

Jeg er så redd for kontroller langs veiene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hat politiet alltid med seg sånn promillemåler på alle slags kontroller? 

I så fall er jo det betryggende, da vil jeg aldri havne på legekontoret sammen med dem hvertfall...🙂

Ts

Anonymkode: 3bad5...b15

Aldri opplevd at de ikke har det. Blitt stoppet flere ganger også uten promillekontroll. Er jo bare å si rett ut at du ha blitt skremt av veninna di og derfor er litt nervøs. De har alltid vært hyggelig og tar det nok med et smil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
18 minutter siden, dillyduzit skrev:

Da blir du testet med den blåsetingen, kommer den ut ren, er du good. Ellers er det bare å si at du er litt nervøs for politi, og/eller si at dette er første gangen du blir stoppet, dersom du oppfører deg som du skulle ha slukt en 6-pak mens politiet står der. 

Kan jo prøve meg på en forklaring. Kan jo hende politiet har erfaring med håpløse kjærringer som meg..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo prøve meg på en forklaring. Kan jo hende politiet har erfaring med håpløse kjærringer som meg..

ts

De er nok det, og det er absolutt ingenting å bekymre seg over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Ann Christin skrev:

Aldri opplevd at de ikke har det. Blitt stoppet flere ganger også uten promillekontroll. Er jo bare å si rett ut at du ha blitt skremt av veninna di og derfor er litt nervøs. De har alltid vært hyggelig og tar det nok med et smil :)

Jeg håper de tar den med et smil i så fall, eller gjerne en god latter, for denne angsten er jo egentlig langt over normalen...

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid fått hjertebank og blitt urolig når jeg ser politi langs veiene.

Etter en episode våren 2015, der en venninne av meg ble tatt i promillekontroll, så sliter jeg virkelig med bilkjøring.

Hun fortalt meg alt som skjedde fra hun ble stoppa, til rettsaken var over. Bare den dele av historien fra hun ble stoppa til hun var ferdig med å ta blodprøve skremmer vette av meg.

Det har gått så langt nå at jeg har hatt fravær på jobb siden jeg ikke har klart å kjøre (den finnes ingen annen måte å komme seg dit), og jeg vurderer å si opp jobben. Det er få jobber å få her jeg bor, jeg forsørger tre barn i skolealder alene, så det å flytte sitter langt inne.

For ett halvt år siden ble jeg stoppet i lyskontroll. Jeg måtte ut av bilen for å få luft, jeg sa at jeg trodde ikke jeg hadde førekort/vognkort med (fikk da rota det fram etterhvert) og jeg klarte ikke kjøre videre med en gang, men lateringte i mobilen for å få tid til å roe meg ned. Tenker at det var ett under at jeg ikke ble tatt med lege for rus-sjekk. Ingen normale folk oppfører seg sånn. Jeg svettet og stammet....😣

For å få litt nyanser i min oppfatning av det norske politi i situasjoner som dette, så ønsker jeg å høre fra andre som har opplevd å bli tatt i promillekontroll. Hva skjer, blir politiet med inn til legen? Sitter de alltid ved siden av deg på legekontoret i bygda? Var de høflige? 

Jeg vil gjerne høre alt i detalj, kanskje det hjelper med å vite hvordan andre har opplevd dette.

Vinket inn til siden, viste vognkort og førerkort. Så blåste i apparatet. Pratet hyggelig, sa ha en god dag videre.

Aldri redd for å bli tatt. Drikker ikke

Anonymkode: f0de2...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke kjører med promille eller i ruspåvirket tilstand så har du ingenting å frykte. Politiet har med seg alt utstyr de kan tenke seg å behøve når de er ute å kjører, og når de har kontroller. Så lenge du har ditt på det tørre og du forklarer dem situasjonen så vil det gå helt fint. 

Men jeg sier som de andre her: 
Få hjelp til å bearbeide denne frykten. Det er typiske tegn på angstanfall. Noe sier meg at det ikke bare er i forhold til dette du kjenner på disse anfallene. Det høres rett og slett litt for "enkelt" ut til at det utløses kun av det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner at jeg kan smile litt av meg selv nå 😊

Faktisk så kan det være godt å få luftet tanker og (irrasjonelle) følelser her ikke på kg. Bare det at jeg åpent forteller om min frykt gjør at jeg klarer å se meg selv litt utenfra. Det var også godt å sette ord på dette,for da måtte jeg kjenne etter hva det var jeg egentlig var redd for. Jeg er vell egentlig redd for ydmykelsen med å havne på det lokale legekontoret sammen med uniformskledde mennesker. Jeg er også redd for at politiet skal se min svake side, dvs hvor nervøs jeg er. Er redd for å bli sett  ned på og latterliggjort i lokalsamfunnet...

Takk til dere som har svart i tråden 

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så skummelt?politifolk? De gjør bare jobben sin og du har ingenting å være redd over med mindre du har gjort noe ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker først og fremst å forsøke å hjelpe meg selv ved å få kunnskap om hva som eventuelt vil skje dersom jeg blir misstenkt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Her jeg bor drar vi ikke til psykologen (som er mange mil unna) for alt mulig tull. Og ja, dette er tull fra min side, jeg skjønner såpass, men angsten sitter der uansett..

Ts 

dette er ikke tull men reel angst. Noen mennesker har sterk angst for fluer. Det kan kanskje virke som tull for oss andre, men det gjør ikke angsten mindre virkelig for personen det gjelder. Lykke til TS :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har gått altfor langt til at det er "tull" man ikke går til psykologen for. Bestill time hos fastlegen er mitt beste råd. Jeg tenker at enten kjører du i påvirket tilstand og fornekter det eller så har du en irrasjonell angst du kan få hjelp med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg kan smile litt av meg selv nå 😊

Faktisk så kan det være godt å få luftet tanker og (irrasjonelle) følelser her ikke på kg. Bare det at jeg åpent forteller om min frykt gjør at jeg klarer å se meg selv litt utenfra. Det var også godt å sette ord på dette,for da måtte jeg kjenne etter hva det var jeg egentlig var redd for. Jeg er vell egentlig redd for ydmykelsen med å havne på det lokale legekontoret sammen med uniformskledde mennesker. Jeg er også redd for at politiet skal se min svake side, dvs hvor nervøs jeg er. Er redd for å bli sett  ned på og latterliggjort i lokalsamfunnet...

Takk til dere som har svart i tråden 

ts

Så bra! :)  Jeg er enig i at det ofte kan hjelpe å sette ord på frykten. 

Men du skal også vite at det ikke er helt uvanlig å reagere med irrasjonell frykt når man blir stoppet av politiet, og de er nok veldig klar over at dette kan være et problem for enkelte. Så jeg anbefaler deg absolutt å si ifra om angsten dersom du blir stoppet, så vet de bedre hvordan de skal oppføre seg for å unngå å gjøre det unødvendig vanskelig for deg. Det blir jo bare mer jobb og trøbbel for dem også om du skulle få helt noia, så de har all interesse av å hjelpe deg å holde frykten i sjakk.

Jeg vil også anbefale deg å få profesjonell hjelp for frykten. Som andre har sagt er det ikke ubetydelig tull når det påvirker deg så mye. Om du synes det er flaut trenger du ikke fortelle noen andre at du oppsøker psykolog, og psykologen har taushetsplikt og forteller ingen at du går der. Det forblir en sak mellom dere to med mindre du velger selv å fortelle det til noen. 

Lykke til! :klem:

Anonymkode: 920d1...120

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat nå ble jeg bare veldig taknemmelig for at du ikke er ute på veien, du høres virkelig ikke stabil nok ut til å skulle kjøre bil. Jeg er ikke interessert i å dø fordidu mister kontroll over kjøretøyet ditt grunnet irrasjonell frykt for noe helt latterlig.

Anonymkode: 9b410...5fa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker først og fremst å forsøke å hjelpe meg selv ved å få kunnskap om hva som eventuelt vil skje dersom jeg blir misstenkt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Her jeg bor drar vi ikke til psykologen (som er mange mil unna) for alt mulig tull. Og ja, dette er tull fra min side, jeg skjønner såpass, men angsten sitter der uansett..

Ts 

Jammen hvorfor skal du bli mistenkt for å kjøre i ruspåvirket tilstand ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rose11

Har en slik venninne som er livredd for politi og kontroller. Ser hun en politimann på gaten, så får hun helt panikk. Redd for at de skal ta henne eller noe.  Skjønner ikke hvorfor hun er så redd. Har man ikke gjort noe ulovlig,  så trenger man ikke å være redd. De gidder ikke å bruke tiden sin på uskyldig mennesker som ikke har gjort noe galt. 

Du burde få profesjonell hjelp. Ikke greit å ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts 

Angst er ikke tull, men en psykisk lidelse. Når du blir så oppjaget av tanken på å bli stoppet av politiet, så er det et tydelig tegn på at du bør parkere bilen til du har fått hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! :)  Jeg er enig i at det ofte kan hjelpe å sette ord på frykten. 

Men du skal også vite at det ikke er helt uvanlig å reagere med irrasjonell frykt når man blir stoppet av politiet, og de er nok veldig klar over at dette kan være et problem for enkelte. Så jeg anbefaler deg absolutt å si ifra om angsten dersom du blir stoppet, så vet de bedre hvordan de skal oppføre seg for å unngå å gjøre det unødvendig vanskelig for deg. Det blir jo bare mer jobb og trøbbel for dem også om du skulle få helt noia, så de har all interesse av å hjelpe deg å holde frykten i sjakk.

Jeg vil også anbefale deg å få profesjonell hjelp for frykten. Som andre har sagt er det ikke ubetydelig tull når det påvirker deg så mye. Om du synes det er flaut trenger du ikke fortelle noen andre at du oppsøker psykolog, og psykologen har taushetsplikt og forteller ingen at du går der. Det forblir en sak mellom dere to med mindre du velger selv å fortelle det til noen. 

Lykke til! :klem:

Anonymkode: 920d1...120

Det er godt å høre at jeg sikkert ikke er den eneste som sliter når jeg møter politiet langs veiene. 😊

Det er ikke flaut å oppsøke psykolog, men jeg synes jeg må prøve å hjelpe meg selv først.

Her jeg bor, så stikker vi ikke innom psykologen. Vi REISER til psykologen, og vi rekker ikke å levere og hente barn på sfo innen for åpningstiden dersom vi skal få hjelp med helseproblemer hos andre en fastlegen. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
46 minutter siden, daemonia skrev:

Så lenge du ikke kjører med promille eller i ruspåvirket tilstand så har du ingenting å frykte. Politiet har med seg alt utstyr de kan tenke seg å behøve når de er ute å kjører, og når de har kontroller. Så lenge du har ditt på det tørre og du forklarer dem situasjonen så vil det gå helt fint. 

Men jeg sier som de andre her: 
Få hjelp til å bearbeide denne frykten. Det er typiske tegn på angstanfall. Noe sier meg at det ikke bare er i forhold til dette du kjenner på disse anfallene. Det høres rett og slett litt for "enkelt" ut til at det utløses kun av det. 

Jeg opplever ikke dette i noen andre situasjoner, kun det jeg har beskrevet. Jeg har alltid vært den typen som får litt hjertebank når jeg har sett politi langs veien. Litt sånn: har jeg husket førerkort, virker nå alle lysene, når var det sommerdekkene måtte på osv. Dette vet jeg er helt innenfor normalen, da vi har hatt samtaler om dette på jobben. 

Kan være at episoden med min venninne fikk dette ut av kontroll. Episoden var stygg, kom helt uventet på meg, og jeg ble veldig involvert som hennes barns (ungdommer) støttespiller nå i vinter. Nå har ting roet seg og kommet i orden hos henne, men hun må belage seg på å være fotgjenger en stund. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå ble jeg bare veldig taknemmelig for at du ikke er ute på veien, du høres virkelig ikke stabil nok ut til å skulle kjøre bil. Jeg er ikke interessert i å dø fordidu mister kontroll over kjøretøyet ditt grunnet irrasjonell frykt for noe helt latterlig.

Anonymkode: 9b410...5fa

Jeg mener at jeg ikke er til fare for andre i trafikken. Jeg mestrer fint å kjøre til siden når jeg blir stoppet, og jeg kjørte ikke videre før jeg følte at jeg hadde kontroll igjen. På hvilken måte mener du at jeg er en fare for deg i trafikken?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp

Ts 

Har de en grunn til å mistenke deg? Høres sånn ut. Ellers er det jo ikke noe å være redd for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg, og dette er en angst som kan virke veldig irrasjonell. Jeg har den samme angsten, og håper at jeg blir stoppet, slik at jeg kan oppleve det og se at det ikke er farlig. 

Har jeg politiet bak meg når jeg kjører bil, må jeg svinge inn snarest, fordi jeg får panikk over å måtte klare og holde fartsgrensen. Jeg blir farlig for trafikken fordi jeg får hjertebank og begynner å gråte. Aner ikke hvorfor, og jeg er en veldig dyktig sjåfør som holder alle regler til vanlig. Men jeg klarer ikke å ha politiet bak meg. 

En gang mannen var med, klarte jeg å blinke feil vei når jeg skulle inn en sving, og politiet fulgte etter. Han hadde på blinklys sitt lenge etter svingen og jeg skjønte at han ville stoppe meg. Jeg klarte ikke å svinge av og fikk skikkelig panikk, og hylgråt samtidig som jeg prøvde å finne et sted å stoppe. Når jeg endelig fikk stoppet etter mye veiledning av min mann, kjørte bare politiet videre, hvor det viste seg at de bare hadde glemt å ta av blinklyet sitt. Jeg ble skikkelig forbannet og mannen måtte kjøre resten av veien fordi jeg var så skjelven. 

Har hørt at flere har frykt for politiet, helst da de som er tryggest i trafikken. Kanskje nettopp fordi vi kjører så bra, at vi er redd for å bli urettferdig straffet? 

Føler med deg <3

Anonymkode: 50f54...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...