Gå til innhold

Jeg er så redd for kontroller langs veiene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid fått hjertebank og blitt urolig når jeg ser politi langs veiene.

Etter en episode våren 2015, der en venninne av meg ble tatt i promillekontroll, så sliter jeg virkelig med bilkjøring.

Hun fortalt meg alt som skjedde fra hun ble stoppa, til rettsaken var over. Bare den dele av historien fra hun ble stoppa til hun var ferdig med å ta blodprøve skremmer vette av meg.

Det har gått så langt nå at jeg har hatt fravær på jobb siden jeg ikke har klart å kjøre (den finnes ingen annen måte å komme seg dit), og jeg vurderer å si opp jobben. Det er få jobber å få her jeg bor, jeg forsørger tre barn i skolealder alene, så det å flytte sitter langt inne.

For ett halvt år siden ble jeg stoppet i lyskontroll. Jeg måtte ut av bilen for å få luft, jeg sa at jeg trodde ikke jeg hadde førekort/vognkort med (fikk da rota det fram etterhvert) og jeg klarte ikke kjøre videre med en gang, men lateringte i mobilen for å få tid til å roe meg ned. Tenker at det var ett under at jeg ikke ble tatt med lege for rus-sjekk. Ingen normale folk oppfører seg sånn. Jeg svettet og stammet....😣

For å få litt nyanser i min oppfatning av det norske politi i situasjoner som dette, så ønsker jeg å høre fra andre som har opplevd å bli tatt i promillekontroll. Hva skjer, blir politiet med inn til legen? Sitter de alltid ved siden av deg på legekontoret i bygda? Var de høflige? 

Jeg vil gjerne høre alt i detalj, kanskje det hjelper med å vite hvordan andre har opplevd dette.

Anonymkode: 3bad5...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det virker jo som du er redd for å bli tatt med promille... Hvorfor? Hvis du ikke drikker og kjører så er det jo overhodet ingen fare for det. Men når du begynner å spørre om en nøyaktig beskrivelse av hva som skjer så blir jeg litt mistenksom. 

Anonymkode: feb20...1ed

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden var det venninna di opplevde som var så ille? Jeg kan ikke fatte og begripe at en kontroll skal kunne utløse slike traumatiserende tanker for noen...

Men denne redselen din er jo fullstendig overdrevet - så ille er det virkelig ikke. Og bare sørg for å kjøre lovlydig - så har du i hvert fall gjort det du selv kan gjøre for ikke å bli stoppet - og ta kontakt med noen som kan hjelpe deg med denne (tullete - beklager...) angsten.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører ikke med promille overhode, så jeg vet at jeg aldri vil komme lengere enn til blodprøvetaking og sannsynligvis miste lappen i påvente av svar på prøven.

Og med en så irrasjonell oppførsel i kontroller, så er det ikke utenkelig at politiet blir mistenksom. Skal keg liksom si at "jeg er så redd/har sånn angst for politi at jeg må ut å få luft. Jeg kan nemmelig ikke tenke klart ".   Da mister jeg kanskje sertifikatet på grunn av at jeg er såpass psykisk ustabil...

Jeg prøver jo å hjelpe meg selv nå ved å spørre etter fakta og andres opplevelser.

Jeg kan ikke fortelle hva min venninne opplevde uten fare for å bli gjenkjent.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ingen historier om å bli stoppet av politiet, du trenger en god psykolog. Og, det bør du skaffe deg så raskt som mulig, før du mister førerkortet pga tull. Så ring fastlege på tirsdag, og bestill time.

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal litt til for at man blir tatt med inn til blodprøvetaking da. Det betyr først at man har blåst på at man har promille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, Pinkee skrev:

Du trenger ingen historier om å bli stoppet av politiet, du trenger en god psykolog. Og, det bør du skaffe deg så raskt som mulig, før du mister førerkortet pga tull. Så ring fastlege på tirsdag, og bestill time.

Dette er jeg veldig enig i. 

TS: Dersom du blir stoppet i rutinekontroll kommer du ikke engang så langt som til blodprøve. Høyst sannsynlig skjer det ikke annet enn at du blir vinket inn, må vise førerkort og vognkort (noe du uansett skal vite hvor du har når du er ute og kjører bil) og blir bedt om å blåse. Siden du etter eget utsagn aldri kjører med promille overhodet blåser du selvsagt grønt, og får et hyggelig "takk for samarbeidsviljen og god tur videre". Ferdig. 

Dersom du blir stoppet fordi du allerede har oppført deg mistenkelig i trafikken blir saken en annen, men så lenge du oppfører deg som folk og gjør som du får beskjed om av politiet går det også bra. Men her kan du nok komme til å måtte ta blodprøve og vente på resultatet før du får igjen førerkortet, avhengig av hva som har skjedd i forkant. Men da har du allerede før kontrollen oppført deg på en måte i trafikken som tilsier at du ikke burde sittet bak rattet. 

Anonymkode: 920d1...120

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig så skummelt? Det at det er kontroller på veiene er jo bare en trygghet for oss som ikke er fullstendig idioter og kjører i promille eller pillerus. 

Blir du stoppet sjekker de bare at bilen er i stand, at du har førerkort og de nødvenige papirene på bilen, det er absolutt ingenting å være redd for. Kjører du etter reglene har du absolutt ingenting å bekymre deg over. Noen ganger vil de bare stoppe uten at du har gjort noe, bare for å sjekke at alt er på stell. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjørte langveis for et par år tilbake, og ble da stoppet i rutinekontroll. Mannen rullet ned vinduet, måtte vise sertifikat og vognkort, og måtte deretter blåse i en dings. Tok maks et halv minutt. Politimannen sjekket resultatet, nikket tilfredsstilt, og vinket oss avgårde. 

Det var en promillekontroll, og overhodet ikke skremmende. Det hele var over på et minutt.

Anonymkode: 34f11...ec9

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du aldri kjøre med promille så kommer du ikke lenger enn til utåndingsprøven. 

Anonymkode: e4bfc...672

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt stoppet noen ganger, kanskje fire ganger på tretti år. Det har aldri vært mer enn at jeg måtte blåse i et slikt promille apparat.

Politiet har bestandig vært hyggelige og greie. Også den gangen jeg ikke klarte å finne vognkortet, de sa det ikke var så farlig. Men jeg fant det til sist, men da var de forlengst ferdig med meg ☺

Det eneste man har å frykte  er jo om man kjører i påvirket tilstand, og det bør man ikke gjøre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Irrasjonell angst og tvangstanker behandles hos psykolog - kontakt en før det går så langt at du ikke kan forsørge og ta deg av barna dine.

Vi kan fortelle deg fantastiske historier om hvor ufarlig politikontroll er, men din irrasjonelle angst vil alltid høre på historien til venninnen din istedet. 

Så få behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
37 minutter siden, Pinkee skrev:

Jeg ønsker først og fremst å forsøke å hjelpe meg selv ved å få kunnskap om hva som eventuelt vil skje dersom jeg blir misstenkt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Her jeg bor drar vi ikke til psykologen (som er mange mil unna) for alt mulig tull. Og ja, dette er tull fra min side, jeg skjønner såpass, men angsten sitter der uansett..

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på promilletest som passasjer en gang, da ble sjåføren kun bedt om å blåse og vise førerkort. De spurte ikke etter vognkort. Etter å ha blåst grønt fikk sjåføren et takk og ble ønsket en god dag videre. Det hele tok sikkert ikke mer en et minutts tid. Overhodet ikke skummelt! :)

Edit: når jeg tenker meg om har jeg faktisk vært passasjer under promilletest to ganger. Det var så lite minneverdig at jeg rett og slett hadde glemt den andre gangen!

Endret av Thorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg veldig enig i. 

TS: Dersom du blir stoppet i rutinekontroll kommer du ikke engang så langt som til blodprøve. Høyst sannsynlig skjer det ikke annet enn at du blir vinket inn, må vise førerkort og vognkort (noe du uansett skal vite hvor du har når du er ute og kjører bil) og blir bedt om å blåse. Siden du etter eget utsagn aldri kjører med promille overhodet blåser du selvsagt grønt, og får et hyggelig "takk for samarbeidsviljen og god tur videre". Ferdig. 

Dersom du blir stoppet fordi du allerede har oppført deg mistenkelig i trafikken blir saken en annen, men så lenge du oppfører deg som folk og gjør som du får beskjed om av politiet går det også bra. Men her kan du nok komme til å måtte ta blodprøve og vente på resultatet før du får igjen førerkortet, avhengig av hva som har skjedd i forkant. Men da har du allerede før kontrollen oppført deg på en måte i trafikken som tilsier at du ikke burde sittet bak rattet. 

Anonymkode: 920d1...120

Takk for svar. Det er det siste jeg er redd for. Alså at jeg i en vanlig rutinekontroll oppfører meg så idiotisk at politiet mistenker rus...

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke forstå hva du er redd for, eller hva som skjedde med venninna som var så skummelt. Jeg har blitt stoppet i både teknisk kontroll og promillekontroll. I promillekontrollen blåste jeg, hadde selvfølgelig ikke promille og politimannen ønsket meg en fin dag. I teknisk kontroll så de på bilen å ga meg et varsel om at jeg ville miste skiltene om jeg ikke viste den hos biltilsynet innen 30 dager, de ønsket meg en fin dag videre og lykke til:) politiet har jo bare kontroller for å gjøre det tryggere for oss å ferdes i trafikken:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker først og fremst å forsøke å hjelpe meg selv ved å få kunnskap om hva som eventuelt vil skje dersom jeg blir misstenkt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Her jeg bor drar vi ikke til psykologen (som er mange mil unna) for alt mulig tull. Og ja, dette er tull fra min side, jeg skjønner såpass, men angsten sitter der uansett..

Ts 

Angstlidelser er ikke "alt mulig tull". Angstlidelser er en alvorlig psykisk tilstand og når det har gått så langt som hos deg der angsten hindrer deg i å kjøre bil slik at du kommer deg på jobb så trenger du hjelp til bekjempe angsten.

Du bagatelliserer som tull noe som er svært handikappende for deg, og slik blir du ihvertfall ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det er det siste jeg er redd for. Alså at jeg i en vanlig rutinekontroll oppfører meg så idiotisk at politiet mistenker rus...

ts

Da blir du testet med den blåsetingen, kommer den ut ren, er du good. Ellers er det bare å si at du er litt nervøs for politi, og/eller si at dette er første gangen du blir stoppet, dersom du oppfører deg som du skulle ha slukt en 6-pak mens politiet står der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hat politiet alltid med seg sånn promillemåler på alle slags kontroller? 

I så fall er jo det betryggende, da vil jeg aldri havne på legekontoret sammen med dem hvertfall...🙂

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...