AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Nå tidligere i kveld kjørte jeg og en venninne på vei til lysløypa her vi bor for å gå tur. Veien dit er smal og svingete, og ikke så lett å ha full oversikt. Jeg kjører alltid kjempeseint der, for synes den veien er så ekkel. Likevel greide jeg altså å kjøre på en katt..... Den var mørk, og bare føk ut i veien og jeg rakk såvidt å se den, før jeg kjørte over den. Vi gikk ut av bilen og så at katten var såvidt i live. Bakparten på katten var helt skvist og knust, og den blødde masse ut av munn og nese. Det var helt hjerteskjærende å se på at den var i så store smerter og så godt som død. Jeg sa til venninna mi at denne katten klarer seg ikke, og det beste for den er å slippe. Jeg begynte å lete etter en stor stein for å avlive. Men venninna mi ble helt hysterisk og begynte å grine og skrike at jeg er en dyremishandler om jeg dreper den. Hun påsto at det beste for den vil være at en veterinær prøver å operere den så den kan bli bra. Så tok hun fader meg og løfta katten opp og la den i bilen! Den skrek og mjauet som bare det og skalv av smerte og frykt! Vi kjørte til dyrlegen (som ligger 40 min unna), og katten døde selvsagt før vi kom fram. Den hadde ingen chip og var veldig flokete og mager, så veterinæren regnet med det var en hjemløs katt. Jeg og venninna mi er nå veldig sure på hverandre og ser på hverandre i nytt lys. Hun ser på meg som en dyremishandler fordi jeg ville drepe en hardt skadet katt, og jeg ser på henne som en dyremishandler fordi hun tvang katten gjennom mye unødvendig smerte og frykt når det var en mikroskopisk sjanse for at den ville klare seg. Hva synes dere? Anonymkode: ffe80...b24
Cleopatra. Skrevet 25. mars 2016 #2 Skrevet 25. mars 2016 Helt enig med deg i denne situasjonen. Katten skulle fått slippe å lide sånn som den gjorde. 18
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #3 Skrevet 25. mars 2016 For en naiv venninne du har. Dette er bare irriterende å lese. Slike mennesker som henne er veldig enkle og ensporet i tankegangen deres. Det er dyremishandling å la dyret lide unødig, og du tenkte fornuftig og helt rett. Anonymkode: b77e2...363 12
petterm Skrevet 25. mars 2016 #4 Skrevet 25. mars 2016 Jeg synes veninna di burde forstått at den katten burde vært spart for lidelsene. Det var en "nødsituasjon " og det hadde vært bedre å slå ihjel katta. 7
Gjest Belle âme Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 (endret) Du skulle berre ha drept den sjølv om den låg i baksetet, og ho stod bak deg og skreik. STAKKARS kattepus, aldri elska og i tillegg måtte lide ein grusom død😭 Endret 25. mars 2016 av Belle âme
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #7 Skrevet 25. mars 2016 Tusen takk for svarene Jeg er glad for at dere ser min side av saken og er enig med meg. Jeg får helt vondt i magen av å tenke på den stakkars katten.... Hadde det vært min katt, hadde jeg faktisk villet at de som kjørte på den hadde avivet den humant når den var så skadet. Anonymkode: ffe80...b24
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #8 Skrevet 25. mars 2016 Dyrevelferdsloven: Sitat § 4. Hjelpeplikt Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart. Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret, avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid. Her var dyrlegen ikke innenfor "rimelig tid", og da vil jo den beste formen for hjelp være å la katten slippe å lide. Stakkars katt. Skjønner godt at du er sur. Anonymkode: 59492...d38 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #9 Skrevet 25. mars 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå tidligere i kveld kjørte jeg og en venninne på vei til lysløypa her vi bor for å gå tur. Veien dit er smal og svingete, og ikke så lett å ha full oversikt. Jeg kjører alltid kjempeseint der, for synes den veien er så ekkel. Likevel greide jeg altså å kjøre på en katt..... Den var mørk, og bare føk ut i veien og jeg rakk såvidt å se den, før jeg kjørte over den. Vi gikk ut av bilen og så at katten var såvidt i live. Bakparten på katten var helt skvist og knust, og den blødde masse ut av munn og nese. Det var helt hjerteskjærende å se på at den var i så store smerter og så godt som død. Jeg sa til venninna mi at denne katten klarer seg ikke, og det beste for den er å slippe. Jeg begynte å lete etter en stor stein for å avlive. Men venninna mi ble helt hysterisk og begynte å grine og skrike at jeg er en dyremishandler om jeg dreper den. Hun påsto at det beste for den vil være at en veterinær prøver å operere den så den kan bli bra. Så tok hun fader meg og løfta katten opp og la den i bilen! Den skrek og mjauet som bare det og skalv av smerte og frykt! Vi kjørte til dyrlegen (som ligger 40 min unna), og katten døde selvsagt før vi kom fram. Den hadde ingen chip og var veldig flokete og mager, så veterinæren regnet med det var en hjemløs katt. Jeg og venninna mi er nå veldig sure på hverandre og ser på hverandre i nytt lys. Hun ser på meg som en dyremishandler fordi jeg ville drepe en hardt skadet katt, og jeg ser på henne som en dyremishandler fordi hun tvang katten gjennom mye unødvendig smerte og frykt når det var en mikroskopisk sjanse for at den ville klare seg. Hva synes dere? Anonymkode: ffe80...b24 Vennina di er ikke god i hodet Anonymkode: ae81e...05a 2
Gjest Evans Skrevet 25. mars 2016 #10 Skrevet 25. mars 2016 Jeg er enig med deg i at katten burde blitt avlivet på stedet: er halve kroppen most er det lite man kan gjøre. Samtidig tenker jeg at din venninnes reaksjon kan ha vært preget av sjokk og at hun ikke i sin villeste fantasi kunne tenke seg at dere skulle måtte drepe dyret som dere hadde kjørt på. Det er ikke sikkert hun har sett et påkjørt dyr en gang før. Jeg syns du skal være litt overbærende med henne til det har roet seg litt ned - mener hun fortsatt at du er en dyremorder etter et par dager ville jeg tatt en alvorsprat med henne så hun forstod at her var det virkelig ikke noe å gjøre, og beviset har dere jo - katten døde i bilen på vei til dyrlegen. Forklar henne at det faktisk er bedre for dyr å slippe når det er såpass skadet, og at det ikke er noe en dyrlege kan gjøre i slike situasjoner. Hun bør forstå det når hun har roet seg - om det er et sjokk da.
ajarRun Skrevet 25. mars 2016 #11 Skrevet 25. mars 2016 En kompis kjørte en gang på en katt, han hadde ingen avlivningsutstyr så han tok ut bilbatteriet og slapp det på hodet dens. Så døde den. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #12 Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, Evans skrev: Jeg er enig med deg i at katten burde blitt avlivet på stedet: er halve kroppen most er det lite man kan gjøre. Samtidig tenker jeg at din venninnes reaksjon kan ha vært preget av sjokk og at hun ikke i sin villeste fantasi kunne tenke seg at dere skulle måtte drepe dyret som dere hadde kjørt på. Det er ikke sikkert hun har sett et påkjørt dyr en gang før. Jeg syns du skal være litt overbærende med henne til det har roet seg litt ned - mener hun fortsatt at du er en dyremorder etter et par dager ville jeg tatt en alvorsprat med henne så hun forstod at her var det virkelig ikke noe å gjøre, og beviset har dere jo - katten døde i bilen på vei til dyrlegen. Forklar henne at det faktisk er bedre for dyr å slippe når det er såpass skadet, og at det ikke er noe en dyrlege kan gjøre i slike situasjoner. Hun bør forstå det når hun har roet seg - om det er et sjokk da. Hun var nok i sjokk ja. Jeg tror desverre ikke at hennes følelser kommer til å gå over da. Hun er en av disse som elsker dyr så mye at hun mener de er mer verdt enn mennesker... Jeg er kjempeglad i venninna mi, men på akkurat det punktet vil vi alltid være uenige. Jeg er bare så overrasket over at hun krevde at katten skulle til dyrlege når hun så med egne øyne hvor skadet den var. Anonymkode: ffe80...b24
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #13 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: En kompis kjørte en gang på en katt, han hadde ingen avlivningsutstyr så han tok ut bilbatteriet og slapp det på hodet dens. Så døde den. Det var en god ide, om man ikke finner en stor stein. Anonymkode: ffe80...b24 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #14 Skrevet 25. mars 2016 Følsomme folk er irriterende noen ganger. Syns de er egoistiske når det gjelder sine egne følelser, og lar f.eks. en katt lide istedenfor å tenke hva som er best for den. Anonymkode: ad682...d46 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #15 Skrevet 25. mars 2016 Katten burde bli drept med engang. Stakkars, måtte lide så lenge. Anonymkode: 73a2a...8df
Gjest Evans Skrevet 25. mars 2016 #16 Skrevet 25. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hun var nok i sjokk ja. Jeg tror desverre ikke at hennes følelser kommer til å gå over da. Hun er en av disse som elsker dyr så mye at hun mener de er mer verdt enn mennesker... Jeg er kjempeglad i venninna mi, men på akkurat det punktet vil vi alltid være uenige. Jeg er bare så overrasket over at hun krevde at katten skulle til dyrlege når hun så med egne øyne hvor skadet den var. Anonymkode: ffe80...b24 Kanskje hun hadde et håp, selv om det var totalt urealistisk for andre, at den på en eller annen måte skulle overleve? Det er ikke bra å ha den holdingen at man aldri skal avlive et dyr - for dyret sin skyld. Snakker du med henne kan det kanskje være veien å gå - dyret har det faktisk bedre om det blir avlivet på stedet, enn å bli frakten i en bil ha smerter helt til det dør på veien. Håper du får henne til å forstå det - både for vennskapet dere i mellom, for henne selv, men også for fremtidige dyr.
Sirah Skrevet 25. mars 2016 #17 Skrevet 25. mars 2016 Jeg er fullstendig enig med deg TS. Stakkars katt. Når man først er så uheldig å skade de så kraftig så må man dessverre ta seg sammen og avslutte det for det stakkars dyret Jeg vil tro (som noen skreiv over her) at venninnen din var i sjokk. Kanskje hun aldri har sett et påkjørt dyr før? Hun "skifter nok mening" i løpet av et par dager dersom hun har noe vett i hodet. Dessverre finnes det nok av dem der ute som tror at de lever i en disney verden hvor alt ordner seg bare man gjør de "riktige" tingene. Veldig synd for dyrene som blir "utsatt" for sånne mennesker som skal "fikse" alt i hele verden
Fiberhusk Skrevet 25. mars 2016 #18 Skrevet 25. mars 2016 25 minutter siden, Fireball skrev: Helt enig med deg i denne situasjonen. Katten skulle fått slippe å lide sånn som den gjorde. Jepp! Enig...
malla1992 Skrevet 25. mars 2016 #19 Skrevet 25. mars 2016 Jeg selv hadde sikkert aldri klart å avlive katten. Men helt enig med deg, bedre å avlive den enn at den lider. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #20 Skrevet 25. mars 2016 Jeg er enig med deg, Synd vi mennesker ikke kan få den samme behandlingen når vi ligger slik å lider. Anonymkode: a2889...82e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå