Lindaaaa9419 Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Hei! Håper noen kan gi meg og samboeren min noen tips om hva vi burde gjøre. Samboeren min har en sønn på snart 5 som bor hos oss, men er hos mor annenhver helg. Han bodde hos mor Før, men etter mye mistanke om at han ikke hadde det bra, fikk vi heldigvis flyttet han til oss. Nå har vi fått vite at mor har medisinert sønnen på ritalin, selvom sønnen ikke har diagnosen. Vi vet at sønnen mest sannsynlig har ADHD, men vi føler at han fungerer helt utmerket uten ritalin, bare vi er konsekvente med han, får i han mye sunn og næringsrik mat og godt med søvn. Hva Bør vi gjøre ?
Gjest Blomsterert Skrevet 25. mars 2016 #2 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, Lindaaaa9419 skrev: Hei! Håper noen kan gi meg og samboeren min noen tips om hva vi burde gjøre. Samboeren min har en sønn på snart 5 som bor hos oss, men er hos mor annenhver helg. Han bodde hos mor Før, men etter mye mistanke om at han ikke hadde det bra, fikk vi heldigvis flyttet han til oss. Nå har vi fått vite at mor har medisinert sønnen på ritalin, selvom sønnen ikke har diagnosen. Vi vet at sønnen mest sannsynlig har ADHD, men vi føler at han fungerer helt utmerket uten ritalin, bare vi er konsekvente med han, får i han mye sunn og næringsrik mat og godt med søvn. Hva Bør vi gjøre ? Hva mener du med selvmedisinering? Er dette resept fra lege?
Lindaaaa9419 Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, Blomsterert skrev: Hva mener du med selvmedisinering? Er dette resept fra lege? Stesønnen hennes har diagnosen og ritalin på resept. Så hun har gitt sønnen sin den medisinen. MEN lillegutt har aldri Vært på utredning av ADHD, vi bare trur at han har det da faren hans har det.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #4 Skrevet 25. mars 2016 Hvordan har dere fått vite dette da? Og ritalin er jo ikke noe man får kjøpt på rema, hun må jo ha fått det fra lege. Anonymkode: ba0ef...0bf 1
Lindaaaa9419 Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har dere fått vite dette da? Og ritalin er jo ikke noe man får kjøpt på rema, hun må jo ha fått det fra lege. Anonymkode: ba0ef...0bf Vi har fått vite der av sikre kilder. Nei, som jeg skrev så går stesønnen hennes på ritalin, så stesønnen har fått ritalin av legen.
Gjest Evans Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 (endret) 2 minutter siden, Lindaaaa9419 skrev: Vi har fått vite der av sikre kilder. Nei, som jeg skrev så går stesønnen hennes på ritalin, så stesønnen har fått ritalin av legen. Det forstod jeg ikke. Er det ikke din stesønn som har en mor som selvmedisinerer han (han går altså ikke på ritalin som han har fått av lege)? Endret 25. mars 2016 av Evans
Gjest Blomsterert Skrevet 25. mars 2016 #7 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, Lindaaaa9419 skrev: Stesønnen hennes har diagnosen og ritalin på resept. Så hun har gitt sønnen sin den medisinen. MEN lillegutt har aldri Vært på utredning av ADHD, vi bare trur at han har det da faren hans har det. Ritalin foreskrevet av lege må brukes hver dag til faste tider. Å gi det til noen som ikke har fått det utskrevet av lege,må det varsles om. Til lege eller barnevern. En medisiner er ikke barn uten på riktig måte. Det er farlig.
Gjest Evans Skrevet 25. mars 2016 #8 Skrevet 25. mars 2016 Forstår jeg det riktig om denne sønnen faktisk har fått ritalin av en lege, som mener han trenger det (ettersom han har skrevet ut resept), og det som dere egentlig er uenige om er om han bør gå på det, fordi dere mener at utfordringene kan løses på andre måter enn medisiner?
Lindaaaa9419 Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, Evans skrev: 1 minutt siden, Evans skrev: Forstår jeg det riktig om denne sønnen faktisk har fått ritalin av en lege, som mener han trenger det (ettersom han har skrevet ut resept), og det som dere egentlig er uenige om er om han bør gå på det, fordi dere mener at utfordringene kan løses på andre måter enn medisiner? Stesønnen min har ALDRI Vært hos legen angående ADHD, men mor har tilgang på ritalin og har gitt det til stesønnen min. Det er ingen lege som har sakt at stesønnen min har behov for medisin. 2
Timseh Skrevet 25. mars 2016 #10 Skrevet 25. mars 2016 (endret) Mor har et barn som muligens har ADHD. Mor har også ny samboer. Barnet til samboeren, som da blir stesønn til mor, tar Ritalin. Dermed har også mor medisinert sitt biologiske barn med Ritalin (som opprinnelig var til stesønn/samboeren sitt barn). slik forstår jeg det. Endret 25. mars 2016 av HenLu 18
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #11 Skrevet 25. mars 2016 moren som gir sin biologiske sønn sin Ritalin, tar pillene fra sin stesønn og gir dem til sin biologiske sønn.. Er det så vanskelig å forstå???? Anonymkode: 693e6...068 13
Lindaaaa9419 Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2016 Et øyeblikk siden, HenLu skrev: Mor har et barn som muligens har ADHD. Mor har også ny samboer. Barnet til samboeren, stesønn til mor tar Ritalin. Dermed har også mor medisinert sitt biologiske barn med Ritalin. slik forstår jeg det. Helt riktig! 1
Gjest Splitterpine Skrevet 25. mars 2016 #13 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, Evans skrev: Forstår jeg det riktig om denne sønnen faktisk har fått ritalin av en lege, som mener han trenger det (ettersom han har skrevet ut resept), og det som dere egentlig er uenige om er om han bør gå på det, fordi dere mener at utfordringene kan løses på andre måter enn medisiner? Hun skriver at moren har medisinert sønnen sin med Ritalin, som er utskrevet til morens stesønn. Så, nei - medisinene er ikke utskrevet til dette barnet. I dette tilfellet ville jeg tatt kontakt med fastlegen til gutten. Eventuelt barnevernet for råd og veiledning.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #14 Skrevet 25. mars 2016 Hvordan fikk du vite om dette? Har du noen form for bevis? Grunnen til at jeg spør er at jeg mener at det er nødvendig at du kontakter barnets fastlege, men at det kan være lurt å ha en eller annen form for bevis før man eventuelt trekker inn barnevernet. Anonymkode: a25a6...ab7
Lindaaaa9419 Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #15 Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, Splitterpine skrev: Hun skriver at moren har medisinert sønnen sin med Ritalin, som er utskrevet til morens stesønn. Så, nei - medisinene er ikke utskrevet til dette barnet. I dette tilfellet ville jeg tatt kontakt med fastlegen til gutten. Eventuelt barnevernet for råd og veiledning. Mor har fått en del bekymringer fra barnevernet de siste årene, og tenker at det kan Være lurt å kontakte de ja. Dette er også med tanke på de andre barna som bor der.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #16 Skrevet 25. mars 2016 Tungrodd her i kveld Medisiner som er personlige skal ikke brukes av andre enn de den er skrevet ut til. Ta kontakt med familievernkontoret/barnevernet og rådfør dere om hva dere skal gjøre med mistankene. Anonymkode: fc0a3...4ae 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #17 Skrevet 25. mars 2016 Barn skal ha full legesjekk og følges tett opp ved bruk av ritalin. Er overhode ikke noe man skal tulle med, det skal følges nøye opp! Anonymkode: e2a2c...801 6
Lindaaaa9419 Skrevet 25. mars 2016 Forfatter #18 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fikk du vite om dette? Har du noen form for bevis? Grunnen til at jeg spør er at jeg mener at det er nødvendig at du kontakter barnets fastlege, men at det kan være lurt å ha en eller annen form for bevis før man eventuelt trekker inn barnevernet. Anonymkode: a25a6...ab7 Vi har fått vite det av mennesker som er ofte sammen med mor. De har kontaktet oss fordi de er bekymret. 1
Gjest Evans Skrevet 25. mars 2016 #19 Skrevet 25. mars 2016 Nå som jeg har forstått at det faktisk ikke er snakk om ritalin som er utskrevet til den stesønnen til TS er mitt klare råd: Snakk med henne. Forklar henne at dette er noe hun aldri må finne på å gjøre. Det er en grunn til at man skal få reseptbelagte medisiner av lege. Det er det viktig at hun forstår. Hun ønsker trolig det beste for sønnen sin: Det gjør jo de fleste. Jeg syns dere skal ha det som utgangspunkt - da går vel også samtalen mye lettere. Forstår hun det ikke: Forklar henne nok en gang hvor skadelig dette kan være og at dere kommer til å kontakte barnevernet om dette er noe hun ikke slutter med. Når det er sagt: Om dere har funnet det ut via, via, og ikke fra stesønnen ville jeg kanskje vært redd for at han ikke vil si det til dere om hun ikke slutter, så da er det kanskje lurt å ha løpende kontakt med barnevernet uansett.
Gjest Splitterpine Skrevet 25. mars 2016 #20 Skrevet 25. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fikk du vite om dette? Har du noen form for bevis? Grunnen til at jeg spør er at jeg mener at det er nødvendig at du kontakter barnets fastlege, men at det kan være lurt å ha en eller annen form for bevis før man eventuelt trekker inn barnevernet. Anonymkode: a25a6...ab7 Man trenger selvfølgelig ikke bevis for å kontakte barnevernet. Skal man vente på bevis vil nok mange barn forsømmes i mellomtiden. Det heter bekymringsmelding nettopp fordi man melder en bekymring. Det er barnevernets oppgave å vurdere saken, og finne eventuelle bevis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå