Mis(s)Understood Skrevet 27. mars 2016 #121 Skrevet 27. mars 2016 31 minutter siden, Sikkerhetsjenta skrev: Borgelønn er løsningen. Da får alle lik behandling enten du er rik eller fattig. I Norge blir de rike utestengt fra systemet. Så er det jo de rike som bidrar mest også. De rike bidrar mest, men blir utestengt fra systemet. Det er ikke rettferdighet. Borgerlønn er et mer rettferdig system hvor man ikke diskriminerer mennesker på grunn av bakgrunn til enkeltpersonen. Det er mange nasjoner i Europa som har begynt å innføre borgelønn. Sveits, Finland osv. Jeg synes det er mer rettferdig at de rike også får penger fra staten. Siden de rike bidrar mest. Dermed mener jeg at Norge burde innføre borgelønn slik at de rike også kan være med på velferden. http://www.nettavisen.no/na24/--finland-vil-droppe-trygd-og-heller-gi-alle-7400-i-manedslnn/3423167800.html Hva er det du mener de rikeste 10% av Norges befolkning blir utestengt fra?
Gjest Timber Skrevet 27. mars 2016 #122 Skrevet 27. mars 2016 1 minutt siden, waco skrev: Målet er at flest mulige mennesker skal forbruke. Derfor gir vi penger til de som ikke har inntekt. For å forbruke, må man ha penger å bruke. Med sterkt reduserte stønader vil ikke folk ha noe å forbruke... Men det er kanskje målet? Fattige trygdede som så vidt har råd til en pose FirstPrice pasta i uka? Med mange nok ute av jobb blir det resultatet...
King in the North Skrevet 27. mars 2016 #123 Skrevet 27. mars 2016 Den 24. mars 2016 at 22.23, AnonymBruker skrev: Ja unge arbeidsledige som meg selv (under 25). Jeg sleit meg gjennom videregående og ville ta lenger utdannelse, men klarte ikke pga sykdom. Derfor blir jeg og andre uheldige som meg straffet. Ts Anonymkode: 9e136...998 Det er da ingen menneskerettighet å få penger fra andre skattebetalere selv om man er syk. Jeg er bare glad vi bor i et land der et tilbud som dette i det hele tatt finnes.
Mis(s)Understood Skrevet 27. mars 2016 #124 Skrevet 27. mars 2016 Til syvende og sist er diskusjonen rundt et velferdssystem eller ikke en ren verdidebatt med utgangspunkt i samfunnsøkonomi. På kort sikt ville det kanskje synes økonomisk lønnsomt å fjerne alle velferdsgoder (skole, tannlege for barn, vaksineprogram for barn, subsidiert legebehandling og medisiner, dagpenger (som de som må heve dem i en overgangsperiode faktisk har tjent opp selv) og sosialstøtte). - på kort sikt. På lengre sikt kan vi spekulere i hvor lønnsomt det ville være. Med en økende arbeidsløshet og reduksjon i etterspørsel etter norske produkter og tjenester ville vi fått et 2 delt samfunn hvor de uten penger var fullstendig overlatt til seg selv. Tenk tanken på land uten et sosialt sikkerhetsnett. Tenk tanken på Romanias befolkning etter Ceausescu's fall (ingen støtte til diktatorer fra dette hold, men Romania er ett av de landene hvor befolkningen betaler den høyeste prisen ved å være uten det sosiale sikkerhetsnett) Så lenge man selv sitter på den grønne gren så er ordene om å fjerne velferdsstaten jævlig billige. - den dagen du selv får en livstruende sykdom så få fort pipen en helt annen lyd. En million eller to kommer du ikke langt med dersom du skal betale hele behandlingen selv over flere år. 1
debattanten Skrevet 27. mars 2016 #125 Skrevet 27. mars 2016 Ingen overraskelse dette. Velferdsstaten har vært på hell i lang tid, politikerne sløser bort alt som er av penger så dette må bare komme. Med kostbar og uholdbar flyktningpolitikk i årene som kommer og lav oljepris skyter det nå fart. Mer i vente. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #126 Skrevet 28. mars 2016 Norge bør innføre borgerlønn. Det er billigere for staten og alle får rundt 200000 kr i året uten noen plikter. Det er bare svada at dette gjør at folk slutter i jobben. Folk blir mer avslappet og kan velge å jobbe med det de liker i mye større grad. Anonymkode: 80447...534 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå