Gå til innhold

Nav skal kutte minstesatsen på aap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette TS, du har enten ME eller sosial angst. 

Anonymkode: d816d...0fa

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hadde det vært opp til meg så ville jeg ha kuttet hele NAV systemet. Jeg ville kun ha beholdt pensjon og uføretrygd. Alt det andre vil jeg fjerne. Barnestøtte, Sosial Støtte, Dagpenger, NAV kurs osv. Hensikten med velferd er jo å hjelpe de syke. Men når de rike betaler mest skatt og blir utestengt av systemet. Da kan folk vel forstå at rikinger klager, sutrer og flytter ut av Norge.

Kan jo gjøre som Finland og innføre borgelønn da. Et mer rettferdig system. Alle sammen får velferd og det spiller ingen rolle om du er rik eller fattig. Norges velferds system er jo urettferdig. De rike bidrar mest, men får ingenting tilbake. 

Endret av Sikkerhetsjenta
  • Liker 1
Skrevet (endret)
44 minutter siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Hadde det vært opp til meg så ville jeg ha kuttet hele NAV systemet. Jeg ville kun ha beholdt pensjon og uføretrygd. Alt det andre vil jeg fjerne. Barnestøtte, Sosial Støtte, Dagpenger, NAV kurs osv. Hensikten med velferd er jo å hjelpe de syke. Men når de rike betaler mest skatt og blir utestengt av systemet. Da kan folk vel forstå at rikinger klager, sutrer og flytter ut av Norge.

Kan jo gjøre som Finland og innføre borgelønn da. Et mer rettferdig system. Alle sammen får velferd og det spiller ingen rolle om du er rik eller fattig. Norges velferds system er jo urettferdig. De rike bidrar mest, men får ingenting tilbake. 

De betaler kanskje mest skatt, men gud hvor mange millioner de har på bok som de ALDRI vil klare å bruke opp. Og med alt det du vil kutte, så vil det ihvertfall ikke få folk ut i arbeid. Ta f.eks kurs/utdanning. Hvis ingen hadde fått dette så hadde de ikke hatt kompetansen til å ta seg den jobben og hva skjer da? Jo, alle vil måtte konkurrere om de få jobbene hvor man ikke trenger utdannelse. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare meg om de kutter støtten med 5 000,-. Nå fungerer ikke den logiske delen av hjernen min, men jeg tror jeg vil bli sittende igjen med ca. 6 000,- igjen etter skatt. Etter at jeg har betalt alt av regninger og andre ting som jeg MÅ betale så blir jeg da sittende igjen med ca. - 200,-. Hvordan i HELSIKE skal jeg klare meg? Hva om jeg og kjæresten går fra hverandre? Må jeg flytte hjem til mamma da eller? For jeg har ikke råd til å bo alene med den summen. Nei, fy flate. Jeg håper at NAV aldri kommer igjennom med  det dustegreiene der. 

Endret av Brimi
  • Liker 5
Skrevet

Og da har jeg ikke tatt med de 2 200,- jeg må ut med før jeg får frikort. Det blir 1 100,- per måned det. Eventuelt så må jeg slutte med psykolog og da havner jeg på 100 % uføre i stedet for 20-50 %. Jeg tror faktisk det vil koste mer for staten og jeg tviler på at jeg er alene. Bare tenk på de som går på medisiner som frikortet IKKE dekker! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Bostøtte kan man få på aap. Søk hos kommunen. Bostøtte fra nav sosial regnes ut fra hvor mye man har å rutte med i mnd men den kommunale bostøtten (som er fra Husbanken) kan man få når man er på aap eller har lav inntekt.

Skrevet

Helt strålende at det begynner å skje ting med NAV. Skulle bare mangle at de tilpasser seg dårligere tider her i landet. Hvem ellers mener dere skulle tatt regningen? Skulle man beskattet folk som faktisk gjør en innsats enda hardere? Jeg er enig med de her inne som mener at de fleste på NAV hadde klart seg om de bodde i land uten disse støtteordningene. Se hvilke land som lykkes, USA, der man kan gjøre det stort med innsats men har svært lite å hente om man skal lene seg på staten. Her i landet er ikke forskjellen så stor mellom hardt arbeid og NAVing og det tror jeg gir utslag i arbeidsmoralen. Hvorfor ellers skulle nordmenn være på topp i Europa innen trygdeytelser når vi har et av de beste helsesystemene? 

Enig med Sikkerhetsjenta. Bare et spørsmål om tid før de rike og ressurssterke ikke gidder mer av dette statlige ranet. Spennende å se hva snylterne da finner på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Brimi skrev:

De betaler kanskje mest skatt, men gud hvor mange millioner de har på bok som de ALDRI vil klare å bruke opp. Og med alt det du vil kutte, så vil det ihvertfall ikke få folk ut i arbeid. Ta f.eks kurs/utdanning. Hvis ingen hadde fått dette så hadde de ikke hatt kompetansen til å ta seg den jobben og hva skjer da? Jo, alle vil måtte konkurrere om de få jobbene hvor man ikke trenger utdannelse. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare meg om de kutter støtten med 5 000,-. Nå fungerer ikke den logiske delen av hjernen min, men jeg tror jeg vil bli sittende igjen med ca. 6 000,- igjen etter skatt. Etter at jeg har betalt alt av regninger og andre ting som jeg MÅ betale så blir jeg da sittende igjen med ca. - 200,-. Hvordan i HELSIKE skal jeg klare meg? Hva om jeg og kjæresten går fra hverandre? Må jeg flytte hjem til mamma da eller? For jeg har ikke råd til å bo alene med den summen. Nei, fy flate. Jeg håper at NAV aldri kommer igjennom med  det dustegreiene der. 

AAP er jo ikke ment som en ytelse man skal være på i lang tid, så du får satse på du er i jobb innen den tid.

Anonymkode: e4cbe...306

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner nok ikke.

Jeg ville hatt mer penger om jeg mottok bostøtte og fikk sosialpenger enn jeg gjør nå mens jeg har AAP. 

Anonymkode: f4051...d7c

Da søker du supplerende sosialstønad.

Anonymkode: 56203...879

AnonymBruker
Skrevet

Du vil sitte igjen med mer en 6000 netto, ca kr 8.700, og da søker du om bostøtte ca 3500, da har du over 12.200 netto kr per måned. og husk, det er bare midlertidig da aap bare er for en avklaringsperiode :) 

Anonymkode: 56203...879

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte da?

Anonymkode: 47c01...4a6

De jeg kjenner som er uføretrygdet gjør alt for å leve et verdig liv og bidra i livene til folk rundt seg til tross for dårlig helse og begrenset økonomi. Og ikke kunne jobbe og ha en tilhørighet på en arbeidsplass er for de fleste et stort tap og gjør noe med identiteten og selvtilliten din. Du skal ofte være ganske mentalt sterk for å være utenfor samfunnet på den måten. 

Anonymkode: 9d277...7d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Norge kommer til å ende opp som Frankrike. I Frankrike ble de rike skattet så hardt at alle sammen flyttet fra landet. Velferds staten handler om å ta fra de rike og gi til de fattige. Når alle rikinger flytter ut av Norge så kollapser velferds staten. Norge får samme situasjon som Frankrike. Ingen velferd fordi de rike har flyttet ut av Norge. Konsekvensene blir da høy arbeidsledighet og velferds stat kollaps. 

Stjele fra de rike og gir til de fattige. Men når de rike flytter ut så er det ikke noe mer velferd å omfordele. Du fikk med deg det at velferds staten i Frankrike har kollapset? Du fikk med deg det at mange rike franskmenn har forlatt Frankrike? Norge kommer til å se slik ut når alle rikinger flytter til utlandet. Rett og slett fordi de rike ikke lenger orker å skatte av mer penger til velferden. Se på video. 

Når de rike flytter ut av Norge. Så finnes det ikke noe mer penger å stjele fra.
Velferdsstaten går ut på å ta fra de rike og gi til de fattige. 

Hva har dette svaret her med å gjøre at uføretrygdet er hverdagshelter. God dag mann økseskaft! 

Forøvrig er det store summer som holdes unna statskassen, summer som utgjør betydelig mye mer enn det som finnes av nav svindel. Ser at det er en følelsesmessig forskjell, men ulovlig er det begge deler og penger er det ihvertfall.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

altså.... du kan ikke forvente at staten skal betale deg all verdens. det har vi ikke råd til. 

Alle MÅ bidra, alle må jobbe og alle må betale skatt. Alle må bidra til fellespotten vår!

Du kunne faktisk tatt ansvar tidligere, spart litt penger (når du var frisk) og hatt litt ekstra til slike situasjoner skulle oppstå. 

Anonymkode: 42292...7d9

Hva mener du med alle? Alle kan ikke jobbe. 

Vet du at hjerneslag er en av hovedårsakene til at folk blir uføretrygdet? Det kan være vanskelig å gjennopta jobb etter man får slag.

Uten at det har med saken å gjøre, men de fleste har faktisk bidratt med noe gjennom skatt i tidligere jobb.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan de bare ikke gjøre. Er de seriøse? Virkelig?? Det er en grunn til at folk går på aap. De er SYKE! Hvis dette skjer søker jeg om uføre umiddelbart. Hvem kan leve på 10 000 i måneden med leie? Nei vet du hva. Om noe skal kuttes bør det heller være sosial stønad. Kutte MINSTESATSEN... på AAP. herregud for noen djevler

Anonymkode: 62a6d...ca4

Har ikke lest hele tråden så det kan være jeg repeterer andres svar, men her tar du ganske feil 

Det er ikke slik at alle på aap er syke. Det er ArbeidsAvklaringsPenger. Altså det skal avklares om man kan jobbe eller ikke.

Og om dette skjer så kan du ikke bare søke uføretrygd umiddelbart. For å kunne søke så må lege, saksbehandler på nav, nav-legen være enige om at du kan søke. Søker du uten deres støtte så vil bare søknaden avslås. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

AAP er jo ikke ment som en ytelse man skal være på i lang tid, så du får satse på du er i jobb innen den tid.

Litt morsomt at du sier det. Jeg har vært på AAP i 4 år og skal være det i minst 3 år til. Så nei, jeg satser ikke på at jeg er i jobb innen den tid. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noe skal kuttes bør det heller være sosial stønad.

Selvsagt bør ikke sosial stønad kuttes. Hvorfor skal den det? Om du vil kutte noe, så kutt heller avgiftsfri bensin til kongefamilien. Men la meg gjette, - du vil heller at kongefamilien skal fylle bilene sine med avgiftsfri diesel, bensin og årsavgift mot og heller senke sosial-stønaden?

Ja, - da lærte vi det og.

• Liker 4
Gjest Tekola
Skrevet

Ryddet for personangrep, hets og svar til dette.

Tekola, admin.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mitt spørsmål til dere på ufør er...Hadde dere bodd i et land uten slike ordninger hadde du da klart å forsørge deg selv? Om det ikke var noe som het ufør? Jeg tror at i veldig mange tilfeller så ville man da klart å funnet frem lysten og viljen til å jobbe...

Selvfølgelig ikke. Du vet det er grunn til folk er uføre? Man blir ikke uføre fordi man er lat og ikke gidder å jobbe. Er vanskelig å bli uføre i dag. Jeg er uføre fordi jeg er alvorlig syk og ikke er i stand til å jobbe.

Anonymkode: e5f35...b30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette TS, du har enten ME eller sosial angst. 

Anonymkode: d816d...0fa

Hva så om ts har ME eller sosial angst? Hvilken sykdom Ts har, har du Ingenting med.

Anonymkode: e5f35...b30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt uvitende her, men har alle på aap samme bet.? Går det ikke etter hva du har tjent?

Anonymkode: 712f9...b5b

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt uvitende her, men har alle på aap samme bet.? Går det ikke etter hva du har tjent?

Anonymkode: 712f9...b5b

Stemmer det ja, men de som ikke har jobbet, eller ikke tjent nok, får minstesatsen. 

Anonymkode: c67f4...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...