Gjest Bossa Nova Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Jeg er ikke noen praktiserende kristen, og har i perioder sett på meg selv som ateist. Men nå synes jeg at vi alle burde være flinkere til å gå i kirken. Kanskje bare for å holde kulturen i hevd, eller for å vise takknemlighet for alle fridagene vi får med denne religionen Så, har du tenkt å bli flinkere til å gå i kirken? Hva synes du om kirken som kulturarv?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 13 timer siden, Bossa Nova skrev: Jeg er ikke noen praktiserende kristen, og har i perioder sett på meg selv som ateist. Men nå synes jeg at vi alle burde være flinkere til å gå i kirken. Kanskje bare for å holde kulturen i hevd, eller for å vise takknemlighet for alle fridagene vi får med denne religionen Så, har du tenkt å bli flinkere til å gå i kirken? Hva synes du om kirken som kulturarv? målet bør være å kvitte seg med kirken og minimere tidsbruken med gale mennesker . På grunn av at jeg ikke ønsker å sløse tiden på hemmende mennesker, samt ikke erkjenner kirken som kulturarv, kommer ikke til p bli flinkere. Jeg anseer heller ikke kirken som kulturarv. En gjeng brutale individer som fikk fotfeste ved å likvidere uskyldige mennesker Anonymkode: 831bb...f19 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 Nei, jeg går ikke i kirken i påsken og kommer ikke til å begynne med det heller. Har endelig fått meldt meg ut av kirken på tredje forsøket, og er redd de kaster seg over legitimasjonen min om jeg stikker innom. Ok, det er jeg vel egentlig ikke, men jeg ser ingen grunn til å ta turen. Jeg mener ikke vi skal utslette alle spor av kristendommen i julesanger og brenne alle kirker, kristendommen er åpenbart en del av landets historie og fortsatt viktig for enkelte. Men jeg aner virkelig ikke hva jeg skulle gått i kirken for, når jeg bare hadde blitt en blanding av utålmodig og oppgitt av å være der. Anonymkode: 2b7dd...139 3
Tøytigern Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 Jeg skal dit i morgen, pga det er Kirkens største høytidsdag. Da skal jeg ut av respekt være med noen folk som har invitert meg, som feirer på religiøst fundert alvor og ikke for å "bevare Norge mot islam" eller hva det nå er. Nordmenn flest tror det er julen som er størst i kristendommen. Vel, uten påsken ville det ikke eksistert noen kristendom overhode. Men nordmenn flest er mer opptatt av ski og sol. Så de der fridagene burde vært inndratt for dem som ikke bekjenner seg til Jesus. Nummer to av de største høytidene er pinsedag. Men det vet ikke den jevne nordmann hva er, en gang... SÅ kommer julen, som nordmenn begynner å markere en gang etter høstferien, med nisser og marsipan i alle butikker og gaveplikt. Kulturarven foreskriver forresten at det skal heises flagg i morgen. Bare så det er nevnt. 2
Tøytigern Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: målet bør være å kvitte seg med kirken og minimere tidsbruken med gale mennesker . På grunn av at jeg ikke ønsker å sløse tiden på hemmende mennesker, samt ikke erkjenner kirken som kulturarv, kommer ikke til p bli flinkere. Jeg anseer heller ikke kirken som kulturarv. En gjeng brutale individer som fikk fotfeste ved å likvidere uskyldige mennesker Anonymkode: 831bb...f19 Jeg må si at du står for en ekstremistisk form for religiøs intoleranse. Bare fordi det er norske kristne du snakker om og du selv er norsk, fritar ikke dette deg fra å være et ekstremistisk, diskriminerende fjols. Noe du har bevist i denne tråden at du er. Skaff deg litt respekt for dine religiøse landsmenn. Du uttaler deg negativt om kristne, men ordbruken og holdningene du fronter gjør at du framstår i et heller dårlig lys. Endret 26. mars 2016 av Tøytigern 2
Sikkerhetsjenta Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 (endret) God påske alle sammen. 100% ekte kristne i Filippin. Endret 26. mars 2016 av Sikkerhetsjenta
Gjest Aucaman Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 Det gir ingen mening for meg å gå i kirken uansett tidspunkt. Okei, bortsett fra dåp, bryllup og begravelse selvsagt. Da kommer en seg liksom ikke unna. Jeg er allerede støttemedlem på Fresh, noe som er mer enn nok, og skal jeg først gjøre noe som ivaretar kulturen vår tar jeg heller å sparker en hatt av en kjepp eller noe. Setter pris på alle fridagene de tar med seg forsåvidt. Det gjør det litt mindre irriterende at de geistlige nekter å fjerne meg fra lista deres.
Anglofil Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 Nei. Jeg går generelt ikke i kirken. Ser ingen grunn til å gå i kirken i påsken siden jeg tross alt ikke er kristen. Mvh Yvonne
Perelandra Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 Jeg var i kirka på langfredag, og skal igjen på første påskedag. Å være i kirka er for meg en viktig del av påskefeiringen 1
Gjest Ms. Daisy Skrevet 27. mars 2016 #11 Skrevet 27. mars 2016 Ja jeg går i Kirken hver dag i Påsken - Skjærtorsdag, Langfredag, Påskenatt og nå første Påskedag. Så går jeg hver søndag og.
Perelandra Skrevet 27. mars 2016 #12 Skrevet 27. mars 2016 3 timer siden, Ms. Daisy skrev: Ja jeg går i Kirken hver dag i Påsken - Skjærtorsdag, Langfredag, Påskenatt og nå første Påskedag. Så går jeg hver søndag og. Det samme har jeg gjort noe ganger. Jeg synes det er fint å følge påskeevangeliet dag for dag i kirka. Har nettopp kommet hjem fra første påskedags gudstjenesten.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #13 Skrevet 27. mars 2016 Jeg er ikke det spor kristen, så jeg viser respekt ved å la kirken være et sted for de som faktisk tror. Anonymkode: 5fcbb...46e
Gjest Egiett Skrevet 27. mars 2016 #14 Skrevet 27. mars 2016 Jeg går i kirken i påsken ja - denne påsken skjærtorsdag, påskenatt, og i dag 1. påskedag Også hver søndag ellers i året. Men kirken som kulturarv må jeg si jeg stiller meg litt uforstående til, sånn med tanke på hva kirken egentlig er og vil være. Dog blir det vel fort slik når kirken skal være "folkekirke", og man regner seg som kulturelt kristen eller "litt kristen". Bare min tanke
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #15 Skrevet 27. mars 2016 Vi er ikke kristne og går aldri i kirken. Jeg ser ingen grunn til at folk som ikke ønsker å være der skal gå i kirken for å holde kulturen i hevd. Kulturen bør jo ha en betydning for de som er med i den og om ingen ønsker å være med kan den faktisk like godt forsvinne. Ingenting bør holdes i live "bare fordi". Anonymkode: fdbe8...c9b
Silfen Skrevet 27. mars 2016 #16 Skrevet 27. mars 2016 Jeg unngår kirken i aller høyeste grad. Jeg oppsøker ikke kjedsomhet.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #17 Skrevet 27. mars 2016 Et øyeblikk siden, Silfen skrev: Jeg unngår kirken i aller høyeste grad. Jeg oppsøker ikke kjedsomhet. Anonymkode: 194ce...fd8
Gjest Castielz Skrevet 27. mars 2016 #18 Skrevet 27. mars 2016 Nei, selvsagt ikke, hvorfor skulle jeg det?
Sapientia Skrevet 27. mars 2016 #19 Skrevet 27. mars 2016 Nei, jeg er aldri i kirken. Med annet noen jeg kjenner skal gifte seg, døpe ungen sin eller begraves og det gjøres i en kirke. Da går jeg jo utav respekt for de. Ellers styrer jeg langt unna kirker og tilsvarende bygninger når de er i bruk (dvs under gudstjenester og den slags), kan godt gå innom og kikke på et og annet symbolsk bygg rundt omkring i verden. Spesielt de som er av historisk interesse av en eller annen grunn.
Chizue Skrevet 27. mars 2016 #20 Skrevet 27. mars 2016 De eneste gangene jeg går inn i en kirke er... Dåp,bryllup,begravelse. Heldigvis Heldigvis...døper få av mine venner barna sine,fleste velger å være samboere istedet for ekteskap. Begravelse...sist jeg var i det var i 2014... Før det 2006. Så sjeldent enn så lenge. Jeg går gjerne i katolske katedraler for å observere kunsten, men ikke for religionen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå