AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Dersom det kommer frem noen avsløringer på FK, kan megler da vitne? Eller har de taushetsplikt? I dette tilfellet dreier det seg om omsorgsvikt. Anonymkode: ddc5c...70e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #2 Skrevet 25. mars 2016 Hva er FK? Alle kan bli stevnet som vitner for domstolen. Domstolen pålegger alle å sverge på at de skal fortelle sannheten den fulle og hele sannheten uten å legge skjul på noe. Den eneste yrkesgruppen som ikke kan løses for taushetsplikten/pålegges å fortelle den fulle og hele sannheten for domstolen er prester og advokater. Anonymkode: 41fdb...3a2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #3 Skrevet 25. mars 2016 FK er forkortning av familiekontoret. Takk for svar! Anonymkode: ddc5c...70e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #4 Skrevet 25. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er FK? Alle kan bli stevnet som vitner for domstolen. Domstolen pålegger alle å sverge på at de skal fortelle sannheten den fulle og hele sannheten uten å legge skjul på noe. Den eneste yrkesgruppen som ikke kan løses for taushetsplikten/pålegges å fortelle den fulle og hele sannheten for domstolen er prester og advokater. Anonymkode: 41fdb...3a2 Dette er helt feil, og et godt eksempel på at enkelte bør la være å svare på spørsmål de ikke er kompetente til å gi et godt og korrekt svar på. Hovedregelen i norsk rett er at alle og enhver i utgangspunktet har vitneplikt for domstolene, jf. strpl. §§ 108 og 109. Unntak fra dette må være hjemlet i lov, og vi har et par slike unntak. Av relevans her er bestemmelsen i strpl. § 118. Etter første og annet punktum her kreves det samtykke fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet for at en megler med taushetsplikt skal kunne vitne. Bestemmelsens annet ledd åpner videre for at domstolen etter en skjønnsmessig avveining kan beslutte å oppta vitneforklaring, men gitt at dette er en unntaksbestemmelse er nok terskelen noe høy her. Anonymkode: 83203...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #5 Skrevet 25. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt feil, og et godt eksempel på at enkelte bør la være å svare på spørsmål de ikke er kompetente til å gi et godt og korrekt svar på. Hovedregelen i norsk rett er at alle og enhver i utgangspunktet har vitneplikt for domstolene, jf. strpl. §§ 108 og 109. Unntak fra dette må være hjemlet i lov, og vi har et par slike unntak. Av relevans her er bestemmelsen i strpl. § 118. Etter første og annet punktum her kreves det samtykke fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet for at en megler med taushetsplikt skal kunne vitne. Bestemmelsens annet ledd åpner videre for at domstolen etter en skjønnsmessig avveining kan beslutte å oppta vitneforklaring, men gitt at dette er en unntaksbestemmelse er nok terskelen noe høy her. Anonymkode: 83203...eb8 Må ha ting litt inn med t-skje her. Viss det kommer frem noe som jeg kan bruke til å forsvare mitt barn, kan man da ordne med vitner etter dette? Eller må man be om det på forhånd. Tusen takk for svar. Anonymkode: ddc5c...70e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må ha ting litt inn med t-skje her. Viss det kommer frem noe som jeg kan bruke til å forsvare mitt barn, kan man da ordne med vitner etter dette? Eller må man be om det på forhånd. Tusen takk for svar. Anonymkode: ddc5c...70e Vitner ordnes og diskuteres med adbokaten i saken om saken skal opp for domstolen. Å være selvprosederende i en sak knyttet til barn er ikke klokt. Forøvrig vet jeg hva jeg uttaler meg om, ab eb8! Anonymkode: 41fdb...3a2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Vitner ordnes og diskuteres med adbokaten i saken om saken skal opp for domstolen. Å være selvprosederende i en sak knyttet til barn er ikke klokt. Forøvrig vet jeg hva jeg uttaler meg om, ab eb8! Anonymkode: 41fdb...3a2 Det har sluttet å bruke "vern" da det ikke alltid er det beste å verne om kjernefamilien. I dag heter det bare Familiekontoret. Derfor skrev jeg FK. Anonymkode: ddc5c...70e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå