Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har en venninne som fyller 30. Jeg er vel den nærmeste venninna hennes, og vi sees i grunn egentlig ikke så veldig ofte for tiden, mye fordi jeg selv er opptatt med ny stilling, ny type og har mye på agendaen når jeg først egentlig skal ha fri.

Uansett, venninna fyller 30 jeg føler ikke jeg rett og slett har tid til å 'rigge til noe'. Har vel i grunn sagt dette rett ut, men hun har liksom ingen andre som kan påta seg en sånn rolle. Hun har en liten og perifer vennekrets.

Greia er at det virker som om hun vil at jeg skal fikse alt. Bestemme hva som skal skje, hvor det skal skje, hva som skal gjøres osv.

Og siden jeg i grunn aldri har vært i en tredveårsbursdag, og i grunn ikke aner hva som er vanlig så spør jeg her.

Hvor mye må jeg legge sjela mi i dette? Det virker som om hun hadde vært fornøyd med en øl i sofaen, om dere skjønner.

Er det vanlig å leie et lokale for alle sammen? Vi blir vel ikke mer enn 4 pers + noen av kollegaene hennes. Holder det med å bare reservere et (stort nok) bord på et sted jeg vet hun liker og bare rive i drikke? Det er dette som virker mest passende slik jeg kjenner henne. Er det vanlig med taler og leker og slikt? Tenker jeg for lite? Er det forventet mer stas og liv under en tredveårsfeiring? Mye drikke, kaker, matservering til alle? Hjelp!

Anonymkode: 03dfb...7fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok med meg de nærmeste vennene mine ut for å spise, ferdig snakka. 30 er rundt tall, men føler ikke at det må til masse taler etc, det høres kleint ut (for meg altså). Du gjør selvfølgelig det du vil ut av det, men jeg ville bare tatt en skikkelig fest på et hyggelig sted :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Hva er normalt i settingen når det kommer til betaling?

Er det vennene som skal spandere en eventuell middag og/eller drikke? Tenker på maten, vin, champagne om man bare drikker ute. Eller er det bursdagsbarnet selv som skal investere litt i feiringen sin? I og med at det tydeligvis er jeg som skal bestemme hva vi skal gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Hva er normalt i settingen når det kommer til betaling?

Er det vennene som skal spandere en eventuell middag og/eller drikke? Tenker på maten, vin, champagne om man bare drikker ute. Eller er det bursdagsbarnet selv som skal investere litt i feiringen sin? I og med at det tydeligvis er jeg som skal bestemme hva vi skal gjøre.

Kan jo bare være hjemme hos noen.

hjemmelaget middag og noen flasker vin.

Anonymkode: e9cf9...b19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser den, men jeg føler ikke det er godt nok.

Jeg føler at hun vil det skal skje noe, selv om forventningene hennes ikke er større enn øl i sofaen, som sagt.

Jeg vil jo gjøre litt stas på jenta. Vet bare ikke helt hvordan det funker.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at hun vil det skal skje noe, selv om forventningene hennes ikke er større enn øl i sofaen, som sagt.

Selfølgelig er det bra nok, ta på dere pen kjolene og kjøp inn pynt.

Anonymkode: e9cf9...b19

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er MYE kjekkere (og ikke minst billigere) å feire hjemme. Da kan dere slappe mere av og stemningen blir festligere (etter min erfaring). 

Spill musikk fra ungdommen hennes, lag tapas, lag drinker/geleshots, og lag en quiz om henne på https://kahoot.it/#/ som alle kan delta på. Her kan du også legge til morsomme bilder av henne på hvert av spørsmålene.

Gjest Blomsterert
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har en venninne som fyller 30. Jeg er vel den nærmeste venninna hennes, og vi sees i grunn egentlig ikke så veldig ofte for tiden, mye fordi jeg selv er opptatt med ny stilling, ny type og har mye på agendaen når jeg først egentlig skal ha fri.

Uansett, venninna fyller 30 jeg føler ikke jeg rett og slett har tid til å 'rigge til noe'. Har vel i grunn sagt dette rett ut, men hun har liksom ingen andre som kan påta seg en sånn rolle. Hun har en liten og perifer vennekrets.

Greia er at det virker som om hun vil at jeg skal fikse alt. Bestemme hva som skal skje, hvor det skal skje, hva som skal gjøres osv.

Og siden jeg i grunn aldri har vært i en tredveårsbursdag, og i grunn ikke aner hva som er vanlig så spør jeg her.

Hvor mye må jeg legge sjela mi i dette? Det virker som om hun hadde vært fornøyd med en øl i sofaen, om dere skjønner.

Er det vanlig å leie et lokale for alle sammen? Vi blir vel ikke mer enn 4 pers + noen av kollegaene hennes. Holder det med å bare reservere et (stort nok) bord på et sted jeg vet hun liker og bare rive i drikke? Det er dette som virker mest passende slik jeg kjenner henne. Er det vanlig med taler og leker og slikt? Tenker jeg for lite? Er det forventet mer stas og liv under en tredveårsfeiring? Mye drikke, kaker, matservering til alle? Hjelp!

Men du gjør da vel det du mener hun vil like best eller? Som nærmeste venninne mener jeg. Syns personlig mat og passende drikke og godt selskap er vellykket alltid. Ute eller hjemme. Slutt å stress. Du er beste venninne,og gir klart uttrykk for hva hun liker.

Men legg litt ekstra innsats i mat og drikke da.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor arrangerer hun ikke nore selv? 😳 I min vennekrets ordner vi feiringene selv, innviterer, steller i stand osv. Er det forventet at du skal ordne dette? 

Anonymkode: 514e2...ec8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du føler dette er ditt ansvar. Det er hennes bursdag, så om hun ønsker selskap får hun invitere selv. 

Anonymkode: 384e2...db3

• Liker 1
Skrevet

Hennes bursdag. Selvsagt er det hun som skal invitere til fest om det skal feires. 

Forøvrig er det den som inviterer som betaler, så det kan fort bli dyrt for deg å starte noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle mine venninner har ordnet festen selv!

Anonymkode: 6aafb...4fb

AnonymBruker
Skrevet

Her stusser jeg litt. Hun forventer at du skal arrangere alt? Jeg trodde det var normalt at man selv arrangerer og inviterer. Det virker som hun forventer noe mer enn "øl i stua". Her ville jeg tatt en direkte prat med henne. Fortell henne hva du ønsker / kan / har råd til å gjøre, og fortell hva du ønsker at hun skal bidra med.

Hvis det blir slik at du har hovedansvaret for festen, kan du gjøre det veldig enkelt. Du kan si på forhånd til venninna di at festen blir hennes gave fra deg (og de andre vennene som inviteres). Man trenger ikke gjøre en stor innsats for å lage en bra fest. Nok alkohol, nok mat og nok snacks, så kommer du langt. Litt ballonger, og pynt på bordet. Alle kler seg fint. Tror det holder i massevis. :) 

Du kan jo avtale med de andre vennene at dere alle tar med noe hver, som et par tapasretter, og alkohol. En person kan stå for musikken, en annen kan stå for litt pynting, en tredje kan stå for å fremkalle noen hyggelige bilder og skrive et kort. Hvis alle bidrar litt, blir det verken tidskrevende eller dyrt for noen av dere å få stelt i stand denne festen.

Anonymkode: 0fee6...236

Skrevet

Hadde aldri falt meg inn at andre skal ordne selskap for meg. Nei, ærlig talt dette får hun ordne selv.

Ordner hun ikke noe selv, så bare gir du henne en passende gave og ferdig med det

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...