AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Prøver å finne ut hva jeg skal unngå som gravid. Jeg drikker bøttevis med kaffe og grønn te hver dag, og har gjort det de to første månedene av svangerskapet siden jeg ikke visste at jeg var gravid. Fant nå ut at jeg til og med skal unngå grønn te. Finnes det te jeg kan drikke? Nå blir jeg litt bekymret... Tok også et par Ibux forrige måned da jeg hadde hodepine. Annet man må unngå? Finnes det en god bok om det å være gravid? Anonymkode: 1ac77...f59
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #2 Skrevet 25. mars 2016 http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ Dette er fra helsedirektoratet, så den siden kan du stole på. Du får en brosjyre med råd og tips til mat hos jm.. Før kunne man bestille den via matportalen og, aner ikke om det fortsatt er mulig. Anonymkode: 3b743...a6c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #3 Skrevet 25. mars 2016 Ang kosthold så kan du søke opp matportalen og kostråd for gravide, det er helsedirektoratets offisielle råd. Det har nok gått helt fint med de Ibuxtablettene, men fra nå bør du holde deg til Paracet. Om det ikke har effekt så snakk med legen din. Mange liker Gro Nylanders bok "mamma for første gang", men har ikke lest den selv. Anonymkode: 644cf...7ef
Arista Skrevet 25. mars 2016 #4 Skrevet 25. mars 2016 Gravide skal ikke ha for mye koffein, så du kan fint drikke te i moderate mengder også grønn te. Hvor har du lest at det er skadelig? Det var vel en teori om at det kunne hindre opptak av folat, men dette er ikke bevist. Apropos folat, du bør ta tilskudd av folat hvis du ikke gjør det allerede. Mamma for første gang er veldig fin + boken "På vei" av samme forfatter som handler om graviditeten.
mjauritz Skrevet 25. mars 2016 #5 Skrevet 25. mars 2016 Eneste jeg har holdt meg unna siden jeg ble gravid er rått kjøtt og rå fisk Mange sier at sushi er greit, men jeg har valgt å holde meg unna Leste et sted at det var delte meninger om salami og spurte både JM og en overlege og fikk beskjed om at det gikk greit så lenge ikke pakken hadde stått åpen lenge. Og hermetisk mat må spises med en gang Også har jeg selvfølgelig sluttet med snusen og holdt meg unna alkohol Oooog vært mer moderat med kaffedrikkingen og smertestillende. Nå tar jeg veldig lite smertestillende sånn generelt, men terskelen for å ta Paracet har blitt høyere. Også at man skal ta Paracet og ikke Ibux Og at jeg ikke drikker kaffe som en gal, men har ikke telt kopper
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 Tusen takk! Hvor fort går dere til fastlege eller jordmor? Og til tidlig ultralyd? Anonymkode: 1ac77...f59
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #7 Skrevet 25. mars 2016 Salami er rått og ikke greit. Følg matportalens råd. Sjangsene er små, men hvorfor ta den risken? Kan også være lurt å være forsiktig med lakris mot slutten. Kan bidra til høyt blodtrykk. Anonymkode: 459a5...62d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #8 Skrevet 25. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Hvor fort går dere til fastlege eller jordmor? Og til tidlig ultralyd? Anonymkode: 1ac77...f59 Første time hos fastlege er rundt uke 12. Hvis du vil sjekke nakkefold (downs syndrom) tror jeg du skal gå til ultralyd i uke 11. Anonymkode: 43c71...4ad
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #9 Skrevet 25. mars 2016 Gratulerer Les linkene over her, følg helsedirektoratets anbefalninger. I hovedsak skal man holde seg unna nikotin, alkohol, ibux i alle former, rått kjøtt, spekemat, muggoster eller bløte oster (upasteuriserte oster), diverse fisketyper og pålegg som Svolværpostei, og store mengder koffein. Du kan fint drikke et par kopper te om dagen, eller et par kopper kaffe. Men man skal ikke overdrive bruken. Vær nøye med håndhygiene ved håndtering av mat, f.eks nøye med å skylle grønnsaker. Du skal heller ikke bytte kattesand om du eier katt, og vær ellers nøye med håndhygiene etter kos med pus. Du skal ta folat som gravid, minimum de tre første månedene av svangerskapet. Begynn med en gang om du ikke har gjort det. Kosttilskuddet fås kjøpt på apoteket. Første svangerskapskontroll er mellom uke 8-12. Da leverer du urinprøve, tar blodprøver, veier deg, sjekker blodtrykk, får helsekort for gravide, legen sender søknad om OUL (og fødeplass om du bor i en stor by) og kan ellers komme med informasjon som er nødvendig for helsepersonell å vite angående ditt svangerskap. Og du kan selvfølgelig snakke om ting som bekymrer deg eller ting du lurer på. Da får du også en liste over når svangerskapskontrollene skjer. Etter første svangerskapskontroll hos legen, kan man få time hos jordmor rundt uke 16 om man er førstegangsgravid. Deretter er det ordinær ultralyd (OUL) mellom uke 18-20. Man kan velge om man vil gå til lege eller jordmor, eller annen hver gang til dem på svangerskapskontroll. Tidlig ultralyd får man ikke med mindre det er helsemessige grunner til det. Men du kan alltids betale for det selv på en privat klinikk eller hos en privat gynekolog. Koster mellom 1000 - 1500 kr. Anonymkode: 3a2ec...b65 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå